[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Do przyszÅ‚ej historii zaÅ› należy okreÅ›lenie, jaka jest pozycja WojtyÅ‚ymiÄ™dzy jednÄ… a drugÄ… PolskÄ….Karol WojtyÅ‚a, arcybiskup Krakowa, trzymaÅ‚ siÄ™ na uboczu od sporów latsześćdziesiÄ…tych i siedemdziesiÄ…tych o historyczne miejsce Polski, a w polskim episkopacienigdy nie zajÄ…Å‚ stanowiska, które daÅ‚oby siÄ™ jednoznacznie ocenić.WiedeÅ„ski kardynaÅ‚ FranzKönig nie przypadkiem nazywaÅ‚ go "jednym z najbardziej maÅ‚omównych biskupówpolskich".Jako papież natomiast, odwiedzajÄ…c PolskÄ™ w 1979 roku, WojtyÅ‚a wreszcie siÄ™zdeklarowaÅ‚ i wziÄ…Å‚ w opiekÄ™ ówczesnego prymasa Polski, kardynaÅ‚a WyszyÅ„skiego, mówiÄ…co nim nawet wobec wÅ‚adz Polski Ludowej, że jest to "czÅ‚owiek niezwykÅ‚ego formatu".Takadeklaracja nie byÅ‚a pozbawiona wagi jako wstÄ™p do okreÅ›lenia wÅ‚asnej pozycji.Ta caÅ‚kowita akceptacja pojedynczego czÅ‚owieka i jego dziaÅ‚alnoÅ›ci zostaÅ‚a jaknajbardziej zauważona.I spotkaÅ‚a siÄ™ ze wzajemnoÅ›ciÄ….Sam WyszyÅ„ski już niedÅ‚ugo powyborze WojtyÅ‚y oznajmiÅ‚ mu niedwuznacznie, jak prymas Polski i jego episkopat zamierzajÄ…traktować osobÄ™ i urzÄ…d nowego papieża: "Jakkolwiek zasiadasz teraz na krzeÅ›le Piotrowym,pozostajesz jednak biskupem polskim i zapewniamy ciÄ™ na klÄ™czkach, że zawsze bÄ™dziemy ztobÄ… i bÄ™dziemy ciÄ™ wspierać naszymi modlitwami.Polska uczyni wszystko, aby Papież niemiaÅ‚ z niÄ… problemów."Gdy Jan PaweÅ‚ II wzajemnie powoÅ‚uje siÄ™ na przeszÅ‚ość narodowÄ…, jest oczywiste, żenie czyni wyjÄ…tku dla specyficznie polskich wartoÅ›ci i dla szczególnego posÅ‚annictwa swejojczyzny: "KoÅ›ciół sprowadziÅ‚ do Polski Chrystusa, to znaczy klucz do rozumienia tejwiÄ™kszej i podstawowej rzeczywistoÅ›ci, jakÄ… stanowi czÅ‚owiek.Otóż czÅ‚owiek nie da siÄ™zrozumieć bez Chrystusa.Bez Chrystusa czÅ‚owiek nie może zrozumieć ani kim jest, ani naczym polega jego prawdziwa godność, ani w czym jego powoÅ‚anie, ani jego ostateczneprzeznaczenie.Dlatego nigdzie na Å›wiecie nie da siÄ™ wyÅ‚Ä…czyć Chrystusa z historii czÅ‚owieka.WyÅ‚Ä…czenie go byÅ‚oby aktem wymierzonym przeciw samemu czÅ‚owiekowi."W Gnieznie Jan PaweÅ‚ II pociÄ…gnÄ…Å‚ dalej tÄ™ interpretacjÄ™ odniesienia Chrystusowego, zprzeszÅ‚oÅ›ci w terazniejszość: "Może Chrystus nie chce, a Duch ZwiÄ™ty nie zrzÄ…dziÅ‚, aby tenPapież, tak gÅ‚Ä™boko przesiÄ…kniÄ™ty historiÄ… wÅ‚asnego narodu od jego zarania, w szczególnysposób unaoczniÅ‚ i potwierdziÅ‚ historiÄ™ bratnich i sÄ…siedzkich narodów, ich obecność wKoÅ›ciele, ich wkÅ‚ad do historii chrzeÅ›cijaÅ„stwa w naszej epoce? Aby uwidoczniÅ‚ procesyrozwojowe, które wÅ‚aÅ›nie tu, w tej części Europy, wzbogacajÄ… architekturÄ™ Å›wiÄ…tyni DuchaZwiÄ™tego?"WojtyÅ‚a mówi o "głównym szlaku naszej historii duchownej i zarazem o wielkimszlaku historii duchownej wszystkich SÅ‚owian, jak również o jednym z najważniejszychszlaków historii duchownej Europy".Wobec studentów krakowskich nawoÅ‚uje wszystkichrazem Polaków do dziaÅ‚ania: "Macie przekazać przyszÅ‚oÅ›ci caÅ‚e ogromne doÅ›wiadczeniehistoryczne, zwiÄ…zane z nazwÄ… «Polska».Ciężkie to doÅ›wiadczenie.Może jedno znajcięższych na Å›wiecie, w Europie, w KoÅ›ciele.Ale nie lÄ™kajcie siÄ™ trudu.LÄ™kajcie siÄ™ tylkolekkomyÅ›lnoÅ›ci i maÅ‚odusznoÅ›ci.Z tego ciężkiego doÅ›wiadczenia, które wiąże siÄ™ z nazwÄ…«Polska», można pozyskać lepszÄ… przyszÅ‚ość, ale tylko pod warunkiem uczciwoÅ›ci itrzezwoÅ›ci, wiary, wolnoÅ›ci ducha i siÅ‚y przekonywania."Jaki kierunek ten polityczny Papież zamierza nadać dziaÅ‚aniu i jak rozwiÄ…zać dylematnarodu miÄ™dzy Wschodem a Zachodem, wyjaÅ›niÅ‚, mówiÄ…c do polskich biskupów.ZwracaÅ‚oprzy tym uwagÄ™, że Papież mówi wprawdzie o chrzeÅ›cijaÅ„stwie, ale może mieć na myÅ›lijedynie katolicyzm: "Europa, która w toku swej historii wielokrotnie byÅ‚a podzielona, Europa,którÄ… pod koniec pierwszej poÅ‚owy tego stulecia tragicznie rozdarÅ‚a straszna wojna Å›wiatowa,Europa, która w swym trwajÄ…cym obecnie ustrojowym, ideologicznym i ekonomiczno-politycznym rozdarciu nie może zaprzestać dążenia do swej podstawowej jednoÅ›ci, musizwrócić siÄ™ do chrzeÅ›cijaÅ„stwa.Bez wzglÄ™du na różnice tradycji, istniejÄ…ce na terenieeuropejskim pomiÄ™dzy jej wschodniÄ… i zachodniÄ… częściÄ…, jest to przecież to samochrzeÅ›cijaÅ„stwo, wywodzÄ…ce siÄ™ od jednego i tego samego Chrystusa, uznajÄ…ce to samo sÅ‚owoBoże, nawiÄ…zujÄ…ce do tych samych dwunastu apostołów.To chrzeÅ›cijaÅ„stwo leży u korzenidziejów Europy.To chrzeÅ›cijaÅ„stwo okreÅ›la jej duchowe pochodzenie.Wielkie zadanie stoitu przed polskim episkopatem i wszystkimi episkopatami i KoÅ›cioÅ‚ami Europy.Wobec tychwielorakich zadaÅ„ Stolica Apostolska jest Å›wiadoma, co do niej należy w zgodzie zeszczególnym charakterem urzÄ™du Piotrowego.Kiedy Chrystus powiedziaÅ‚ do Piotra:«Utwierdzaj braci swoich» (Auk.22,32), tym samym powiedziaÅ‚: «SÅ‚uż ich jednoÅ›ci!Polska i watykaÅ„sko-zachodni Rzym, a nie chrzeÅ›cijaÅ„stwo jako takie, sÄ… tunierozdzielnie zwiÄ…zane.Trzeba brać pod uwagÄ™ ten starannie przeprowadzony podziaÅ‚,ilekroć mówi siÄ™ o nauce i dziaÅ‚alnoÅ›ci tego Papieża.Po zachodniemu interpretowana historia, jak twierdzi Jan PaweÅ‚ II, widzi to nieinaczej: "Kiedy w roku 1000 powstaÅ‚a w Polsce podstawowa struktura hierarchicznegoustroju KoÅ›cioÅ‚a, odbywaÅ‚o siÄ™ to od samego poczÄ…tku w hierarchicznej jednoÅ›ci zorganizmem caÅ‚ego KoÅ›cioÅ‚a, a zwÅ‚aszcza Stolicy Apostolskiej.Pod tym wzglÄ™dem strukturaKoÅ›cioÅ‚a w naszej ojczyznie przetrwaÅ‚a nieprzerwanie aż do naszych czasów i to jejzawdziÄ™czamy, że Polska jest katolicka i «zawsze wierna».KoÅ›ciół w Polsce jest mocno iniewzruszenie zakorzeniony po wszystkie wieki tego katolicyzmu, który stanowi jedno zeznamion prawdziwego KoÅ›cioÅ‚a Chrystusowego [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl matkasanepid.xlx.pl
.Do przyszÅ‚ej historii zaÅ› należy okreÅ›lenie, jaka jest pozycja WojtyÅ‚ymiÄ™dzy jednÄ… a drugÄ… PolskÄ….Karol WojtyÅ‚a, arcybiskup Krakowa, trzymaÅ‚ siÄ™ na uboczu od sporów latsześćdziesiÄ…tych i siedemdziesiÄ…tych o historyczne miejsce Polski, a w polskim episkopacienigdy nie zajÄ…Å‚ stanowiska, które daÅ‚oby siÄ™ jednoznacznie ocenić.WiedeÅ„ski kardynaÅ‚ FranzKönig nie przypadkiem nazywaÅ‚ go "jednym z najbardziej maÅ‚omównych biskupówpolskich".Jako papież natomiast, odwiedzajÄ…c PolskÄ™ w 1979 roku, WojtyÅ‚a wreszcie siÄ™zdeklarowaÅ‚ i wziÄ…Å‚ w opiekÄ™ ówczesnego prymasa Polski, kardynaÅ‚a WyszyÅ„skiego, mówiÄ…co nim nawet wobec wÅ‚adz Polski Ludowej, że jest to "czÅ‚owiek niezwykÅ‚ego formatu".Takadeklaracja nie byÅ‚a pozbawiona wagi jako wstÄ™p do okreÅ›lenia wÅ‚asnej pozycji.Ta caÅ‚kowita akceptacja pojedynczego czÅ‚owieka i jego dziaÅ‚alnoÅ›ci zostaÅ‚a jaknajbardziej zauważona.I spotkaÅ‚a siÄ™ ze wzajemnoÅ›ciÄ….Sam WyszyÅ„ski już niedÅ‚ugo powyborze WojtyÅ‚y oznajmiÅ‚ mu niedwuznacznie, jak prymas Polski i jego episkopat zamierzajÄ…traktować osobÄ™ i urzÄ…d nowego papieża: "Jakkolwiek zasiadasz teraz na krzeÅ›le Piotrowym,pozostajesz jednak biskupem polskim i zapewniamy ciÄ™ na klÄ™czkach, że zawsze bÄ™dziemy ztobÄ… i bÄ™dziemy ciÄ™ wspierać naszymi modlitwami.Polska uczyni wszystko, aby Papież niemiaÅ‚ z niÄ… problemów."Gdy Jan PaweÅ‚ II wzajemnie powoÅ‚uje siÄ™ na przeszÅ‚ość narodowÄ…, jest oczywiste, żenie czyni wyjÄ…tku dla specyficznie polskich wartoÅ›ci i dla szczególnego posÅ‚annictwa swejojczyzny: "KoÅ›ciół sprowadziÅ‚ do Polski Chrystusa, to znaczy klucz do rozumienia tejwiÄ™kszej i podstawowej rzeczywistoÅ›ci, jakÄ… stanowi czÅ‚owiek.Otóż czÅ‚owiek nie da siÄ™zrozumieć bez Chrystusa.Bez Chrystusa czÅ‚owiek nie może zrozumieć ani kim jest, ani naczym polega jego prawdziwa godność, ani w czym jego powoÅ‚anie, ani jego ostateczneprzeznaczenie.Dlatego nigdzie na Å›wiecie nie da siÄ™ wyÅ‚Ä…czyć Chrystusa z historii czÅ‚owieka.WyÅ‚Ä…czenie go byÅ‚oby aktem wymierzonym przeciw samemu czÅ‚owiekowi."W Gnieznie Jan PaweÅ‚ II pociÄ…gnÄ…Å‚ dalej tÄ™ interpretacjÄ™ odniesienia Chrystusowego, zprzeszÅ‚oÅ›ci w terazniejszość: "Może Chrystus nie chce, a Duch ZwiÄ™ty nie zrzÄ…dziÅ‚, aby tenPapież, tak gÅ‚Ä™boko przesiÄ…kniÄ™ty historiÄ… wÅ‚asnego narodu od jego zarania, w szczególnysposób unaoczniÅ‚ i potwierdziÅ‚ historiÄ™ bratnich i sÄ…siedzkich narodów, ich obecność wKoÅ›ciele, ich wkÅ‚ad do historii chrzeÅ›cijaÅ„stwa w naszej epoce? Aby uwidoczniÅ‚ procesyrozwojowe, które wÅ‚aÅ›nie tu, w tej części Europy, wzbogacajÄ… architekturÄ™ Å›wiÄ…tyni DuchaZwiÄ™tego?"WojtyÅ‚a mówi o "głównym szlaku naszej historii duchownej i zarazem o wielkimszlaku historii duchownej wszystkich SÅ‚owian, jak również o jednym z najważniejszychszlaków historii duchownej Europy".Wobec studentów krakowskich nawoÅ‚uje wszystkichrazem Polaków do dziaÅ‚ania: "Macie przekazać przyszÅ‚oÅ›ci caÅ‚e ogromne doÅ›wiadczeniehistoryczne, zwiÄ…zane z nazwÄ… «Polska».Ciężkie to doÅ›wiadczenie.Może jedno znajcięższych na Å›wiecie, w Europie, w KoÅ›ciele.Ale nie lÄ™kajcie siÄ™ trudu.LÄ™kajcie siÄ™ tylkolekkomyÅ›lnoÅ›ci i maÅ‚odusznoÅ›ci.Z tego ciężkiego doÅ›wiadczenia, które wiąże siÄ™ z nazwÄ…«Polska», można pozyskać lepszÄ… przyszÅ‚ość, ale tylko pod warunkiem uczciwoÅ›ci itrzezwoÅ›ci, wiary, wolnoÅ›ci ducha i siÅ‚y przekonywania."Jaki kierunek ten polityczny Papież zamierza nadać dziaÅ‚aniu i jak rozwiÄ…zać dylematnarodu miÄ™dzy Wschodem a Zachodem, wyjaÅ›niÅ‚, mówiÄ…c do polskich biskupów.ZwracaÅ‚oprzy tym uwagÄ™, że Papież mówi wprawdzie o chrzeÅ›cijaÅ„stwie, ale może mieć na myÅ›lijedynie katolicyzm: "Europa, która w toku swej historii wielokrotnie byÅ‚a podzielona, Europa,którÄ… pod koniec pierwszej poÅ‚owy tego stulecia tragicznie rozdarÅ‚a straszna wojna Å›wiatowa,Europa, która w swym trwajÄ…cym obecnie ustrojowym, ideologicznym i ekonomiczno-politycznym rozdarciu nie może zaprzestać dążenia do swej podstawowej jednoÅ›ci, musizwrócić siÄ™ do chrzeÅ›cijaÅ„stwa.Bez wzglÄ™du na różnice tradycji, istniejÄ…ce na terenieeuropejskim pomiÄ™dzy jej wschodniÄ… i zachodniÄ… częściÄ…, jest to przecież to samochrzeÅ›cijaÅ„stwo, wywodzÄ…ce siÄ™ od jednego i tego samego Chrystusa, uznajÄ…ce to samo sÅ‚owoBoże, nawiÄ…zujÄ…ce do tych samych dwunastu apostołów.To chrzeÅ›cijaÅ„stwo leży u korzenidziejów Europy.To chrzeÅ›cijaÅ„stwo okreÅ›la jej duchowe pochodzenie.Wielkie zadanie stoitu przed polskim episkopatem i wszystkimi episkopatami i KoÅ›cioÅ‚ami Europy.Wobec tychwielorakich zadaÅ„ Stolica Apostolska jest Å›wiadoma, co do niej należy w zgodzie zeszczególnym charakterem urzÄ™du Piotrowego.Kiedy Chrystus powiedziaÅ‚ do Piotra:«Utwierdzaj braci swoich» (Auk.22,32), tym samym powiedziaÅ‚: «SÅ‚uż ich jednoÅ›ci!Polska i watykaÅ„sko-zachodni Rzym, a nie chrzeÅ›cijaÅ„stwo jako takie, sÄ… tunierozdzielnie zwiÄ…zane.Trzeba brać pod uwagÄ™ ten starannie przeprowadzony podziaÅ‚,ilekroć mówi siÄ™ o nauce i dziaÅ‚alnoÅ›ci tego Papieża.Po zachodniemu interpretowana historia, jak twierdzi Jan PaweÅ‚ II, widzi to nieinaczej: "Kiedy w roku 1000 powstaÅ‚a w Polsce podstawowa struktura hierarchicznegoustroju KoÅ›cioÅ‚a, odbywaÅ‚o siÄ™ to od samego poczÄ…tku w hierarchicznej jednoÅ›ci zorganizmem caÅ‚ego KoÅ›cioÅ‚a, a zwÅ‚aszcza Stolicy Apostolskiej.Pod tym wzglÄ™dem strukturaKoÅ›cioÅ‚a w naszej ojczyznie przetrwaÅ‚a nieprzerwanie aż do naszych czasów i to jejzawdziÄ™czamy, że Polska jest katolicka i «zawsze wierna».KoÅ›ciół w Polsce jest mocno iniewzruszenie zakorzeniony po wszystkie wieki tego katolicyzmu, który stanowi jedno zeznamion prawdziwego KoÅ›cioÅ‚a Chrystusowego [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]