[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zazzo i N.Galifret-Granjon, który pozwala określić dominację ręki, oka, nogi.W przypadku wady wzroku lub niepełnej sprawności kończyn (np.niedawno przebyte złamanie) nie należy oceniać lateralizacji.Wynikiem badania lateralizacji jest określenie modelu latera1 H.Spionek Trudności w na2ece czytania i pisania u dzieci a poziom funkcjonowania sprawności ich analizatorów."Psychologia Wychowawcza" 1963 nr 3.'136 137ifP ł~!' ~,7 Domina"' 1 1 eja pólkul ~, PmózgowYCh PP Dominacja o prawooczność L o' L o ~.o prawooazm:ć oke ' Ilewooczność ~ lewooczność I I I LDominacja L P- leworeczność p L , nasadów I praworęczność '._ I Praworęczność buręcznoś' , NGIW I.I.F L.I.P.I pr-awonofność lewonożni ść ~ u ~prawonożność lewonożnośćLateralizacja Late2lizacja Lateralizacla Lateralizacja JOdna jednorodna skayżowana nieustalona (siaba) prawoshonna lewostronnaRys.15.Modele lateralizacji czynności ruchowych (ręki, nogi) i wzrokowych (olizacji (rys.15): 1.Lateralizacja jednorodna, prawostronna lub lewostronna.2.Lateralizacja niejednorodna - skrzyżowana, 3.Lateralizacja nie ustalona (słaba).Następnie oceniamy siłę lateralizacji, np.wskaźnikiem siły dominacji ręki może być wskaźnik przewagi manualnej w teście lateralizacji R.Zazzo i N.Galifret-Granjon (test "Kart")' oraz dane z wywiadu, określające, jak wyraźnie preferuje dziecko daną kończynę.Na podstawie wywiadu oceniamy również tempo procesu lateralizacji.Lateralizację wczesną cechują wyraźne przejawy dominacji od okresu niemowlęcego i jej ustalenie się w wieku przedszkolnym.Postępowanie korekcyjno-wychowawczeW wieku poniemowlęcym pozostawia się dzieciom całkowitą swobodę w zakresie wyboru ręki podczas czynności r uchowych.Dzieci przymuszane do jedzenia prawą ręką przestają jeść samodzielnie.W późniejszym okresie - ze względu na trudności techniczne, jakie sprawia pisanie lewą ręką oraz na korzystanie z urządzeń, których1 Metody psychologicznego badania.Op.cit., s.17; H.Spionek Zab~rzenia.Op, cit., s.144.138konstrukcja preferuje ludzi praworęcznych - korzystne jest utrwalanie praworęczności u oburęcznych dzieci (szczególnie gdy dominuje u nich prawe oko).Dlatego też dopuszczalne jest, aby w~ sposób taktowny i bez nacisku uświadomić dziecku oburęcznemu, że może (lecz nie musi) spróbować wykonać daną czynność prawą ręką.W wieku przedszkolnym należy wspierać aktywność lewej ręki w przypadku dziecka lewo:;tronncgo i usprawniać ją motorycznie.Naleganie, uby diicclco rysowało praw`l r4lsal, w wielu przypadkach powoduje, i<e dzieci prrc,;t,(jy ic)turusowuC sic; rysowaniem, odmawiają wszelkich a.cjc;l~ ~;r,ificrnyoh.lValoiy dtrst· by dziecko przyswoiło sobie prawidłwvc~ ouwylci rw~ł)cavc~: włavciwy sposób trzymania ołówka (w 3 palcach), właśe~iwy kic~runvlc rysowania linii pionowych (z góry na dół), poziomych (cui Icrwc~j ku pra_ wej), okręgów (niezgodnie z ruchem wskazówuls r.u~;ura).Należy usprawniać kończynę górną: trenować precyzję i hzybkość ruchów, ksztalcić zdolność kontrolowania napięcia mięśni, umiejętność rozluźniania mięśni i uruchamiania stawu nadgarst.ltowego, eliminować niepotrzebne ruchy.Dziecko z nieprawidłową lateralizacją oraz dzieci leworęczne należy chronić przed wtórnymi zaburzeniami emo- cjonalnymi, wskutek niewłaściwych postaw otoczenia.Należy więc _ przede wszystkim uspokoić rodziców, że leworęczność to nic "złe go".Nie podkreślać "inności" dziecka publicznie, zwłaszcza przy rówieśnikach, aby nie czuło się obce w gronie dzieci, by nie stało139Rys.14.Rysunek wykonany prawą i lewą ręką przez dziecko praworęcznesię centrum uwagi jako osoba niezwykła lub ułomna [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl matkasanepid.xlx.pl
.Zazzo i N.Galifret-Granjon, który pozwala określić dominację ręki, oka, nogi.W przypadku wady wzroku lub niepełnej sprawności kończyn (np.niedawno przebyte złamanie) nie należy oceniać lateralizacji.Wynikiem badania lateralizacji jest określenie modelu latera1 H.Spionek Trudności w na2ece czytania i pisania u dzieci a poziom funkcjonowania sprawności ich analizatorów."Psychologia Wychowawcza" 1963 nr 3.'136 137ifP ł~!' ~,7 Domina"' 1 1 eja pólkul ~, PmózgowYCh PP Dominacja o prawooczność L o' L o ~.o prawooazm:ć oke ' Ilewooczność ~ lewooczność I I I LDominacja L P- leworeczność p L , nasadów I praworęczność '._ I Praworęczność buręcznoś' , NGIW I.I.F L.I.P.I pr-awonofność lewonożni ść ~ u ~prawonożność lewonożnośćLateralizacja Late2lizacja Lateralizacla Lateralizacja JOdna jednorodna skayżowana nieustalona (siaba) prawoshonna lewostronnaRys.15.Modele lateralizacji czynności ruchowych (ręki, nogi) i wzrokowych (olizacji (rys.15): 1.Lateralizacja jednorodna, prawostronna lub lewostronna.2.Lateralizacja niejednorodna - skrzyżowana, 3.Lateralizacja nie ustalona (słaba).Następnie oceniamy siłę lateralizacji, np.wskaźnikiem siły dominacji ręki może być wskaźnik przewagi manualnej w teście lateralizacji R.Zazzo i N.Galifret-Granjon (test "Kart")' oraz dane z wywiadu, określające, jak wyraźnie preferuje dziecko daną kończynę.Na podstawie wywiadu oceniamy również tempo procesu lateralizacji.Lateralizację wczesną cechują wyraźne przejawy dominacji od okresu niemowlęcego i jej ustalenie się w wieku przedszkolnym.Postępowanie korekcyjno-wychowawczeW wieku poniemowlęcym pozostawia się dzieciom całkowitą swobodę w zakresie wyboru ręki podczas czynności r uchowych.Dzieci przymuszane do jedzenia prawą ręką przestają jeść samodzielnie.W późniejszym okresie - ze względu na trudności techniczne, jakie sprawia pisanie lewą ręką oraz na korzystanie z urządzeń, których1 Metody psychologicznego badania.Op.cit., s.17; H.Spionek Zab~rzenia.Op, cit., s.144.138konstrukcja preferuje ludzi praworęcznych - korzystne jest utrwalanie praworęczności u oburęcznych dzieci (szczególnie gdy dominuje u nich prawe oko).Dlatego też dopuszczalne jest, aby w~ sposób taktowny i bez nacisku uświadomić dziecku oburęcznemu, że może (lecz nie musi) spróbować wykonać daną czynność prawą ręką.W wieku przedszkolnym należy wspierać aktywność lewej ręki w przypadku dziecka lewo:;tronncgo i usprawniać ją motorycznie.Naleganie, uby diicclco rysowało praw`l r4lsal, w wielu przypadkach powoduje, i<e dzieci prrc,;t,(jy ic)turusowuC sic; rysowaniem, odmawiają wszelkich a.cjc;l~ ~;r,ificrnyoh.lValoiy dtrst· by dziecko przyswoiło sobie prawidłwvc~ ouwylci rw~ł)cavc~: włavciwy sposób trzymania ołówka (w 3 palcach), właśe~iwy kic~runvlc rysowania linii pionowych (z góry na dół), poziomych (cui Icrwc~j ku pra_ wej), okręgów (niezgodnie z ruchem wskazówuls r.u~;ura).Należy usprawniać kończynę górną: trenować precyzję i hzybkość ruchów, ksztalcić zdolność kontrolowania napięcia mięśni, umiejętność rozluźniania mięśni i uruchamiania stawu nadgarst.ltowego, eliminować niepotrzebne ruchy.Dziecko z nieprawidłową lateralizacją oraz dzieci leworęczne należy chronić przed wtórnymi zaburzeniami emo- cjonalnymi, wskutek niewłaściwych postaw otoczenia.Należy więc _ przede wszystkim uspokoić rodziców, że leworęczność to nic "złe go".Nie podkreślać "inności" dziecka publicznie, zwłaszcza przy rówieśnikach, aby nie czuło się obce w gronie dzieci, by nie stało139Rys.14.Rysunek wykonany prawą i lewą ręką przez dziecko praworęcznesię centrum uwagi jako osoba niezwykła lub ułomna [ Pobierz całość w formacie PDF ]