[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Wiemy tylko, że i Judasz, i Piotropóznili wspólnie nadejÅ›cie Wielkiego Dnia. ROZDZIAA DWUDZIESTY DZIEWITYMOC PSAZDAJE siÄ™, że w dawnych czasach we wszystkich krajachpoÅ‚ożonych wokół Morza Zródziemnego ukrzyżowanie byÅ‚oudziaÅ‚em obieranego dorocznie ZwiÄ™tego Króla: ukrzyżowaniadokonywano w krÄ™gu nieociosanych kamieni na terebincie,dÄ™bie, dÄ™bie kermesowym, soÅ›nie pistacjowej albo na grana-towcu, w zależnoÅ›ci od rozmaitych zwyczajów plemiennych.Podobno praktyki te stosuje siÄ™ nadal w Północnej Brytaniii w dzikszych częściach Galii: towarzysze Króla przywiÄ…zujÄ…go Å‚ozÄ… do dÄ™bu, przyciÄ™tego w ksztaÅ‚t litery T; potem przystrajajÄ…go zielonymi gaÅ‚Ä…zkami, koronujÄ… cierniowÄ… koronÄ… z gÅ‚ogu,chÅ‚oszczÄ… go i maltretujÄ… w sposób, który aż wstyd opisywać,a w koÅ„cu palÄ… go żywcem; taÅ„czÄ… wtedy wokół stosu przebraniw bycze skóry.Ale dusza króla w postaci orÅ‚a wzbija siÄ™w górÄ™  tak jak dusza Herkulesa wzbiÅ‚a siÄ™ w górÄ™ ze stosuna górze Ojta  i staje siÄ™ nieÅ›miertelna, podczas gdy ludzie-bykispożywajÄ… eucharystycznie jego zwÅ‚oki.W Grecji ukrzyżowanieprzetrwaÅ‚o w szczÄ…tkowej i żartobliwej formie: co roku obrzucasiÄ™ tam kamieniami tak zwanego Zielonego Dzeusa w Olimpii.Ale bliższe praktykom Galów zwyczaje zachowaÅ‚y siÄ™ w AzjiMniejszej, Syrii i Palestynie  na przykÅ‚ad wielka syryjskaofiara drzewna w Hierapolis i jej frygijski odpowiednik, którywprowadziÅ‚ w Rzymie cesarz Klaudiusz mniej wiÄ™cej dwadzieÅ›cialat po opisanych tutaj wypadkach.W każdym razie ZwiÄ™tegoKróla skÅ‚ada siÄ™ w ofierze Bogini Matce w imieniu caÅ‚egoplemienia.524 PoÅ›ród Izraelitów w czasach SÄ™dziów Króla krzyżowano coroku w Hebronie, Szilo, Taborze i w innych miejscach; a krzyżTaw, majÄ…cy ksztaÅ‚t litery T, tatuowano jako znak kasty królew­skiej na czoÅ‚ach czÅ‚onków klanu, z którego wybierano ZwiÄ™tegoKróla.Ten znak kastowy zachowaÅ‚ siÄ™ wÅ›ród kenickich plemionJudei i Galilei, a w Å›wiÄ™tej literaturze hebrajskiej jest o nim mowaw dwóch przeciwstawnych znaczeniach: w KsiÄ™dze Rodzaju sta­nowi on znak mordercy Kaina, eponimicznego przodka Kenitów,a w KsiÄ™dze Ezechiela znak boski, widniejÄ…cy na czoÅ‚ach wszyst­kich sprawiedliwych ludzi, majÄ…cy odróżnić ich od grzesznikóww dniu zemsty Jahwe.Wraz z nastaniem pierwszej dynastii izraelickiej, dynastii Sau-la, zniesiono kanibalizm, a panowanie króla mogÅ‚o już trwać wie­le lat, w corocznej ofierze zaczÄ™to bowiem skÅ‚adać doda, czylizastÄ™pcÄ™ króla.Zwyczaj ten przetrwaÅ‚ do czasów Dobrego KrólaJozjasza, choć w ostatnim okresie, z wyjÄ…tkiem czasu suszy czyinnych klÄ™sk narodowych, jako doda skÅ‚adano w ofierze rocznegobaranka, nie zaÅ› czÅ‚owieka, tÅ‚umaczÄ…c to odstÄ™pstwo mitem o Ab­rahamie i Izaaku.Jozjasz zniósÅ‚ ukrzyżowanie rewidujÄ…c tekstw KsiÄ™dze Powtórzonego Prawa i wprowadzajÄ…c zapis gÅ‚oszÄ…cy,że czÅ‚owiek ukrzyżowany nie jest bÅ‚ogosÅ‚awiony, lecz przeklÄ™ty.Kiedy zasada ta, przypisywana Mojżeszowi, zostaÅ‚a przyjÄ™ta jakozasada wynikajÄ…ca z boskiego zalecenia, zaczÄ™to jÄ… stosować jakoÅ›rodek majÄ…cy zniechÄ™cać do przestÄ™pstwa: ciaÅ‚o czÅ‚owieka,którego ukamienowano za bluznierstwo lub jakÄ…Å› innÄ… potwornÄ…nikczemność, wieszano po Å›mierci na krzyżu w ksztaÅ‚cie Taw,żeby zostaÅ‚o przeklÄ™te i żeby nie można byÅ‚o mu sprawić przy­zwoitego pochówku.-WÅ›ród innych narodów ZwiÄ™ty Król mógÅ‚ także uniknąćukrzyżowania pod warunkiem, że znalazÅ‚ sobie doda; z poczÄ…tkuofiarÄ… byÅ‚ jego syn albo siostrzeniec ze strony matki, którym królczasowo przekazywaÅ‚ insygnia wÅ‚adzy  co tÅ‚umaczy legendÄ™o ofierze, jakÄ… Dzeus zÅ‚ożyÅ‚ z Dionizosa  ale pózniejpoÅ›wiÄ™cano również dalszych krewnych, a jeszcze pózniej jeÅ„cówpochodzÄ…cych z królewskich rodów; kiedy zaÅ› w czasach pokoju525 trudno byÅ‚o o królewskich wiÄ™zniów, krzyżowano jeÅ„cówniższych rangÄ…, a potem nawet zwykÅ‚ych przestÄ™pców.Ukrzyżo­wanie staÅ‚o siÄ™ wiÄ™c po prostu karÄ… za przestÄ™pstwo, tak jak dziÅ›;jednak pewne elementy tradycyjnego obrzÄ™du trwajÄ… nawetwtedy, kiedy dawno już zapomniano o ich Å›wiÄ™tym pochodzeniu.WÅ›ród Rzymian okulawiÄ… siÄ™ na przykÅ‚ad wiszÄ…cÄ… na krzyżuofiarÄ™  ponieważ ZwiÄ™ty Król byÅ‚ pierwotnie kulawy, jegozastÄ™pca także powinien zostać okulawiony.Trudno stwierdzić,ile w rzymskim rytuale jest pochodzenia miejscowego, a ilekananejskiego; albowiem dawni Rzymianie używali krzyżaw ksztaÅ‚cie X, lecz podczas wojny przeciw Hanibalowi przejÄ™liobecny krzyż w ksztaÅ‚cie T od KartagiÅ„czyków, którzy sÄ…z pochodzenia Kananejczykami.Tak czy inaczej jest naderparadoksalne, że ukrzyżowanie, które w Palestynie stanowiÅ‚oniegdyÅ› magiczny sposób uzyskania nieÅ›miertelnoÅ›ci, %7Å‚ydzi trak­towali teraz jako karÄ™ za zbrodnie, niszczÄ…cÄ… także ich dusze,dlatego też Rzymianie stosowali jÄ… jako Å›rodek zastraszaniaprzeciwników politycznych; a paradoksalne jest również i to, żeJezus jako dawny ZwiÄ™ty Król, pomimo odrzucenia KrólowejNiebios i wszystkiego, co do niej należy, pomimo niezwykÅ‚ychwysiÅ‚ków, aby uniknąć losu, wyznaczonego przez jego urodzeniei małżeÅ„stwo  a można by rzec, że wÅ‚aÅ›nie wskutek tychwysiÅ‚ków  miaÅ‚ zyskać nieÅ›miertelność zgodnie z tym prastarymobyczajem.Jezusa, wciąż odzianego w królewski strój, zaprowadzono docytadeli Heroda, Wieży Fazaela, zamienionej obecnie na rzym­skie koszary.Tam rozebrano go do naga i na poczÄ…tek ubiczowa­no, albowiem chÅ‚osta stanowi nieodÅ‚Ä…cznÄ… część ukrzyżowania.PeÅ‚niÄ…cy sÅ‚użbÄ™ kapitan biÅ‚ go bezlitoÅ›nie giÄ™tkim batem z wino­roÅ›li, aż w koÅ„cu zmÄ™czyÅ‚ siÄ™ i przestaÅ‚.Wtedy skrwawionegoi posiniaczonego Jezusa oddaÅ‚ w rÄ™ce prostych żoÅ‚nierzy, którzyubrali go znowu i chcieli zmusić, by zagraÅ‚ w  Zgadnij, kto ciÄ™uderzyÅ‚" oraz w okrutnÄ… grÄ™ ZwiÄ™ta Majowego, zwanÄ…  Króli dworzanie", do której przystroili go w diadem z ciernistej akacji;526 ale Jezus nie dostarczyÅ‚ im dobrej zabawy, i po mniej wiÄ™cej półgodzinie puÅ›cili go i zaczÄ™li grać w koÅ›ci.W wyborze diademu tkwiÅ‚a gÅ‚Ä™boka, poetycka ironia, ponie­waż w En-Kadesz boski gÅ‚os przemawiaÅ‚ do Mojżesza z krzakuakacji; z drewna akacjowego zbudowana byÅ‚a arka Noego, arkaMojżesza, arka Ormianina Ksyzustrusa i arka egipskiego Ozyry­sa.Na caÅ‚ym Bliskim Wschodzie drzewo to poÅ›wiÄ™cone jest Bo­skiej Matce o wielu imionach i jej Boskiemu Synowi o wielu imio­nach; kwiaty akacji sÄ… biaÅ‚e i czyste, jej kolce ostre, a jej drewnoodporne na niszczycielskie dziaÅ‚anie wody.Kapitan żandarmerii dowodzÄ…cy grupÄ… egzekucyjnÄ… byÅ‚ li­toÅ›ciwym czÅ‚owiekiem.PowiedziaÅ‚ żoÅ‚nierzom tak:  Macie roz­kaz drwić i wyÅ›miewać wiÄ™zniów, wyprowadzanych z miasta [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • matkasanepid.xlx.pl