[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jego myśli na temat prawa sprowadzają się w zasadzie tylko do dwóchzagadnień, jednakże bardzo doniosłych dla rozwoju koncepcji praw-nonaturalnych.Jest to zagadnienie pojmowania istoty Boga i zagadnienie początku rozwoju chrześcijańskich doktryn prawa natury.* Szerzej R.Tokar czyk: Klasycy praw natury, op.cit, s.61 i n.91Paweł z TarsuWedług nauki Pawła, Bóg jest stwórcą świata i najwyższym prawodawcą.Paweł był apostołem absolutnej potęgi woli boskiej (potentia Deiabsolutu).Sądził, że wola Boga nie posiada innej podstawy, by chcieć, takjak on chce, poza tym, że on tak chce.Podstawa więc dla Jego decyzji leży w nim samym, a nie w jakichkolwiek wiążących go prawach wobecniego zewnętrznych.To, co Bóg człowiekowi daruje, czyni to na zasadzie pełnej wolności - z łaski. Albowiem Bóg poddał wszystkich nieposłuszeństwu, aby wszystkim okazać swe miłosierdzie".Jakkolwiek myśl Pawła stale oddziaływała na chrześcijańskie rozważania nad prawem natury, dopiero nominaliści w najbardziej skrajnysposób przeciwstawili racjonalistyczno-materialistycznym ideom prawanatury starożytności swoje idealistyczno-woluntarystyczne koncepcje.W długim okresie - od Pawła aż do nominalizmu Dunsa Szkota - ścierała się antyczna spuścizna myślowa z chrześcijaństwem.W Liście do Rzymian Paweł pisał: Bo gdy poganie, którzy Prawa niemają, idąc za naturą, czynią to, co Prawo nakazuje, chociaż Prawa niemają - sami dla siebie są Prawem.Wykazują oni, że treść Prawa wypisana jest w ich sercach, gdy jednocześnie ich sumienie staje jako świadek,a mianowicie, ich myśli na przemian ich oskarżające lub uniewinniające"*.Wśród znawców problematyki biblijnej istnieje na ogół zgoda tylkoco do tego, że powyższe słowa stały się początkiem rozwoju chrześcijańskiego prawa natury.Paweł powiązał w swych wypowiedziach o prawie wątki różnych doktryn społecznych, okazując się przy tym zręcznym taktykiem-misjo-narzem.W przytoczonym już fragmencie Listu do Rzymian s pl ot ł ysi ę ś ci ś l e t r e ś c i f i 1 o z o f ic zn o - r e li gi j ne j mor al i s t yki ż y dows ki e j z t r e ś c i a mi z r óż ni c owa ne j wewnęt r z ni e mor a l i s t y k i s t oi c ki e j.Nałożyły się tam na siebie wątki myśli etycznej i prawnej - normy postępowania o autonomicznymi heteronomicznym charakterze.Wydaje się, że splot ten jest dość typowym odzwierciedleniem epoki synkretyzmu, w której działał i głosiłswoje poglądy Paweł.Zręczność taktyczna Pawła-misjonarza polegałagłównie na tym, że będąc gorącym zwolennikiem chrześcijańskiej ideiprawa natury znajdował dla niej wyznawców zarówno wśród %7łydów,jak i pogan [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl matkasanepid.xlx.pl
.Jego myśli na temat prawa sprowadzają się w zasadzie tylko do dwóchzagadnień, jednakże bardzo doniosłych dla rozwoju koncepcji praw-nonaturalnych.Jest to zagadnienie pojmowania istoty Boga i zagadnienie początku rozwoju chrześcijańskich doktryn prawa natury.* Szerzej R.Tokar czyk: Klasycy praw natury, op.cit, s.61 i n.91Paweł z TarsuWedług nauki Pawła, Bóg jest stwórcą świata i najwyższym prawodawcą.Paweł był apostołem absolutnej potęgi woli boskiej (potentia Deiabsolutu).Sądził, że wola Boga nie posiada innej podstawy, by chcieć, takjak on chce, poza tym, że on tak chce.Podstawa więc dla Jego decyzji leży w nim samym, a nie w jakichkolwiek wiążących go prawach wobecniego zewnętrznych.To, co Bóg człowiekowi daruje, czyni to na zasadzie pełnej wolności - z łaski. Albowiem Bóg poddał wszystkich nieposłuszeństwu, aby wszystkim okazać swe miłosierdzie".Jakkolwiek myśl Pawła stale oddziaływała na chrześcijańskie rozważania nad prawem natury, dopiero nominaliści w najbardziej skrajnysposób przeciwstawili racjonalistyczno-materialistycznym ideom prawanatury starożytności swoje idealistyczno-woluntarystyczne koncepcje.W długim okresie - od Pawła aż do nominalizmu Dunsa Szkota - ścierała się antyczna spuścizna myślowa z chrześcijaństwem.W Liście do Rzymian Paweł pisał: Bo gdy poganie, którzy Prawa niemają, idąc za naturą, czynią to, co Prawo nakazuje, chociaż Prawa niemają - sami dla siebie są Prawem.Wykazują oni, że treść Prawa wypisana jest w ich sercach, gdy jednocześnie ich sumienie staje jako świadek,a mianowicie, ich myśli na przemian ich oskarżające lub uniewinniające"*.Wśród znawców problematyki biblijnej istnieje na ogół zgoda tylkoco do tego, że powyższe słowa stały się początkiem rozwoju chrześcijańskiego prawa natury.Paweł powiązał w swych wypowiedziach o prawie wątki różnych doktryn społecznych, okazując się przy tym zręcznym taktykiem-misjo-narzem.W przytoczonym już fragmencie Listu do Rzymian s pl ot ł ysi ę ś ci ś l e t r e ś c i f i 1 o z o f ic zn o - r e li gi j ne j mor al i s t yki ż y dows ki e j z t r e ś c i a mi z r óż ni c owa ne j wewnęt r z ni e mor a l i s t y k i s t oi c ki e j.Nałożyły się tam na siebie wątki myśli etycznej i prawnej - normy postępowania o autonomicznymi heteronomicznym charakterze.Wydaje się, że splot ten jest dość typowym odzwierciedleniem epoki synkretyzmu, w której działał i głosiłswoje poglądy Paweł.Zręczność taktyczna Pawła-misjonarza polegałagłównie na tym, że będąc gorącym zwolennikiem chrześcijańskiej ideiprawa natury znajdował dla niej wyznawców zarówno wśród %7łydów,jak i pogan [ Pobierz całość w formacie PDF ]