[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Tu rola sztuki nowych mediów jestniezastąpiona.Do tego dochodzi nowa rola obrazu, który nie jest już tylko prostą repre-zentacją rzeczywistości, służy bowiem do wizualizacji procesów i zjawiskzachodzących w różnych dziedzinach wiedzy: naukach przyrodniczych, eko-nomicznych i społecznych; staje się designem wiedzy, narzędziem mode-lowania rzeczywistości, które rewolucjonizuje tworzenie i przekaz wiedzy.Następuje uniwersalizacja twórczości.To pojęcie przypisywane było tra-dycyjnie sztuce i literaturze.Niesłusznie.Wymyślanie nowych technik to tak-że twórczość; ludzie techniki nie muszą mieć na tym tle żadnych komplek-sów.Oczywiście nie wszystkie pomysły trafiają w oczekiwania, ale każdainnowacja techniczna musi zaczynać się od jakiejś idei, pomysłu, do które-go się dojrzewa w konkretnym kontekście społecznym i kulturowym.Ode-szły w przeszłość czasy, gdy innowacje techniczne w epoce industrialnej niebyły kojarzone z twórczością, ta bowiem rezerwowana była dla ducha, a niematerii, w której operowali inżynierowie.Charles Percy Snow mówił o dwóchkulturach i niemożności porozumienia się między nimi.Było to oczywiścieuproszczenie, bo między duchem i materią musiała zachodzić stała wymia-na: duch inspirował wynalazki techniczne, a te formowały ducha, aż wreszciedoszło do tego, że technika zagnieżdżała się w nas, stawała się nieodłącznąKody McLuhana 25częścią naszego środowiska kulturowego.Dziś bardzo trudno oddzielić twór-czość technologiczną od artystycznej.Artyści są zafascynowani technologia-mi cyfrowymi, chcą mieć na nie wpływ.Nie chcą jeszcze raz przeżyć naucz-ki, że nie rozumieli języka techniki, uciekali od niej, aż w końcu pozbawilisię na nią wpływu.Artysta może być programistą, a programista artystą.Nie musimy więcpowtarzać zaklęcia, że technologia komputerowa jest sprawą zbyt poważną,żeby ją pozostawić specjalistom od komputerów.Już się nie da pozostawić.Grafika komputerowa i wizualizacja danych, projektowanie interfejsów, cyfro-wy design, modelowanie 3D, projekty interaktywne, telematyczne, struktu-ry hipertekstowe WWW czy cyfrowa obróbka obrazu i dzwięku to wspólnadomena komputerowców i artystów.Interaktywna grafika komputerowa sta-ła się wspólnym językiem dla wielu dyscyplin naukowych, badawczych czyartystycznych.W związku z tym, iż wiele różnorodnych informacji współist-nieje w cyfrowym środowisku, mogą być one ze sobą konfrontowane, zesta-wiane i łączone.Sytuacja ta stwarza nowe możliwości integracyjne w sto-sunku do wielu różnych dziedzin wiedzy, jak również całych sfer aktywnościczłowieka w nauce i sztuce.W twórczości komputerowej kluczem do nowych programów nie jestsama algorytmika czy inżynieria oprogramowania, ale symulowanie zło-żonych procesów komunikacyjnych (uwzględniające tak podstawowe ichaspekty, jak znaczenie, kontekst, wiedza, struktura konwersacji).Dzisiejszejtechnologii cyfrowej potrzeba czegoś więcej.Owym więcej jest estetyka,design, psychologia, cognitive science (neurokognitywistyka), filozofia, socjo-logia, teoria mediów etc.Profesje niekomputerowe, w tym sztuka, mogą byćbardzo pomocne w dziedzinie interaktywnych komputerowych instalacji,kreowania nowych interfejsów (między innymi multisensorycznych).Chodzio krytyczne negocjowanie na polu sztuki, badanie nowych wartości, zagro-żeń oraz potencji, jakie pojawiają się wraz z rosnącą rolą nowoczesnych tech-nologii komputerowych i telekomunikacyjnych.Profesjonaliści komputerowipowinni być świadomi tego i wielu z nich jest że dotychczasowy roz-wój technik multimedialnych jest tylko pierwszym etapem ewolucji zmie-rzającej do uczynienia ich bliższymi człowiekowi.Obserwacja badań i eks-perymentów podejmowanych w obszarze komunikacji człowiek-komputerpokazuje, iż projektowaniem spersonalizowanych, przyjaznych interfejsówzainteresowany jest biznes komputerowy.Stwarza to nadzieję, że techno-logia właśnie ma być przystosowana do człowieka, a nie człowiek do niej.Kazimierz Krzysztofek26Sama profesja komputerowa nie poradzi sobie jednak z wartościowaniemtechnologii pod tym kątem.Coraz większy nacisk, jaki kładzie się w informa-tyce oraz jej aplikacjach na czynnik ludzki , wymaga stałego uzupełnianiainżynierii i nauk ścisłych o dziedziny nauk społecznych.Obszar badań i skalawyzwań są ogromne.Ważne staje się krytyczne interpretowanie i negocjo-wanie twórczych zastosowań dla nowych, powstających dopiero na naszychoczach odkryć naukowych i wynalazków technologicznych 15.Jeszcze słowo o global art, o której pisze Derrick de Kerckhove [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl matkasanepid.xlx.pl
.Tu rola sztuki nowych mediów jestniezastąpiona.Do tego dochodzi nowa rola obrazu, który nie jest już tylko prostą repre-zentacją rzeczywistości, służy bowiem do wizualizacji procesów i zjawiskzachodzących w różnych dziedzinach wiedzy: naukach przyrodniczych, eko-nomicznych i społecznych; staje się designem wiedzy, narzędziem mode-lowania rzeczywistości, które rewolucjonizuje tworzenie i przekaz wiedzy.Następuje uniwersalizacja twórczości.To pojęcie przypisywane było tra-dycyjnie sztuce i literaturze.Niesłusznie.Wymyślanie nowych technik to tak-że twórczość; ludzie techniki nie muszą mieć na tym tle żadnych komplek-sów.Oczywiście nie wszystkie pomysły trafiają w oczekiwania, ale każdainnowacja techniczna musi zaczynać się od jakiejś idei, pomysłu, do które-go się dojrzewa w konkretnym kontekście społecznym i kulturowym.Ode-szły w przeszłość czasy, gdy innowacje techniczne w epoce industrialnej niebyły kojarzone z twórczością, ta bowiem rezerwowana była dla ducha, a niematerii, w której operowali inżynierowie.Charles Percy Snow mówił o dwóchkulturach i niemożności porozumienia się między nimi.Było to oczywiścieuproszczenie, bo między duchem i materią musiała zachodzić stała wymia-na: duch inspirował wynalazki techniczne, a te formowały ducha, aż wreszciedoszło do tego, że technika zagnieżdżała się w nas, stawała się nieodłącznąKody McLuhana 25częścią naszego środowiska kulturowego.Dziś bardzo trudno oddzielić twór-czość technologiczną od artystycznej.Artyści są zafascynowani technologia-mi cyfrowymi, chcą mieć na nie wpływ.Nie chcą jeszcze raz przeżyć naucz-ki, że nie rozumieli języka techniki, uciekali od niej, aż w końcu pozbawilisię na nią wpływu.Artysta może być programistą, a programista artystą.Nie musimy więcpowtarzać zaklęcia, że technologia komputerowa jest sprawą zbyt poważną,żeby ją pozostawić specjalistom od komputerów.Już się nie da pozostawić.Grafika komputerowa i wizualizacja danych, projektowanie interfejsów, cyfro-wy design, modelowanie 3D, projekty interaktywne, telematyczne, struktu-ry hipertekstowe WWW czy cyfrowa obróbka obrazu i dzwięku to wspólnadomena komputerowców i artystów.Interaktywna grafika komputerowa sta-ła się wspólnym językiem dla wielu dyscyplin naukowych, badawczych czyartystycznych.W związku z tym, iż wiele różnorodnych informacji współist-nieje w cyfrowym środowisku, mogą być one ze sobą konfrontowane, zesta-wiane i łączone.Sytuacja ta stwarza nowe możliwości integracyjne w sto-sunku do wielu różnych dziedzin wiedzy, jak również całych sfer aktywnościczłowieka w nauce i sztuce.W twórczości komputerowej kluczem do nowych programów nie jestsama algorytmika czy inżynieria oprogramowania, ale symulowanie zło-żonych procesów komunikacyjnych (uwzględniające tak podstawowe ichaspekty, jak znaczenie, kontekst, wiedza, struktura konwersacji).Dzisiejszejtechnologii cyfrowej potrzeba czegoś więcej.Owym więcej jest estetyka,design, psychologia, cognitive science (neurokognitywistyka), filozofia, socjo-logia, teoria mediów etc.Profesje niekomputerowe, w tym sztuka, mogą byćbardzo pomocne w dziedzinie interaktywnych komputerowych instalacji,kreowania nowych interfejsów (między innymi multisensorycznych).Chodzio krytyczne negocjowanie na polu sztuki, badanie nowych wartości, zagro-żeń oraz potencji, jakie pojawiają się wraz z rosnącą rolą nowoczesnych tech-nologii komputerowych i telekomunikacyjnych.Profesjonaliści komputerowipowinni być świadomi tego i wielu z nich jest że dotychczasowy roz-wój technik multimedialnych jest tylko pierwszym etapem ewolucji zmie-rzającej do uczynienia ich bliższymi człowiekowi.Obserwacja badań i eks-perymentów podejmowanych w obszarze komunikacji człowiek-komputerpokazuje, iż projektowaniem spersonalizowanych, przyjaznych interfejsówzainteresowany jest biznes komputerowy.Stwarza to nadzieję, że techno-logia właśnie ma być przystosowana do człowieka, a nie człowiek do niej.Kazimierz Krzysztofek26Sama profesja komputerowa nie poradzi sobie jednak z wartościowaniemtechnologii pod tym kątem.Coraz większy nacisk, jaki kładzie się w informa-tyce oraz jej aplikacjach na czynnik ludzki , wymaga stałego uzupełnianiainżynierii i nauk ścisłych o dziedziny nauk społecznych.Obszar badań i skalawyzwań są ogromne.Ważne staje się krytyczne interpretowanie i negocjo-wanie twórczych zastosowań dla nowych, powstających dopiero na naszychoczach odkryć naukowych i wynalazków technologicznych 15.Jeszcze słowo o global art, o której pisze Derrick de Kerckhove [ Pobierz całość w formacie PDF ]