[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.szerzej rozdział II pkt 3).W nauce klasycznej pojęcie długu publicznego (ang.public debt, government debt) definiowane byłojako zakumulowana wielkość zaciągniętych przez rząd pożyczek.Najczęściej autorzy zajmujący się problematyką długu publicznego nie definiowali samego pojęcia,lecz jego funkcje i rodzaje.W krajach niemieckojęzycznych pojęcie to identyfikowano z zaciągniętymprzez państwo kredytem.Terminu tego używano też w literaturze prawnofinansowej, charakteryzującjako wyodrębnioną część gospodarki budżetowej i prawa budżetowego.94/231W literaturze polskiej Jerzy Harasimowicz określał pojęcie długu państwowego jako sumę ciążącychna państwie zobowiązań pieniężnych, mających swe źródło w akcie pożyczki.Podobnie StanisławOwsiak definiuje szeroko dług publiczny jako finansowe zobowiązania władz publicznych z tytułuzaciągniętych pożyczek.Wyjaśniając pojęcie długu publicznego, można je określić jako łączne finansowe zobowiązaniajednostek sektora publicznego z tytułu zróżnicowanych z ekonomicznego i prawnego punktu widzeniazdarzeń prawnofinansowych, a przede wszystkim - niedoborów powstających w wyniku finansowanianadwyżki wydatków publicznych ponad dochody publiczne skumulowane w poprzednich okresach;zobowiązania te powinny uwzględniać ich konsolidację, czyli eliminację wzajemnych przepływówfinansowych między nimi.Zobowiązania są złożone ze świadczenia głównego i przyrostuwynikającego z oprocentowania lub indeksacji (np.w stosunku do wielkości inflacji).Głównym czynnikiem długu krajowego jest deficyt budżetu państwa, choć współcześnie w Polscedeficyt jest przyczyną przyrostu długu tylko w ograniczonym zakresie (20%); zasadniczą rolęodgrywają różnice kursów wynikające z przeliczenia kwoty długu w walutach obcych na złote orazzadłużenie istniejące, przesuwane do budżetów kolejnych lat (tzw.rolowane zadłużenie, którego skalasięga 40%).Dług publiczny jest tworzony również poprzez kumulację różnego rodzaju innych niedoborów.Zaliczono do nich do 2006 r.m.in.niedobory z tytułu ewentualnych wypłat świadczeń związanych zpublicznymi poręczeniami i gwarancjami finansowymi, udzielanymi w ramach limitów określonych wustawach i uchwałach budżetowych, jak i zróżnicowanych zobowiązań pozaplanowych, faktycznych,tworzonych przez jednostki sfery budżetowej powyżej limitu deficytu określonego w ustawie lubuchwale budżetowej bądź w planie finansowym.Wynikają one nie tylko z zaciągania zobowiązańprzez te jednostki w drodze kredytów i pożyczek na sfinansowanie deficytu budżetowego, ale takżewzrostu zaległych płatności, obciążonych odsetkami, niespłacania przez podmioty gospodarczeporęczonych przez państwo kredytów bankowych, finansowania zakupu kredytem dostawcy w ciąguczasu dłuższego niż rok, dofinansowania przez państwo w formie przekazania papierówwartościowych (np.obligacji restrukturyzacyjnych) wykupywanych w następnych latach, zobowiązańzwiązanych z gwarancjami refundacji spłat kredytów, a także uznania przez państwo roszczeńbędących skutkami działalności podmiotów sektora publicznego, w wyniku których występujekonieczność wypłaty odszkodowań i rekompensat finansowych lub innych, zaciągniętych przezjednostki państwowe i przejętych przez Skarb Państwa zobowiązań, np.ze zdarzeń prawnych, takichjak: orzeczenia sądowe uznające określone roszczenia wobec podmiotów publicznych, wszczególności orzeczenia Sądu Najwyższego i Trybunału Konstytucyjnego zobowiązujące państwo dowypłaty świadczeń pieniężnych (zobowiązania z tytułu niepodwyższania płac w sferze budżetowej wformie świadectw rekompensacyjnych) wobec NBP (z tytułu skupionych rubli transferowych), przedpłatna samochody osobowe, wobec jednostek samorządu terytorialnego z tytułu kredytów zaciągniętychna finansowanie inwestycji infrastrukturalnych przez wojewódzkie rady narodowe itd.Wśród tej szerokiej grupy niedoborów wyróżnić można również powstające w sposób naruszającyprzepisy ustaw, w tym m.in.ustawy o finansach publicznych w zakresie wydatkowania oraz ustawydotyczącej naruszeń dyscypliny sektora finansów publicznych, ustaw i uchwał budżetowych, ustawy -Prawo zamówień publicznych.Na niedobór powodujący powstanie długu publicznego składają się więc różnorodne rodzajezobowiązań finansowych, których ujęcie w jednolitą i jednoznaczną definicję byłoby utrudnione.W literaturze przedmiotu występuje wiele klasyfikacji długu publicznego.Tradycyjnie wymieniano np [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl matkasanepid.xlx.pl
.szerzej rozdział II pkt 3).W nauce klasycznej pojęcie długu publicznego (ang.public debt, government debt) definiowane byłojako zakumulowana wielkość zaciągniętych przez rząd pożyczek.Najczęściej autorzy zajmujący się problematyką długu publicznego nie definiowali samego pojęcia,lecz jego funkcje i rodzaje.W krajach niemieckojęzycznych pojęcie to identyfikowano z zaciągniętymprzez państwo kredytem.Terminu tego używano też w literaturze prawnofinansowej, charakteryzującjako wyodrębnioną część gospodarki budżetowej i prawa budżetowego.94/231W literaturze polskiej Jerzy Harasimowicz określał pojęcie długu państwowego jako sumę ciążącychna państwie zobowiązań pieniężnych, mających swe źródło w akcie pożyczki.Podobnie StanisławOwsiak definiuje szeroko dług publiczny jako finansowe zobowiązania władz publicznych z tytułuzaciągniętych pożyczek.Wyjaśniając pojęcie długu publicznego, można je określić jako łączne finansowe zobowiązaniajednostek sektora publicznego z tytułu zróżnicowanych z ekonomicznego i prawnego punktu widzeniazdarzeń prawnofinansowych, a przede wszystkim - niedoborów powstających w wyniku finansowanianadwyżki wydatków publicznych ponad dochody publiczne skumulowane w poprzednich okresach;zobowiązania te powinny uwzględniać ich konsolidację, czyli eliminację wzajemnych przepływówfinansowych między nimi.Zobowiązania są złożone ze świadczenia głównego i przyrostuwynikającego z oprocentowania lub indeksacji (np.w stosunku do wielkości inflacji).Głównym czynnikiem długu krajowego jest deficyt budżetu państwa, choć współcześnie w Polscedeficyt jest przyczyną przyrostu długu tylko w ograniczonym zakresie (20%); zasadniczą rolęodgrywają różnice kursów wynikające z przeliczenia kwoty długu w walutach obcych na złote orazzadłużenie istniejące, przesuwane do budżetów kolejnych lat (tzw.rolowane zadłużenie, którego skalasięga 40%).Dług publiczny jest tworzony również poprzez kumulację różnego rodzaju innych niedoborów.Zaliczono do nich do 2006 r.m.in.niedobory z tytułu ewentualnych wypłat świadczeń związanych zpublicznymi poręczeniami i gwarancjami finansowymi, udzielanymi w ramach limitów określonych wustawach i uchwałach budżetowych, jak i zróżnicowanych zobowiązań pozaplanowych, faktycznych,tworzonych przez jednostki sfery budżetowej powyżej limitu deficytu określonego w ustawie lubuchwale budżetowej bądź w planie finansowym.Wynikają one nie tylko z zaciągania zobowiązańprzez te jednostki w drodze kredytów i pożyczek na sfinansowanie deficytu budżetowego, ale takżewzrostu zaległych płatności, obciążonych odsetkami, niespłacania przez podmioty gospodarczeporęczonych przez państwo kredytów bankowych, finansowania zakupu kredytem dostawcy w ciąguczasu dłuższego niż rok, dofinansowania przez państwo w formie przekazania papierówwartościowych (np.obligacji restrukturyzacyjnych) wykupywanych w następnych latach, zobowiązańzwiązanych z gwarancjami refundacji spłat kredytów, a także uznania przez państwo roszczeńbędących skutkami działalności podmiotów sektora publicznego, w wyniku których występujekonieczność wypłaty odszkodowań i rekompensat finansowych lub innych, zaciągniętych przezjednostki państwowe i przejętych przez Skarb Państwa zobowiązań, np.ze zdarzeń prawnych, takichjak: orzeczenia sądowe uznające określone roszczenia wobec podmiotów publicznych, wszczególności orzeczenia Sądu Najwyższego i Trybunału Konstytucyjnego zobowiązujące państwo dowypłaty świadczeń pieniężnych (zobowiązania z tytułu niepodwyższania płac w sferze budżetowej wformie świadectw rekompensacyjnych) wobec NBP (z tytułu skupionych rubli transferowych), przedpłatna samochody osobowe, wobec jednostek samorządu terytorialnego z tytułu kredytów zaciągniętychna finansowanie inwestycji infrastrukturalnych przez wojewódzkie rady narodowe itd.Wśród tej szerokiej grupy niedoborów wyróżnić można również powstające w sposób naruszającyprzepisy ustaw, w tym m.in.ustawy o finansach publicznych w zakresie wydatkowania oraz ustawydotyczącej naruszeń dyscypliny sektora finansów publicznych, ustaw i uchwał budżetowych, ustawy -Prawo zamówień publicznych.Na niedobór powodujący powstanie długu publicznego składają się więc różnorodne rodzajezobowiązań finansowych, których ujęcie w jednolitą i jednoznaczną definicję byłoby utrudnione.W literaturze przedmiotu występuje wiele klasyfikacji długu publicznego.Tradycyjnie wymieniano np [ Pobierz całość w formacie PDF ]