[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dora nie przypominaÅ‚a sobie żadnych nieżydowskichprzyjaciół rodziny, oprócz paru literackich znajomych ojca, pisarza i tÅ‚umacza[26].Konwersja nie byÅ‚a bynajmniej sprzeczna z gÅ‚Ä™bokim poczuciem wspólnoty z %7Å‚ydami.Niewielu żydowskich pisarzy okresu miÄ™dzywojennego potrafiÅ‚o z podobnÄ… wrażliwoÅ›ciÄ… jakJoseph Roth pisaa o mentalnoÅ›ci %7Å‚ydów z maÅ‚ych miasteczek, takich jak jego rodzinne Brody.Roth niezwykle trafnie przedstawiaÅ‚ ich zakorzenienie w sztetlu i wyobcowanie w wielkichmiastach europejskich, do których tak wielu, wÅ‚Ä…cznie z nim, wywÄ™drowaÅ‚o.Jego powieÅ›ci,książki podróżnicze i felietony (byÅ‚ mistrzem tego Å›rodkowoeuropejskiego gatunku literackiego)peÅ‚ne sÄ… tÄ™sknoty za monarchiÄ… habsburskÄ… i tradycyjnym Å›wiatem wschodnioeuropejskich%7Å‚ydów, zwÅ‚aszcza tych z ziem Austro-WÄ™gier.CeniÅ‚ trwaÅ‚e, odziedziczone wartoÅ›ci Ostjudeni gardziÅ‚ obÅ‚udÄ… zwolenników asymilacji.Jego twórczoÅ›a tchnie elegijnÄ… melancholiÄ… i subtelnÄ…ironiÄ….Przypuszcza siÄ™, że pod koniec życia Roth przeszedÅ‚ na katolicyzm, prawdopodobniedlatego, że gÅ‚Ä™boko identyfikowaÅ‚ siÄ™ ze sprawÄ… restauracji Habsburgów.ZmarÅ‚ w Paryżu w maju1939 roku na atak serca po otrzymaniu wiadomoÅ›ci, że w Nowym Jorku jego przyjacieli towarzysz emigracji, dramaturg Ernst Toller, odebraÅ‚ sobie życie.WedÅ‚ug innych relacji zawaÅ‚spowodowaÅ‚o zbyt wiele kieliszków Pernoda. ZnaÅ‚em wielu %7Å‚ydów i wielu pijaków powiedziaÅ‚ lekarz wezwany na pomoc ale nigdy nie znaÅ‚em żydowskiego pijaka [27].Ponieważ żaden Å›wiadek nie mógÅ‚ potwierdzia przyjÄ™cia chrztu przez Rotha, katolickipogrzeb, jaki wyprawiono pisarzowi, miaÅ‚ charakter warunkowy.Kilku jego żydowskichprzyjaciół wywoÅ‚aÅ‚o poruszenie wÅ›ród zgromadzonych lojalistów habsburskich, komunistów,pisarzy emigracyjnych i dawnych towarzyszy od kieliszka, odmawiajÄ…c nad grobem kadisz.Na nagrobku, znajdujÄ…cym siÄ™ w katolickiej części podparyskiego cmentarza, nie ma ani krzyża,ani gwiazdy Dawida.Nawet w katolickich krajach %7Å‚ydzi na ogół woleli przechodzia na protestantyzm niżna katolicyzm.Dora Israel pisze, że ponieważ katolicyzm byÅ‚ w Austrii religiÄ… paÅ„stwowÄ…,znacznie rozsÄ…dniej byÅ‚oby przejÅ›a na katolicyzm, tak jak to zrobiÅ‚ wuj ojca wraz z rodzinÄ….Ojciec jednak nie mógÅ‚ siÄ™ na to zdobya.Dora zamieniÅ‚a wiÄ™c jednÄ… formÄ™ spoÅ‚ecznegowykluczenia na innÄ…: Zamiast należea w szkole do żydowskiej mniejszoÅ›ci, należeliÅ›mydo mniejszoÅ›ci protestanckiej.W naszej klasie nigdy nie byÅ‚o wiÄ™cej niż dwoje, trojeprotestantów i nigdy nas nie zaakceptowano [28].Jedni %7Å‚ydzi chrzcili siÄ™, aby uniknÄ…a antysemityzmu, inni narazili siÄ™ naÅ„ wÅ‚aÅ›niewskutek apostazji.Filozofka Simone Weil, urodzona w Paryżu w zamożnej, wolnomyÅ›licielskiejrodzinie żydowskiej, na egzaminie wstÄ™pnym do École Normale zajęła pierwsze miejsce,wyprzedzajÄ…c samÄ… Simone de Beauvoir.Na poczÄ…tku lat trzydziestych ulegÅ‚a wpÅ‚ywommarksizmu i krótko sÅ‚użyÅ‚a jako ochotniczka w wojsku republikaÅ„skim w hiszpaÅ„skiej wojniedomowej.W 1937 roku przeżyÅ‚a mistyczne widzenie w kaplicy Å›w.Franciszka w Asyżui zbliżyÅ‚a siÄ™ do chrzeÅ›cijaÅ„stwa, choa nigdy oficjalnie nie przyjęła chrztu.Na poczÄ…tku kwietnia1938 roku napisaÅ‚a, że wolaÅ‚aby niemieckie rzÄ…dy nad FrancjÄ… niż wojnÄ™.Gdyby cenÄ… za jejunikniÄ™cie byÅ‚y pewne przepisy dyskryminujÄ…ce komunistów i %7Å‚ydów , nie miaÅ‚aby nicprzeciwko temu, tak jak jej zdaniem wiÄ™kszoÅ›a Francuzów[29].Wydaje siÄ™, że trafnie oceniaÅ‚anastawienie francuskiej opinii publicznej pod koniec lat trzydziestych.WiodÅ‚a życie absurdalnew jego przesadnym pragnieniu umartwiania siÄ™ , jak pózniej napisaÅ‚a Susan Sontag[30].Jednakżeabsurdalna i naganna nie byÅ‚a jej gotowoÅ›a do mÄ™czeÅ„stwa, ale chÄ™a zaciÄ…gniÄ™cia innych enmasse na swój stos ofiarny.Odmiennego, bardziej imponujÄ…cego poÅ›wiÄ™cenia pragnęła inna konwertytka, Edith Stein.Urodzona we WrocÅ‚awiu w 1892 roku w kupieckiej rodzinie żydowskiej, zrobiÅ‚a wspaniaÅ‚Ä…karierÄ™ na uniwersytecie jako filozofka.Chrzest przyjęła w 1922 roku, kilka miesiÄ™cypo przeczytaniu autobiografii Å›w.Teresy z Ávila, zaÅ‚ożycielki zakonu karmelitanek.Podczas gdyWeil pisaÅ‚a, że czuÅ‚a siÄ™ chrzeÅ›cijankÄ… przez caÅ‚e życie, Stein oÅ›wiadczyÅ‚a: PrzestaÅ‚ampraktykowaa, kiedy byÅ‚am czternastoletniÄ… dziewczynkÄ…, i poczuÅ‚am siÄ™ ponownie %7Å‚ydówkÄ…dopiero wtedy, gdy wróciÅ‚am do Boga [31].W 1930 roku napisaÅ‚a: Po każdym spotkaniu,podczas którego uÅ›wiadamiam sobie, że nie jesteÅ›my w stanie wywieraa bezpoÅ›redniegowpÅ‚ywu, jestem jeszcze gÅ‚Ä™biej przekonana o koniecznoÅ›ci mojego wÅ‚asnego holocaustum [32].(OczywiÅ›cie sÅ‚owo to oznaczaÅ‚o wówczas tylko ofiarÄ™ caÅ‚opalnÄ…).Matka Edith Stein boleÅ›nieprzeżyÅ‚a konwersjÄ™ córki.W 1933 roku, podkreÅ›lajÄ…c swojÄ… solidarnoÅ›a z przeÅ›ladowanymi%7Å‚ydami, Edith wstÄ…piÅ‚a do wspólnoty zakonnej karmelitanek bosych w Kolonii-Lindenthal.%7Å‚ydzi przyjmowali nie tylko chrzeÅ›cijaÅ„stwo, ale czasem, choa bardzo rzadko, innewyznania, takie jak buddyzm lub bahaizm.Jednym z najbarwniejszych apostatów w tym okresiebyÅ‚ Leopold Weiss.Urodzony w rodzinie żydowskiej we Lwowie, w latach dwudziestychpojechaÅ‚ na Bliski Wschód jako dziennikarz Frankfurter Zeitung.W 1926 lub 1927 rokuprzeszedÅ‚ na islam i przyjÄ…Å‚ imiÄ™ Muhammada Asada; przez wiÄ™kszoÅ›a lat trzydziestych mieszkaÅ‚w Arabii Saudyjskiej.Nazywano go najbardziej wpÅ‚ywowym europejskim muzuÅ‚maninem XXwieku [33].Jego książka The Road to Mecca (1954) staÅ‚a siÄ™ najsÅ‚ynniejszym dzieÅ‚em swojejepoki napisanym przez muzuÅ‚maÅ„skiego prozelitÄ™.W poÅ‚owie drogiKonwertyci Å›wiadomie postanowili odejÅ›a od żydostwa.Byli jednak ludzie, którzy niemieli wyboru: tak zwani pół-%7Å‚ydzi, dzieci nieżydowskich matek lub ojców.Zgodnie z prawemżydowskim ci pierwsi nie byli uważani za %7Å‚ydów pod wzglÄ™dem religijnym, ale wedÅ‚ughitlerowskiej klasyfikacji rasowej ludzie dzielili siÄ™ na Aryjczyków , nie-Aryjczykówi Mischlinge (mieszaÅ„ców), to znaczy osoby majÄ…ce niearyjskiego rodzica lub od jednegodo trzech niearyjskich dziadków.W wielu krajach, jeszcze przed wprowadzeniemrasistowskiego ustawodawstwa, ludzie częściowo żydowskiego pochodzenia czÄ™sto naznaczenibyli spoÅ‚ecznym piÄ™tnem [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl matkasanepid.xlx.pl
.Dora nie przypominaÅ‚a sobie żadnych nieżydowskichprzyjaciół rodziny, oprócz paru literackich znajomych ojca, pisarza i tÅ‚umacza[26].Konwersja nie byÅ‚a bynajmniej sprzeczna z gÅ‚Ä™bokim poczuciem wspólnoty z %7Å‚ydami.Niewielu żydowskich pisarzy okresu miÄ™dzywojennego potrafiÅ‚o z podobnÄ… wrażliwoÅ›ciÄ… jakJoseph Roth pisaa o mentalnoÅ›ci %7Å‚ydów z maÅ‚ych miasteczek, takich jak jego rodzinne Brody.Roth niezwykle trafnie przedstawiaÅ‚ ich zakorzenienie w sztetlu i wyobcowanie w wielkichmiastach europejskich, do których tak wielu, wÅ‚Ä…cznie z nim, wywÄ™drowaÅ‚o.Jego powieÅ›ci,książki podróżnicze i felietony (byÅ‚ mistrzem tego Å›rodkowoeuropejskiego gatunku literackiego)peÅ‚ne sÄ… tÄ™sknoty za monarchiÄ… habsburskÄ… i tradycyjnym Å›wiatem wschodnioeuropejskich%7Å‚ydów, zwÅ‚aszcza tych z ziem Austro-WÄ™gier.CeniÅ‚ trwaÅ‚e, odziedziczone wartoÅ›ci Ostjudeni gardziÅ‚ obÅ‚udÄ… zwolenników asymilacji.Jego twórczoÅ›a tchnie elegijnÄ… melancholiÄ… i subtelnÄ…ironiÄ….Przypuszcza siÄ™, że pod koniec życia Roth przeszedÅ‚ na katolicyzm, prawdopodobniedlatego, że gÅ‚Ä™boko identyfikowaÅ‚ siÄ™ ze sprawÄ… restauracji Habsburgów.ZmarÅ‚ w Paryżu w maju1939 roku na atak serca po otrzymaniu wiadomoÅ›ci, że w Nowym Jorku jego przyjacieli towarzysz emigracji, dramaturg Ernst Toller, odebraÅ‚ sobie życie.WedÅ‚ug innych relacji zawaÅ‚spowodowaÅ‚o zbyt wiele kieliszków Pernoda. ZnaÅ‚em wielu %7Å‚ydów i wielu pijaków powiedziaÅ‚ lekarz wezwany na pomoc ale nigdy nie znaÅ‚em żydowskiego pijaka [27].Ponieważ żaden Å›wiadek nie mógÅ‚ potwierdzia przyjÄ™cia chrztu przez Rotha, katolickipogrzeb, jaki wyprawiono pisarzowi, miaÅ‚ charakter warunkowy.Kilku jego żydowskichprzyjaciół wywoÅ‚aÅ‚o poruszenie wÅ›ród zgromadzonych lojalistów habsburskich, komunistów,pisarzy emigracyjnych i dawnych towarzyszy od kieliszka, odmawiajÄ…c nad grobem kadisz.Na nagrobku, znajdujÄ…cym siÄ™ w katolickiej części podparyskiego cmentarza, nie ma ani krzyża,ani gwiazdy Dawida.Nawet w katolickich krajach %7Å‚ydzi na ogół woleli przechodzia na protestantyzm niżna katolicyzm.Dora Israel pisze, że ponieważ katolicyzm byÅ‚ w Austrii religiÄ… paÅ„stwowÄ…,znacznie rozsÄ…dniej byÅ‚oby przejÅ›a na katolicyzm, tak jak to zrobiÅ‚ wuj ojca wraz z rodzinÄ….Ojciec jednak nie mógÅ‚ siÄ™ na to zdobya.Dora zamieniÅ‚a wiÄ™c jednÄ… formÄ™ spoÅ‚ecznegowykluczenia na innÄ…: Zamiast należea w szkole do żydowskiej mniejszoÅ›ci, należeliÅ›mydo mniejszoÅ›ci protestanckiej.W naszej klasie nigdy nie byÅ‚o wiÄ™cej niż dwoje, trojeprotestantów i nigdy nas nie zaakceptowano [28].Jedni %7Å‚ydzi chrzcili siÄ™, aby uniknÄ…a antysemityzmu, inni narazili siÄ™ naÅ„ wÅ‚aÅ›niewskutek apostazji.Filozofka Simone Weil, urodzona w Paryżu w zamożnej, wolnomyÅ›licielskiejrodzinie żydowskiej, na egzaminie wstÄ™pnym do École Normale zajęła pierwsze miejsce,wyprzedzajÄ…c samÄ… Simone de Beauvoir.Na poczÄ…tku lat trzydziestych ulegÅ‚a wpÅ‚ywommarksizmu i krótko sÅ‚użyÅ‚a jako ochotniczka w wojsku republikaÅ„skim w hiszpaÅ„skiej wojniedomowej.W 1937 roku przeżyÅ‚a mistyczne widzenie w kaplicy Å›w.Franciszka w Asyżui zbliżyÅ‚a siÄ™ do chrzeÅ›cijaÅ„stwa, choa nigdy oficjalnie nie przyjęła chrztu.Na poczÄ…tku kwietnia1938 roku napisaÅ‚a, że wolaÅ‚aby niemieckie rzÄ…dy nad FrancjÄ… niż wojnÄ™.Gdyby cenÄ… za jejunikniÄ™cie byÅ‚y pewne przepisy dyskryminujÄ…ce komunistów i %7Å‚ydów , nie miaÅ‚aby nicprzeciwko temu, tak jak jej zdaniem wiÄ™kszoÅ›a Francuzów[29].Wydaje siÄ™, że trafnie oceniaÅ‚anastawienie francuskiej opinii publicznej pod koniec lat trzydziestych.WiodÅ‚a życie absurdalnew jego przesadnym pragnieniu umartwiania siÄ™ , jak pózniej napisaÅ‚a Susan Sontag[30].Jednakżeabsurdalna i naganna nie byÅ‚a jej gotowoÅ›a do mÄ™czeÅ„stwa, ale chÄ™a zaciÄ…gniÄ™cia innych enmasse na swój stos ofiarny.Odmiennego, bardziej imponujÄ…cego poÅ›wiÄ™cenia pragnęła inna konwertytka, Edith Stein.Urodzona we WrocÅ‚awiu w 1892 roku w kupieckiej rodzinie żydowskiej, zrobiÅ‚a wspaniaÅ‚Ä…karierÄ™ na uniwersytecie jako filozofka.Chrzest przyjęła w 1922 roku, kilka miesiÄ™cypo przeczytaniu autobiografii Å›w.Teresy z Ávila, zaÅ‚ożycielki zakonu karmelitanek.Podczas gdyWeil pisaÅ‚a, że czuÅ‚a siÄ™ chrzeÅ›cijankÄ… przez caÅ‚e życie, Stein oÅ›wiadczyÅ‚a: PrzestaÅ‚ampraktykowaa, kiedy byÅ‚am czternastoletniÄ… dziewczynkÄ…, i poczuÅ‚am siÄ™ ponownie %7Å‚ydówkÄ…dopiero wtedy, gdy wróciÅ‚am do Boga [31].W 1930 roku napisaÅ‚a: Po każdym spotkaniu,podczas którego uÅ›wiadamiam sobie, że nie jesteÅ›my w stanie wywieraa bezpoÅ›redniegowpÅ‚ywu, jestem jeszcze gÅ‚Ä™biej przekonana o koniecznoÅ›ci mojego wÅ‚asnego holocaustum [32].(OczywiÅ›cie sÅ‚owo to oznaczaÅ‚o wówczas tylko ofiarÄ™ caÅ‚opalnÄ…).Matka Edith Stein boleÅ›nieprzeżyÅ‚a konwersjÄ™ córki.W 1933 roku, podkreÅ›lajÄ…c swojÄ… solidarnoÅ›a z przeÅ›ladowanymi%7Å‚ydami, Edith wstÄ…piÅ‚a do wspólnoty zakonnej karmelitanek bosych w Kolonii-Lindenthal.%7Å‚ydzi przyjmowali nie tylko chrzeÅ›cijaÅ„stwo, ale czasem, choa bardzo rzadko, innewyznania, takie jak buddyzm lub bahaizm.Jednym z najbarwniejszych apostatów w tym okresiebyÅ‚ Leopold Weiss.Urodzony w rodzinie żydowskiej we Lwowie, w latach dwudziestychpojechaÅ‚ na Bliski Wschód jako dziennikarz Frankfurter Zeitung.W 1926 lub 1927 rokuprzeszedÅ‚ na islam i przyjÄ…Å‚ imiÄ™ Muhammada Asada; przez wiÄ™kszoÅ›a lat trzydziestych mieszkaÅ‚w Arabii Saudyjskiej.Nazywano go najbardziej wpÅ‚ywowym europejskim muzuÅ‚maninem XXwieku [33].Jego książka The Road to Mecca (1954) staÅ‚a siÄ™ najsÅ‚ynniejszym dzieÅ‚em swojejepoki napisanym przez muzuÅ‚maÅ„skiego prozelitÄ™.W poÅ‚owie drogiKonwertyci Å›wiadomie postanowili odejÅ›a od żydostwa.Byli jednak ludzie, którzy niemieli wyboru: tak zwani pół-%7Å‚ydzi, dzieci nieżydowskich matek lub ojców.Zgodnie z prawemżydowskim ci pierwsi nie byli uważani za %7Å‚ydów pod wzglÄ™dem religijnym, ale wedÅ‚ughitlerowskiej klasyfikacji rasowej ludzie dzielili siÄ™ na Aryjczyków , nie-Aryjczykówi Mischlinge (mieszaÅ„ców), to znaczy osoby majÄ…ce niearyjskiego rodzica lub od jednegodo trzech niearyjskich dziadków.W wielu krajach, jeszcze przed wprowadzeniemrasistowskiego ustawodawstwa, ludzie częściowo żydowskiego pochodzenia czÄ™sto naznaczenibyli spoÅ‚ecznym piÄ™tnem [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]