[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Aby była użyteczna, wymaga pozostawania w silnym, zasobnym stanie.Przyjmujesz obiektywne i twórcze spojrzenie na swoje zachowanie, tak aby móc je ocenić istworzyć użyteczne alternatywy w każdej trudnej sytuacji.Zdolność przyjęcia trzeciej pozycjiw spojrzeniu na problem jest bardzo pomocną umiejętnością i może zaoszczędzić ci wielustresów i kłopotów wynikłych z nierozważnych działań.Wszystkie trzy pozycje są równieważne; istota tkwi w zdolności poruszania się pomiędzy nimi.Ktoś zamknięty w pierwszejpozycji będzie egoistycznym potworem, osoba nawykowo związana z drugą pozycją będzieprzesadnie podatna na wpływ innych ludzi, a trzecia pozycja skaże na egzystencjęoderwanego od życia obserwatora.Idea potrójnego opisu jest jednym z aspektów podejścia przyjętego przez JohnaGrindera i Judith DeLozier w ich książce Turties Ali the Way Down (%7łółwie w całej swejkrasie) do opisania NLP w uproszczony sposób.Podejście to znane jest jako nowy kod NLP(new code*) i koncentruje się na osiągnięciu mądrego wyważenia pomiędzy świadomymi inieświadomymi procesami.Każdy z nas bywa we wszystkich trzech pozycjach, osiągamy je w sposób naturalny ipomagają nam lepiej rozumieć jakąś sytuację czy cel.Zdolność płynnego poruszania siępomiędzy nimi, świadomego albo nieświadomego, jest niezbędna, aby działać z rozwagą idocenić cudowną złożoność naszych relacji.Różnice, jakie widzisz, gdy patrzysz na świat naróżne sposoby, są tym, co nadaje mu bogactwo i co daje ci wybór.Pierwsza, druga i trzeciapozycja są wyraznym przejawem tego, że mapa to nie terytorium.Jest wiele różnych map.Celem jest raczej być świadomym różnic niż próba narzucenia jednolitości.Towłaśnie różnice i napięcie między różnymi sposobami patrzenia na świat są tym, co się liczy.Fascynacja i inwencja biorą się z widzenia rzeczy na różne sposoby.Podobieństwo wywołujeznudzenie, mierność i wysiłek.W biologicznej ewolucji gatunki, które wykazująpodobieństwo, wchodzą ze sobą w konflikt i walczą o przetrwanie.Wojny wybuchają, gdyludzie sięgają dokładnie po te same rzadkie zasoby.Mądrość pochodzi z wyważenia, tego zaśnie możesz osiągnąć, dopóki nie ma różnych sił, które można by równoważyć.ROBERTA DILTSA ZUNIFIKOWANE POLE NLP (unified field*)Robert Dilts stworzył prosty, elegancki model pomocny przy myśleniu o zmianie osobowej,uczeniu i komunikacji, który łączy wszystkie przedstawione wcześniej idee: kontekst, relacje,poziomy uczenia się i pozycje postrzegania.Ustala on również kontekst dla myślenia otechnikach NLP i dostarcza ram dla zbierania i organizowania informacji w sposóbpozwalający zidentyfikować najlepsze miejsce do interwencji w celu osiągnięcia pożądanejzmiany.Nie przeprowadzamy zmian w elementach czy fragmentach, lecz całościowo.Pytaniebrzmi: Gdzie dokładnie motyl musi poruszyć skrzydłami? Gdzie położyć nacisk, aby dokonaćzmian?Uczenie się i zmiana mogą mieć miejsce na różnych poziomach (neurological leyels*).Duchowość (spiritual*)Jest to najgłębszy poziom, rozważamy na nim ważne pytania metafizyczne.Dlaczegotutaj jesteśmy? Jaki jest nasz cel? Duchowy wymiar prowadzi i kształtuje nasze życie,podpiera naszą egzystencję.Każda zmiana na tym poziomie pociąga za sobą istotne reperkusje, czego doświadczyłświęty Paweł na drodze do Damaszku.W pewnym sensie obejmuje on wszystko, czymjesteśmy i co robimy, nie będąc żadną z tych rzeczy.Tożsamość (identity*)To nasze podstawowe rozumienie samych siebie, uznawane przez nas wartości i naszepowołanie w życiu.Przekonania (beliefs*)Różne idee, o których sądzimy, że są prawdziwe i których używamy jako podstawycodziennych działań.Przekonania mogą być zarówno wyzwalające, jak i ograniczające.Możliwości (capability*)Grupy czy zestawy zachowań, ogólne umiejętności czy strategie używane przez nas wżyciu.Zachowanie (behaviour*)Specyficzne działanie przez nas wykonywane, niezależnie od naszych możliwości.Zrodowisko (environment)To, na co reagujemy, nasze otoczenie i inni ludzie, których spotykamy.Rozważmy, na przykład, jak myśli handlowiec o swej pracy na tych różnychpoziomach:Zrodowisko: Ta okolica jest bardzo dobrym miejscem do sprzedaży różnychproduktów.Zachowanie: Już trochę dzisiaj sprzedałem.Możliwości: Mogę sprzedawać ten produkt ludziom.Przekonanie: Jeśli będę miał duży obrót, mogę otrzymać awans.Tożsamość : Jestem dobrym handlowcem.Jest to przykład sukcesu.Model ten równie dobrze może być zastosowany doproblemów.Na przykład, zrobiłem błąd ortograficzny.Mogę teraz zrzucić odpowiedzialnośćna środowisko: hałas mnie rozproszył.Mogę pozostawić to na poziomie zachowania: zle to napisałem.Mogę zgeneralizowaći zakwestionować moje możliwości w tym zakresie.I wreszcie zacznę wierzyć, że potrzebujęwielu ćwiczeń, aby opanować ortografię, a nawet mogę zakwestionować moją tożsamość,sądząc, że jestem głupcem.Zachowanie często bywa odbierane jako oznaka tożsamości czy możliwości; w tenwłaśnie sposób niszczy się kompetencje i pewność siebie w szkole.Złe przeprowadzenieoperacji dodawania nie znaczy, że jesteś głupi czy beznadziejny z matematyki.Myślenie wten sposób jest pomieszaniem poziomów; to tak jakby sądzić, że znak zakazu paleniaZnajdujący się w kinie dotycz postaci z filmu.Gdy chcesz dokonać zmiany w sobie lub w innych, musisz zebrać informacje,zauważalne części problemu, symptomy, z którymi dana osoba czuje się zle.Jest to stanobecny.Mniej oczywiste niż symptomy są przyczyny leżące głębiej, które problemutrzymują.Co ta osoba musi wciąż robić, aby utrzymywać problem? Jest również stanpożądany, zamierzony wynik, który jest celem zmiany.Są zasoby, które pomogą osiągnąć cel.I wreszcie, efekty poboczne osiągnięcia celu, zarówno dla nas, jak i dla innych.Na podstawie tego modelu łatwo zauważyć, że możesz być uwikłany w dwa rodzajekonfliktów.Możesz mieć trudność z podjęciem decyzji, czy zostajesz w domu i oglądasztelewizję, czy wychodzisz do teatru.Jest to prosta sprzeczność zachowań.Możliwa jest kolizja, gdy coś jest dobre na jednym poziomie, lecz złe na innym.Naprzykład, dziecko może świetnie sobie radzić w przedstawieniach szkolnych, ale wierzy, żeuczestnictwo w nich pozbawi go sympatii kolegów, więc nic nie robi.Zachowania imożliwości mogą być wysoce nagradzające, ale mogą też pozostawać w konflikcie zprzekonaniami i tożsamością osoby.Sposób, w jaki postrzegamy czas, jest ważny.Problem może wiązać się z przeszłymurazem, który ma stałe reperkusje w terazniejszości.Przypadek fobii jest tylko przykładem,ale istnieje wiele innych, mniej dramatycznych, gdy trudne i nieszczęśliwe czasy naszejprzeszłości oddziałują na naszą terazniejszość.Wiele terapii podchodzi do obecnychproblemów jako do determinowanych przez przeszłe doświadczenia.O ile jesteśmy pod ichwpływem i tworzymy naszą historię osobistą, przeszłość może być użyta raczej jako naszezasoby, a nie jako ograniczenia [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl matkasanepid.xlx.pl
.Aby była użyteczna, wymaga pozostawania w silnym, zasobnym stanie.Przyjmujesz obiektywne i twórcze spojrzenie na swoje zachowanie, tak aby móc je ocenić istworzyć użyteczne alternatywy w każdej trudnej sytuacji.Zdolność przyjęcia trzeciej pozycjiw spojrzeniu na problem jest bardzo pomocną umiejętnością i może zaoszczędzić ci wielustresów i kłopotów wynikłych z nierozważnych działań.Wszystkie trzy pozycje są równieważne; istota tkwi w zdolności poruszania się pomiędzy nimi.Ktoś zamknięty w pierwszejpozycji będzie egoistycznym potworem, osoba nawykowo związana z drugą pozycją będzieprzesadnie podatna na wpływ innych ludzi, a trzecia pozycja skaże na egzystencjęoderwanego od życia obserwatora.Idea potrójnego opisu jest jednym z aspektów podejścia przyjętego przez JohnaGrindera i Judith DeLozier w ich książce Turties Ali the Way Down (%7łółwie w całej swejkrasie) do opisania NLP w uproszczony sposób.Podejście to znane jest jako nowy kod NLP(new code*) i koncentruje się na osiągnięciu mądrego wyważenia pomiędzy świadomymi inieświadomymi procesami.Każdy z nas bywa we wszystkich trzech pozycjach, osiągamy je w sposób naturalny ipomagają nam lepiej rozumieć jakąś sytuację czy cel.Zdolność płynnego poruszania siępomiędzy nimi, świadomego albo nieświadomego, jest niezbędna, aby działać z rozwagą idocenić cudowną złożoność naszych relacji.Różnice, jakie widzisz, gdy patrzysz na świat naróżne sposoby, są tym, co nadaje mu bogactwo i co daje ci wybór.Pierwsza, druga i trzeciapozycja są wyraznym przejawem tego, że mapa to nie terytorium.Jest wiele różnych map.Celem jest raczej być świadomym różnic niż próba narzucenia jednolitości.Towłaśnie różnice i napięcie między różnymi sposobami patrzenia na świat są tym, co się liczy.Fascynacja i inwencja biorą się z widzenia rzeczy na różne sposoby.Podobieństwo wywołujeznudzenie, mierność i wysiłek.W biologicznej ewolucji gatunki, które wykazująpodobieństwo, wchodzą ze sobą w konflikt i walczą o przetrwanie.Wojny wybuchają, gdyludzie sięgają dokładnie po te same rzadkie zasoby.Mądrość pochodzi z wyważenia, tego zaśnie możesz osiągnąć, dopóki nie ma różnych sił, które można by równoważyć.ROBERTA DILTSA ZUNIFIKOWANE POLE NLP (unified field*)Robert Dilts stworzył prosty, elegancki model pomocny przy myśleniu o zmianie osobowej,uczeniu i komunikacji, który łączy wszystkie przedstawione wcześniej idee: kontekst, relacje,poziomy uczenia się i pozycje postrzegania.Ustala on również kontekst dla myślenia otechnikach NLP i dostarcza ram dla zbierania i organizowania informacji w sposóbpozwalający zidentyfikować najlepsze miejsce do interwencji w celu osiągnięcia pożądanejzmiany.Nie przeprowadzamy zmian w elementach czy fragmentach, lecz całościowo.Pytaniebrzmi: Gdzie dokładnie motyl musi poruszyć skrzydłami? Gdzie położyć nacisk, aby dokonaćzmian?Uczenie się i zmiana mogą mieć miejsce na różnych poziomach (neurological leyels*).Duchowość (spiritual*)Jest to najgłębszy poziom, rozważamy na nim ważne pytania metafizyczne.Dlaczegotutaj jesteśmy? Jaki jest nasz cel? Duchowy wymiar prowadzi i kształtuje nasze życie,podpiera naszą egzystencję.Każda zmiana na tym poziomie pociąga za sobą istotne reperkusje, czego doświadczyłświęty Paweł na drodze do Damaszku.W pewnym sensie obejmuje on wszystko, czymjesteśmy i co robimy, nie będąc żadną z tych rzeczy.Tożsamość (identity*)To nasze podstawowe rozumienie samych siebie, uznawane przez nas wartości i naszepowołanie w życiu.Przekonania (beliefs*)Różne idee, o których sądzimy, że są prawdziwe i których używamy jako podstawycodziennych działań.Przekonania mogą być zarówno wyzwalające, jak i ograniczające.Możliwości (capability*)Grupy czy zestawy zachowań, ogólne umiejętności czy strategie używane przez nas wżyciu.Zachowanie (behaviour*)Specyficzne działanie przez nas wykonywane, niezależnie od naszych możliwości.Zrodowisko (environment)To, na co reagujemy, nasze otoczenie i inni ludzie, których spotykamy.Rozważmy, na przykład, jak myśli handlowiec o swej pracy na tych różnychpoziomach:Zrodowisko: Ta okolica jest bardzo dobrym miejscem do sprzedaży różnychproduktów.Zachowanie: Już trochę dzisiaj sprzedałem.Możliwości: Mogę sprzedawać ten produkt ludziom.Przekonanie: Jeśli będę miał duży obrót, mogę otrzymać awans.Tożsamość : Jestem dobrym handlowcem.Jest to przykład sukcesu.Model ten równie dobrze może być zastosowany doproblemów.Na przykład, zrobiłem błąd ortograficzny.Mogę teraz zrzucić odpowiedzialnośćna środowisko: hałas mnie rozproszył.Mogę pozostawić to na poziomie zachowania: zle to napisałem.Mogę zgeneralizowaći zakwestionować moje możliwości w tym zakresie.I wreszcie zacznę wierzyć, że potrzebujęwielu ćwiczeń, aby opanować ortografię, a nawet mogę zakwestionować moją tożsamość,sądząc, że jestem głupcem.Zachowanie często bywa odbierane jako oznaka tożsamości czy możliwości; w tenwłaśnie sposób niszczy się kompetencje i pewność siebie w szkole.Złe przeprowadzenieoperacji dodawania nie znaczy, że jesteś głupi czy beznadziejny z matematyki.Myślenie wten sposób jest pomieszaniem poziomów; to tak jakby sądzić, że znak zakazu paleniaZnajdujący się w kinie dotycz postaci z filmu.Gdy chcesz dokonać zmiany w sobie lub w innych, musisz zebrać informacje,zauważalne części problemu, symptomy, z którymi dana osoba czuje się zle.Jest to stanobecny.Mniej oczywiste niż symptomy są przyczyny leżące głębiej, które problemutrzymują.Co ta osoba musi wciąż robić, aby utrzymywać problem? Jest również stanpożądany, zamierzony wynik, który jest celem zmiany.Są zasoby, które pomogą osiągnąć cel.I wreszcie, efekty poboczne osiągnięcia celu, zarówno dla nas, jak i dla innych.Na podstawie tego modelu łatwo zauważyć, że możesz być uwikłany w dwa rodzajekonfliktów.Możesz mieć trudność z podjęciem decyzji, czy zostajesz w domu i oglądasztelewizję, czy wychodzisz do teatru.Jest to prosta sprzeczność zachowań.Możliwa jest kolizja, gdy coś jest dobre na jednym poziomie, lecz złe na innym.Naprzykład, dziecko może świetnie sobie radzić w przedstawieniach szkolnych, ale wierzy, żeuczestnictwo w nich pozbawi go sympatii kolegów, więc nic nie robi.Zachowania imożliwości mogą być wysoce nagradzające, ale mogą też pozostawać w konflikcie zprzekonaniami i tożsamością osoby.Sposób, w jaki postrzegamy czas, jest ważny.Problem może wiązać się z przeszłymurazem, który ma stałe reperkusje w terazniejszości.Przypadek fobii jest tylko przykładem,ale istnieje wiele innych, mniej dramatycznych, gdy trudne i nieszczęśliwe czasy naszejprzeszłości oddziałują na naszą terazniejszość.Wiele terapii podchodzi do obecnychproblemów jako do determinowanych przez przeszłe doświadczenia.O ile jesteśmy pod ichwpływem i tworzymy naszą historię osobistą, przeszłość może być użyta raczej jako naszezasoby, a nie jako ograniczenia [ Pobierz całość w formacie PDF ]