[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W jej ciepÅ‚ych powiewach ożywiÅ‚a siÄ™ sztuka i z ponurej, bizantyjskiej martwoty Bóstwo chrzęści aÅ„skie, uczÅ‚owieczone radoÅ›ciÄ… i bólem, wstaÅ‚o żywe, zmysÅ‚owi ludzkiemu przystÄ™pne.Rdzeniem idei Å›w.Franciszka byÅ‚o uczucie: w jego wierze,w jego kazaniu, w jego pojmowaniu natury, w jego etyceuczucie jest dzwigniÄ…, jest ostatniÄ… instancyÄ….Natura pogodzona z religiÄ… odtÄ…d dostarcza artyÅ›cie nowych żywiołów;Chrystus -czÅ‚owiek, Matka boska radosna i bolesna zbliżajÄ…siÄ™ do pojÄ™cia prostaczków.«Odrodzenie sztuki wÅ‚oskiej,lub, lepiej mówiÄ…c, nowo-chrzeÅ›ciaÅ„skiej, naprawdÄ™ zaczynasiÄ™ w X III w.; od Giotta do Rafaela przedstawia jednolity,logiczny rozwój, któremu za podstawÄ™ sÅ‚uży jednolity poglÄ…d Å›wiatowy i religijny.Dzieje siÄ™ to mianowicie w sÄ…siadujÄ…cej z UmbryÄ… Toskanie.SiÅ‚a żywotna sztuki toskaÅ„- 121 skipj, objawionej za podnietÄ… Franciszka z Assyżu, spoczywa w silnem poczuciu indywidua]nem natury, wystÄ™pujÄ…-cem samodzielnie i samoczynnie.Co antyki przydaÅ‚y temu rozwojowi, jest tylko formalnÄ… wskazówkÄ… i praktyeznempouczeniem.Liczni natchnieni mnisi ponieÅ›li w Å›wiat nowe chrzeÅ›ciaÅ„stwo Franciszka; oznajmiÅ‚y je kazania, pieÅ›ni,pisma ludowe, dzieÅ‚a teologiczne i filozoficzne.Trzej wybitni mężowie: Antoni Padewski, mówca ludowy; Bonawentura, mistyk-myÅ›liciel; Jacopone, natchniony poeta bożystali siÄ™ we WÅ‚oszech najprzedniejszymi apostoÅ‚ami myÅ›lifranciszkaÅ„skiej.PieÅ›ni Jacopone go byÅ‚y tak popularne jak Medytacye o życi u Chrystusa Bonawentury; najsilniej jednak dziaÅ‚aÅ‚y kazania.Podobnie jak niegdyÅ› sztukÄ™ greckÄ…, tak obecnie nowÄ… sztukÄ™ plastycznÄ… poprzedza sztuka poezyi sÅ‚owa.» %).Z kazaÅ„ Å›w.Franciszka i jego uczniów, niestety, niedochowaÅ‚o siÄ™ żadne; nawet w dzieÅ‚ach Å›w.Antoniego Padewskiego kazania wyglÄ…dajÄ… dziÅ› inaczej, niż musiaÅ‚ybrzmieć, kiedy dla ich sÅ‚uehauia w Padwie zbiegaÅ‚o siÄ™30,000 ludzi! Liczniej dochowaÅ‚y siÄ™ kazania Franciszkanów niemieckich; z ich żywego, namiÄ™tnego, jaskrawo barwnego, malowniczego stylu możemy nabrać wyobrażeniao charakterze ogólnym kazaÅ„ franciszkaÅ„skich.CelujÄ…w tym wzglÄ™dzie kazania brata Bertholda z Ratysbony a).DzieÅ‚a Å›w.Bonawentury, mianowicie %7Å‚ywot Sw.Franci szka i Medytacye ożyci u Chrystusa,sÅ‚użyÅ‚y za zródÅ‚o zarówno malarstwu jak poezyi X III w.Monumentalne freski Giotta w górnym koÅ›ciele Å›w.Fran -ciszka w Assyżu interpretujÄ… legendÄ™ o Å›wiÄ™tym: UczczeniemÅ‚odzieÅ„czego Franciszka, któremu pewien mąż z AssyżuÅ›ciele pÅ‚aszcz pod nogi; Franciszek przyodziewa ubogiego') Thodc: 1.uit., sir.72 73.a) W yjÄ…tki u Thodego, str.388 i na-st. 122szlachcica; Scena wydziedziczenia w paÅ‚acu biskupim;Wizya papieża Innocentego: KoÅ›ciół lateraneÅ„ski chylÄ…cysiÄ™ i podpierany ramieniem Franciszka; Wizya wozu ognistego, którÄ… mieli bracia w Rivo Torto; Wygnanie demonów z Arezzo (ZwiÄ™ty miaÅ‚ przybyć do Arezzo w czasie,kiedy w mieÅ›cie wrzaÅ‚y walki stronnictw.StojÄ…c przedmiastem, ujrzaÅ‚ polatujÄ…cÄ… nad niem gromadÄ™ czartów; natychmiast posÅ‚aÅ‚ brata Sylwestra z rozkazem, aby ustÄ…pili -i tak siÄ™ staÅ‚o); inny fresk przedstawia Franciszka przedSuÅ‚tanem; inny wizyÄ… Krzyża (Bracia mieli raz widzenie,jak Franciszek unosiÅ‚ siÄ™ w powietrzu, z rÄ™koma rozÅ‚ożone-nai, otoczony lÅ›niÄ…cym obÅ‚okiem); Boże Narodzenie wGrec-cio jest odtworzeniem uroczystoÅ›ci urzÄ…dzonej w tej pustelni w 1223 r.a przedstawiajÄ…cej żłobek betleemski, obchód peÅ‚en wdziÄ™ku, który daÅ‚ poczÄ…tek szopkom i kolen-dom; Napojenie wieÅ›niaka na górze Alverno; Kazanie cÅ‚optaków; WystÄ…pienie przed Honoryuszem III: Stygma-tyzacya; Zmierć Å›wiÄ™tego.Jest to zaledwie część dzieÅ‚a artysty na temat Å›w.Franciszka; liczne freski jego znajdujÄ… siÄ™ w dolnym koÅ›ciele w Assyżu, w Santa Croce we Florencyi, w Akademii florenckiej i t.d.Zjawisko godne uwagi: jak w niebgeniusz artysty odważnie zrywa z.tradycyÄ…i ortodoksyÄ…malarskÄ…, jak oddajeberÅ‚o wyobrazni, Å‚Ä…czÄ…c swobodnie żywioÅ‚ysztuki pogaÅ„skiej z żywioÅ‚ami chrzeÅ›ciaóskiej, gromadzÄ…crazem anioÅ‚y, centaury i gryfy, ZwiÄ™tych skrzydlatych i t.d.,używajÄ…c bogatych barw i szerokiego tÅ‚a architektonicznego.Podobnie uczÅ‚owieczone, uprzystÄ™pnione ludowemupojÄ™ciu i uczuciu wystÄ™puje malarstwo religijne w scenachżycia Chrystusowego, czerpanych głównie " /, Med y t acy iÅ› w.Bonawentury.W tych Medytacyach czuÅ‚a wyobraznia poety nie zadowala siÄ™ treÅ›ciwÄ… opowieÅ›ciÄ… ewangelii; jak na kanwie wyszywa na niej sceny i dyalogi peÅ‚ne % idramatycznoÅ›ci i prawdy życia.Pod ich-111 natchnie.niem (riotto i rzezbiarz Giovarmi Pisani, Taddeo Uaddi,Fra Filippo Lippi, etc.kruszÄ… modÅ‚Ä™ ustalonej kompozycyi;odmieniajÄ… typ Matki Boskiej z obojÄ™tnie kamiennego naczule macierzyÅ„ski; typ Chrystusa majestatyczny i bezcier-piÄ™tny zastÄ™pujÄ… typem bezgranicznie cierpiÄ…cej Istoty.Wchodzi wiÄ™c do sztuki caÅ‚y Bóg-czÅ‚owiek, od urodzenia aż do mÄ™ki krzyżowej; scena betleemska wyglÄ…da jakobrazek pasterski; w Adoracyi Magów stosunek ludzi do Jezusa staje siÄ™ poufalszym; trzej królowie na klÄ™czkach caÅ‚ujÄ…nogi dzieciÄ™cia.Przedstawienie ucieczki do Egiptu i scendomowych z życia mÅ‚odzieÅ„czego Jezusa nie poprzestaje naszczupÅ‚em podaniu z ewangelii, ale posiÅ‚kuje siÄ™ legendamiapokryficzuemi, gdzie podanie jest peÅ‚niejsze i ponÄ™tniejszedla wyobrazni ludowej.Cóż dopiero tragedya MÄ™ki PaÅ„skiej,której każda scena budzi tyle różnorodnych i silnych efektów! Artysta żadnego z nich nie zaniedbuje: przedstawiapożegnanie Jezusa z MatkÄ…, boleść Magdaleny i Jana, rozdzierajÄ…ce sceny pod krzyżem.ZwÅ‚aszcza krzyżowanie nosicechÄ™ od dawnej odmiennÄ… [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl matkasanepid.xlx.pl
.W jej ciepÅ‚ych powiewach ożywiÅ‚a siÄ™ sztuka i z ponurej, bizantyjskiej martwoty Bóstwo chrzęści aÅ„skie, uczÅ‚owieczone radoÅ›ciÄ… i bólem, wstaÅ‚o żywe, zmysÅ‚owi ludzkiemu przystÄ™pne.Rdzeniem idei Å›w.Franciszka byÅ‚o uczucie: w jego wierze,w jego kazaniu, w jego pojmowaniu natury, w jego etyceuczucie jest dzwigniÄ…, jest ostatniÄ… instancyÄ….Natura pogodzona z religiÄ… odtÄ…d dostarcza artyÅ›cie nowych żywiołów;Chrystus -czÅ‚owiek, Matka boska radosna i bolesna zbliżajÄ…siÄ™ do pojÄ™cia prostaczków.«Odrodzenie sztuki wÅ‚oskiej,lub, lepiej mówiÄ…c, nowo-chrzeÅ›ciaÅ„skiej, naprawdÄ™ zaczynasiÄ™ w X III w.; od Giotta do Rafaela przedstawia jednolity,logiczny rozwój, któremu za podstawÄ™ sÅ‚uży jednolity poglÄ…d Å›wiatowy i religijny.Dzieje siÄ™ to mianowicie w sÄ…siadujÄ…cej z UmbryÄ… Toskanie.SiÅ‚a żywotna sztuki toskaÅ„- 121 skipj, objawionej za podnietÄ… Franciszka z Assyżu, spoczywa w silnem poczuciu indywidua]nem natury, wystÄ™pujÄ…-cem samodzielnie i samoczynnie.Co antyki przydaÅ‚y temu rozwojowi, jest tylko formalnÄ… wskazówkÄ… i praktyeznempouczeniem.Liczni natchnieni mnisi ponieÅ›li w Å›wiat nowe chrzeÅ›ciaÅ„stwo Franciszka; oznajmiÅ‚y je kazania, pieÅ›ni,pisma ludowe, dzieÅ‚a teologiczne i filozoficzne.Trzej wybitni mężowie: Antoni Padewski, mówca ludowy; Bonawentura, mistyk-myÅ›liciel; Jacopone, natchniony poeta bożystali siÄ™ we WÅ‚oszech najprzedniejszymi apostoÅ‚ami myÅ›lifranciszkaÅ„skiej.PieÅ›ni Jacopone go byÅ‚y tak popularne jak Medytacye o życi u Chrystusa Bonawentury; najsilniej jednak dziaÅ‚aÅ‚y kazania.Podobnie jak niegdyÅ› sztukÄ™ greckÄ…, tak obecnie nowÄ… sztukÄ™ plastycznÄ… poprzedza sztuka poezyi sÅ‚owa.» %).Z kazaÅ„ Å›w.Franciszka i jego uczniów, niestety, niedochowaÅ‚o siÄ™ żadne; nawet w dzieÅ‚ach Å›w.Antoniego Padewskiego kazania wyglÄ…dajÄ… dziÅ› inaczej, niż musiaÅ‚ybrzmieć, kiedy dla ich sÅ‚uehauia w Padwie zbiegaÅ‚o siÄ™30,000 ludzi! Liczniej dochowaÅ‚y siÄ™ kazania Franciszkanów niemieckich; z ich żywego, namiÄ™tnego, jaskrawo barwnego, malowniczego stylu możemy nabrać wyobrażeniao charakterze ogólnym kazaÅ„ franciszkaÅ„skich.CelujÄ…w tym wzglÄ™dzie kazania brata Bertholda z Ratysbony a).DzieÅ‚a Å›w.Bonawentury, mianowicie %7Å‚ywot Sw.Franci szka i Medytacye ożyci u Chrystusa,sÅ‚użyÅ‚y za zródÅ‚o zarówno malarstwu jak poezyi X III w.Monumentalne freski Giotta w górnym koÅ›ciele Å›w.Fran -ciszka w Assyżu interpretujÄ… legendÄ™ o Å›wiÄ™tym: UczczeniemÅ‚odzieÅ„czego Franciszka, któremu pewien mąż z AssyżuÅ›ciele pÅ‚aszcz pod nogi; Franciszek przyodziewa ubogiego') Thodc: 1.uit., sir.72 73.a) W yjÄ…tki u Thodego, str.388 i na-st. 122szlachcica; Scena wydziedziczenia w paÅ‚acu biskupim;Wizya papieża Innocentego: KoÅ›ciół lateraneÅ„ski chylÄ…cysiÄ™ i podpierany ramieniem Franciszka; Wizya wozu ognistego, którÄ… mieli bracia w Rivo Torto; Wygnanie demonów z Arezzo (ZwiÄ™ty miaÅ‚ przybyć do Arezzo w czasie,kiedy w mieÅ›cie wrzaÅ‚y walki stronnictw.StojÄ…c przedmiastem, ujrzaÅ‚ polatujÄ…cÄ… nad niem gromadÄ™ czartów; natychmiast posÅ‚aÅ‚ brata Sylwestra z rozkazem, aby ustÄ…pili -i tak siÄ™ staÅ‚o); inny fresk przedstawia Franciszka przedSuÅ‚tanem; inny wizyÄ… Krzyża (Bracia mieli raz widzenie,jak Franciszek unosiÅ‚ siÄ™ w powietrzu, z rÄ™koma rozÅ‚ożone-nai, otoczony lÅ›niÄ…cym obÅ‚okiem); Boże Narodzenie wGrec-cio jest odtworzeniem uroczystoÅ›ci urzÄ…dzonej w tej pustelni w 1223 r.a przedstawiajÄ…cej żłobek betleemski, obchód peÅ‚en wdziÄ™ku, który daÅ‚ poczÄ…tek szopkom i kolen-dom; Napojenie wieÅ›niaka na górze Alverno; Kazanie cÅ‚optaków; WystÄ…pienie przed Honoryuszem III: Stygma-tyzacya; Zmierć Å›wiÄ™tego.Jest to zaledwie część dzieÅ‚a artysty na temat Å›w.Franciszka; liczne freski jego znajdujÄ… siÄ™ w dolnym koÅ›ciele w Assyżu, w Santa Croce we Florencyi, w Akademii florenckiej i t.d.Zjawisko godne uwagi: jak w niebgeniusz artysty odważnie zrywa z.tradycyÄ…i ortodoksyÄ…malarskÄ…, jak oddajeberÅ‚o wyobrazni, Å‚Ä…czÄ…c swobodnie żywioÅ‚ysztuki pogaÅ„skiej z żywioÅ‚ami chrzeÅ›ciaóskiej, gromadzÄ…crazem anioÅ‚y, centaury i gryfy, ZwiÄ™tych skrzydlatych i t.d.,używajÄ…c bogatych barw i szerokiego tÅ‚a architektonicznego.Podobnie uczÅ‚owieczone, uprzystÄ™pnione ludowemupojÄ™ciu i uczuciu wystÄ™puje malarstwo religijne w scenachżycia Chrystusowego, czerpanych głównie " /, Med y t acy iÅ› w.Bonawentury.W tych Medytacyach czuÅ‚a wyobraznia poety nie zadowala siÄ™ treÅ›ciwÄ… opowieÅ›ciÄ… ewangelii; jak na kanwie wyszywa na niej sceny i dyalogi peÅ‚ne % idramatycznoÅ›ci i prawdy życia.Pod ich-111 natchnie.niem (riotto i rzezbiarz Giovarmi Pisani, Taddeo Uaddi,Fra Filippo Lippi, etc.kruszÄ… modÅ‚Ä™ ustalonej kompozycyi;odmieniajÄ… typ Matki Boskiej z obojÄ™tnie kamiennego naczule macierzyÅ„ski; typ Chrystusa majestatyczny i bezcier-piÄ™tny zastÄ™pujÄ… typem bezgranicznie cierpiÄ…cej Istoty.Wchodzi wiÄ™c do sztuki caÅ‚y Bóg-czÅ‚owiek, od urodzenia aż do mÄ™ki krzyżowej; scena betleemska wyglÄ…da jakobrazek pasterski; w Adoracyi Magów stosunek ludzi do Jezusa staje siÄ™ poufalszym; trzej królowie na klÄ™czkach caÅ‚ujÄ…nogi dzieciÄ™cia.Przedstawienie ucieczki do Egiptu i scendomowych z życia mÅ‚odzieÅ„czego Jezusa nie poprzestaje naszczupÅ‚em podaniu z ewangelii, ale posiÅ‚kuje siÄ™ legendamiapokryficzuemi, gdzie podanie jest peÅ‚niejsze i ponÄ™tniejszedla wyobrazni ludowej.Cóż dopiero tragedya MÄ™ki PaÅ„skiej,której każda scena budzi tyle różnorodnych i silnych efektów! Artysta żadnego z nich nie zaniedbuje: przedstawiapożegnanie Jezusa z MatkÄ…, boleść Magdaleny i Jana, rozdzierajÄ…ce sceny pod krzyżem.ZwÅ‚aszcza krzyżowanie nosicechÄ™ od dawnej odmiennÄ… [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]