[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jak twierdząrespondenci: „często temat (Cerkwi) jest poruszany w telewizji regionalnej”.564 Z drugiejstrony należy zauważyć niewielką liczbę osób deklarujących ową wiedzę.Świadczyć to możeo niewielkich możliwościach absorpcyjnych komunikacji tego rodzaju z zewnątrz systemu.Instytucje kościelne, ani programy o tematyce religijnej nie stały się wszakże dominującymźródłem informacji dla większości respondentów, co mogłoby potwierdzać tę tezę.5.2.Podsystem polityczno – ekonomicznyPodsystem polityczno – ekonomiczny ukierunkowywał zainteresowanie badawcze nasferę władzy.Zarówno jej uniwersalnego definiowania, jak i realnych przejawówprzynależnych władzom lokalnym.Ten podsystem w założeniu charakteryzować się powinienznaczącą przewagą, jako podsystem odpowiedzialny za integrację wszystkich podsystemów,ocenę kosztów ich działania, a poprzez nią także określanie celów, które winny realizować.Przejawy owego podsystemu testowane były w kwestionariuszu przez blok pytańinaugurowanych pytaniem szóstym.Miało ono charakter półotwarty i pomimo stosunkowomało kontrowersyjnych wypowiedzi w części zamkniętej, w treści uzasadniającej odpowiedź(30% respondentów uznało za konieczne wypowiedzenie się w tej kwestii) udało się uzyskaćdużą ilość danych uzupełniających.Trzeba przyznać, iż było to pierwsze pytaniekwestionariuszowe, obarczone czynnikiem politycznym.Respondenci starali się odpowiadaćzachowując polityczną poprawność, często, też padały komentarze uwidaczniające ich obawy(w rodzaju565: wolę się nie wypowiadać; proszę mi przypomnieć, dla kogo są robione tebadania; kto badania zlecił; kto w mojej miejscowości, wsi może mieć wgląd w wyniki…itp.).Wydaje się, iż powyższe obawy miały również wpływ na wypowiedzi, bowiem, pozaodpowiedziami oceniającymi działania władz lokalnych dobrze lub bardzo dobrze (ponad47%) duży odsetek odpowiedzi stanowił brak zadania, (ponad 30%), który można uznać zapróbę uniknięcia odpowiedzi.W ten sposób odpowiadali głownie bezrobotni (ponad 36%),osoby z wykształceniem podstawowym i niższym (38%), zasadniczym zawodowym lubniepełnym średnim (39%).Pozostali respondenci skłaniali się raczej do pozytywnej ocenywładz lokalnych.Opiekuńcza rola podsystemu polityczno – ekonomicznego dostrzegana była564 Źródło: wypowiedzi respondentów.565 Cytuję z pamięci.176przede wszystkim przez osoby starsze, młodsi respondenci raczej kontestowali wkład władzylokalnej w działania tego rodzaju.Poziom ocen negatywnych nie przekroczył, jednak 14%.Tab.22.Zaangażowanie władz lokalnych w opiekę nad kulturąProcentProcentKategorie odpowiedziCzęstośćProcentważnychskumulowany1.Nie mam żadnych zastrzeżeń5111,311,311,32.Raczej dobrze16336,136,147,53.Raczej źle5412,012,059,44.Władza w ogóle nie dba o kulturę449,89,869,25.Nie mam zdania13930,830,8100,0Ogółem451100,0100,0Źródło: badania własneW otwartym uzasadnieniu odpowiedzi na poprzednie pytanie wskazano powódlojalności respondentów wobec podsystemu polityczno - ekonomicznego.Odpowiedziuszeregowano w dziewięć kategorii.Szczególnym uczuciem darzą tę władzę, która jest wstanie zaoferować szereg imprez na świeżym powietrzu.Nic dziwnego, iż znając takiezapatrywania kulturalne elektoratu, władza stara się je zaspokajać.To, zaś powoduje, iżbardziej wymagająca pod tym względem cześć respondentów twierdzi, iż władza o kulturę niedba (6,7%).Pojawiają się odpowiedzi w rodzaju: „jedyną w Kętrzynieorganizowaną przez władzę są biesiady miejskie z kuflem piwa”, „brak jakichkolwiekinstytucji kulturalnych, organizacja jedynie imprez masowych typu „ zwiodącą muzyką disco polo,” „brak jest planu działania sferze kultury, przychylność zyskująprojekty prowadzone przez znajomych, a nie ciekawe ze względu na swój program, mówi sięo , a w zamian oferuje się rozrywkę popularną”).Bądź, iż kulturato wyłącznie teatr i kino (2% respondentów odpowiadało w ten, bądź podobny sposób.Przykładem są wypowiedzi w rodzaju: „w teatrach mamy interesujące sztuki, w kinachmożna zobaczyć premiery filmowe”).Dodatkowo, często podnoszonym argumentem wsprawie jest kwestia finansowania, którą traktuje się z pewną dozą rezygnacji (5,5%respondentów wypowiadało się podobny sposób: „zbyt niskie nakłady finansowe na kulturę”,„brak dofinansowań,” „instytucje kulturalne mają zbyt mało pieniędzy”, „zlikwidowano domkultury gdzie odbywało się dużo imprez dla dzieci, młodzieży, seniorów”).566 Stosunkowoniewielurespondentówzauważyłodziałalnośćukierunkowanąnaturystykę,dofinansowywanie inicjatyw i działań kulturalnych napływających spoza kręgów władzylokalnej, czy opiekę nad zabytkami.566 Źródło: Wypowiedzi respondentów.177Tab.23.Zaangażowanie władz lokalnych w opiekę nad kulturą (Uzasadnienieodpowiedzi)ProcentProcentKategorie odpowiedziCzęstośćProcentważnychskumulowany1.Organizuje imprezy letnie w plenerze5512,240,740,72.Organizuje rozrywkę dla turystów2,41,542,23.Organizuje imprezy rocznicowo – jubileuszowe3,72,244,44.Dofinansowuje inicjatywy i wydarzenia61,34,448,95.Stara się, ale na niewiele pozwalają finanse255,518,567,46 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl matkasanepid.xlx.pl
.Jak twierdząrespondenci: „często temat (Cerkwi) jest poruszany w telewizji regionalnej”.564 Z drugiejstrony należy zauważyć niewielką liczbę osób deklarujących ową wiedzę.Świadczyć to możeo niewielkich możliwościach absorpcyjnych komunikacji tego rodzaju z zewnątrz systemu.Instytucje kościelne, ani programy o tematyce religijnej nie stały się wszakże dominującymźródłem informacji dla większości respondentów, co mogłoby potwierdzać tę tezę.5.2.Podsystem polityczno – ekonomicznyPodsystem polityczno – ekonomiczny ukierunkowywał zainteresowanie badawcze nasferę władzy.Zarówno jej uniwersalnego definiowania, jak i realnych przejawówprzynależnych władzom lokalnym.Ten podsystem w założeniu charakteryzować się powinienznaczącą przewagą, jako podsystem odpowiedzialny za integrację wszystkich podsystemów,ocenę kosztów ich działania, a poprzez nią także określanie celów, które winny realizować.Przejawy owego podsystemu testowane były w kwestionariuszu przez blok pytańinaugurowanych pytaniem szóstym.Miało ono charakter półotwarty i pomimo stosunkowomało kontrowersyjnych wypowiedzi w części zamkniętej, w treści uzasadniającej odpowiedź(30% respondentów uznało za konieczne wypowiedzenie się w tej kwestii) udało się uzyskaćdużą ilość danych uzupełniających.Trzeba przyznać, iż było to pierwsze pytaniekwestionariuszowe, obarczone czynnikiem politycznym.Respondenci starali się odpowiadaćzachowując polityczną poprawność, często, też padały komentarze uwidaczniające ich obawy(w rodzaju565: wolę się nie wypowiadać; proszę mi przypomnieć, dla kogo są robione tebadania; kto badania zlecił; kto w mojej miejscowości, wsi może mieć wgląd w wyniki…itp.).Wydaje się, iż powyższe obawy miały również wpływ na wypowiedzi, bowiem, pozaodpowiedziami oceniającymi działania władz lokalnych dobrze lub bardzo dobrze (ponad47%) duży odsetek odpowiedzi stanowił brak zadania, (ponad 30%), który można uznać zapróbę uniknięcia odpowiedzi.W ten sposób odpowiadali głownie bezrobotni (ponad 36%),osoby z wykształceniem podstawowym i niższym (38%), zasadniczym zawodowym lubniepełnym średnim (39%).Pozostali respondenci skłaniali się raczej do pozytywnej ocenywładz lokalnych.Opiekuńcza rola podsystemu polityczno – ekonomicznego dostrzegana była564 Źródło: wypowiedzi respondentów.565 Cytuję z pamięci.176przede wszystkim przez osoby starsze, młodsi respondenci raczej kontestowali wkład władzylokalnej w działania tego rodzaju.Poziom ocen negatywnych nie przekroczył, jednak 14%.Tab.22.Zaangażowanie władz lokalnych w opiekę nad kulturąProcentProcentKategorie odpowiedziCzęstośćProcentważnychskumulowany1.Nie mam żadnych zastrzeżeń5111,311,311,32.Raczej dobrze16336,136,147,53.Raczej źle5412,012,059,44.Władza w ogóle nie dba o kulturę449,89,869,25.Nie mam zdania13930,830,8100,0Ogółem451100,0100,0Źródło: badania własneW otwartym uzasadnieniu odpowiedzi na poprzednie pytanie wskazano powódlojalności respondentów wobec podsystemu polityczno - ekonomicznego.Odpowiedziuszeregowano w dziewięć kategorii.Szczególnym uczuciem darzą tę władzę, która jest wstanie zaoferować szereg imprez na świeżym powietrzu.Nic dziwnego, iż znając takiezapatrywania kulturalne elektoratu, władza stara się je zaspokajać.To, zaś powoduje, iżbardziej wymagająca pod tym względem cześć respondentów twierdzi, iż władza o kulturę niedba (6,7%).Pojawiają się odpowiedzi w rodzaju: „jedyną w Kętrzynieorganizowaną przez władzę są biesiady miejskie z kuflem piwa”, „brak jakichkolwiekinstytucji kulturalnych, organizacja jedynie imprez masowych typu „ zwiodącą muzyką disco polo,” „brak jest planu działania sferze kultury, przychylność zyskująprojekty prowadzone przez znajomych, a nie ciekawe ze względu na swój program, mówi sięo , a w zamian oferuje się rozrywkę popularną”).Bądź, iż kulturato wyłącznie teatr i kino (2% respondentów odpowiadało w ten, bądź podobny sposób.Przykładem są wypowiedzi w rodzaju: „w teatrach mamy interesujące sztuki, w kinachmożna zobaczyć premiery filmowe”).Dodatkowo, często podnoszonym argumentem wsprawie jest kwestia finansowania, którą traktuje się z pewną dozą rezygnacji (5,5%respondentów wypowiadało się podobny sposób: „zbyt niskie nakłady finansowe na kulturę”,„brak dofinansowań,” „instytucje kulturalne mają zbyt mało pieniędzy”, „zlikwidowano domkultury gdzie odbywało się dużo imprez dla dzieci, młodzieży, seniorów”).566 Stosunkowoniewielurespondentówzauważyłodziałalnośćukierunkowanąnaturystykę,dofinansowywanie inicjatyw i działań kulturalnych napływających spoza kręgów władzylokalnej, czy opiekę nad zabytkami.566 Źródło: Wypowiedzi respondentów.177Tab.23.Zaangażowanie władz lokalnych w opiekę nad kulturą (Uzasadnienieodpowiedzi)ProcentProcentKategorie odpowiedziCzęstośćProcentważnychskumulowany1.Organizuje imprezy letnie w plenerze5512,240,740,72.Organizuje rozrywkę dla turystów2,41,542,23.Organizuje imprezy rocznicowo – jubileuszowe3,72,244,44.Dofinansowuje inicjatywy i wydarzenia61,34,448,95.Stara się, ale na niewiele pozwalają finanse255,518,567,46 [ Pobierz całość w formacie PDF ]