[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Bobzaczął bawić się okularami, a po chwili ułożył palce wokół oczu.Zaczął się śmiać, bo jakpowiedział wydawało mu się, że patrzy przez gogle.Chciał zbadać, zobaczyć każdy centymetrjej ciała.Gayle natomiast, odwróciwszy się od niego plecami, stwierdziła, że nie ma czasu, aby sięnim zajmować i że chce skupić się na własnych sprawach.Jakże byli oboje zaskoczeni słysząc i widząc, że z ich podwójnych sygnałów wyłaniają się całkiemodwrotne zachowania! Ona chciała mniej, a nie więcej uwagi, a on wcale nie pragnął, by zostawiłago w spokoju, przeciwnie był nią zafascynowany.Gdy już odegrali to, co pokazywało śniące ciałoorganizujące ich związek, wybuchnęli śmiechem.Bob powiedział, że na codzień nigdy nie chciałzawracać jej głowy.Nawet w nocy, kiedy pragnął się z nią kochać, powstrzymywał się z obawyprzed wtargnięciem na jej terytorium.Gayle z kolei stwierdziła, że w normalnych warunkach nigdynie miałaby odwagi odwrócić się od niego, gdyż obawiałaby się, że będzie tak zraniony, iż więcejsię do niej nie odezwie.W tym wypadku sen pary był dokładnym przeciwieństwem jej normalnychzachowań.Arnold Mindell Zniące ciało w związkach 31 Odkrycie progów, podwójnych sygnałów, snów i mitów jest krokiem w kierunku poznania strukturykomunikacji.Daje ludziom zestaw narzędzi, dzięki którym mogą zbudować najbogatsze,najtrwalsze i najbardziej płynne relacje, jakie można sobie wyobrazić.Arnold Mindell Zniące ciało w związkach 32 ROZDZIAA VKanały i sygnałyPodążanie za podwójnymi sygnałami jest początkowo trudnym zadaniem.Terapeuta, aby uniknąćzahipnotyzowania przez treść wypowiedzi (tzn.przez proces pierwotny) musi postrzeżeniazmysłowe uczynić podstawą swej świadomości, a ponadto dysponować wiedzą o podwójnychsygnałach.W tym rozdziale omawiam niektóre z typowych, powszechnie spotykanych sygnałów.Sygnały słuchoweSygnały słuchowe uważa się za dobrze znane.Kiedy osoba śniąca dochodzi do słowa związanegoz kompleksem, sygnalizuje to wysyłając niezrozumiałe przekazy.Używa dziwnych strukturjęzykowych, obcych wyrazów lub wykrętnie opisuje wydarzenie lub relację.Podnosi lub ściszagłos, chichocze, mówi wolniej albo szybciej niż zwykle, jąka się, robi błędy, używa w zdaniuniewłaściwego słowa, nie kończy wypowiedzi.Jej głos ma inne brzmienie niż zwykle.Mówimonotonnie, uspokajająco, płaczliwie lub podniesionym głosem.Ma nierówny oddech, w pewnychmomentach kaszle.Wszystkie te sygnały zawierają informacje.Należy zbadać, czy są one zgodnez treścią przekazu, czy może pochodzą od jakiejś postaci ze snu.Jeżeli kogoś nie rozumiemy,pamiętajmy, że brakujące informacje mogą być zawarte w jego głosie.Sygnały wzrokoweSygnały wzrokowe trudniej zauważyć, chociaż mamy z nimi stale do czynienia.Warto najpierwspojrzeć na twarz osoby mówiącej.Czy jest blada, czy mocno umalowana, a może opalona lubspuchnięta? Czy mimika odpowiada treści opowiadania? Może osoba śniąca opisuje radosnewydarzenia mając smutne oczy i opuszczone kąciki ust? Czy jej oczy skrzą się, czy też sąprzekrwione, zmęczone? Czy unosi lub ściąga brwi? Wydyma lub zagryza wargi? Czy na ustachpojawia się uśmiech, czy może drżą lub wykrzywia je grymas? Każdy wyraz twarzy jest sygnałem.Niektóre miny sprawiają, że czujemy się nieswojo, inne zaś nas fascynują.Czasami czyjeś oczyzdają się zapraszać nas do zacieśnienia kontaktu, ale słowa mówią nam, aby zachować dystans.Następnie można przejść do obserwacji całej sylwetki.Czy szyja jest sztywna? Czy osobamówiąca zwiesza głowę, czy może przechyla ją lub odwraca? Czy ma zapadniętą klatkę piersiową,opuszczone lub podniesione ramiona? Czy trzyma się prosto, czy może garbi? Czy poruszają sięmięśnie ud? Czy miednica jest wysunięta? Jak ułożone są nogi: wyciągnięte, zgięte czyskrzyżowane? Czy stopy są w ruchu?Wielu informacji dostarcza także sposób ubierania się.Czy koszula jest zapięta na wszystkieguziki? Czy ubranie jest czyste? Możecie mi nie uwierzyć, ale ubranie na ogół wybieramynieświadomie.Nie należy zakładać, że klient identyfikuje się ze swoim strojem.Często za jegowygląd odpowiedzialna jest jakaś postać ze snu i można go obrazić utożsamiając z tą wewnętrznąpostacią! Nigdy nie zapomnę żony pastora, z którą kiedyś pracowałem [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl matkasanepid.xlx.pl
.Bobzaczął bawić się okularami, a po chwili ułożył palce wokół oczu.Zaczął się śmiać, bo jakpowiedział wydawało mu się, że patrzy przez gogle.Chciał zbadać, zobaczyć każdy centymetrjej ciała.Gayle natomiast, odwróciwszy się od niego plecami, stwierdziła, że nie ma czasu, aby sięnim zajmować i że chce skupić się na własnych sprawach.Jakże byli oboje zaskoczeni słysząc i widząc, że z ich podwójnych sygnałów wyłaniają się całkiemodwrotne zachowania! Ona chciała mniej, a nie więcej uwagi, a on wcale nie pragnął, by zostawiłago w spokoju, przeciwnie był nią zafascynowany.Gdy już odegrali to, co pokazywało śniące ciałoorganizujące ich związek, wybuchnęli śmiechem.Bob powiedział, że na codzień nigdy nie chciałzawracać jej głowy.Nawet w nocy, kiedy pragnął się z nią kochać, powstrzymywał się z obawyprzed wtargnięciem na jej terytorium.Gayle z kolei stwierdziła, że w normalnych warunkach nigdynie miałaby odwagi odwrócić się od niego, gdyż obawiałaby się, że będzie tak zraniony, iż więcejsię do niej nie odezwie.W tym wypadku sen pary był dokładnym przeciwieństwem jej normalnychzachowań.Arnold Mindell Zniące ciało w związkach 31 Odkrycie progów, podwójnych sygnałów, snów i mitów jest krokiem w kierunku poznania strukturykomunikacji.Daje ludziom zestaw narzędzi, dzięki którym mogą zbudować najbogatsze,najtrwalsze i najbardziej płynne relacje, jakie można sobie wyobrazić.Arnold Mindell Zniące ciało w związkach 32 ROZDZIAA VKanały i sygnałyPodążanie za podwójnymi sygnałami jest początkowo trudnym zadaniem.Terapeuta, aby uniknąćzahipnotyzowania przez treść wypowiedzi (tzn.przez proces pierwotny) musi postrzeżeniazmysłowe uczynić podstawą swej świadomości, a ponadto dysponować wiedzą o podwójnychsygnałach.W tym rozdziale omawiam niektóre z typowych, powszechnie spotykanych sygnałów.Sygnały słuchoweSygnały słuchowe uważa się za dobrze znane.Kiedy osoba śniąca dochodzi do słowa związanegoz kompleksem, sygnalizuje to wysyłając niezrozumiałe przekazy.Używa dziwnych strukturjęzykowych, obcych wyrazów lub wykrętnie opisuje wydarzenie lub relację.Podnosi lub ściszagłos, chichocze, mówi wolniej albo szybciej niż zwykle, jąka się, robi błędy, używa w zdaniuniewłaściwego słowa, nie kończy wypowiedzi.Jej głos ma inne brzmienie niż zwykle.Mówimonotonnie, uspokajająco, płaczliwie lub podniesionym głosem.Ma nierówny oddech, w pewnychmomentach kaszle.Wszystkie te sygnały zawierają informacje.Należy zbadać, czy są one zgodnez treścią przekazu, czy może pochodzą od jakiejś postaci ze snu.Jeżeli kogoś nie rozumiemy,pamiętajmy, że brakujące informacje mogą być zawarte w jego głosie.Sygnały wzrokoweSygnały wzrokowe trudniej zauważyć, chociaż mamy z nimi stale do czynienia.Warto najpierwspojrzeć na twarz osoby mówiącej.Czy jest blada, czy mocno umalowana, a może opalona lubspuchnięta? Czy mimika odpowiada treści opowiadania? Może osoba śniąca opisuje radosnewydarzenia mając smutne oczy i opuszczone kąciki ust? Czy jej oczy skrzą się, czy też sąprzekrwione, zmęczone? Czy unosi lub ściąga brwi? Wydyma lub zagryza wargi? Czy na ustachpojawia się uśmiech, czy może drżą lub wykrzywia je grymas? Każdy wyraz twarzy jest sygnałem.Niektóre miny sprawiają, że czujemy się nieswojo, inne zaś nas fascynują.Czasami czyjeś oczyzdają się zapraszać nas do zacieśnienia kontaktu, ale słowa mówią nam, aby zachować dystans.Następnie można przejść do obserwacji całej sylwetki.Czy szyja jest sztywna? Czy osobamówiąca zwiesza głowę, czy może przechyla ją lub odwraca? Czy ma zapadniętą klatkę piersiową,opuszczone lub podniesione ramiona? Czy trzyma się prosto, czy może garbi? Czy poruszają sięmięśnie ud? Czy miednica jest wysunięta? Jak ułożone są nogi: wyciągnięte, zgięte czyskrzyżowane? Czy stopy są w ruchu?Wielu informacji dostarcza także sposób ubierania się.Czy koszula jest zapięta na wszystkieguziki? Czy ubranie jest czyste? Możecie mi nie uwierzyć, ale ubranie na ogół wybieramynieświadomie.Nie należy zakładać, że klient identyfikuje się ze swoim strojem.Często za jegowygląd odpowiedzialna jest jakaś postać ze snu i można go obrazić utożsamiając z tą wewnętrznąpostacią! Nigdy nie zapomnę żony pastora, z którą kiedyś pracowałem [ Pobierz całość w formacie PDF ]