[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jednak takie nieszczęście może stać się przekleństwem innego narodu, może się ujawnić w innej epoce i państwie.W tym sensie Mistrz i Małgorzata to przestroga dla polityków i ludzi podporządkowanych władzy.To także ostrzeżenie dla każdego - przecież w każdej sytuacji i miejscu ściera się dobro i zło, często przyjmując postać przedmiotu pożądania czy wpływu jakiejś osoby.Na zakończenie rozważań o utworze wybitnego rosyjskiego prozaika i dramaturga zacytujmy refleksję Piotra Fasta.[.] traktowanie powieści Bułhakowa jako arcydzieła (nośnika „tajemnicy”) zaświadcza, iż jest to utwór o znaczeniach uniwersalnych, o dużym stopniu uogólnienia znaczeń.Niejednokrotnie w opracowaniach mówi się o mitycznej czy mitologicznej konstrukcji tej powieści, o archetypiczności jej motywów.Problemy cierpienia, winy, kary, odpowiedzialności itp.należą oczywiście do kanonu zagadnień „wiecznych” i „przeklętych”.15PrzypisylInformacje biograficzne oparto na: A.Drawicz, Literatura radziecka 1917-1967.Pisarze rosyjscy, Warszawa 1968, s.146-149; A.Drawicz, Mistrz i diabeł.O Michale Bułhakowie, Kraków 1990; L.Engelking, Bułhakow Michaił, w: Leksykon pisarzy świata.XX wiek, pod red.W.Sadkowskiego, Warszawa 1993, s.49-50.llA.Drawicz, Rewanż („Mistrz i Małgorzata” Michała Bułhakowa), w: Zaproszenie do podróży Szkice o literaturze rosyjskiej XX wieku, Kraków 1974, s.195.llA.Drawicz, Mistrz i diabeł, dz.cyt., s.196-197.llTamże.llTamże, s.287.llWszystkie cytaty zaczerpnięte z powieści pochodzą z wydania: M.Bułhakow, Mistrz i Małgorzata, tłum.I.Lewandowska, W.Dąbrowski, Warszawa 1994.W nawiasach zamieszczono odpowiednie numery stron).llJ.Karaś, Proza Michała Bułhakowa.Z zagadnień poetyki Wrocław 1981, s.41.llTamże, s.60.llPor.A.Drawicz, Rewanż, dz.cyt., s.207.llGroteska jest kategorią estetyczną polegającą na takim ukształtowaniu elementów utworu, że jest on odbierany jako absurdalny w zestawieniu z rzeczywistością i rządzącymi nią prawami empirycznymi, psychologicznymi itd.i/lub niespójny pod względem wzajemnego stosunku do siebie elementów świata przedstawionego.Absurdalność może polegać na wprowadzeniu fantastyki, deformacji postaci i przedmiotów, posługiwaniu się brzydotą, karykaturą, wynaturzeniem.S.Jaworski, Terminy literackie.Słownik szkolny, Warszawa 1991, s.56, hasło: groteska.llJ.Karaś, dz.cyt., s.86-87.Interpretację wybranych fragmentów Mistrza i Małgorzaty w kontekście Fausta podaje również A.Drawicz, Mistrz i diabeł, dz.cyt., s.299-301.llJ.Karaś, dz.cyt., s.87.llA.Drawicz, Mistrz i diabeł, dz.cyt., s.320.llJ.Karaś, dz.cyt., s.46-47.llP.Fast, „Mistrz i Małgorzata” Bułhakowa.Pisarz - epoka - powieść, Katowice 1991, s.19.lSpis treściMichał Bułhakow - życie i twórczośćOkoliczności powstania i praca nad powieściąStreszczenieCzas i miejsce akcjiGłówne postaciŚrodowisko literatów i artystówBohaterowie fantastyczniJeszua i Poncjusz PiłatMistrz i MałgorzataKrytyka moskiewskiej rzeczywistościWątek diabelski - związki z Faustem J.W.GoethegoZnaczenie wątku biblijnegoMistrz i Małgorzata w aspekcie moralnymArtyzm utworuMistrz i Małgorzata - dzieło uniwersalnePrzypisy [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • matkasanepid.xlx.pl