[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.135-161.13P.Ovidi Nasonis Metamorphoseon libri XV - - recensuit -- H.Magnus (1914), s.110,ks.III, w.415. 13914Kosmas powtarza dosÅ‚.w, l, Epody XV Horacego: Nox erat et coelo fulgebat lunasereno.15Horacy, Listy, ks.II, list 2, w.214.16Ibidem, ks.I, list 6, w.27.17WiÄ™kszość historyków przyjmuje, że chociaż podana przez Kosmasa data chrztuBorzywoja jest bÅ‚Ä™dna, to sam fakt przyjÄ™cia chrztu w obrzÄ…dku sÅ‚owiaÅ„skim z rÄ…k Å›w.Metodego jest prawdop.Poszczególni badacze różnie umieszczajÄ… tÄ™ datÄ™ w obrÄ™bie lat 869-885, tj.arcybiskupiej dziaÅ‚alnoÅ›ci Metodego po powrocie z Rzymu i Å›mierci tam jego brataKonstantyna-Cyryla (869) - aż do Å›mierci Metodego (885).AÄ…czÄ…c chrzest Borzywoja zpanowaniem ZwiÄ™topeÅ‚ka przyjmowano datÄ™ "po r.873".(B.Bretholz, Geschichts Bohmensund Mehrens bis zum Aussterben der Premysliden (1306), Munchen und Leipzig 1912, cyt.Dalej Bretholz, Geschichte, s.77), najczęściej za historykami z koÅ„ca XVIII i pocz.XIX w.(F.Palacky, Wilrdigung, s.26), na r.864 (jeszcze Pekar, w: Nejstarsi kronika ceska,(Praha 1903, s.32, przyp.l), albo ostrożniej, miÄ™dzy r.874 a 885, V.Novotny, Ceske dejiny.Icz.l: Od nejstarsich dób do smrti knizele Oldficha, Praha 1912, (cyt.dalej Novotny, C.d.1/1),s.384, przyp.2, s.145 i 385.Ostatnio R.Turek, (Cechy na usvite dejin, 1963, s.145) zanajprawdop.datÄ™ chrztu Borzywoja uważa przeÅ‚om lat 869/870, koniec panowaniaRoÅ›cisÅ‚awa.18W tekÅ›cie Å‚ac.: Quia luca latine pratum dicitur; Kosmas tÅ‚umaczy na Å‚ac.czeski wyraz"luka" chcÄ…c wyjaÅ›nić pochodzenie nazwy Luczane.19WÅ‚oÅ›cisÅ‚aw w swojej mowie obiecuje uczynić to czeskim matkom, a Tyro (I, 10)ostrzega czeskich rycerzy, że gdy nie bÄ™dÄ… walczyć mężnie, taki los spotka ich żony i dzieci.Okrutni zwyciÄ™zcy haÅ„bili żony zwyciężonych, piÄ™tnujÄ…c je jednÄ… z kar za niewiernośćstosowanÄ… wobec kobiet w starosÅ‚owiaÅ„skim prawie rodowym.Pamięć o takiej karzezachowaÅ‚a siÄ™ dÅ‚ugo i w krakowskim Å›rodowisku duchownym.W pózniejszej o okoÅ‚o 100 latod Kosmasa Kronice Polaków KadÅ‚ubka czytamy (II, 20), że w ten sposób BolesÅ‚aw ZmiaÅ‚ykaraÅ‚ żony, które nie dotrzymaÅ‚y wiernoÅ›ci jego rycerzom, towarzyszÄ…cym mu w dÅ‚ugoletnichwyprawach, mimo że ich mężowie im przebaczyli.M.in.i za to gromiÅ‚ króla bp krakowskiStanisÅ‚aw Szczepanowski, jego przeciwnik polityczny, skazany przez niego na Å›mierć przezobciÄ™cie czÅ‚onków.Jako dowód okrucieÅ„stwa BolesÅ‚awa przytacza ten sposób karanianiewiernych żon bulla kanonizacyjna Å›w.StanisÅ‚awa.Za KadÅ‚ubkiem powtarza ten ustÄ™pKronika Wielkopolska.O dÅ‚uższym jeszcze utrzymywaniu siÄ™ pamiÄ™ci o tym fakcie wÅ›wiadomoÅ›ci Å›rodowiska Å›wiadczy przechowany w PaÅ„stwowych Zbiorach Sztuki na Waweluobraz szkoÅ‚y krakowskiej z koÅ„ca XV w."Zw.StanisÅ‚aw napomina BolesÅ‚awa ZmiaÅ‚ego", wktórym na pierwszym planie namalowano scenÄ™ przykÅ‚adania szczeniÄ…t do piersi dwóchniewiernych żon.Por.MPH II, s.296 i 488; A.Theiner, Vetera Monumenta Poloniae etLithuaniae - ex tabulariis Vaticanis I (1860), nr CXII, s.54; Kronika Wielkopolska tÅ‚um.K.Abgarowicz, wstÄ™p i komentarze B.Kürbisówna, Warszawa 1965, s.84; M.Plezia, OdArystotelesa do ZÅ‚otej Legendy, 1958, s.306-313; Z zagadnieÅ„ pierwotnego prawamałżeÅ„skiego w Polsce, {Interpretacja Kroniki KadÅ‚ubka II 20); Archeologia 3 (1949) 1952;tenże, ZÅ‚ota Legenda, tab.LVIII po s.368 i s.763.20P.Vergili, Maronisii Opera recensuit, commentariolo et indice instruxit, S.Colombo(1932), s.195; Aeneidos Liber secundus w.354, "una salus victis nullam sperare salutem".Kosmas zepsuÅ‚ rytm wiersza dodajÄ…c erat: una salus erat victis nullam sperare salutem.21SÅ‚owo tiro znaczy mÅ‚odzieniec, nowy żoÅ‚nierz, nowicjusz; imiÄ™ Tyra nosiÅ‚ drużynnikBolesÅ‚awa I.Por.przyp.23 do ks.I.22Por.przyp.19 do ks.I.23Opowieść o walce Czechów z AÄ…czanami dÅ‚ugo datowano na w.IX, zgodnie z prawdop.czasem, na jaki mogÅ‚o przypaść panowanie legendarnego Neklana., Pierwszy Tille,Kristianuy a Kosmuy Premysi H (1918), wyraziÅ‚ przypuszczenie, że walka ta odbyÅ‚a siÄ™ za 140BolesÅ‚awa I, w pierwszej pół.X w.PotwierdziÅ‚y to wyniki badaÅ„ archeologicznych,wykazujÄ…ce w zniszczonym grodzie AÄ…czan WÅ‚oÅ›cisÅ‚awiu typy ceramiki z X w.Z punktuwidzenia etnograficznego analizowaÅ‚ ten przekaz V.Karbusicky, (%7Å‚anroya podstata adatowani lucke valky v Kosmove kronice, Cesky lid 50 (1963), nr 5, s.292-304).Przypuszczaon, że Kosmas wykorzystaÅ‚ Å›piewany w Å›rodowisku dworskim i drużynnym epos bohaterski owalce z AÄ…czanami w drugiej ćwierci X w.SÄ…dzi też, że o tej walce opowiada saski kronikarzWidukind notujÄ…c, co zaszÅ‚o zaraz po Å›mierci króla niemieckiego Henryka I, a wiÄ™c w r.936.Widukind pisze, że BolesÅ‚aw I zwyciężyÅ‚ "sÄ…siedniego królika", którego siÄ™ baÅ‚, bo on"sÅ‚uchaÅ‚ Sasów", a ci go wspomagali (II, 3) - zgÅ‚adziÅ‚ go i zniszczyÅ‚ jego ród.Autor zwracateż uwagÄ™ na drużynnika BolesÅ‚awa I imieniem Tiro, wymienionego w spisanej ok.r.940starosÅ‚owiaÅ„skiej legendzie o Å›w.WacÅ‚awie.Jest możliwe, że swojÄ… opowieść oparÅ‚ Kosmasna przekazie tradycji plemiennej, przechowanej w pieÅ›ni.%7Å‚e o wojnach i bohaterach Å›piewaliw swoim jÄ™zyku także sÅ‚owiaÅ„scy rycerze, Å›wiadczÄ… o tym aż trzy pieÅ›ni wojówKrzywoustego, przekazane po Å‚acinie przez Galla (I, 16; II, 28; III, 10).O innych hipotezachdot.sÄ…siedniego królika zob.R.Turek, Cechy na usvite dejin, s.289 i tenże,Die fruhmittelalterlichen Stammegebiete in Böhmen, Praha 1957, s.97.24Por.przyp.19 do ks.I [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • matkasanepid.xlx.pl