[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Niestety, pozytywny wkÅ‚ad "nowego wychowania" i "nowej szkoÅ‚y" obciążony zostaÅ‚przesadÄ… pajdocentryzmu, który w swej jaskrawej postaci podważaÅ‚ systematycznenauczanie, wprowadzaÅ‚ zamÄ™t do Å‚adu szkolnego, obniżaÅ‚ wyniki nauczania.KrytykÄ™pajdocentryzmu zapoczÄ…tkowaÅ‚a pedagogika socjalistyczna, a po pewnych wahaniachkrytyka szerzyć siÄ™ zaczęła także w ojczyznie pajdocentryzmu - StanachZjednoczonych Ameryki.DziÅ›, czerpiÄ…c z dorobku "nowej szkoÅ‚y" to, co w niejbyÅ‚o niewÄ…tpliwym postÄ™pem, i odrzucajÄ…c wypaczenia - ustaliÅ‚ siÄ™ także w PolsceLudowej od 1957 r.model szkoÅ‚y usiÅ‚ujÄ…cej możliwie wszechstronnie spożytkowywaćdla swych celów dynamizm dzieciÄ™cych i mÅ‚odzieżowych zainteresowaÅ„, potrzeb idążnoÅ›ci, stymulujÄ…-cych-wszechst^OImy rozwó]osobowoÅ›ci.Ten^moder^zkoÅ‚y_na-uczS]Ä…ce]~i zarazem^wychowujÄ…ce]^^wychowujÄ…cej wszech-stronnie~przez~~zajÄ™cla~lekcyjne i pozalekcyjne, szkolne i poza-szlgoln^^ewszelkich~dzi^zin kultury^^ jest me~fcylko owocem poprawnych analizpedagogicznych, lecz także mezbÄ™dna_kom-pensacjÄ… sÅ‚abnÄ…cychoddziaÅ‚ywan_wychowawczych rodziny i spg-Å‚ecznoÅ›ci sÄ…siedzkich.Inaczej mówiÄ…c -aktywność pozalekcyJna dzieci i mÅ‚odzieży stanowi konieczność dlapo.myÅ›lnego_JQZwoju nowoczesnych spoÅ‚eczeÅ„stw, a komecziioÅ›c_^Ä™^ieÅ„czy_^oprawnateoria pedagogiczna.Rozróżnić możemy cztery rodzaje aktywnoÅ›ci posalekcyjnej mÅ‚odzieży szkolnej: 1°'- realizowanÄ… w ramach szkoÅ‚y, 2" - praktykowanÄ… w placówkach pozaszkolnych, 3°- zachodzÄ…cÄ… w zwiÄ…zkach mÅ‚odzieży, 4° - pobudzanÄ… przez Å›rodki masowegoprzekazu.l.Aktywność pozalekcyjna w szkole stanowissÄ…najbardziej masowÄ… postać wychowania pozalekcyjnego, co nie oznacza, że jest onatakże najbardziej wydajna wychowawczo.Teoretycznie w każdej szkole wrażliwi idynamiczni nauczyciele mogliby zachÄ™cić uczniów do realizowania swychzainteresowaÅ„ i dążnoÅ›ci w różnego rodzaju koÅ‚ach i stowarzyszeniach.Ale znanetrudnoÅ›ci (dwie lub trzy zmiany uczÄ…cych siÄ™, przeciążajÄ…ce lokal szkolny)uniemożliwiajÄ… poprawnÄ… realizacjÄ™ tej koncepcji; zdarzajÄ… siÄ™ sytuacjesprowadzajÄ…ce koncepcjÄ™ szkoÅ‚y aktywnej poza lekcjami - do formalistyki wÄ…tÅ‚ychzebraÅ„ organizowanych zaraz po lekcji w izbach lekcyjnych, w których dosiedzÄ…cych w Å‚awkach czÅ‚onków PCK lub kółka amatorskiego mówi spoza stoÅ‚unauczycielskiego kolega - przewodniczÄ…cy lub opiekun.PrzykÅ‚adskarykaturyzowanych możliwoÅ›ci sygnalizuje trudnoÅ›ci realizacyjne modelu szkoÅ‚yaktywnej poza lekcjami, ale nie oznacza nieproduktywnoÅ›ci tego modelu.SzkoÅ‚y,które dysponujÄ… wolnymi pomieszczeniami w godzinach popoÅ‚udniowych iwieczorowych, szczególnie Å›wietlicÄ…, salÄ… gimnastycznÄ… i może izbÄ… do pracrÄ™cznych, a także boiskiem, szkoÅ‚y, które zdoÅ‚ajÄ… zapewnić opiekÄ™ nad tymipomieszczeniami i urzÄ…dzeniami (wozny, rodzice), szkoÅ‚y, które wytworzÄ…atmosferÄ™ sprzyjajÄ…cÄ… zgÅ‚aszaniu siÄ™ nauczycieli, rodziców i przyjaciół szkoÅ‚ydo opieki nad uczniowskimi stowarzyszeniami, koÅ‚ami zainteresowaÅ„ i "klubami",atmosferÄ™ korzystnÄ… dla wyÅ‚aniania siÄ™ mÅ‚odzieżowych przodow-.ników i przywódcówtych kół i stowarzyszeÅ„ - takie szkoÅ‚y stanowiÄ… przykÅ‚ad realistycznychmożliwoÅ›ci oraz wychowawczego pożytku omawianego modelu.Polska prasapedagogiczna roi siÄ™ w ciÄ…gu ostatniego piÄ™tnastolecia od przykÅ‚adów poprawnegoi wydajnego funkcjonowania w szkoÅ‚ach podstawowych oraz Å›rednichogólnoksztaÅ‚cÄ…cych i zawodowych - uczniowskich spółdzielni, klubów sportowych zich czÄ™sto ruchliwymi sekcjami piÅ‚ki koszykowej i nożnej, kół PCK i'kółTowarzystwa Przyjazni Polsko-Radzieckiej (oraz innych podobnych), kółturystyczno--krajoznawczych, zespołów amatorskich (teatralnych, Ä™sj^a3o::wych, recytatorskich, piosenkarskich itpJ,_kółeÅ‚^otograficznych,etnograficznych, astronomicznych, koÅ‚mÅ‚odych historyków, chemików, fizyków,poetów itp.itp.W wiÄ™kszoÅ›ci_jzkoÅ‚_ zachÄ™ca j Ä…-cych^Io^praktykowaluaaktywnoÅ›ci pozalekcyjnej bywa ona realizowana przez wiele dziaÅ‚ajÄ…cychrównoczeÅ›nie stowarzyszeÅ„ i ze-333społów, a nad koordynacjÄ… tych poczynaÅ„ czuwa samorzÄ…d uczniowski.SamorzÄ…dy uczniowskie istniejÄ… niemal w każdej naszej szkole, lecz nie zawszeprezentujÄ… rzeczywistÄ… aktywność mÅ‚odzieży - jej spontaniczność, inicjatywy iwÅ‚asne realizacje [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl matkasanepid.xlx.pl
.Niestety, pozytywny wkÅ‚ad "nowego wychowania" i "nowej szkoÅ‚y" obciążony zostaÅ‚przesadÄ… pajdocentryzmu, który w swej jaskrawej postaci podważaÅ‚ systematycznenauczanie, wprowadzaÅ‚ zamÄ™t do Å‚adu szkolnego, obniżaÅ‚ wyniki nauczania.KrytykÄ™pajdocentryzmu zapoczÄ…tkowaÅ‚a pedagogika socjalistyczna, a po pewnych wahaniachkrytyka szerzyć siÄ™ zaczęła także w ojczyznie pajdocentryzmu - StanachZjednoczonych Ameryki.DziÅ›, czerpiÄ…c z dorobku "nowej szkoÅ‚y" to, co w niejbyÅ‚o niewÄ…tpliwym postÄ™pem, i odrzucajÄ…c wypaczenia - ustaliÅ‚ siÄ™ także w PolsceLudowej od 1957 r.model szkoÅ‚y usiÅ‚ujÄ…cej możliwie wszechstronnie spożytkowywaćdla swych celów dynamizm dzieciÄ™cych i mÅ‚odzieżowych zainteresowaÅ„, potrzeb idążnoÅ›ci, stymulujÄ…-cych-wszechst^OImy rozwó]osobowoÅ›ci.Ten^moder^zkoÅ‚y_na-uczS]Ä…ce]~i zarazem^wychowujÄ…ce]^^wychowujÄ…cej wszech-stronnie~przez~~zajÄ™cla~lekcyjne i pozalekcyjne, szkolne i poza-szlgoln^^ewszelkich~dzi^zin kultury^^ jest me~fcylko owocem poprawnych analizpedagogicznych, lecz także mezbÄ™dna_kom-pensacjÄ… sÅ‚abnÄ…cychoddziaÅ‚ywan_wychowawczych rodziny i spg-Å‚ecznoÅ›ci sÄ…siedzkich.Inaczej mówiÄ…c -aktywność pozalekcyJna dzieci i mÅ‚odzieży stanowi konieczność dlapo.myÅ›lnego_JQZwoju nowoczesnych spoÅ‚eczeÅ„stw, a komecziioÅ›c_^Ä™^ieÅ„czy_^oprawnateoria pedagogiczna.Rozróżnić możemy cztery rodzaje aktywnoÅ›ci posalekcyjnej mÅ‚odzieży szkolnej: 1°'- realizowanÄ… w ramach szkoÅ‚y, 2" - praktykowanÄ… w placówkach pozaszkolnych, 3°- zachodzÄ…cÄ… w zwiÄ…zkach mÅ‚odzieży, 4° - pobudzanÄ… przez Å›rodki masowegoprzekazu.l.Aktywność pozalekcyjna w szkole stanowissÄ…najbardziej masowÄ… postać wychowania pozalekcyjnego, co nie oznacza, że jest onatakże najbardziej wydajna wychowawczo.Teoretycznie w każdej szkole wrażliwi idynamiczni nauczyciele mogliby zachÄ™cić uczniów do realizowania swychzainteresowaÅ„ i dążnoÅ›ci w różnego rodzaju koÅ‚ach i stowarzyszeniach.Ale znanetrudnoÅ›ci (dwie lub trzy zmiany uczÄ…cych siÄ™, przeciążajÄ…ce lokal szkolny)uniemożliwiajÄ… poprawnÄ… realizacjÄ™ tej koncepcji; zdarzajÄ… siÄ™ sytuacjesprowadzajÄ…ce koncepcjÄ™ szkoÅ‚y aktywnej poza lekcjami - do formalistyki wÄ…tÅ‚ychzebraÅ„ organizowanych zaraz po lekcji w izbach lekcyjnych, w których dosiedzÄ…cych w Å‚awkach czÅ‚onków PCK lub kółka amatorskiego mówi spoza stoÅ‚unauczycielskiego kolega - przewodniczÄ…cy lub opiekun.PrzykÅ‚adskarykaturyzowanych możliwoÅ›ci sygnalizuje trudnoÅ›ci realizacyjne modelu szkoÅ‚yaktywnej poza lekcjami, ale nie oznacza nieproduktywnoÅ›ci tego modelu.SzkoÅ‚y,które dysponujÄ… wolnymi pomieszczeniami w godzinach popoÅ‚udniowych iwieczorowych, szczególnie Å›wietlicÄ…, salÄ… gimnastycznÄ… i może izbÄ… do pracrÄ™cznych, a także boiskiem, szkoÅ‚y, które zdoÅ‚ajÄ… zapewnić opiekÄ™ nad tymipomieszczeniami i urzÄ…dzeniami (wozny, rodzice), szkoÅ‚y, które wytworzÄ…atmosferÄ™ sprzyjajÄ…cÄ… zgÅ‚aszaniu siÄ™ nauczycieli, rodziców i przyjaciół szkoÅ‚ydo opieki nad uczniowskimi stowarzyszeniami, koÅ‚ami zainteresowaÅ„ i "klubami",atmosferÄ™ korzystnÄ… dla wyÅ‚aniania siÄ™ mÅ‚odzieżowych przodow-.ników i przywódcówtych kół i stowarzyszeÅ„ - takie szkoÅ‚y stanowiÄ… przykÅ‚ad realistycznychmożliwoÅ›ci oraz wychowawczego pożytku omawianego modelu.Polska prasapedagogiczna roi siÄ™ w ciÄ…gu ostatniego piÄ™tnastolecia od przykÅ‚adów poprawnegoi wydajnego funkcjonowania w szkoÅ‚ach podstawowych oraz Å›rednichogólnoksztaÅ‚cÄ…cych i zawodowych - uczniowskich spółdzielni, klubów sportowych zich czÄ™sto ruchliwymi sekcjami piÅ‚ki koszykowej i nożnej, kół PCK i'kółTowarzystwa Przyjazni Polsko-Radzieckiej (oraz innych podobnych), kółturystyczno--krajoznawczych, zespołów amatorskich (teatralnych, Ä™sj^a3o::wych, recytatorskich, piosenkarskich itpJ,_kółeÅ‚^otograficznych,etnograficznych, astronomicznych, koÅ‚mÅ‚odych historyków, chemików, fizyków,poetów itp.itp.W wiÄ™kszoÅ›ci_jzkoÅ‚_ zachÄ™ca j Ä…-cych^Io^praktykowaluaaktywnoÅ›ci pozalekcyjnej bywa ona realizowana przez wiele dziaÅ‚ajÄ…cychrównoczeÅ›nie stowarzyszeÅ„ i ze-333społów, a nad koordynacjÄ… tych poczynaÅ„ czuwa samorzÄ…d uczniowski.SamorzÄ…dy uczniowskie istniejÄ… niemal w każdej naszej szkole, lecz nie zawszeprezentujÄ… rzeczywistÄ… aktywność mÅ‚odzieży - jej spontaniczność, inicjatywy iwÅ‚asne realizacje [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]