[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Do niedawnacz onkowie grypsery czuli si tak e patriotami zwalczaj cymi partie rz dz cei system komunistyczny (nie móg grypsowa cz onek PZPR ani innych organizacjioficjalnych czy instytucji popieraj cych w adz ).Ten wa ny element poczuciaasnej warto ci grypsuj cych i ich przekonania o w asnej warto ci straci dziaktualno.W wypowiedziach cz onków grupy grypserskiej na ten temat dostrzecmo na tyle sprzeczno ci, niejasno ci i niekonsekwencji, e w sumie wiadcz one ochaosie ideologicznym.Racj bytu grypsery, jak pisze dalej Szaszkiewicz, by a zasada: im gorzej,tym lepiej.Im ostrzejsza polityka karania s dowego, im bardziej doskwieraj cysystem represji, tym silniejsza organizacja podkulturowa, tym popularniejszafilozofia podkultury w ród sfrustrowanych wi niów.W dzisiejszych czasach git-ludzie zmuszeni s jednak stwierdzi , e jest przeciwnie: im lepiej, tym gorzej.Ni sze wyroki skracaj czas cz onkostwa w organizacji, cz stsze kontakty zerodowiskiem na wolno ci (w tym z rodzin ) obni aj stopie identyfikacji z grup(Szaszkiewicz 1997: 176).System penitencjarny nabra cech ludzkiej twarzy ,- 60 -Rozdzia 1Obraz polskiej subkultury wi ziennej na podstawie lektur__________________________________________________________________________________________________________________________________________________wi zienia przesta y by instytucjami punitywnymi, a sta y si prospo ecznymi(Zawada 2001: 18).Podkultura straci a wiele ze swych atutów, jakimi by y nimb tajno ci,elitarno i specyficzna romantyka bohaterskiej niez omno ci.Pojawi y sipublikacje opisuj ce zasady i znaczenie podkultury wi ziennej.Na wolno ci ruchgitowców zarówno rozpropagowa , jak i zdewaluowa cele i normy grypsery,niszcz c jej tajemniczo i folklor na rzecz afirmacji wyzyskiwania i nagiejprzemocy wobec ofiar.Ruch ten ama jawnie jedn z wa niejszych normgrypserskich zakazuj grypsowania na wolno ci (sprzedawania grypsu).Zanik o i zanika nadal wiele zasad s cych umacnianiu organizacji grupypodkulturowej: nie ma ju okresu wst pnego sprawdzania dla kandydatów nanowych cz onków (ameryki), cz onkiem zostaje niemal ka dy, kto zg osi chuczestnictwa, nie ma uroczystego pasowania na git-cz owieka, nie ma celebrowaniauroczystych posiedze s dowych decyduj cych o losach cz onka grupy.Zanikajtak e najwy sze stanowiska w hierarchii socjalnej obecnie nie ma ju chybastanowisk wy szych od pozycji przywódcy organizacji zak adowej, a i tych jestcoraz mniej (Szaszkiewicz 1997: 177-8).W rodowiskach przest pczych na wolno ci, które s naturaln bazpotencjalnych cz onków ugrupowania grypserskiego, pojawi y si postawykonkurencyjne wobec etosu twardo ci charakteru i niez omno ci grypserskichzasad, np.bezpardonowa, zbrojna przemoc grup zorganizowanej przest pczo ci,kierowanych przez bogatych ludzi, którzy osobi cie nigdy nie stawiaj czo abezpo redniemu niebezpiecze stwu.Tacy przywódcy w bia ych ko nierzykach szaprzeczeniem wzoru ciciela przywódcy grupy grypsuj cych, który swójautorytet opiera na sile i sprawno ci fizycznej, na w asnej odwadze oraz nieugi tejpostawie twardo ci i niez omno ci wobec wspó wi niów i funkcjonariuszy.Niezdobyliby oni szacunku i pos uchu w tradycyjnej grypserce, ale nie mo nawykluczy , e ich pozycja w wiecie przest pczym wymusi w przysz ci zmianyw zakresie grypserskich zasad (Szaszkiewicz 1999: 15).Najbardziej ucierpia y te normy kodeksu grypserskiego, które chroni ygodno i honor git-cz owieka.Nie istnieje ju niemal norma dzia kowania- 61 -Rozdzia 1Obraz polskiej subkultury wi ziennej na podstawie lektur__________________________________________________________________________________________________________________________________________________organizacyjny obowi zek dzielenia si dobrami materialnymi.Zakaz oszukiwaniai eksploatacji to tak e ju przesz.Zjawiska prostowania i wykupu os abi y sioddzia ywania organizacji na jednostk.Strach przed kar grupow nie jest ju takistraszny, skoro mo na si wyprostowa.Solidarne ponoszenie konsekwencji zawybryk kolegi to obecnie tylko czysta teoria.W niektórych zak adach ca y bogatyuprzednio kodeks grypserski zosta zredukowany do dwóch norm: nie kapowai nie by obiektem aktów homoseksualnych.Zdaniem Szaszkiewicza, istnieje zatem szereg czynników maj cych wp ywna os abienie grypsery i os abienie to faktycznie nast puje.Uczestnikom grypserycoraz trudniej przychodzi dostosowa si do zmian w otaczaj cej rzeczywisto ci.Grypsera prze ywa obecnie prze omowy okres w swej historii, któregoprzysz ci nie da si przewidzie [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl matkasanepid.xlx.pl
.Do niedawnacz onkowie grypsery czuli si tak e patriotami zwalczaj cymi partie rz dz cei system komunistyczny (nie móg grypsowa cz onek PZPR ani innych organizacjioficjalnych czy instytucji popieraj cych w adz ).Ten wa ny element poczuciaasnej warto ci grypsuj cych i ich przekonania o w asnej warto ci straci dziaktualno.W wypowiedziach cz onków grupy grypserskiej na ten temat dostrzecmo na tyle sprzeczno ci, niejasno ci i niekonsekwencji, e w sumie wiadcz one ochaosie ideologicznym.Racj bytu grypsery, jak pisze dalej Szaszkiewicz, by a zasada: im gorzej,tym lepiej.Im ostrzejsza polityka karania s dowego, im bardziej doskwieraj cysystem represji, tym silniejsza organizacja podkulturowa, tym popularniejszafilozofia podkultury w ród sfrustrowanych wi niów.W dzisiejszych czasach git-ludzie zmuszeni s jednak stwierdzi , e jest przeciwnie: im lepiej, tym gorzej.Ni sze wyroki skracaj czas cz onkostwa w organizacji, cz stsze kontakty zerodowiskiem na wolno ci (w tym z rodzin ) obni aj stopie identyfikacji z grup(Szaszkiewicz 1997: 176).System penitencjarny nabra cech ludzkiej twarzy ,- 60 -Rozdzia 1Obraz polskiej subkultury wi ziennej na podstawie lektur__________________________________________________________________________________________________________________________________________________wi zienia przesta y by instytucjami punitywnymi, a sta y si prospo ecznymi(Zawada 2001: 18).Podkultura straci a wiele ze swych atutów, jakimi by y nimb tajno ci,elitarno i specyficzna romantyka bohaterskiej niez omno ci.Pojawi y sipublikacje opisuj ce zasady i znaczenie podkultury wi ziennej.Na wolno ci ruchgitowców zarówno rozpropagowa , jak i zdewaluowa cele i normy grypsery,niszcz c jej tajemniczo i folklor na rzecz afirmacji wyzyskiwania i nagiejprzemocy wobec ofiar.Ruch ten ama jawnie jedn z wa niejszych normgrypserskich zakazuj grypsowania na wolno ci (sprzedawania grypsu).Zanik o i zanika nadal wiele zasad s cych umacnianiu organizacji grupypodkulturowej: nie ma ju okresu wst pnego sprawdzania dla kandydatów nanowych cz onków (ameryki), cz onkiem zostaje niemal ka dy, kto zg osi chuczestnictwa, nie ma uroczystego pasowania na git-cz owieka, nie ma celebrowaniauroczystych posiedze s dowych decyduj cych o losach cz onka grupy.Zanikajtak e najwy sze stanowiska w hierarchii socjalnej obecnie nie ma ju chybastanowisk wy szych od pozycji przywódcy organizacji zak adowej, a i tych jestcoraz mniej (Szaszkiewicz 1997: 177-8).W rodowiskach przest pczych na wolno ci, które s naturaln bazpotencjalnych cz onków ugrupowania grypserskiego, pojawi y si postawykonkurencyjne wobec etosu twardo ci charakteru i niez omno ci grypserskichzasad, np.bezpardonowa, zbrojna przemoc grup zorganizowanej przest pczo ci,kierowanych przez bogatych ludzi, którzy osobi cie nigdy nie stawiaj czo abezpo redniemu niebezpiecze stwu.Tacy przywódcy w bia ych ko nierzykach szaprzeczeniem wzoru ciciela przywódcy grupy grypsuj cych, który swójautorytet opiera na sile i sprawno ci fizycznej, na w asnej odwadze oraz nieugi tejpostawie twardo ci i niez omno ci wobec wspó wi niów i funkcjonariuszy.Niezdobyliby oni szacunku i pos uchu w tradycyjnej grypserce, ale nie mo nawykluczy , e ich pozycja w wiecie przest pczym wymusi w przysz ci zmianyw zakresie grypserskich zasad (Szaszkiewicz 1999: 15).Najbardziej ucierpia y te normy kodeksu grypserskiego, które chroni ygodno i honor git-cz owieka.Nie istnieje ju niemal norma dzia kowania- 61 -Rozdzia 1Obraz polskiej subkultury wi ziennej na podstawie lektur__________________________________________________________________________________________________________________________________________________organizacyjny obowi zek dzielenia si dobrami materialnymi.Zakaz oszukiwaniai eksploatacji to tak e ju przesz.Zjawiska prostowania i wykupu os abi y sioddzia ywania organizacji na jednostk.Strach przed kar grupow nie jest ju takistraszny, skoro mo na si wyprostowa.Solidarne ponoszenie konsekwencji zawybryk kolegi to obecnie tylko czysta teoria.W niektórych zak adach ca y bogatyuprzednio kodeks grypserski zosta zredukowany do dwóch norm: nie kapowai nie by obiektem aktów homoseksualnych.Zdaniem Szaszkiewicza, istnieje zatem szereg czynników maj cych wp ywna os abienie grypsery i os abienie to faktycznie nast puje.Uczestnikom grypserycoraz trudniej przychodzi dostosowa si do zmian w otaczaj cej rzeczywisto ci.Grypsera prze ywa obecnie prze omowy okres w swej historii, któregoprzysz ci nie da si przewidzie [ Pobierz całość w formacie PDF ]