[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.„Po swym zmartwychwstaniu, wczesnym rankiem w pierwszy dzień tygodnia, Jezus ukazał się.” Mk 16:9.„W końcu ukazał się samym Jedenastu (.) że nie wierzyli tym, którzy widzieli Go zmartwychwstałego” Mk 16:14.„Syn Człowieczy (.) będzie zabity, a trzeciego dnia zmartwychwstanie” Łk 9:22.„ubiczują Go i zabiją, a trzeciego dnia zmartwychwstanie” Łk 18:33.„Nie ma Go tutaj; zmartwychwstał” Łk 24:6.„Syn Człowieczy musi być wydany (.) ukrzyżowany, lecz trzeciego dnia zmartwychwstanie” Łk 24:7.„Pan rzeczywiście zmartwychwstał i ukazał się Szymonowi” Łk 24:34.„Tak jest napisane: Mesjasz będzie cierpiał i trzeciego dnia zmartwychwstanie” Łk 24:46.„Gdy zmartwychwstał, przypomnieli sobie uczniowie Jego.” J 2:22.„Ja jestem zmartwychwstaniem i życiem” J 11:25.„To już trzeci raz, jak Jezus ukazał się uczniom od chwili, gdy zmartwychwstał” J 21:14.Przy tak wielu tekstach o zmartwychwstaniu Chrystusa, jako centralnego wydarzenia, aż dziw bierze, że można twierdzić, że to nie daje żadnych przesłanek do wprowadzania upamiętniania tego faktu przez obchodzenie niedzieli.Bacchiocchi, choć nie przytacza tekstów biblijnych o zmartwychwstaniu Jezusa (jedynie podaje na s.82 w przypisie niepełny spis wersetów), o tym pisze następująco:„jeżeli z jednej strony staranne zbadanie wszystkich tekstów Nowego Testamentu, wspominających o zmartwychwstaniu ukazuje nieporównywalne znaczenie tego wydarzenia, to z drugiej - nie daje ono żadnej wskazówki na temat wyboru szczególnego dnia upamiętniającego ten fakt” (s.82).Co to znaczy według Bacchiocchiego, że pomimo istnienia tylu tekstów o zmartwychwstaniu Chrystusa nie ma żadnych przesłanek, by obrać ten dzień dniem kultu, w którym się ono wydarzyło? Czy dlatego, że nie jest powiedziane wprost: „święćcie niedzielę”? Przecież Jezus też nie powiedział bezpośrednio: „jestem Bogiem”, ale chciał by wierni sami, tak jak Tomasz (J 20:28), wyciągnęli wnioski i odgadli kim On jest, według Jego czynów.Podobnie jest z niedzielą, która została obrana dniem kultu (Dz 20:7) dla czynów Jezusa, które się działy w ten dzień.Nie będziemy tu, z racji obszerności tematu, przytaczać setek tekstów, w których pisarze wczesnochrześcijańscy mówią o zmartwychwstaniu Chrystusa jako centralnej prawdzie Kościoła (tych bez konkretnego odniesienia do święcenia niedzieli).Wystarczy, że zrobiliśmy to przy omawianiu najwcześniejszych i najważniejszych dla nas tekstów pozabiblijnych takich jak „Didache”, „Listu Barnaby”, pism Ignacego Antiocheńskiego i Justyna Męczennika.Uczciwy badacz sam poszuka takich fragmentów i przekona się, że zmartwychwstanie Jezusa, a nie słońce, było najważniejszym klejnotem, który Kościół zachował i przekazywał późniejszym wiekom.Właściwie pewnie tylko jeden raz Bacchiocchiemu „wyrwało się”, że jednak zmartwychwstanie Chrystusa jest istotnym motywem dla obchodzenia niedzieli, gdy podkreślił on jedność Niedzieli Wielkanocnej i każdej jednej.Nadmieńmy, że Wielkanocy nie przypisuje on innego pochodzenia jak od zmartwychwstania Pana.Bacchiocchi napisał:„Chociaż wcześniejsze źródła nie wymieniają zmartwychwstania jako dominującego motywu święcenia niedzieli, to wydaje się, iż nie ma kwestii co do zasadniczej jedności obu świąt” (s.224).Jeśli więc ta „jedność obu świąt” jest faktem, to może jej wyrazem jest właśnie zmartwychwstanie Pana?Bacchiocchi jest tego świadom, ale znaczenie zmartwychwstania dla niedzieli przypisuje `dopiero' czasom Ireneusza (130-202).Pisze on:„W dokumencie przypisywanym Ireneuszowi zaleca się szczególnie, ażeby nie klękać ani w niedzielę, ani w Zielone Święta, przypadające w siedem tygodni po Wielkanocy, `ponieważ jest to święto ważne na równi z dniem Pańskim' [Fragm.7].Wymienia się też powód: obydwa święta są `symbolem zmartwychwstania'.” (s.223).My zaś nie mamy powodów by sądzić, że przed Ireneuszem pojmowano sprawy zmartwychwstania i niedzieli inaczej [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl matkasanepid.xlx.pl
.„Po swym zmartwychwstaniu, wczesnym rankiem w pierwszy dzień tygodnia, Jezus ukazał się.” Mk 16:9.„W końcu ukazał się samym Jedenastu (.) że nie wierzyli tym, którzy widzieli Go zmartwychwstałego” Mk 16:14.„Syn Człowieczy (.) będzie zabity, a trzeciego dnia zmartwychwstanie” Łk 9:22.„ubiczują Go i zabiją, a trzeciego dnia zmartwychwstanie” Łk 18:33.„Nie ma Go tutaj; zmartwychwstał” Łk 24:6.„Syn Człowieczy musi być wydany (.) ukrzyżowany, lecz trzeciego dnia zmartwychwstanie” Łk 24:7.„Pan rzeczywiście zmartwychwstał i ukazał się Szymonowi” Łk 24:34.„Tak jest napisane: Mesjasz będzie cierpiał i trzeciego dnia zmartwychwstanie” Łk 24:46.„Gdy zmartwychwstał, przypomnieli sobie uczniowie Jego.” J 2:22.„Ja jestem zmartwychwstaniem i życiem” J 11:25.„To już trzeci raz, jak Jezus ukazał się uczniom od chwili, gdy zmartwychwstał” J 21:14.Przy tak wielu tekstach o zmartwychwstaniu Chrystusa, jako centralnego wydarzenia, aż dziw bierze, że można twierdzić, że to nie daje żadnych przesłanek do wprowadzania upamiętniania tego faktu przez obchodzenie niedzieli.Bacchiocchi, choć nie przytacza tekstów biblijnych o zmartwychwstaniu Jezusa (jedynie podaje na s.82 w przypisie niepełny spis wersetów), o tym pisze następująco:„jeżeli z jednej strony staranne zbadanie wszystkich tekstów Nowego Testamentu, wspominających o zmartwychwstaniu ukazuje nieporównywalne znaczenie tego wydarzenia, to z drugiej - nie daje ono żadnej wskazówki na temat wyboru szczególnego dnia upamiętniającego ten fakt” (s.82).Co to znaczy według Bacchiocchiego, że pomimo istnienia tylu tekstów o zmartwychwstaniu Chrystusa nie ma żadnych przesłanek, by obrać ten dzień dniem kultu, w którym się ono wydarzyło? Czy dlatego, że nie jest powiedziane wprost: „święćcie niedzielę”? Przecież Jezus też nie powiedział bezpośrednio: „jestem Bogiem”, ale chciał by wierni sami, tak jak Tomasz (J 20:28), wyciągnęli wnioski i odgadli kim On jest, według Jego czynów.Podobnie jest z niedzielą, która została obrana dniem kultu (Dz 20:7) dla czynów Jezusa, które się działy w ten dzień.Nie będziemy tu, z racji obszerności tematu, przytaczać setek tekstów, w których pisarze wczesnochrześcijańscy mówią o zmartwychwstaniu Chrystusa jako centralnej prawdzie Kościoła (tych bez konkretnego odniesienia do święcenia niedzieli).Wystarczy, że zrobiliśmy to przy omawianiu najwcześniejszych i najważniejszych dla nas tekstów pozabiblijnych takich jak „Didache”, „Listu Barnaby”, pism Ignacego Antiocheńskiego i Justyna Męczennika.Uczciwy badacz sam poszuka takich fragmentów i przekona się, że zmartwychwstanie Jezusa, a nie słońce, było najważniejszym klejnotem, który Kościół zachował i przekazywał późniejszym wiekom.Właściwie pewnie tylko jeden raz Bacchiocchiemu „wyrwało się”, że jednak zmartwychwstanie Chrystusa jest istotnym motywem dla obchodzenia niedzieli, gdy podkreślił on jedność Niedzieli Wielkanocnej i każdej jednej.Nadmieńmy, że Wielkanocy nie przypisuje on innego pochodzenia jak od zmartwychwstania Pana.Bacchiocchi napisał:„Chociaż wcześniejsze źródła nie wymieniają zmartwychwstania jako dominującego motywu święcenia niedzieli, to wydaje się, iż nie ma kwestii co do zasadniczej jedności obu świąt” (s.224).Jeśli więc ta „jedność obu świąt” jest faktem, to może jej wyrazem jest właśnie zmartwychwstanie Pana?Bacchiocchi jest tego świadom, ale znaczenie zmartwychwstania dla niedzieli przypisuje `dopiero' czasom Ireneusza (130-202).Pisze on:„W dokumencie przypisywanym Ireneuszowi zaleca się szczególnie, ażeby nie klękać ani w niedzielę, ani w Zielone Święta, przypadające w siedem tygodni po Wielkanocy, `ponieważ jest to święto ważne na równi z dniem Pańskim' [Fragm.7].Wymienia się też powód: obydwa święta są `symbolem zmartwychwstania'.” (s.223).My zaś nie mamy powodów by sądzić, że przed Ireneuszem pojmowano sprawy zmartwychwstania i niedzieli inaczej [ Pobierz całość w formacie PDF ]