[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Lecz Bóg, któremu natura jest poddana, to jej niedomaganie uzupełnił przy stworzeniuczłowieka przez dar sprawiedliwości pierwotnej, udzielającej ciału pewnej wolnościod zepsucia, jak to widzieliśmy w części I.W tym znaczeniu  Bóg śmierci nieuczynił i śmierć jest karą za grzech.ZAGADNIE NIE 86O ZM AZIE GR ZEC HUZagadnienie to obejmuje dwa pytania:1.Czy zmaza w duszy jest skutkiem grzechu?2.Czy zmaza pozostaje w duszy po dokonaniu czynności grzesznej?A r t y k u ł 1CZY GRZECH POWODUJE ZMAZ W DUSZY ?127 Postawienie problemu.Wydaje się, że grzech nie powoduje zmazy w duszy,gdyż:1.Natura wyższa nie może ulec skażeniu wskutek zetknięcia z naturą niższą,np.promień słońca nie ulega skażeniu przez zetknięcie się z ciałem pokrytym306)wrzodami, jak powiada św.Augustyn.Lecz dusza ludzka posiada o wieledoskonalszą naturę aniżeli rzeczy zmienne, do których się zwraca przez grzech.Awięc dusza przez grzech nie ściąga na siebie zmazy.307)2.Siedzibą grzechu jest głównie wola, jak to widzieliśmy poprzednio.Wolazaś jest pożądaniem rozumnym.Rozum zaś czy umysł nie ulega zmazie, gdy badajakiekolwiek rzeczy lecz raczej doskonali się przez to badanie.A więc grzech niepowoduje zmazy w woli.3.Jeśli grzech wywołuje zmazę, zmaza ta albo jest czymś pozytywnym, albojest tylko czystym brakiem.Jeśliby była czymś pozytywnym, to chyba jakimśnietrwałym lub trwałym przysposobieniem (dyspozycją).Nie może być jednakprzysposobieniem, gdyż pozostaje nawet po usunięciu przysposobienia.Np.gdy ktośzgrzeszył śmiertelnie rozrzutnością, a potem wpadł w nałóg przeciwny wskutekpopełnienia grzechów śmiertelnych.A więc zmaza nie jest czymś pozytywnym wduszy.Ale także nie jest czystym brakiem, gdyż odwrócenie się od celu ostatecznegooraz utrata łaski jest wspólna wszystkim grzechom śmiertelnym, z czego by wynikało,że jedna jest tylko zmaza we wszystkich grzechach.A więc zmaza nie jest skutkiemgrzechu.Ale z drugiej strony powiada Pismo św.(Ekle 47, 22):  Uczyniłeś zmazę wsławie twojej.A św.Paweł dodaje (Ef 5, 27):  Aby przysposobić sobie samemuKościół chwalebny, nie mający zmazy, ani zmarszczki.W obu zaś miejscach mowa ozmazie grzechu.A więc zmaza jest skutkiem grzechu.Odpowiedz.O zmazie we właściwym znaczeniu mówimy, gdy chodzi o ciała, amianowicie, gdy ciało jasne i czyste traci swój blask na skutek zetknięcia się z innymciałem, np.gdy mówimy o plamie na ubraniu, na złocie lub srebrze itp.O zmazie wrzeczach duchowych mówimy przez podobieństwo do rzeczy cielesnych.W duszyludzkiej zaś może być dwojaki blask: z jasności naturalnego światła rozumu, który makierować naszym postępowaniem, oraz blask światła Bożego, czyli mądrości i łaskidoskonalącej człowieka w dobrym i należnym działaniu.Przylgnięcie zaś duszy przezmiłość do pewnych rzeczy to jakby jej dotknięcie.Otóż przez grzech dusza lgnie dopewnych rzeczy wbrew światłu rozumu i prawa Bożego, jak to widzieliśmy308)poprzednio.Ten uszczerbek w blasku duszy wskutek takiego zetknięcia zwie sięprzenośnie zmazą duszy.Rozwiązanie trudności.1.Dusza nie ulega zmazie wskutek mocy działanianiższych od siebie rzeczy, jakoby one oddziaływały na duszę, lecz raczej przeciwniedusza kala się zmazą przez swą własną czynność wskutek nieuporządkowanegoprzylgnięcia do tych rzeczy wbrew światłu rozumu i prawa Bożego.2.Czynność umysłowa dokonuje się, gdy rzecz poznawalna umysłowo zjawiasię w umyśle w sposób właściwy dla umysłu.Dlatego rzeczy poznawalne umysłowonie powodują skażenia umysłu, lecz raczej jego udoskonalenie.Natomiast czynność128 woli polega na dążeniu do rzeczy n przy czym miłość niejako przywiązuje duszę dorzeczy umiłowanej.Gdy więc takie przylgnięcie woli do rzeczy nie jestuporządkowane, dusza kala się zmazą, zgodnie ze słowami Pisma św.(Os 9, 10): Stali się obrzydliwymi jako to co umiłowali.3.Zmaza nie jest czymś pozytywnym w duszy, ani nie oznacza samego tylkobraku, ale wyraża utratę blasku duszy wskutek grzechu.Różne więc grzechy powodująróżne zmazy.Podobnie jak cień, jest utratą światła wskutek zasłaniającego goprzedmiotu, jest różny zależnie od różnicy w ciałach, które zasłaniają to światło.A r t y k u ł 2CZY ZMAZA POZOSTAJE W DUSZY PODOKONANIU CZYNNOZCI GRZESZNEJ ?Postawienie problemu.Wydaje się, że zmaza nie pozostaje w duszy podokonaniu czynności grzesznej, gdyż:1.Po czynności pozostaje w duszy jedynie przysposobienie trwałe lubnietrwałe.Lecz zmaza nie jest przysposobieniem ani trwałym, ani nietrwałym.A więcnie pozostaje w duszy po dokonaniu grzechu.2.Zmaza ma się tak do grzechu, jak cień do ciała zasłaniającego światło.Leczpo usunięciu zasłony, ustaje cień.A więc gdy przeminie grzeszna czynność, ustajezmaza.3.Skutek zależy od przyczyny.Otóż przyczyną zmazy jest grzeszna czynność.A więc po ustaniu grzesznej czynności, znika zmaza.Ale z drugiej strony powiada Pismo św.(Joz 22, 17):  Czy mało na tym macie,żeście zgrzeszyli w Beelfegor i aż do dzisiejszego dnia zmaza tego grzechu na wastrwa?Odpowiedz.Zmaza wskutek grzechu pozostaje w duszy nawet wtedy n gdyustanie czynność grzeszna.A to dlatego, że zmaza wyraża brak blasku z powoduoddalenia się od światła rozumu i prawa Bożego.Jak długo więc człowiek pozostajepoza tym światłem, trwa w nim zmaza grzechu; ustaje zaś z chwilą, gdy człowiek,dzięki łasce Bożej, powraca do światła Bożego i światła rozumu.Chociaż więc ustanieczynność grzeszna, wskutek której człowiek oddala się od światła rozumu i prawaBożego, grzesznik nie powraca natychmiast tam gdzie był, gdyż konieczny jest odwrótwoli od tego grzechu.Podobnie, gdy ktoś wskutek ruchu oddali się od jakiegośmiejsca, nie wystarczy zatrzymać się, by znów być blisko niego, ale trzeba ponowniezbliżyć się przez ruch przeciwny [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • matkasanepid.xlx.pl