[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Hobbes, Locke iRousseau zgodnie stwierdzili, że natura na ten lub inny sposób prowadzi ludzido wojny, a celem społeczeństwa obywatelskiego nie jest wspieranie człowiekaw jego wrodzonym dążeniu do doskonało-ści, lecz łagodzenie konfliktów tam,gdzie niedoskonałość natury wznieca wojnę.W sprawozdaniach ze stanu natury dobre wiadomości mieszały się ze złymi.Ogród Edenu nie istnieje, to było chyba najważniejsze odkrycie; Eldoradoumysłu okazało się zarazem pustynią i dżun-glą.U początków natura niezaopiekowała się człowiekiem jego obecny stan nie jest wynikiem ludzkiegogrzechu, lecz skąpstwa natury.Człowiek jest zdany na samego siebie.Bóg anitroszczysię o niego, ani go karze.Natura jest obojętna na sprawiedliwość.Oto, w jakiejstrasznej i smutnej rzeczywistości żyje człowiek.Musi dbać o siebiepozbawiony nadziei, którą zawsze mieli dobrzy ludzie: że za zbrodnie przyjdziezapłacić, że nikczemnych spotka cierpienie.Jest to jednak zarazem wielkiewyzwolenie od Bożego nadzoru, od roszczeń królów, szlachty i kapłanów, odwiny i nieczystego sumienia.Największe nadzieje rozprysły się, lecz znikłytakże najstraszniejsze zmory i wewnętrzne zniewo-lenie.Bezbronność, nagość, cierpienie bez nadziei na odkupienie i zgroza śmierci toperspektywy, którym musi stawić czoło czło-wiek pozbawiony złudzeń.Zpunktu widzenia już istniejącego społeczeństwa człowiek jednak może być zsiebie dumny.Włas-nym wysiłkiem osiągnął postęp.Ma podstawy dozadowolenia z siebie.A teraz, posiadłszy prawdę, ma jeszcze większą swobodębycia sobą i poprawy swego położenia.Może wedle woli tworzyć rządy, które,nieskrępowane mitycznymi powinnościami i tytuła-mi do władzy, służą jegointeresom.Badanie prapoczątków przez Hobbesa, Locke'a i Rousseauumożliwiło nowy początek w teorii, projekt przebudowy polityki, tak jakodkrycie Nowego Zwiata obiecywało nowy początek w praktyce.Oba początkizbiegły się ze sobą i wydały na świat, prócz innych cudotworów, StanyZjednoczone.Ze swych rozważań na temat stanu natury Locke wysnuł for-mułę filozofiioświeceniowej, z jej szczególnym połączeniem nauk ścisłych i politycznych.Punktem wyjścia jest dla niej nie-skrępowane użycie rozumu.Pod tymwzględem Locke nie odbiega od filozofów antycznych.Wolność oznacza dlaczłowieka możli-wość ułożenia sobie życia zgodnie z tym, co sam widzi zapomocą tego najczulszego narządu postrzegania, wyzwolony spod władzytyranów i autorytetu kłamstw, to jest mitów.Posługując się samym rozumem,człowiek jako taki, w przeciwieństwie do człowieka określonego przezkonkretne miejsce, epokę, naród czy religię, może poznać przyczyny rzeczy,może sobie przyswoić rozumienie natury.Autonomia, wbrew powszechnemudziś przekonaniu, nie wynika z podjętej w próżni, w niczym nie ugruntowanejdecyzji,190191lecz polega na samostanowieniu zgodnie z tym, co rzeczywiste.Sens ludzkiegożycia nie tkwi w nim samym.Tak sądził Locke oraz jego filozoficzni poprzednicy i następcy.Tym, coodróżniało oświecenie od wcześniejszej filozofii, było pragnienie rozciągnięciana wszystkich ludzi przywileju garstki wybranych: życia przeżywanego zgodniez rozumem.Filozofami tymi powodował nie idealizm" czy optymizm", lecznowa na-uka, metoda", i sprzymierzona z nią nowa nauka polityczna.Czytelnai jednoznaczna teoria ruchu ciał, odkryta za pomocą prostej metody łatwozrozumiałej przez zwykłych ludzi, uprzystę-pniła im wiedzę o przyrodzie, nawetjeżeli nie dany im był geniusz samodzielnego odkrycia tej wiedzy [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl matkasanepid.xlx.pl
.Hobbes, Locke iRousseau zgodnie stwierdzili, że natura na ten lub inny sposób prowadzi ludzido wojny, a celem społeczeństwa obywatelskiego nie jest wspieranie człowiekaw jego wrodzonym dążeniu do doskonało-ści, lecz łagodzenie konfliktów tam,gdzie niedoskonałość natury wznieca wojnę.W sprawozdaniach ze stanu natury dobre wiadomości mieszały się ze złymi.Ogród Edenu nie istnieje, to było chyba najważniejsze odkrycie; Eldoradoumysłu okazało się zarazem pustynią i dżun-glą.U początków natura niezaopiekowała się człowiekiem jego obecny stan nie jest wynikiem ludzkiegogrzechu, lecz skąpstwa natury.Człowiek jest zdany na samego siebie.Bóg anitroszczysię o niego, ani go karze.Natura jest obojętna na sprawiedliwość.Oto, w jakiejstrasznej i smutnej rzeczywistości żyje człowiek.Musi dbać o siebiepozbawiony nadziei, którą zawsze mieli dobrzy ludzie: że za zbrodnie przyjdziezapłacić, że nikczemnych spotka cierpienie.Jest to jednak zarazem wielkiewyzwolenie od Bożego nadzoru, od roszczeń królów, szlachty i kapłanów, odwiny i nieczystego sumienia.Największe nadzieje rozprysły się, lecz znikłytakże najstraszniejsze zmory i wewnętrzne zniewo-lenie.Bezbronność, nagość, cierpienie bez nadziei na odkupienie i zgroza śmierci toperspektywy, którym musi stawić czoło czło-wiek pozbawiony złudzeń.Zpunktu widzenia już istniejącego społeczeństwa człowiek jednak może być zsiebie dumny.Włas-nym wysiłkiem osiągnął postęp.Ma podstawy dozadowolenia z siebie.A teraz, posiadłszy prawdę, ma jeszcze większą swobodębycia sobą i poprawy swego położenia.Może wedle woli tworzyć rządy, które,nieskrępowane mitycznymi powinnościami i tytuła-mi do władzy, służą jegointeresom.Badanie prapoczątków przez Hobbesa, Locke'a i Rousseauumożliwiło nowy początek w teorii, projekt przebudowy polityki, tak jakodkrycie Nowego Zwiata obiecywało nowy początek w praktyce.Oba początkizbiegły się ze sobą i wydały na świat, prócz innych cudotworów, StanyZjednoczone.Ze swych rozważań na temat stanu natury Locke wysnuł for-mułę filozofiioświeceniowej, z jej szczególnym połączeniem nauk ścisłych i politycznych.Punktem wyjścia jest dla niej nie-skrępowane użycie rozumu.Pod tymwzględem Locke nie odbiega od filozofów antycznych.Wolność oznacza dlaczłowieka możli-wość ułożenia sobie życia zgodnie z tym, co sam widzi zapomocą tego najczulszego narządu postrzegania, wyzwolony spod władzytyranów i autorytetu kłamstw, to jest mitów.Posługując się samym rozumem,człowiek jako taki, w przeciwieństwie do człowieka określonego przezkonkretne miejsce, epokę, naród czy religię, może poznać przyczyny rzeczy,może sobie przyswoić rozumienie natury.Autonomia, wbrew powszechnemudziś przekonaniu, nie wynika z podjętej w próżni, w niczym nie ugruntowanejdecyzji,190191lecz polega na samostanowieniu zgodnie z tym, co rzeczywiste.Sens ludzkiegożycia nie tkwi w nim samym.Tak sądził Locke oraz jego filozoficzni poprzednicy i następcy.Tym, coodróżniało oświecenie od wcześniejszej filozofii, było pragnienie rozciągnięciana wszystkich ludzi przywileju garstki wybranych: życia przeżywanego zgodniez rozumem.Filozofami tymi powodował nie idealizm" czy optymizm", lecznowa na-uka, metoda", i sprzymierzona z nią nowa nauka polityczna.Czytelnai jednoznaczna teoria ruchu ciał, odkryta za pomocą prostej metody łatwozrozumiałej przez zwykłych ludzi, uprzystę-pniła im wiedzę o przyrodzie, nawetjeżeli nie dany im był geniusz samodzielnego odkrycia tej wiedzy [ Pobierz całość w formacie PDF ]