[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.: profesor college'u, rozrywkowa panienka, rasista.Gdy z kategoryzujemy jakąś osobę lub zdarzenie używając jednego z tych terminów wówczas nasze oczekiwania dotyczące przyszłych interakcji opieramy na towarzyszących temu terminowi stereotypach.Dostrzeganie związku tam, gdzie go nie ma - iluzoryczna korelacja -dostrzegamy związek tam gdzie naszym zdaniem powinien być, choć w rzeczywistości go nie ma np.: w nieoficjalnych ankietach ludzie stale przeceniają prawdopodobieństwo zachorowania lesbijek na ADIS.W rzeczywistości u lesbijek procent zakażenia wirusem HIV jest najniższy, gdy porówna się je z homoseksualistami - mężczyznami, oraz heteroseksualistami kobietami i mężczyznami.Niezależnie od sytuacji, iluzoryczna korelacja przyczynia się w znacznym stopniu do umocnienia naszych stereotypów i przekonań - pod wpływem stereotypu dostrzegamy jakiś związek, który z kolei zdaje się stanowić dowód, że ów pierwotny stereotyp jest prawdziwy.Skutki podziału na grupę własną i grupę obcą - jednym z najbardziej rozpowszechnionych sposobów kategoryzowania ludzi jest podział ludzi na dwie grupy „moją” i grupę „obcą”.Na przykład często dzielimy ludzi posługując się takimi kategoriami jak „my” kontra „oni”, moja uczelnia kontra wasza itp.Na ogół jesteśmy skłonni uważać członków innej grupy za bardziej podobnych do siebie nawzajem niż członkowie naszej grupy własnej.Faworyzowanie grupy własnej oznacza skłonność do uznawania tej grupy za „lepszą” pod wszelkim względami i do przyznawania jej różnych dóbr. Literatural1.      J.Pieter, „Poznanie środowiska wychowawczego” Ossolineum, Wrocław 1964ll2.      Por.K.Sośnicki, „Istota i cele wychowania” Nasza Księgarnia, Warszawa 1967ll3.      W.Domachowski „Przewodnik po psychologii społecznej” PWN, Warszawa 1998ll4.      R.B Woźniak, „Zarys Socjologii Edukacji I zachowań społecznych” Wydawnictwo Uczelniane BWSH, Koszalin 1998ll5.      Z.Ziembiński „Elementy Socjologii” Wydawnictwo „Ars boni et aequi”, Poznań 1994ll6.      J.Strelau, red.nauk.“Psychologia, podręcznik akademicki” GWP Gdańsk 2000ll7.      E.Aronson “Człowiek istota społeczna” PWN, Warszawa 1999l1 J.Pieter, „Poznanie środowiska wychowawczego”.Ossolineum, Wrocław 1964, s412 Por.K.Sośnicki, „Istota i cele wychowania”.Nasza Księgarnia, Warszawa 1967, s.73 W.Domachowski „Przewodnik po psychologii społecznej PWN, Warszawa 1998, s.764 W.Domachowski „Przewodnik po psychologii społecznej PWN, Warszawa 1998, s.765 R.B.Woźniak, „Zarys Socjologii Edukacji I zachowań społecznych” Wydawnictwo Uczelniane BWSH, Koszalin 1998, s.1536 Z.Ziembiński „Elementy Socjologii” Wydawnictwo „Ars boni et aequi”, Poznań 1994, s.307 J.Strelau, red.nauk.“Psychologia, podręcznik akademicki” GWP Gdańsk 2000, s.2068 E.Aronson “Człowiek istota społeczna.PWN, Warszawa 1999, s.179 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • matkasanepid.xlx.pl