[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.UntitledWykład l ' PSYCHOLOGIA PROBLEMÓW INWALIDZTWATematem naszych zajęć będzie problem inwalidztwa, niepełnosprawności, problem funkcjonowania osób niepełnosprawnych w społeczeństwie i psychologiczne skutki tegoż inwalidztwa.Po co nam psychologia problemów inwalidztwa? Odpowiedź wydaje się bardzo prosta, wystarczy się bowiem zastanowić czy mogę mieć pewność, że dziś wrócę do domu cały i zdrowy.Po drugie ludzi niepełnosprawnych jest dużo w społeczeństwie (biorąc pod uwagę %) choć my nie raz nie zauważamy tego.Ten przedmiot jest również potrzebny po to aby tego człowieka, czy ludzi lepiej rozumieć.Do nas jako do psychologów będą tacy ludzie przychodzić i my musimy mieć wiedzę na temat ich struktury osobowości abyśmy mogli lepiej rozumieć ich stan, nie tylko fizyczny ale przede wszystkim psychiczny.To, że ktoś jest niepełnosprawny nie oznacza, że nie ma on pewnych potrzeb, dążeń, odczuć.My codziennie jesteśmy narażeni na stres, a gdybyśmy sobie wyobrazili jak potężny jest stres oddziałujący na ludzi, którzy ulegli wypadkowi i nie są w pełni sprawni.Wcześniej byli zdrowi a tu nagle znajdują się w zupełnie innej sytuacji.Ten stres jest ogromny, jest on bardzo silny.A teraz sprawa bardzo istotna w całej psychologii.Będziemy mówić o podstawowej zasadzie etycznej.Człowiek który przychodzi do psychologa dodatkowo obciążony jest stresem wywołanym spotkaniem z psychologiem, ponadto stres ten często wiąże się z decyzjami jakie podejmie psycholog i od których może zależeć jego przyszłość.Na przykład:ktoś spowodował wypadek a psycholog przeprowadza badanie czy ten człowiek może być dalej kierowcą.Wyobraźmy sobie, że ten człowiek przez całe życie zawodowe był kierowcą i nic innego nie umie robić.Ten człowiek idzie do psychologa przeżywając ogromny stres i w tym stresie musi rozwiązywać testy.Wynik może być negatywny i my będąc psychologami musimy wiedzieć iż badanie należy powtórzyć.Tą podstawowa zasadą etyczna jest wiec to.że nie można działać na niekorzyść pacjenta.Po drugie osoba przychodząca do psychologa nie może wyjść w takim samym (nie mówiąc o gorszym) stanie psychicznym w jakim przyszła.Osoba wychodząca od psychologa musi być podniesiona na duchu, musi mieć nadzieję, że jej problemy zostaną rozwiązane, musi wierzyć, że problemy da się rozwiązać.Mamy np.człowieka znerwicowanego to my wiemy, że ten człowiek miał nie rozwiązane konflikty.Konflikty wiemy, że mogą być pomiędzy „+" a „+", pomiędzy „-" a „-" a także między „-" a „+".Nie wszystkie rodzaje konfliktu niosą z sobą taki sam ładunek stresu czy napięci, niemniej każdy z nich rodzi niepokój i lęk.Jeżeli człowiek jest w konflikcie to przeżywa strach, lęk, niepokój i jeżeli ten konflikt nie zostaje szybko rozwiązany to te stany się nasilają.Im więcej mamy tych konfliktów nie rozwiązanych tym bardziej lęk i niepokój narasta doprowadzając w rezultacie do nerwicy, l) + + Konflikt 2) - - } niepokój, lęk } N ( nerwica) 3)+-Nic nie pomoże łykanie tabletek i tu właśnie wychodzi ogromna rola psychologa jakopsychoterapeuty.Psychoterapia polega bowiem na tym.aby te wszystkie konflikty zlikwidować, rozwiązać.Jaksię rozwiąże konflikty to zniknie nerwica bo nie będzie miała podstaw.Nerwica jestnieproporcjonalną reakcją do bodźca.Bodziec jest mały a reakcja ogromna.Tak więc podsumowując każdy kto przychodzi do psychologa nie może od niego odejść natakim samym poziomie swoich problemów.Być może nie wszystko uda się nam rozwiązać,być może nie dotrzemy do wszystkich istotnych czynników, ale nie raz człowiekowiwystarczy akceptacja, zrozumienie, podniesienie na duchu.Są przy nerwicy też takie sytuacje,że wystarczy zmienić środowisko nerwicogenne np.kobieta ma męża alkoholika, który codziennie się awanturuje, to najlepszym rozwiązaniem dla tej kobiety jest odejść z tego domu.Musimy więc wiedzieć, że żadne środki uspokajające nie rozwiążą problemu.Prosta zasada jest taka, że nie powinniśmy się kłaść spać z nierozwiązanymi problemami, bo w innym wypadku te konflikty zostaną spychane do podświadomości.Przewidywane zagadnienia na zajęciach.1.Wpływ fizycznego inwalidztwa na osobowość2.Psychologiczne skutki fizycznego inwalidztwa3.Człowiek niepełnosprawny we współczesnym świecie4.Społeczna sytuacja ludzi niepełnosprawnych5.Człowiek niepełnosprawny w środowisku zamieszkania6.Bariery psychospołeczne7.Rehabilitacja niepełnosprawnych8.Problematyka rehabilitacji młodzieży niepełnosprawnej psychicznie9.Struktura osobowości ludzi z dysfunkcją narządu ruchu10.Osobowość ludzi niewidomych i niedowidzących11.Osobowość ludzi jąkających się12.Osobowość ludzi głuchych i niedosłyszącychEgzamin1.Napisać referat ok.10 stron maszynopisu (możemy wybrać sobie jakiś temat, który profesor zaakceptuje).Ten referat ma mieć charakter empiryczny (bez własnych badań) ale musi mieć wyodrębniony problem, cel, hipotezy, przyczyny, skutki.Ukazany musi być przegląd literatury.Referat należy oddać do końca kwietnia.2.Zaliczenie jednej lektury (wybranej przez siebie z literatury podanej niżej)3.Referat + lektura = warunek dopuszczenia do egzaminuLiteratura1.Jan Bielecki „ Osobowość młodzieży niepełnosprawnej z zaburzeniami wzroku, słuchu, ruchu i mowy"2.Jan Bielecki „ Elementy higieny psychicznej w pracy z młodzieżą niepełnosprawną"3.Bogdanowicz, Kisiel ,.Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka"4.Janowicz T.„Postępowanie rewalidacyjne w wychowaniu przewlekle chorych"5.Hulek A., Samopomoc w rehabilitacji osób niepełnosprawnych"6.Sowa J.„ Rehabilitacja młodzieży w polityce socjalnej państwa"7.Witkowski T.,.Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych"8.Pacek S.,, O przezwyciężaniu niepełnosprawności.Współżycie z ludźmi"9.Borowski.Zabłocki.Człowiek niepełnosprawny we współczesnym świecie"10.Zabłocki K.J.,, Dziecko niepełnosprawne, jego rodzina i edukacja"11.Szczepankowska B.Mikulski J.Osoby niepełnosprawne w środowisku lokalnym" [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • matkasanepid.xlx.pl