[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.235)II Funkcja ustawodawczaIII Funkcja kontrolnaIstota działań kontrolnych parlamentu w stosunku do rządu jest natomiast dokonywanie oceny działalności rządu zawierającej krytykę jego poczynań.Podejmującym te działania wnioskodawcom chodzi o wywarcie nacisku na zmianę polityki rządu lub, rzadziej na zmianę samego gabinetu.Dzieje się jednak tak wtedy, gdy krytyka rządu jest rezultatem utraty przez niego zaufania większości członków parlamentu.Ta funkcja parlamentu określana jest terminem „kontrola polityczna”.Działania kontrolne parlamentu podejmowane mogą być także przez jego organy w różnych formach.Wyróżnia się podstawowe funkcje kontrolne:lWotum nieufności.lObejmuje solidarną odpowiedzialność członków Rady Ministrów przed Sejmem za działalność Rady Ministrów oraz indywidualną odpowiedzialność za sprawy należące do ich kategorii kompetencji lub powierzone im przez Prezesa Rady Ministrów.Osobną kategorią wymienioną w Konstytucji stanowi również odpowiedzialność polityczna Prezesa Rady Ministrów za akty urzędowe Prezydenta podjęte za jego kontrasygnatą.Oprócz odpowiedzialności parlamentarnej rządu w całości nowa Konstytucja zna również indywidualną odpowiedzialność ministrów.Podobnie jak w przypadku wotum nieufności dla rządu wnioski o uchwalenie wotum nieufności dal poszczególnych ministrów.lKontrola wykonania ustawy budżetowej.lKontrola wykonania budżetu państwa powierzona została również wyłącznie Sejmowi.Konstytucja nakłada na Radę Ministrów obowiązek przedstawienia Sejmowi i NIK sprawozdania z wykonania budżetu państwa Stanowi ono następnie podstawę prac komisji sejmowych i NIK.Ta ostatnia, zgodnie z ustawą zobowiązana jest przekazać swoje uwagi organom Sejmu.lInterpelacje i zapytania poselskie.lNajczęściej w praktyce stosowanym środkiem kontroli rządu jest składanie interpelacji i zapytań poselskich.Prawo to jest indywidualnym uprawnieniem każdego posła.W istocie jednak jest ono wykonywane w interesie określonego ugrupowania politycznego.Zgodnie z przepisami konstytucyjnymi poseł może zgłosić interpelacje lub zapytania do Prezesa Rady Ministrów albo do poszczególnych jej członków.Dotychczas obowiązujący Regulamin Sejm poszerzał ten krąg podmiotów o Prezesa NIK oraz Prezesa NBP.Interpelacje składać się powinno w sprawach z zasadniczym charakterze.Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytanie.Zgodnie z Konstytucją interpelacje skład się na piśmie, a odpowiedź na nią powinna być udzielona w terminie 21 dni.Podobną instytucją są zapytania poselskie.Składa one są w celu uzyskania informacji o aktualnych problemach polityki państwa.Podobnie jak w przypadku interpelacji, Prezes Rady Ministrów i poszczególni członkowie rządu zobowiązani są udzielić odpowiedzi w ciągu 21 dni.Zarówno odpowiedź na interpelacje, jak i na zapytania poselskie jest wiążącym stanowiskiem Prezesa Rady Ministrów i poszczególnych ministrów.Nowa konstytucja wprowadziła również nową nie znaną wcześniej, regulację, nakładającą na Prezesa i pozostałych członków Rady Ministrów obowiązek udzielania odpowiedzi w sprawach bieżących na każdym posiedzenie Sejmu.lOświadczenia poselskie i senatorskie.lW toku poprzednich kadencji Sejmu i Senatu ukształtował się zwyczaj składnia posłów i senatorów oświadczeń, które w istocie stanowiły czasem quasi interpelacje lub zapytanie.lKontrolne uprawnienia komisji.lKomisje stanowię obecnie „organy kontroli sejmowej w zakresie określonym Konstytucją i ustawami”Poza działalnością kontrolną komisją stałych Sejm ma również możliwość powoływania komisji śledczych do zbadania określonej sprawy.Wszystkie komisje mają tzw.prawo do informacji, czyli prawo żądania informacji i sprawozdań od ministrów i kierowników i właściwych resortów.Mają też uprawnienia do żądania obecności właściwych ministrów oraz kierowników naczelnych organów administracji państwowej na tych posiedzeniach komisji, na których rozpatrywane są sprawy dotyczące zakresu ich działania.Istotnym uprawnieniem komisji w tym zakresie jest prawo żądania wyjaśnień od obecnych na posiedzeniach przedstawicieli rządu.Efektem pracy komisji są obecnie:- dezyderat jest uchwałą komisji zawierające jej postulaty w określonych sprawach.- opinia komisji zawiera natomiast stanowisko w określonej sprawielKontrola wykonywania ustaw.lRegulamin Senatu nie określa szczegółowego trybu przeprowadzania kontroli, stanowiąc jedynie, iż właściwymi do ich przeprowadzania są komisje senacki.IV Funkcja kreacyjna- powoływanie innych organów państwowychI funkcja ustrojodawcza:Ustawa- akt normatywny powszechnie obowiązujący uchwalony w szczególnym trybie przez parlament.Posiadający moc prawną najwyższą po konstytucji.Konstytucja wskazuje materie ustawowe określające jakie sprawy muszą być regulowane przez ustawęPostępowanie ustawodawcze:I wykonanie prawa inicjatywy ustawodawczejmożliwość zgłoszenia projektu ustawy z takim skutkiem, że sejm musi nad tym projektem obradować.II Pierwsze czytanie projektuObejmuje uzasadnienie projektu.Odbywa się z reguły na posiedzeniu komisji, ważniejsze na ustawach plenarnych sejmu.III Praca komisjiKomisja ze swej pracy przygotowuje sprawdza i czyta na drugim czytaniu.IV Drugie czytanieObejmuje sprawozdanie z prac komisji, szczegółową dyskusje [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl matkasanepid.xlx.pl
.235)II Funkcja ustawodawczaIII Funkcja kontrolnaIstota działań kontrolnych parlamentu w stosunku do rządu jest natomiast dokonywanie oceny działalności rządu zawierającej krytykę jego poczynań.Podejmującym te działania wnioskodawcom chodzi o wywarcie nacisku na zmianę polityki rządu lub, rzadziej na zmianę samego gabinetu.Dzieje się jednak tak wtedy, gdy krytyka rządu jest rezultatem utraty przez niego zaufania większości członków parlamentu.Ta funkcja parlamentu określana jest terminem „kontrola polityczna”.Działania kontrolne parlamentu podejmowane mogą być także przez jego organy w różnych formach.Wyróżnia się podstawowe funkcje kontrolne:lWotum nieufności.lObejmuje solidarną odpowiedzialność członków Rady Ministrów przed Sejmem za działalność Rady Ministrów oraz indywidualną odpowiedzialność za sprawy należące do ich kategorii kompetencji lub powierzone im przez Prezesa Rady Ministrów.Osobną kategorią wymienioną w Konstytucji stanowi również odpowiedzialność polityczna Prezesa Rady Ministrów za akty urzędowe Prezydenta podjęte za jego kontrasygnatą.Oprócz odpowiedzialności parlamentarnej rządu w całości nowa Konstytucja zna również indywidualną odpowiedzialność ministrów.Podobnie jak w przypadku wotum nieufności dla rządu wnioski o uchwalenie wotum nieufności dal poszczególnych ministrów.lKontrola wykonania ustawy budżetowej.lKontrola wykonania budżetu państwa powierzona została również wyłącznie Sejmowi.Konstytucja nakłada na Radę Ministrów obowiązek przedstawienia Sejmowi i NIK sprawozdania z wykonania budżetu państwa Stanowi ono następnie podstawę prac komisji sejmowych i NIK.Ta ostatnia, zgodnie z ustawą zobowiązana jest przekazać swoje uwagi organom Sejmu.lInterpelacje i zapytania poselskie.lNajczęściej w praktyce stosowanym środkiem kontroli rządu jest składanie interpelacji i zapytań poselskich.Prawo to jest indywidualnym uprawnieniem każdego posła.W istocie jednak jest ono wykonywane w interesie określonego ugrupowania politycznego.Zgodnie z przepisami konstytucyjnymi poseł może zgłosić interpelacje lub zapytania do Prezesa Rady Ministrów albo do poszczególnych jej członków.Dotychczas obowiązujący Regulamin Sejm poszerzał ten krąg podmiotów o Prezesa NIK oraz Prezesa NBP.Interpelacje składać się powinno w sprawach z zasadniczym charakterze.Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytanie.Zgodnie z Konstytucją interpelacje skład się na piśmie, a odpowiedź na nią powinna być udzielona w terminie 21 dni.Podobną instytucją są zapytania poselskie.Składa one są w celu uzyskania informacji o aktualnych problemach polityki państwa.Podobnie jak w przypadku interpelacji, Prezes Rady Ministrów i poszczególni członkowie rządu zobowiązani są udzielić odpowiedzi w ciągu 21 dni.Zarówno odpowiedź na interpelacje, jak i na zapytania poselskie jest wiążącym stanowiskiem Prezesa Rady Ministrów i poszczególnych ministrów.Nowa konstytucja wprowadziła również nową nie znaną wcześniej, regulację, nakładającą na Prezesa i pozostałych członków Rady Ministrów obowiązek udzielania odpowiedzi w sprawach bieżących na każdym posiedzenie Sejmu.lOświadczenia poselskie i senatorskie.lW toku poprzednich kadencji Sejmu i Senatu ukształtował się zwyczaj składnia posłów i senatorów oświadczeń, które w istocie stanowiły czasem quasi interpelacje lub zapytanie.lKontrolne uprawnienia komisji.lKomisje stanowię obecnie „organy kontroli sejmowej w zakresie określonym Konstytucją i ustawami”Poza działalnością kontrolną komisją stałych Sejm ma również możliwość powoływania komisji śledczych do zbadania określonej sprawy.Wszystkie komisje mają tzw.prawo do informacji, czyli prawo żądania informacji i sprawozdań od ministrów i kierowników i właściwych resortów.Mają też uprawnienia do żądania obecności właściwych ministrów oraz kierowników naczelnych organów administracji państwowej na tych posiedzeniach komisji, na których rozpatrywane są sprawy dotyczące zakresu ich działania.Istotnym uprawnieniem komisji w tym zakresie jest prawo żądania wyjaśnień od obecnych na posiedzeniach przedstawicieli rządu.Efektem pracy komisji są obecnie:- dezyderat jest uchwałą komisji zawierające jej postulaty w określonych sprawach.- opinia komisji zawiera natomiast stanowisko w określonej sprawielKontrola wykonywania ustaw.lRegulamin Senatu nie określa szczegółowego trybu przeprowadzania kontroli, stanowiąc jedynie, iż właściwymi do ich przeprowadzania są komisje senacki.IV Funkcja kreacyjna- powoływanie innych organów państwowychI funkcja ustrojodawcza:Ustawa- akt normatywny powszechnie obowiązujący uchwalony w szczególnym trybie przez parlament.Posiadający moc prawną najwyższą po konstytucji.Konstytucja wskazuje materie ustawowe określające jakie sprawy muszą być regulowane przez ustawęPostępowanie ustawodawcze:I wykonanie prawa inicjatywy ustawodawczejmożliwość zgłoszenia projektu ustawy z takim skutkiem, że sejm musi nad tym projektem obradować.II Pierwsze czytanie projektuObejmuje uzasadnienie projektu.Odbywa się z reguły na posiedzeniu komisji, ważniejsze na ustawach plenarnych sejmu.III Praca komisjiKomisja ze swej pracy przygotowuje sprawdza i czyta na drugim czytaniu.IV Drugie czytanieObejmuje sprawozdanie z prac komisji, szczegółową dyskusje [ Pobierz całość w formacie PDF ]