[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Innymi słowy, metoda tadaje odpowiedz na następujące pytanie: z jaką dokładnością możemy przewidziećpozycję danej osoby na jednej zmiennej, jeżeli znamy jej pozycję na innej zmiennej?Procedura ta nazywanajest szacowaniem stopnia korelacji pomiędzy dwiema zmiennymi.Podczas gdy celemmetody obserwacyjnej jest opisanie zachowania, celem metody korelacyjnej jestoszacowanie relacji pomiędzy zmiennymi.Do korelacji odwołujemy się zwyklewtedy, gdy chcemy sprawdzać hipotezy wyjaśniające, kiedy i dlaczego pojawia sięinteresujące nas zachowanie.W badaniach korelacyjnych w rozmaity sposób można mierzyć zachowanieczłowieka i jego postawy.Tak jak w metodzie obserwacyjnej badacze czasami wprostobserwują zachowanie ludzi.Wykorzystując metodę korelacyjną, badacz może naprzykład analizować relację pomiędzy agresywnymi zachowaniami dzieci a ilościąprzemocy oglądanej w telewizji.Badacz może również obserwować dzieci na placuzabaw, ale tutaj jego celem jest oszacowanie zależności czy też korelacji pomiędzyagresywnością dziecka i innymi, również zmierzonymi czynnikami, jak na przykładzwyczaj oglądania telewizji.PomiaryMetoda korelacyjna oprócz danych pochodzących z obserwacji często wykorzystujetakże pomiary.Jest wiele interesujących dla badaczy zachowań społecznych, którychobserwacja jest bardzo trudna albo wręcz niemożliwa.Nie można na przykładzaobserwować, ile książek pornograficznych czytają ludzie, ile wiedzą na tematAIDS, czy też ilu posiadają przyjaciół.Jeżeli interesujących badaczy zmiennych nie da się łatwo obserwować, odwołują sięoni do pomiarów i pytają po prostu ludzi o ich przekonania, postawy i zachowania.Następnie sprawdzają, czy istnieje związek pomiędzy analizowanymi zmiennymi.Mogą na przykład sprawdzać, czy ludzie, którzy dużo wiedzą na temat sposobówprzenoszenia AIDS, bardziej od innych preferują bezpieczny seks.korelacja dodatnia: taka relacja pomiędzy dwiema zmiennymi, w której wzrostowiwartości jednej zmiennej towarzyszy wzrost wartości drugiej zmiennejkorelacja ujemna: taka relacja pomiędzy dwiema zmiennymi, w której wzrostowiwartości jednej zmiennej towarzyszy zmniejszanie się wartości drugiej zmiennejBadacze analizują tego typu relacje poprzez wyliczanie korelacji pomiędzy różnymizmiennymi.Korelacja dodatnia oznacza, że wzrostowi wartości jednej zmiennejtowarzyszy wzrost wartości drugiej zmiennej.Wzrost i waga są skorelowanedodatnio; im wyższy jest człowiek, tym więcej waży.Korelacja ujemna to takarelacja pomiędzy dwiema zmiennymi, w której wzrostowi wartości jednej zmiennejtowarzyszy zmniejszanie się wartości drugiej zmiennej.Gdyby wzrost i waga byłyskorelowane ujemnie, wyglądalibyśmy dość osobliwie ludzie niewielkiegowzrostu przypominaliby pingwiny, ludzie wysocy zaś, na przykład za-wodnicy ligi NBA, byliby jak skóra i kość".Może być również i tak, że pomiędzydwiema zmiennymi zupełnie nie ma korelacji i w takim przypadku badacz nie możeprzewidywać jednej zmiennej na podstawie drugiej.Korelacje wyrażone są przez liczby z przedziału od -l do +1.Korelacja równa loznacza, że dwie zmienne są całkowicie i wprost proporcjonalnie skorelowane.Jeżeliwięc badacz zna pozycję danej osoby na jednej zmiennej, może dokładnieprzewidzieć jej pozycję na drugiej zmiennej.Oczywiście, w życiu codziennym takiecałkowite korelacje zdarzają się rzadko.W pewnych badaniach wykazano, że wpróbie mężczyzn w wieku od osiemnastu do dwudziestu czterech lat korelacjapomiędzy wzrostem i wagą wynosi 0.47 (Freedman, Pisani, Purves, Adhikari, 1991).Znaczy to, że przeciętnie ludzie o wyższym wzroście ważyli więcej niż ludzie niscy,ale zdarzały się odstępstwa od tej zasady.Korelacja równa -l oznacza, że dwiezmienne są całkowicie i odwrotnie proporcjonalnie skorelowane.I wreszcie korelacjarówna 0 oznacza, że dwie zmienne nie są ze sobą skorelowane.Posługiwanie się pomiarami ma wiele zalet, a jedną z nich jest możliwośćwyodrębniania i badania grup reprezentatywnych dla populacji.Odpowiedzi napytania badaczy są użyteczne jedynie wtedy, gdy są odbiciem sądów całej populacji,a nie jedynie osób tworzących próbę.Badacze posługujący się pomiarami bardzostarają się, by włączane do próby osoby były dla tejże populacji reprezentatywne.Owa reprezentatywność dotyczy zwykle pewnej liczby zmiennych, ważnych z punktuwidzenia przeprowadzanych badań (np.wiek, wykształcenie, religia, płeć, wysokośćdochodów).Jednocześnie badacze starają się zapewnić reprezentatywność próbypoprzez odwołanie się do losowego doboru ludzi z populacji jakocałości.Znaczy to tyle, że każdy człowiek wchodzący w skład populacji ma takąsamą szansę na pojawienie się w próbie.Jeżeli próba dobrana jest losowo, możemyzałożyć, że odpowiedzi tworzących ją osób harmonizują z opiniami całej populacji.dobór losowy: sposób zapewniania reprezentatywności dla danej populacji wybranejdo próby grupy osób gwarantujący, że każda jednostka wchodząca w skład populacjima taką samą szansę na pojawienie się w próbieTworzenie próby nie zawsze kończy się pomyślnie.Pod koniec 1936 r.tygodnik onazwie Literary Digest" przeprowadził szeroko zakrojone badania.Pytano ludzi o to,na kogo zamierzają oddać głos w zbliżających się wyborach prezydenckich.Redakcjagazety wzięła nazwiska i adresy osób tworzących próbę z książek telefonicznych ispisów kart rejestracyjnych samochodów.Wyniki sondażu przeprowadzonego nadwóch milionach ludzi wykazały, iż kandydat republikanów.Alf Landon, zwyciężyprzeważającą większością głosów.Wiesz oczywiście, że nigdy nie było prezydenta onazwisku Landon.Franklin Delano Roosevelt zwyciężył we wszystkich stanachAmeryki, z wyjątkiem dwóch.Jaki błąd popełnił Literary Digest" w swoim sondażu? W czasie Wielkiego Kryzysu wielu ludzi niemogło sobie pozwolić na posiadanie telefonu czy też samochodu.Ci, których było nato stać, a więc z definicji ludzie dobrze sytuowani, to najczęściej republikanie wprzeważającej większości faworyzujący Alfa Landona.Jednak większość wyborcówto ludzie biedni popierający z koleikandydata demokratów, Roosevelta.Korzystając z listy, która nie zawierała nazwiskmniej zamożnych członków populacji, Literary Digest" stworzył niereprezentatywnąpróbę. Literary Digest" nigdy nie odzyskał zaufania po tej klęsce metodologicznej iprzestał się ukazywać krótko po opublikowaniu sondażu).Współczesne badania i sondaże polityczne nie są wolne od problemów związanych ztworzeniem próby.Podczas wyścigu do fotela prezydenckiego w 1984 r.wszystkiebadania opinii publicznej przeprowadzane przez sztab wyborczy Reaganawykazywały, że Reagan ma sporą przewagę nad Walterem Mondalem z wyjątkiemtych sondaży, które były wykonywane w piątkowe noce.Po początkowej paniceczłonkowie sztabu wyborczego Reagana doszli do wniosku, że ponieważ generalniedemokraci są mniej zamożni od republikanów, istnieje większe prawdopodobieństwo,że w piątkowe noce, kiedy zatelefonuje do nich ankieter, będąobecni w swoich domach ( Newsweek", September 28,1992).Mimo takich sporychpomyłek, albo też być może dzięki nim, metody pomiaru z biegiem lat zostałyznacznie udoskonalone i dziś pozwalają adekwatnie określać korelacje pomiędzydużą liczbą interesujących psychologa społecznego zmiennych [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl matkasanepid.xlx.pl
.Innymi słowy, metoda tadaje odpowiedz na następujące pytanie: z jaką dokładnością możemy przewidziećpozycję danej osoby na jednej zmiennej, jeżeli znamy jej pozycję na innej zmiennej?Procedura ta nazywanajest szacowaniem stopnia korelacji pomiędzy dwiema zmiennymi.Podczas gdy celemmetody obserwacyjnej jest opisanie zachowania, celem metody korelacyjnej jestoszacowanie relacji pomiędzy zmiennymi.Do korelacji odwołujemy się zwyklewtedy, gdy chcemy sprawdzać hipotezy wyjaśniające, kiedy i dlaczego pojawia sięinteresujące nas zachowanie.W badaniach korelacyjnych w rozmaity sposób można mierzyć zachowanieczłowieka i jego postawy.Tak jak w metodzie obserwacyjnej badacze czasami wprostobserwują zachowanie ludzi.Wykorzystując metodę korelacyjną, badacz może naprzykład analizować relację pomiędzy agresywnymi zachowaniami dzieci a ilościąprzemocy oglądanej w telewizji.Badacz może również obserwować dzieci na placuzabaw, ale tutaj jego celem jest oszacowanie zależności czy też korelacji pomiędzyagresywnością dziecka i innymi, również zmierzonymi czynnikami, jak na przykładzwyczaj oglądania telewizji.PomiaryMetoda korelacyjna oprócz danych pochodzących z obserwacji często wykorzystujetakże pomiary.Jest wiele interesujących dla badaczy zachowań społecznych, którychobserwacja jest bardzo trudna albo wręcz niemożliwa.Nie można na przykładzaobserwować, ile książek pornograficznych czytają ludzie, ile wiedzą na tematAIDS, czy też ilu posiadają przyjaciół.Jeżeli interesujących badaczy zmiennych nie da się łatwo obserwować, odwołują sięoni do pomiarów i pytają po prostu ludzi o ich przekonania, postawy i zachowania.Następnie sprawdzają, czy istnieje związek pomiędzy analizowanymi zmiennymi.Mogą na przykład sprawdzać, czy ludzie, którzy dużo wiedzą na temat sposobówprzenoszenia AIDS, bardziej od innych preferują bezpieczny seks.korelacja dodatnia: taka relacja pomiędzy dwiema zmiennymi, w której wzrostowiwartości jednej zmiennej towarzyszy wzrost wartości drugiej zmiennejkorelacja ujemna: taka relacja pomiędzy dwiema zmiennymi, w której wzrostowiwartości jednej zmiennej towarzyszy zmniejszanie się wartości drugiej zmiennejBadacze analizują tego typu relacje poprzez wyliczanie korelacji pomiędzy różnymizmiennymi.Korelacja dodatnia oznacza, że wzrostowi wartości jednej zmiennejtowarzyszy wzrost wartości drugiej zmiennej.Wzrost i waga są skorelowanedodatnio; im wyższy jest człowiek, tym więcej waży.Korelacja ujemna to takarelacja pomiędzy dwiema zmiennymi, w której wzrostowi wartości jednej zmiennejtowarzyszy zmniejszanie się wartości drugiej zmiennej.Gdyby wzrost i waga byłyskorelowane ujemnie, wyglądalibyśmy dość osobliwie ludzie niewielkiegowzrostu przypominaliby pingwiny, ludzie wysocy zaś, na przykład za-wodnicy ligi NBA, byliby jak skóra i kość".Może być również i tak, że pomiędzydwiema zmiennymi zupełnie nie ma korelacji i w takim przypadku badacz nie możeprzewidywać jednej zmiennej na podstawie drugiej.Korelacje wyrażone są przez liczby z przedziału od -l do +1.Korelacja równa loznacza, że dwie zmienne są całkowicie i wprost proporcjonalnie skorelowane.Jeżeliwięc badacz zna pozycję danej osoby na jednej zmiennej, może dokładnieprzewidzieć jej pozycję na drugiej zmiennej.Oczywiście, w życiu codziennym takiecałkowite korelacje zdarzają się rzadko.W pewnych badaniach wykazano, że wpróbie mężczyzn w wieku od osiemnastu do dwudziestu czterech lat korelacjapomiędzy wzrostem i wagą wynosi 0.47 (Freedman, Pisani, Purves, Adhikari, 1991).Znaczy to, że przeciętnie ludzie o wyższym wzroście ważyli więcej niż ludzie niscy,ale zdarzały się odstępstwa od tej zasady.Korelacja równa -l oznacza, że dwiezmienne są całkowicie i odwrotnie proporcjonalnie skorelowane.I wreszcie korelacjarówna 0 oznacza, że dwie zmienne nie są ze sobą skorelowane.Posługiwanie się pomiarami ma wiele zalet, a jedną z nich jest możliwośćwyodrębniania i badania grup reprezentatywnych dla populacji.Odpowiedzi napytania badaczy są użyteczne jedynie wtedy, gdy są odbiciem sądów całej populacji,a nie jedynie osób tworzących próbę.Badacze posługujący się pomiarami bardzostarają się, by włączane do próby osoby były dla tejże populacji reprezentatywne.Owa reprezentatywność dotyczy zwykle pewnej liczby zmiennych, ważnych z punktuwidzenia przeprowadzanych badań (np.wiek, wykształcenie, religia, płeć, wysokośćdochodów).Jednocześnie badacze starają się zapewnić reprezentatywność próbypoprzez odwołanie się do losowego doboru ludzi z populacji jakocałości.Znaczy to tyle, że każdy człowiek wchodzący w skład populacji ma takąsamą szansę na pojawienie się w próbie.Jeżeli próba dobrana jest losowo, możemyzałożyć, że odpowiedzi tworzących ją osób harmonizują z opiniami całej populacji.dobór losowy: sposób zapewniania reprezentatywności dla danej populacji wybranejdo próby grupy osób gwarantujący, że każda jednostka wchodząca w skład populacjima taką samą szansę na pojawienie się w próbieTworzenie próby nie zawsze kończy się pomyślnie.Pod koniec 1936 r.tygodnik onazwie Literary Digest" przeprowadził szeroko zakrojone badania.Pytano ludzi o to,na kogo zamierzają oddać głos w zbliżających się wyborach prezydenckich.Redakcjagazety wzięła nazwiska i adresy osób tworzących próbę z książek telefonicznych ispisów kart rejestracyjnych samochodów.Wyniki sondażu przeprowadzonego nadwóch milionach ludzi wykazały, iż kandydat republikanów.Alf Landon, zwyciężyprzeważającą większością głosów.Wiesz oczywiście, że nigdy nie było prezydenta onazwisku Landon.Franklin Delano Roosevelt zwyciężył we wszystkich stanachAmeryki, z wyjątkiem dwóch.Jaki błąd popełnił Literary Digest" w swoim sondażu? W czasie Wielkiego Kryzysu wielu ludzi niemogło sobie pozwolić na posiadanie telefonu czy też samochodu.Ci, których było nato stać, a więc z definicji ludzie dobrze sytuowani, to najczęściej republikanie wprzeważającej większości faworyzujący Alfa Landona.Jednak większość wyborcówto ludzie biedni popierający z koleikandydata demokratów, Roosevelta.Korzystając z listy, która nie zawierała nazwiskmniej zamożnych członków populacji, Literary Digest" stworzył niereprezentatywnąpróbę. Literary Digest" nigdy nie odzyskał zaufania po tej klęsce metodologicznej iprzestał się ukazywać krótko po opublikowaniu sondażu).Współczesne badania i sondaże polityczne nie są wolne od problemów związanych ztworzeniem próby.Podczas wyścigu do fotela prezydenckiego w 1984 r.wszystkiebadania opinii publicznej przeprowadzane przez sztab wyborczy Reaganawykazywały, że Reagan ma sporą przewagę nad Walterem Mondalem z wyjątkiemtych sondaży, które były wykonywane w piątkowe noce.Po początkowej paniceczłonkowie sztabu wyborczego Reagana doszli do wniosku, że ponieważ generalniedemokraci są mniej zamożni od republikanów, istnieje większe prawdopodobieństwo,że w piątkowe noce, kiedy zatelefonuje do nich ankieter, będąobecni w swoich domach ( Newsweek", September 28,1992).Mimo takich sporychpomyłek, albo też być może dzięki nim, metody pomiaru z biegiem lat zostałyznacznie udoskonalone i dziś pozwalają adekwatnie określać korelacje pomiędzydużą liczbą interesujących psychologa społecznego zmiennych [ Pobierz całość w formacie PDF ]