[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.A więc zmartwychwstanie Chrystusajest przyczyną zmartwychwstania innych.2.Zmartwychwstanie Chrystusa więcej ma wspólnego z naszym zmartwychwstaniem125cielesnym niż duchowym, polegającym na usprawiedliwieniu.Lecz zmartwychwstanieChrystusa jest przyczyną naszego usprawiedliwienia.Pisze bowiem Apostoł3: Chrystus został wskrzeszony dla naszego usprawiedliwienia".A więc jest onoprzyczyną naszego cielesnego zmartwychwstania.Odpowiedz: Ze względu na swoją ludzką naturę Chrystus według Apostoła jest6 Pośrednikiem między Bogiem a ludzmi".Toteż dary Boże spływają od Boga na ludzipoprzez człowieczeństwo Chrystusa.Jak zaś od śmierci duchowej może nas jedynieuwolnić dar łaski danej nam przez Boga, tak od śmierci cielesnej może nas jedynieuwolnić zmartwychwstanie dokonane Bożą mocą.Zatem, jak Chrystus otrzymał odBoga pierwociny łaski i ta jego łaska jest przyczyną naszej łaski, w myśl słów Jana7:,,Z Jego pełności wszyscyśmy otrzymali łaskę po łasce", tak w Chrystusie zostałozapoczątkowane zmartwychwstanie, i to Jego zmartwychwstanie jest przyczynąnaszego zmartwychwstania.Tak więc Chrystus jako Bóg jest pierwszą, jakbyróżnoskutkową przyczyną naszego zmartwychwstania; zaś jako Bóg-człowiekzmartwychwstający jest przyczyną bliską i jakby jednoskutkową naszegozmartwychwstania./26/Przyczyna działająca jednoskutkową powoduje skutek, którego forma jestpodobną do formy tejże przyczyny.Stąd też nie tylko jest przyczyną sprawczą tegoskutku ale i wzorcową.Dzieje się to w dwojaki sposób: niekiedy sama forma, dziękiktórej skutek jest podobny do przyczyny, wprost jest początkiem czynnościpowodującej ów skutek, np.ciepło w ogniu grzejącym.Niekiedy zaś forma, dziękiktórej skutek jest podobny do przyczyny, nie jest sama przez się i głównie początkiemczynności powodującej skutek, ale jest nim to, co jest podstawą formy; gdy np.białyczłowiek rodzi białego człowieka, sama białość rodziciela nie jest początkiemczynnym rodzenia, a mimo to białość rodziciela uchodzi za przyczynę białościzrodzonej, ponieważ to, co jest podstawą białości w rodzicielu, jest początkiemrodzenia sprawiającym białość w zrodzonym.I w ten właśnie sposób zmartwychwstanie Chrystusa jest przyczyną naszego126zmartwychwstania, bo to, co sprawiło zmartwychwstanie Chrystusa będącegoprzyczyną sprawczą jednoskutkową naszego zmartwychwstania, działa dla naszegozmartwychwstania, mianowicie moc bóstwa samego Chrystusa, która jest wspólnaJemu i Ojcu.Toteż Apostoł pisze8: Ten, który wskrzesił Chrystusa z martwych,przywróci do życia wasze śmiertelne ciała".Natomiast samo zmartwychwstanie Chrystusa, mocą dołączonego bóstwa, jestjakby przyczyną narzędziową naszego zmartwychwstania.Czynności bowiem Boskiedokonywały się za pośrednictwem ciała Chrystusa jakby jakiegoś narzędzia.Damascen9 daje jako przykład dotknięcie cielesne, którym Chrystus uzdrowiłtrędowatego, jak pisze Mateusz10.Na 1.Przyczyna wystarczająca natychmiast powoduje ten swój skutek, do któregozmierza bezpośrednio, a nie ten, do którego zmierza za pośrednictwem czegoś, i tożeby nie wiem jak była wystarczająca; np.żeby nie wiem jak ogień był silny, nie odrazu w jednej chwili powoduje ciepło; zaczyna jednak natychmiast poruszać, zmierzaćw kierunku ciepła, jako że ciepło jest jego skutkiem wywołanym za pośrednictwemruchu.Zmartwychwstanie Chrystusa jest przyczyną naszego zmartwychwstania nietak, żeby ono samo sprawiało nasze zmartwychwstanie, ale tak, że sprawia ją zapośrednictwem swojej przyczyny, tj.mocą Bożą, która dokona naszegozmartwychwstania na podobieństwo zmartwychwstania Chrystusa.Moc zaś Bożasprawia wszystko za pośrednictwem woli, która ma najściślejszy i najbliższy związekze skutkiem.Niekoniecznie więc nasze zmartwychwstanie musi nastąpić zaraz pozmartwychwstaniu Chrystusa, ale nastąpi w czasie wyznaczonym wolą Bożą.Na 2.Moc Boża nie jest skrępowana jakimiś przyczynami drugimi tak, żeby ichskutków nie mogła spowodować bezpośrednio sama lub też za pośrednictwem innychprzyczyn.Mogłaby np [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl matkasanepid.xlx.pl
.A więc zmartwychwstanie Chrystusajest przyczyną zmartwychwstania innych.2.Zmartwychwstanie Chrystusa więcej ma wspólnego z naszym zmartwychwstaniem125cielesnym niż duchowym, polegającym na usprawiedliwieniu.Lecz zmartwychwstanieChrystusa jest przyczyną naszego usprawiedliwienia.Pisze bowiem Apostoł3: Chrystus został wskrzeszony dla naszego usprawiedliwienia".A więc jest onoprzyczyną naszego cielesnego zmartwychwstania.Odpowiedz: Ze względu na swoją ludzką naturę Chrystus według Apostoła jest6 Pośrednikiem między Bogiem a ludzmi".Toteż dary Boże spływają od Boga na ludzipoprzez człowieczeństwo Chrystusa.Jak zaś od śmierci duchowej może nas jedynieuwolnić dar łaski danej nam przez Boga, tak od śmierci cielesnej może nas jedynieuwolnić zmartwychwstanie dokonane Bożą mocą.Zatem, jak Chrystus otrzymał odBoga pierwociny łaski i ta jego łaska jest przyczyną naszej łaski, w myśl słów Jana7:,,Z Jego pełności wszyscyśmy otrzymali łaskę po łasce", tak w Chrystusie zostałozapoczątkowane zmartwychwstanie, i to Jego zmartwychwstanie jest przyczynąnaszego zmartwychwstania.Tak więc Chrystus jako Bóg jest pierwszą, jakbyróżnoskutkową przyczyną naszego zmartwychwstania; zaś jako Bóg-człowiekzmartwychwstający jest przyczyną bliską i jakby jednoskutkową naszegozmartwychwstania./26/Przyczyna działająca jednoskutkową powoduje skutek, którego forma jestpodobną do formy tejże przyczyny.Stąd też nie tylko jest przyczyną sprawczą tegoskutku ale i wzorcową.Dzieje się to w dwojaki sposób: niekiedy sama forma, dziękiktórej skutek jest podobny do przyczyny, wprost jest początkiem czynnościpowodującej ów skutek, np.ciepło w ogniu grzejącym.Niekiedy zaś forma, dziękiktórej skutek jest podobny do przyczyny, nie jest sama przez się i głównie początkiemczynności powodującej skutek, ale jest nim to, co jest podstawą formy; gdy np.białyczłowiek rodzi białego człowieka, sama białość rodziciela nie jest początkiemczynnym rodzenia, a mimo to białość rodziciela uchodzi za przyczynę białościzrodzonej, ponieważ to, co jest podstawą białości w rodzicielu, jest początkiemrodzenia sprawiającym białość w zrodzonym.I w ten właśnie sposób zmartwychwstanie Chrystusa jest przyczyną naszego126zmartwychwstania, bo to, co sprawiło zmartwychwstanie Chrystusa będącegoprzyczyną sprawczą jednoskutkową naszego zmartwychwstania, działa dla naszegozmartwychwstania, mianowicie moc bóstwa samego Chrystusa, która jest wspólnaJemu i Ojcu.Toteż Apostoł pisze8: Ten, który wskrzesił Chrystusa z martwych,przywróci do życia wasze śmiertelne ciała".Natomiast samo zmartwychwstanie Chrystusa, mocą dołączonego bóstwa, jestjakby przyczyną narzędziową naszego zmartwychwstania.Czynności bowiem Boskiedokonywały się za pośrednictwem ciała Chrystusa jakby jakiegoś narzędzia.Damascen9 daje jako przykład dotknięcie cielesne, którym Chrystus uzdrowiłtrędowatego, jak pisze Mateusz10.Na 1.Przyczyna wystarczająca natychmiast powoduje ten swój skutek, do któregozmierza bezpośrednio, a nie ten, do którego zmierza za pośrednictwem czegoś, i tożeby nie wiem jak była wystarczająca; np.żeby nie wiem jak ogień był silny, nie odrazu w jednej chwili powoduje ciepło; zaczyna jednak natychmiast poruszać, zmierzaćw kierunku ciepła, jako że ciepło jest jego skutkiem wywołanym za pośrednictwemruchu.Zmartwychwstanie Chrystusa jest przyczyną naszego zmartwychwstania nietak, żeby ono samo sprawiało nasze zmartwychwstanie, ale tak, że sprawia ją zapośrednictwem swojej przyczyny, tj.mocą Bożą, która dokona naszegozmartwychwstania na podobieństwo zmartwychwstania Chrystusa.Moc zaś Bożasprawia wszystko za pośrednictwem woli, która ma najściślejszy i najbliższy związekze skutkiem.Niekoniecznie więc nasze zmartwychwstanie musi nastąpić zaraz pozmartwychwstaniu Chrystusa, ale nastąpi w czasie wyznaczonym wolą Bożą.Na 2.Moc Boża nie jest skrępowana jakimiś przyczynami drugimi tak, żeby ichskutków nie mogła spowodować bezpośrednio sama lub też za pośrednictwem innychprzyczyn.Mogłaby np [ Pobierz całość w formacie PDF ]