[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W tym sensie św.Grzegorz Wielki napisał,że amor ipse notitia est sama miłość jestpoznaniem, niesie z sobą nową logikę.20 Cho-dzi o relacyjny sposób patrzenia na świat, któ-re staje się poznaniem dzielonym z inną osobą,patrzeniem w perspektywie drugiego człowie-ka i wspólnym patrzeniu na wszystko.Wilhelmz Saint Thierry w średniowieczu nawiązuje dotej tradycji, gdy komentuje werset z Pieśni nadPieśniami, w którym umiłowany mówi do umi-łowanej: oczy twe jak gołębice (por.Pnp 1, 15).21Te dwoje oczu wyjaśnia Wilhelm to rozumwierzący i miłość, które stają się jednym okiem,by dochodzić do kontemplacji Boga, gdy intelektstaje się intelektem oświeconej miłości.2228.To odkrycie miłości jako zródła poznania, sta-nowiące pierwotne doświadczenie każdego czło-wieka, znajduje autorytatywny wyraz w biblijnympojmowaniu wiary.Ciesząc się miłością, z jaką Bóggo wybrał i ustanowił jako naród, Izrael dochodzi20Homiliae in Evangelia, II, 27, 4: PL 76, 1207.21Por.Expositio super Cantica Canticorum, XVIII, 88:CCL, Continuatio Mediaevalis, 87, 67.22Tamże, XIX, 90: CCL, Continuatio Mediaevalis, 87, 69.37 LIBRERIA EDITRICE VATICANA 2013 Wydawnictwo WAM - Księża Jezuici, 2013ENCYKLIKA LUMEN FIDEIdo zrozumienia jedności planu Bożego, od począt-ku aż do jego wypełnienia.Poznanie wiary, z tejracji, że rodzi się z miłości Bożej, ustanawiającejPrzymierze, jest poznaniem oświecającym drogęhistorii.Dlatego też w Biblii prawda i wiernośćwystępują razem: Bóg prawdziwy jest Bogiemwiernym, Tym, który dotrzymuje swoich obietnici pozwala w czasie zrozumieć swój zamysł.Przezdoświadczenie proroków, w bólu wygnania i w na-dziei ostatecznego powrotu do świętego Miasta,Izrael pojął, że prawda Boża przekracza granicejego dziejów, obejmując całe dzieje świata, poczy-nając od stworzenia.Poznanie wiary oświeca nietylko szczególną drogę jednego narodu, ale całedzieje stworzonego świata, od jego początków ażdo skończenia.Wiara jako słuchanie i widzenie29.Zważywszy na to, że poznanie wiary związa-ne jest z Przymierzem z Bogiem wiernym, któryzacieśnia więz miłości z człowiekiem i kieruje doniego Słowo, Biblia przedstawia je jako słucha-nie; kojarzone jest ze zmysłem słuchu.Zw.Pawełposłuży się formułą, która stała się klasyczna:fides ex auditu wiara rodzi się z tego, co sięsłyszy (Rz 10, 17).Poznanie związane ze sło-wem jest zawsze poznaniem osobistym, rozpo-znającym głos, otwierającym się na niego w wol-ności i idącym za nim w posłuszeństwie.Dlategośw.Paweł mówił o posłuszeństwie wiary38 LIBRERIA EDITRICE VATICANA 2013 Wydawnictwo WAM - Księża Jezuici, 2013ENCYKLIKA LUMEN FIDEI(por.Rz 1,5; 16,26).23 Ponadto wiara jest po-znaniem związanym z upływem czasu, któregopotrzebuje słowo, aby się wypowiedzieć: jest po-znaniem, którego uczymy się jedynie na drodzenaśladowania.Słuchanie pomaga dobrze ukazaćzwiązek między poznaniem i miłością.Jeśli chodzi o poznanie prawdy, to słuchanieprzeciwstawiano niekiedy widzeniu, właściwemujakoby kulturze greckiej.O ile z jednej stronyświatło umożliwia kontemplację całości, do któ-rej człowiek zawsze aspirował, to z drugiej strony,wydaje się nie pozostawiać miejsca dla wolności,ponieważ zstępuje z nieba i dociera bezpośredniodo oka, nie wymagając, by oko odpowiedziało.Ponadto światło wydaje się skłaniać do kontem-placji statycznej, bez odniesienia do konkretnegoczasu, w którym człowiek cieszy się i cierpi.Zgod-nie z tą koncepcją, biblijne podejście do poznaniaprzeciwstawiałoby się podejściu greckiemu, którew poszukiwaniu całkowitego zrozumienia rzeczy-wistości powiązało poznanie z widzeniem.23Bogu objawiającemu należy okazać posłuszeństwowiary (por.Rz 16, 26; por.Rz 1, 5; 2 Kor 10, 5-6), przez któreczłowiek z wolnej woli cały powierza się Bogu, okazując pełnąuległość rozumu i woli wobec Boga objawiającego i dobrowol-nie uznając Objawienie przez Niego dane.By móc okazać takawiarę, trzeba mieć łaskę Bożą uprzedzającą i wspomagającą orazpomoce wewnętrzne Ducha Zwiętego, który by poruszał sercai do Boga zwracał, otwierał oczy rozumu i udzielał wszystkimsłodyczy w uznawaniu i dawaniu wiary prawdzie.Aby zaś co-raz głębsze było zrozumienie objawienia, tenże Duch Zwiętydarami swymi wiarę stale udoskonala (sobór wat.II, Konst.dogm.o Objawieniu Bożym Dei verbum, 5).39 LIBRERIA EDITRICE VATICANA 2013 Wydawnictwo WAM - Księża Jezuici, 2013ENCYKLIKA LUMEN FIDEINatomiast jest jasne, że ta rzekoma opozy-cja nie odpowiada faktom biblijnym [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl matkasanepid.xlx.pl
.W tym sensie św.Grzegorz Wielki napisał,że amor ipse notitia est sama miłość jestpoznaniem, niesie z sobą nową logikę.20 Cho-dzi o relacyjny sposób patrzenia na świat, któ-re staje się poznaniem dzielonym z inną osobą,patrzeniem w perspektywie drugiego człowie-ka i wspólnym patrzeniu na wszystko.Wilhelmz Saint Thierry w średniowieczu nawiązuje dotej tradycji, gdy komentuje werset z Pieśni nadPieśniami, w którym umiłowany mówi do umi-łowanej: oczy twe jak gołębice (por.Pnp 1, 15).21Te dwoje oczu wyjaśnia Wilhelm to rozumwierzący i miłość, które stają się jednym okiem,by dochodzić do kontemplacji Boga, gdy intelektstaje się intelektem oświeconej miłości.2228.To odkrycie miłości jako zródła poznania, sta-nowiące pierwotne doświadczenie każdego czło-wieka, znajduje autorytatywny wyraz w biblijnympojmowaniu wiary.Ciesząc się miłością, z jaką Bóggo wybrał i ustanowił jako naród, Izrael dochodzi20Homiliae in Evangelia, II, 27, 4: PL 76, 1207.21Por.Expositio super Cantica Canticorum, XVIII, 88:CCL, Continuatio Mediaevalis, 87, 67.22Tamże, XIX, 90: CCL, Continuatio Mediaevalis, 87, 69.37 LIBRERIA EDITRICE VATICANA 2013 Wydawnictwo WAM - Księża Jezuici, 2013ENCYKLIKA LUMEN FIDEIdo zrozumienia jedności planu Bożego, od począt-ku aż do jego wypełnienia.Poznanie wiary, z tejracji, że rodzi się z miłości Bożej, ustanawiającejPrzymierze, jest poznaniem oświecającym drogęhistorii.Dlatego też w Biblii prawda i wiernośćwystępują razem: Bóg prawdziwy jest Bogiemwiernym, Tym, który dotrzymuje swoich obietnici pozwala w czasie zrozumieć swój zamysł.Przezdoświadczenie proroków, w bólu wygnania i w na-dziei ostatecznego powrotu do świętego Miasta,Izrael pojął, że prawda Boża przekracza granicejego dziejów, obejmując całe dzieje świata, poczy-nając od stworzenia.Poznanie wiary oświeca nietylko szczególną drogę jednego narodu, ale całedzieje stworzonego świata, od jego początków ażdo skończenia.Wiara jako słuchanie i widzenie29.Zważywszy na to, że poznanie wiary związa-ne jest z Przymierzem z Bogiem wiernym, któryzacieśnia więz miłości z człowiekiem i kieruje doniego Słowo, Biblia przedstawia je jako słucha-nie; kojarzone jest ze zmysłem słuchu.Zw.Pawełposłuży się formułą, która stała się klasyczna:fides ex auditu wiara rodzi się z tego, co sięsłyszy (Rz 10, 17).Poznanie związane ze sło-wem jest zawsze poznaniem osobistym, rozpo-znającym głos, otwierającym się na niego w wol-ności i idącym za nim w posłuszeństwie.Dlategośw.Paweł mówił o posłuszeństwie wiary38 LIBRERIA EDITRICE VATICANA 2013 Wydawnictwo WAM - Księża Jezuici, 2013ENCYKLIKA LUMEN FIDEI(por.Rz 1,5; 16,26).23 Ponadto wiara jest po-znaniem związanym z upływem czasu, któregopotrzebuje słowo, aby się wypowiedzieć: jest po-znaniem, którego uczymy się jedynie na drodzenaśladowania.Słuchanie pomaga dobrze ukazaćzwiązek między poznaniem i miłością.Jeśli chodzi o poznanie prawdy, to słuchanieprzeciwstawiano niekiedy widzeniu, właściwemujakoby kulturze greckiej.O ile z jednej stronyświatło umożliwia kontemplację całości, do któ-rej człowiek zawsze aspirował, to z drugiej strony,wydaje się nie pozostawiać miejsca dla wolności,ponieważ zstępuje z nieba i dociera bezpośredniodo oka, nie wymagając, by oko odpowiedziało.Ponadto światło wydaje się skłaniać do kontem-placji statycznej, bez odniesienia do konkretnegoczasu, w którym człowiek cieszy się i cierpi.Zgod-nie z tą koncepcją, biblijne podejście do poznaniaprzeciwstawiałoby się podejściu greckiemu, którew poszukiwaniu całkowitego zrozumienia rzeczy-wistości powiązało poznanie z widzeniem.23Bogu objawiającemu należy okazać posłuszeństwowiary (por.Rz 16, 26; por.Rz 1, 5; 2 Kor 10, 5-6), przez któreczłowiek z wolnej woli cały powierza się Bogu, okazując pełnąuległość rozumu i woli wobec Boga objawiającego i dobrowol-nie uznając Objawienie przez Niego dane.By móc okazać takawiarę, trzeba mieć łaskę Bożą uprzedzającą i wspomagającą orazpomoce wewnętrzne Ducha Zwiętego, który by poruszał sercai do Boga zwracał, otwierał oczy rozumu i udzielał wszystkimsłodyczy w uznawaniu i dawaniu wiary prawdzie.Aby zaś co-raz głębsze było zrozumienie objawienia, tenże Duch Zwiętydarami swymi wiarę stale udoskonala (sobór wat.II, Konst.dogm.o Objawieniu Bożym Dei verbum, 5).39 LIBRERIA EDITRICE VATICANA 2013 Wydawnictwo WAM - Księża Jezuici, 2013ENCYKLIKA LUMEN FIDEINatomiast jest jasne, że ta rzekoma opozy-cja nie odpowiada faktom biblijnym [ Pobierz całość w formacie PDF ]