[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.OpisywaÅ‚eÅ› jednak ludzitak, jak naprawdÄ™ mówili, a etyczna strona książki, walka pomiÄ™dzyobowiÄ…zkami Hucka, jako obywatela, a jego uczuciami do Jima, jakoistoty ludzkiej, i wreszcie zwyciÄ™stwo ludzkich uczuć naprawdÄ™byÅ‚em tym wzruszony.CaÅ‚a książka byÅ‚a oskarżeniem niewolnictwa,na pół feudalnego spoÅ‚eczeÅ„stwa Missisipi, przesÄ…dów caÅ‚ejgÅ‚upoty tamtych czasów.Dlaczego wiÄ™c miaÅ‚bym siÄ™ czuć obrażony? A wiÄ™c, dlaczego.? Abdullah, którego prawdziwe imiÄ™ brzmi George RobertLee, urodziÅ‚ siÄ™ w 1925 roku, a Hacking w 1938.Wtedy Czarni byliczarnuchami dla wielu biaÅ‚ych, choć nie dla wszystkich.Oni nawÅ‚asnej skórze przekonali siÄ™, że przemoc albo sama jej grozba,ten sam sposób, który wykorzystywali biali, aby trzymać ich wposÅ‚uchu byÅ‚a jedynÄ… drogÄ… do wywalczenia sobie prawobywateli Stanów Zjednoczonych.ZmarÅ‚eÅ› w 1910, prawda? Ale napewno wielu ludzi opowiadaÅ‚o ci o tym, co wydarzyÅ‚o siÄ™ pózniej?Sam skinÄ…Å‚ gÅ‚owÄ…. Trudno w to uwierzyć.Nie w przemoc i zamieszki.Wswoim życiu wiele widziaÅ‚em i nic, w moim przekonaniu, nie możesiÄ™ równać z gwaÅ‚townoÅ›ciÄ… zamieszek Draft Act w Nowym Jorkupodczas wojny domowej.Trudno mi sobie wyobrazić rozwiÄ…zÅ‚ośćkoÅ„ca dwudziestego wiekuFirebrass rozeÅ›miaÅ‚ siÄ™ i powiedziaÅ‚: Przecież teraz żyjesz w spoÅ‚eczeÅ„stwie, które jest dalekobardziej rozwiÄ…zÅ‚e z dziewiÄ™tnastowiecznego punktu widzenia niż spoÅ‚eczeÅ„stwo dwudziestego wieku.A jednak jakoÅ› przywykÅ‚eÅ›. Tak myÅ›lÄ™ odparÅ‚ Sam. Jednak po dwóchtygodniach caÅ‚kowitej nagoÅ›ci, w pierwszych dniach pozmartwychwstaniu, można być pewnym, że ludzkość nigdy już niebÄ™dzie taka sama.W każdym razie, jeÅ›li chodzi o nagość.Poza tymniezaprzeczalny fakt zmartwychwstania spowodowaÅ‚, że wieleustalonych przekonaÅ„ i postaw legÅ‚o w gruzach.Mimo to sÄ… jeszczewÅ›ród nas fanatycy, czego przykÅ‚adem sÄ… wasi muzuÅ‚maniewahabici. Powiedz mi coÅ›, Sinjoro Clemens poprosiÅ‚ Firebrass. ByÅ‚eÅ› jednym z pierwszych liberałów, w wielu kwestiachwyprzedzajÄ…cym swojÄ… epokÄ™.WypowiadaÅ‚eÅ› siÄ™ przeciwkoniewolnictwu i popieraÅ‚eÅ› równouprawnienie.Kiedy pisaÅ‚eÅ› MagnaCarta dla Parolando, nalegaÅ‚eÅ›, żeby zapisać w niej równośćpolitycznÄ… wszystkich gatunków, ras i obu pÅ‚ci.ZauważyÅ‚em, żeobok ciebie mieszka czarny mężczyzna z biaÅ‚Ä… kobietÄ….Powiedz miszczerze, czy to ci nie przeszkadza?Sam zaciÄ…gnÄ…Å‚ siÄ™ cygarem, wypuÅ›ciÅ‚ dym i odparÅ‚ MówiÄ…c szczerze tak, przeszkadzaÅ‚o mi to.MówiÄ…cprawdÄ™, o maÅ‚o mnie to nie zabiÅ‚o! To, co mówi mi mój umysÅ‚, i to,co mówiÄ… mi moje odruchy, to dwie różne rzeczy.NienawidziÅ‚emtego.Jednak powstrzymaÅ‚em siÄ™ i nie powiedziaÅ‚em ani sÅ‚owa,potem poznaÅ‚em tÄ™ parÄ™ i nawet siÄ™ z nimi zaprzyjazniÅ‚em.A teraz,po roku, przeszkadza mi to już tylko trochÄ™.A i to minie z czasem. Różnica pomiÄ™dzy tobÄ…, biaÅ‚ym liberaÅ‚em, a mÅ‚odzieżą zczasów moich i Hackinga polega na tym, że nam to nieprzeszkadzaÅ‚o.My to akceptowaliÅ›my. Czy nie należy mi siÄ™ uznanie za to, że przezwyciężyÅ‚emswoje mentalne nawyki? Spoko powiedziaÅ‚ Firebrass, używajÄ…c slangu. Taktrzymaj.WyszedÅ‚.Clemens zostaÅ‚ sam w pokoju.Przez dÅ‚uższÄ…chwilÄ™ siedziaÅ‚, potem wstaÅ‚ i wyszedÅ‚ na zewnÄ…trz.PierwszymczÅ‚owiekiem, którego zobaczyÅ‚, byÅ‚ Hermann Göring.GÅ‚owÄ™ miaÅ‚wciąż owiniÄ™tÄ… rÄ™cznikiem, ale nie byÅ‚ już taki blady i patrzyÅ‚przytomniej. Jak tam twoja gÅ‚owa? zapytaÅ‚ Sam. Wciąż boli.Ale mogÄ™ już chodzić, nie czujÄ…cwbijajÄ…cego siÄ™ w niÄ… rozżarzonego szpikulca przy każdym kroku. Nie lubiÄ™ patrzeć, jak czÅ‚owiek cierpi stwierdziÅ‚ Sam. Uważam wiÄ™c, że, aby uniknąć dalszych cierpieÅ„, powinieneÅ›opuÅ›cić Parolando. Grozisz mi? Nie mnie powinieneÅ› siÄ™ bać.Po prostu wielu ludziwkurzasz tak bardzo, że sÄ… gotowi rozszarpać ciÄ™ na strzÄ™py.Albozawlec nad RzekÄ™ i utopić.Denerwujesz wszystkich swoimikazaniami.OczywiÅ›cie, każdy może tu mówić, co chce, pozostajÄ…cw zgodzie z prawem.Ale niektórzy ludzie ignorujÄ… czasem prawo, inie chciaÅ‚bym być zmuszony do karania ich, dlatego że ichsprowokujesz.SugerujÄ™, abyÅ› wypeÅ‚niÅ‚ swój chrzeÅ›cijaÅ„skiobowiÄ…zek i odszedÅ‚ stÄ…d.W ten sposób nie bÄ™dziesz kusiÅ‚porzÄ…dnych mężczyzn i kobiet do zejÅ›cia na drogÄ™ przemocy. Nie jestem chrzeÅ›cijaninem. Podziwiam czÅ‚owieka, który potrafi siÄ™ do tegoprzyznać.Nie spotkaÅ‚em jeszcze kaznodziei, który wyszedÅ‚by poprostu i powiedziaÅ‚ to tak oszczÄ™dnymi sÅ‚owy. Sinjoro Clemens, czytaÅ‚em twoje książki, kiedy byÅ‚emmÅ‚ody i mieszkaÅ‚em w Niemczech najpierw po niemiecku, póz-niej po angielsku.Ale pÅ‚ochość i Å‚agodna ironia donikÄ…d nas niedoprowadzÄ….Nie jestem chrzeÅ›cijaninem, mimo że staram siÄ™zachować chrzeÅ›cijaÅ„skie cnoty.Jestem misjonarzem KoÅ›cioÅ‚aJeszcze Jednej Szansy.Wszystkie ziemskie religie zostaÅ‚yskompromitowane, nawet jeÅ›li nie wszystkie chcÄ… siÄ™ do tegoprzyznać.KoÅ›ciół jest pierwszÄ… religiÄ… powstaÅ‚Ä… w nowym Å›wiecie ijedynÄ…, która ma jakiekolwiek szanse na przetrwanie.KoÅ›ciół. OszczÄ™dz mi wykÅ‚adu.Dość już sÅ‚yszaÅ‚em od twoichpoprzedników i od ciebie.ChcÄ™ tylko powiedzieć, kierujÄ…c siÄ™jedynie najszczerszÄ… życzliwoÅ›ciÄ…, chÄ™ciÄ… oszczÄ™dzenia ci bólu, oraz,jeÅ›li mam być szczery, tego, by wiÄ™cej ciÄ™ już nie oglÄ…dać, odejdz.Jak najszybciej.Inaczej zginiesz. A wiÄ™c powstanÄ™ jutro rano w jakimÅ› innym miejscu izacznÄ™ tam gÅ‚osić PrawdÄ™, gdziekolwiek to bÄ™dzie.Widzisz, tutaj,tak samo jak na Ziemi, krew mÄ™czennika jest nasieniem KoÅ›cioÅ‚a.CzÅ‚owiek, który zabija jednego z nas, sprawia jedynie, że sÅ‚owaPrawdy, która jest szansÄ… wiecznego zbawienia, usÅ‚yszy wiÄ™cejludzi.Morderstwo rozsiaÅ‚o naszÄ… wiarÄ™ w górÄ™ i w dół Rzekiszybciej, niż byÅ‚oby to możliwe przy pomocy jakiegokolwiektradycyjnego Å›rodka komunikacji. GratulujÄ™ powiedziaÅ‚ Sam rozgoryczony,przechodzÄ…c na angielski, co zdarzaÅ‚o mu siÄ™ czÄ™sto w chwilachgniewu. Powiedz mi jednak, czy powtarzajÄ…ce siÄ™ zabójstwamisjonarzy ciÄ™ nie martwiÄ…? Nie boisz siÄ™, że twoje ciaÅ‚o siÄ™wyczerpie? Co masz na myÅ›li? A wasze dogmaty?JedynÄ… reakcjÄ… byÅ‚o peÅ‚ne zdziwienia spojrzenie.SamkontynuowaÅ‚ w esperanto: Jednym z waszych głównych dogmatów, jeÅ›li dobrzepamiÄ™tam, jest to, że CzÅ‚owiek nie zostaÅ‚ wskrzeszony po to, abywiecznie cieszyć siÄ™ życiem tutaj [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl matkasanepid.xlx.pl
.OpisywaÅ‚eÅ› jednak ludzitak, jak naprawdÄ™ mówili, a etyczna strona książki, walka pomiÄ™dzyobowiÄ…zkami Hucka, jako obywatela, a jego uczuciami do Jima, jakoistoty ludzkiej, i wreszcie zwyciÄ™stwo ludzkich uczuć naprawdÄ™byÅ‚em tym wzruszony.CaÅ‚a książka byÅ‚a oskarżeniem niewolnictwa,na pół feudalnego spoÅ‚eczeÅ„stwa Missisipi, przesÄ…dów caÅ‚ejgÅ‚upoty tamtych czasów.Dlaczego wiÄ™c miaÅ‚bym siÄ™ czuć obrażony? A wiÄ™c, dlaczego.? Abdullah, którego prawdziwe imiÄ™ brzmi George RobertLee, urodziÅ‚ siÄ™ w 1925 roku, a Hacking w 1938.Wtedy Czarni byliczarnuchami dla wielu biaÅ‚ych, choć nie dla wszystkich.Oni nawÅ‚asnej skórze przekonali siÄ™, że przemoc albo sama jej grozba,ten sam sposób, który wykorzystywali biali, aby trzymać ich wposÅ‚uchu byÅ‚a jedynÄ… drogÄ… do wywalczenia sobie prawobywateli Stanów Zjednoczonych.ZmarÅ‚eÅ› w 1910, prawda? Ale napewno wielu ludzi opowiadaÅ‚o ci o tym, co wydarzyÅ‚o siÄ™ pózniej?Sam skinÄ…Å‚ gÅ‚owÄ…. Trudno w to uwierzyć.Nie w przemoc i zamieszki.Wswoim życiu wiele widziaÅ‚em i nic, w moim przekonaniu, nie możesiÄ™ równać z gwaÅ‚townoÅ›ciÄ… zamieszek Draft Act w Nowym Jorkupodczas wojny domowej.Trudno mi sobie wyobrazić rozwiÄ…zÅ‚ośćkoÅ„ca dwudziestego wiekuFirebrass rozeÅ›miaÅ‚ siÄ™ i powiedziaÅ‚: Przecież teraz żyjesz w spoÅ‚eczeÅ„stwie, które jest dalekobardziej rozwiÄ…zÅ‚e z dziewiÄ™tnastowiecznego punktu widzenia niż spoÅ‚eczeÅ„stwo dwudziestego wieku.A jednak jakoÅ› przywykÅ‚eÅ›. Tak myÅ›lÄ™ odparÅ‚ Sam. Jednak po dwóchtygodniach caÅ‚kowitej nagoÅ›ci, w pierwszych dniach pozmartwychwstaniu, można być pewnym, że ludzkość nigdy już niebÄ™dzie taka sama.W każdym razie, jeÅ›li chodzi o nagość.Poza tymniezaprzeczalny fakt zmartwychwstania spowodowaÅ‚, że wieleustalonych przekonaÅ„ i postaw legÅ‚o w gruzach.Mimo to sÄ… jeszczewÅ›ród nas fanatycy, czego przykÅ‚adem sÄ… wasi muzuÅ‚maniewahabici. Powiedz mi coÅ›, Sinjoro Clemens poprosiÅ‚ Firebrass. ByÅ‚eÅ› jednym z pierwszych liberałów, w wielu kwestiachwyprzedzajÄ…cym swojÄ… epokÄ™.WypowiadaÅ‚eÅ› siÄ™ przeciwkoniewolnictwu i popieraÅ‚eÅ› równouprawnienie.Kiedy pisaÅ‚eÅ› MagnaCarta dla Parolando, nalegaÅ‚eÅ›, żeby zapisać w niej równośćpolitycznÄ… wszystkich gatunków, ras i obu pÅ‚ci.ZauważyÅ‚em, żeobok ciebie mieszka czarny mężczyzna z biaÅ‚Ä… kobietÄ….Powiedz miszczerze, czy to ci nie przeszkadza?Sam zaciÄ…gnÄ…Å‚ siÄ™ cygarem, wypuÅ›ciÅ‚ dym i odparÅ‚ MówiÄ…c szczerze tak, przeszkadzaÅ‚o mi to.MówiÄ…cprawdÄ™, o maÅ‚o mnie to nie zabiÅ‚o! To, co mówi mi mój umysÅ‚, i to,co mówiÄ… mi moje odruchy, to dwie różne rzeczy.NienawidziÅ‚emtego.Jednak powstrzymaÅ‚em siÄ™ i nie powiedziaÅ‚em ani sÅ‚owa,potem poznaÅ‚em tÄ™ parÄ™ i nawet siÄ™ z nimi zaprzyjazniÅ‚em.A teraz,po roku, przeszkadza mi to już tylko trochÄ™.A i to minie z czasem. Różnica pomiÄ™dzy tobÄ…, biaÅ‚ym liberaÅ‚em, a mÅ‚odzieżą zczasów moich i Hackinga polega na tym, że nam to nieprzeszkadzaÅ‚o.My to akceptowaliÅ›my. Czy nie należy mi siÄ™ uznanie za to, że przezwyciężyÅ‚emswoje mentalne nawyki? Spoko powiedziaÅ‚ Firebrass, używajÄ…c slangu. Taktrzymaj.WyszedÅ‚.Clemens zostaÅ‚ sam w pokoju.Przez dÅ‚uższÄ…chwilÄ™ siedziaÅ‚, potem wstaÅ‚ i wyszedÅ‚ na zewnÄ…trz.PierwszymczÅ‚owiekiem, którego zobaczyÅ‚, byÅ‚ Hermann Göring.GÅ‚owÄ™ miaÅ‚wciąż owiniÄ™tÄ… rÄ™cznikiem, ale nie byÅ‚ już taki blady i patrzyÅ‚przytomniej. Jak tam twoja gÅ‚owa? zapytaÅ‚ Sam. Wciąż boli.Ale mogÄ™ już chodzić, nie czujÄ…cwbijajÄ…cego siÄ™ w niÄ… rozżarzonego szpikulca przy każdym kroku. Nie lubiÄ™ patrzeć, jak czÅ‚owiek cierpi stwierdziÅ‚ Sam. Uważam wiÄ™c, że, aby uniknąć dalszych cierpieÅ„, powinieneÅ›opuÅ›cić Parolando. Grozisz mi? Nie mnie powinieneÅ› siÄ™ bać.Po prostu wielu ludziwkurzasz tak bardzo, że sÄ… gotowi rozszarpać ciÄ™ na strzÄ™py.Albozawlec nad RzekÄ™ i utopić.Denerwujesz wszystkich swoimikazaniami.OczywiÅ›cie, każdy może tu mówić, co chce, pozostajÄ…cw zgodzie z prawem.Ale niektórzy ludzie ignorujÄ… czasem prawo, inie chciaÅ‚bym być zmuszony do karania ich, dlatego że ichsprowokujesz.SugerujÄ™, abyÅ› wypeÅ‚niÅ‚ swój chrzeÅ›cijaÅ„skiobowiÄ…zek i odszedÅ‚ stÄ…d.W ten sposób nie bÄ™dziesz kusiÅ‚porzÄ…dnych mężczyzn i kobiet do zejÅ›cia na drogÄ™ przemocy. Nie jestem chrzeÅ›cijaninem. Podziwiam czÅ‚owieka, który potrafi siÄ™ do tegoprzyznać.Nie spotkaÅ‚em jeszcze kaznodziei, który wyszedÅ‚by poprostu i powiedziaÅ‚ to tak oszczÄ™dnymi sÅ‚owy. Sinjoro Clemens, czytaÅ‚em twoje książki, kiedy byÅ‚emmÅ‚ody i mieszkaÅ‚em w Niemczech najpierw po niemiecku, póz-niej po angielsku.Ale pÅ‚ochość i Å‚agodna ironia donikÄ…d nas niedoprowadzÄ….Nie jestem chrzeÅ›cijaninem, mimo że staram siÄ™zachować chrzeÅ›cijaÅ„skie cnoty.Jestem misjonarzem KoÅ›cioÅ‚aJeszcze Jednej Szansy.Wszystkie ziemskie religie zostaÅ‚yskompromitowane, nawet jeÅ›li nie wszystkie chcÄ… siÄ™ do tegoprzyznać.KoÅ›ciół jest pierwszÄ… religiÄ… powstaÅ‚Ä… w nowym Å›wiecie ijedynÄ…, która ma jakiekolwiek szanse na przetrwanie.KoÅ›ciół. OszczÄ™dz mi wykÅ‚adu.Dość już sÅ‚yszaÅ‚em od twoichpoprzedników i od ciebie.ChcÄ™ tylko powiedzieć, kierujÄ…c siÄ™jedynie najszczerszÄ… życzliwoÅ›ciÄ…, chÄ™ciÄ… oszczÄ™dzenia ci bólu, oraz,jeÅ›li mam być szczery, tego, by wiÄ™cej ciÄ™ już nie oglÄ…dać, odejdz.Jak najszybciej.Inaczej zginiesz. A wiÄ™c powstanÄ™ jutro rano w jakimÅ› innym miejscu izacznÄ™ tam gÅ‚osić PrawdÄ™, gdziekolwiek to bÄ™dzie.Widzisz, tutaj,tak samo jak na Ziemi, krew mÄ™czennika jest nasieniem KoÅ›cioÅ‚a.CzÅ‚owiek, który zabija jednego z nas, sprawia jedynie, że sÅ‚owaPrawdy, która jest szansÄ… wiecznego zbawienia, usÅ‚yszy wiÄ™cejludzi.Morderstwo rozsiaÅ‚o naszÄ… wiarÄ™ w górÄ™ i w dół Rzekiszybciej, niż byÅ‚oby to możliwe przy pomocy jakiegokolwiektradycyjnego Å›rodka komunikacji. GratulujÄ™ powiedziaÅ‚ Sam rozgoryczony,przechodzÄ…c na angielski, co zdarzaÅ‚o mu siÄ™ czÄ™sto w chwilachgniewu. Powiedz mi jednak, czy powtarzajÄ…ce siÄ™ zabójstwamisjonarzy ciÄ™ nie martwiÄ…? Nie boisz siÄ™, że twoje ciaÅ‚o siÄ™wyczerpie? Co masz na myÅ›li? A wasze dogmaty?JedynÄ… reakcjÄ… byÅ‚o peÅ‚ne zdziwienia spojrzenie.SamkontynuowaÅ‚ w esperanto: Jednym z waszych głównych dogmatów, jeÅ›li dobrzepamiÄ™tam, jest to, że CzÅ‚owiek nie zostaÅ‚ wskrzeszony po to, abywiecznie cieszyć siÄ™ życiem tutaj [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]