[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Trzeciwskazuje na to, ze terapia wplywaj9ca na popraw~ odbioru i organizacji sensorycznychdanych wejsciowych wplywa na popraw~ proces6w uczenia si~ ruchu jak i uczeniapoznawczego, intelektualnego.Procesy integracji sensorycznej, to procesy kt6rych nie jestesmy w stanie obserwowacbezposrednio w m6zgu.0 ich istnieniu i prawidlowoSciach mozemy jedynie wnioskowacna podstawie zewnytrznych objaw6w.Obserwuj9c zaburzenia w zgchowaniu mozemystawiac hipotezy, ze 59 one wynikiem zakt6cen integracji sensorycznej.StosujllC odpo-wiednie metody terapeutyczne mozemy obserwowa6 zachodZ9ce zmiany lub ich brak.Jesli zmiany zachodz9 mozemy wnioskowae, ze nas19pily na skutek poprawy proces6wintegracyjnych i funkcjonowania osrodkowego ukladu nerwowego.Ayres w oparciu 0 przeslanki teoretyczne i doSwiadczenia k1iniczne opracowala hipo-tetyczny model rozwoju integracji sensorycznej (patrz diagram 1).Diagram wskazuje jak wiele r6znych typ6w informacji sensorycznych musi Il!czye si~ze sobl! aby zostaly sformulowane funkcje niezbydne do prawidlowego rozwoju dziecka.Po prawej stronie diagramu s~ przedstawione funkcje, kt6re b~dl!c koncowym produk-tern procesu integracji sensorycznej s~ przejawem dojrzalosci systemu nerwowego.Fun-kcje te nie ~ dane ot tak czlowiekowi, s~ kulminacj~ wielu lat rozwoju i integracji m6zgu.Po lewej stronie diagramu s~ najwaZniejsze systemy sensoryczne ze szczeg61nym uwzg-l~dnieniem trzech bazowych rozwijaj~cych si~ bardzo wczesnie w zyciu p1odowym czlowiekaiodgrywaj~cych kluczow~ rol~ w organizacji oSrodkowego ukladu nerwowego.Niestety brak czasu nie pozwala na szczeg6l0we om6wienie wszystkich czterechstadi6w rozwoju integracji sensorycznej.Chcy jedynie podkreslie, ze nie maj~ one ostrychgranic poniewaz rozw6j integracji sensorycznej jest procesem ci~glym, nie dokonuj~cymsi~ skokowo, a powinien bye ukonczony okolo 7 roku zycia.Do diagnozy zaburzen integracji sensorycznej Ayres opracowala specjalne metody:K1iniczn~ Obserwacj~, Poludniowo-Kalifornijskie Testy Integracji Sensorycznej (SCSIT)i Testy Praksji (SIPT) (patrz tab.3).Dysfunkcje SI mog~ mice r6zne nasilenie odlagodnego po znaczne i przejawiae si~ w r6zny spos6b.Symptomy zaburzen SI cz~sto zesob~ wsp6lwyst [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl matkasanepid.xlx.pl
.Trzeciwskazuje na to, ze terapia wplywaj9ca na popraw~ odbioru i organizacji sensorycznychdanych wejsciowych wplywa na popraw~ proces6w uczenia si~ ruchu jak i uczeniapoznawczego, intelektualnego.Procesy integracji sensorycznej, to procesy kt6rych nie jestesmy w stanie obserwowacbezposrednio w m6zgu.0 ich istnieniu i prawidlowoSciach mozemy jedynie wnioskowacna podstawie zewnytrznych objaw6w.Obserwuj9c zaburzenia w zgchowaniu mozemystawiac hipotezy, ze 59 one wynikiem zakt6cen integracji sensorycznej.StosujllC odpo-wiednie metody terapeutyczne mozemy obserwowa6 zachodZ9ce zmiany lub ich brak.Jesli zmiany zachodz9 mozemy wnioskowae, ze nas19pily na skutek poprawy proces6wintegracyjnych i funkcjonowania osrodkowego ukladu nerwowego.Ayres w oparciu 0 przeslanki teoretyczne i doSwiadczenia k1iniczne opracowala hipo-tetyczny model rozwoju integracji sensorycznej (patrz diagram 1).Diagram wskazuje jak wiele r6znych typ6w informacji sensorycznych musi Il!czye si~ze sobl! aby zostaly sformulowane funkcje niezbydne do prawidlowego rozwoju dziecka.Po prawej stronie diagramu s~ przedstawione funkcje, kt6re b~dl!c koncowym produk-tern procesu integracji sensorycznej s~ przejawem dojrzalosci systemu nerwowego.Fun-kcje te nie ~ dane ot tak czlowiekowi, s~ kulminacj~ wielu lat rozwoju i integracji m6zgu.Po lewej stronie diagramu s~ najwaZniejsze systemy sensoryczne ze szczeg61nym uwzg-l~dnieniem trzech bazowych rozwijaj~cych si~ bardzo wczesnie w zyciu p1odowym czlowiekaiodgrywaj~cych kluczow~ rol~ w organizacji oSrodkowego ukladu nerwowego.Niestety brak czasu nie pozwala na szczeg6l0we om6wienie wszystkich czterechstadi6w rozwoju integracji sensorycznej.Chcy jedynie podkreslie, ze nie maj~ one ostrychgranic poniewaz rozw6j integracji sensorycznej jest procesem ci~glym, nie dokonuj~cymsi~ skokowo, a powinien bye ukonczony okolo 7 roku zycia.Do diagnozy zaburzen integracji sensorycznej Ayres opracowala specjalne metody:K1iniczn~ Obserwacj~, Poludniowo-Kalifornijskie Testy Integracji Sensorycznej (SCSIT)i Testy Praksji (SIPT) (patrz tab.3).Dysfunkcje SI mog~ mice r6zne nasilenie odlagodnego po znaczne i przejawiae si~ w r6zny spos6b.Symptomy zaburzen SI cz~sto zesob~ wsp6lwyst [ Pobierz całość w formacie PDF ]