[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Logiczną i konieczną konsekwencją tego jest ry­walizacja samodzielnych i niezależnych podmiotów gospodarczych - konkurencja.Słowo to (łac.concurrentia-współzawodnictwo, concurrere - biec razem, wspólnie poszukiwać), oznacza zasadniczo współubieganie się, współzawodnictwo między po­szczególnymi osobami (zespołami) zainteresowanymi w osiągnięciu tego samego celu.W warunkach wolnego rynku oznacza rywalizację, walkę o udział w zysku, o źródła surowców, rynek zbytu, nabywców lub dostawców, klientelę, kontrakty itp.W ostatnim dwudziestoleciu rywalizacja ta ulega globalizacji a w związku z tym - zaostrzeniu.Konkurencja jest istotnym czynnikiem rozwoju gospodarczego, prowadzi do pod­noszenia poziomu produktów i usług.W walce konkurencyjnej wygrywa lepsza firma, lepszy produkt i usługa- korzysta na tym klient.Jest więc powszechnie uznaną zasadą działalności gospodarczej.Istnieje też wypracowana technika efektywnej konkurencji.Rzecz w tym, iż stosowane w niej metody i środki bywają nieuczciwe, są stoso­wane z bezwzględnością.To sprawia, że łatwiej jest przedstawiać skuteczne techni­ki konkurencji -oraz stosowane w niej metody nieuczciwe-niż formułować zasady uczciwej rywalizacji.Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r.o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji ("Dzien­nik Ustaw", Nr 47, 1993, poz.21 I ) za czyn nieuczciwej konkurencji uznaje działa­nie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, które narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.Za przejawy takiej konkurencji uznano w niej:lwprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa,llfałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów lub usług, a także ich cech i jakości,llnaruszenie tajemnicy konkurencyjnego przedsiębiorstwa,llnakłanianie kontrahentów konkurencyjnego przedsiębiorstwa do rozwiązywa­nia i niewykonywania umów lub wykonywania ich w sposób nienależyty,llnaśladownictwo produktów, - pomawianie partnerów,llutrudnianie konkurentom dostępu do rynku,lnieuczciwa lub zakazana reklama własnych produktów.Można oczywiście przytaczać znacznie więcej przykładów form nieuczciwej konkurencji - o wielu z nich donosi prasa codzienna.Należy do nich m.in.rozpo­wszechnianie fałszywych informacji w celu wyrządzenia szkody konkurencyjnemu przedsiębiorcy, oczernianie, pomawianie o jakieś niedopuszczalne działania, o złej jakości konkurencyjnych wyrobów lub usługą, o katastrofalnej sytuacji danego przed­siębiorstwa, zagrażającym mu bankructwie itp.Stosowane bywa podkopywanie fa­chowych pracowników.Przechwytywanie umów.Inny już charakter mają metody zbrodnicze, jak zastraszanie, niszczenie obiek­tów (podpalania, czy słynne "podrzucanie" materiałów wybuchowych).Dostrzega się powszechnie, że nieuczciwa konkurencja prowadzi nieuchronnie do istotnych deformacji a nawet likwidacji samego zjawiska konkurencji, a przez to i do zmiany charakteru rynkowego całej gospodarki.Zasady etyki biznesu mają wpływać na ograniczenie nieuczciwości w konkurencji.Ale konieczne jest również przeciwdziałanie instytucjonalne takim praktykom.Istotną rolę odgrywa tu państwo, jego funkcja kontrolna.(Spotykane są wezwania dorządu: "Pozwólcie nam uczciwie konkurować", domagające się równych praw, ochrony firm uczciwych).Niezbędne są określone kroki i działania prawne, zapewniające uczci­wy charakter konkurencji.Taką rolę w naszych warunkach ma spełnić wspomniana usta­wa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.W sądach toczy się wiele spraw z oskarżenia o nieuczciwą konkurencję.Prawo przewiduje surową odpowiedzialność zarówno cy­wilną, jak i karną, a także dyscyplinarną, za uprawianie takich praktyk.Można wyróżnić, odwołując się do praktyki, pewne typy, modele, konkurencji: - Konkurencję nieuczciwą, brutalną, bez powściągów i hamulców, "na śmierć­ i życie", na eliminację, zniszczenie drugiej strony, prowadzoną metodą chwyć, jak chwycić możesz".Może ona przynieść doraźne rezultaty - w sumie jest dla wszyst­kich szkodliwa.lKonkurencję lojalną, zdrową, ostrą, ale uczciwą i prowadzoną przy pomocy legalnych środków, kulturalną, ambitną, mającą wyłonić to, co lepsze i tego, kto lepszy.I jest to model wart propagowania.llKonkurencję życzliwą, przyjazną, zakładającą nawet współdziałanie, współpracę, wzajemną pomoc konkurencyjnych stron w słusznych zamierzeniach - jest ona ra­czej trudna do realizacji.l7.PRAKTYKI KORUPCYJNE.Korupcja należy do zjawisk powszechnych nie tylko w świecie biznesu, ale w całym społeczeństwie.Do zjawisk moralnie ne­gatywnych oraz szkodliwych, na które wszyscy narzekają, wielu jest w nie uwikła­nych - i wobec których wszyscy czują się bezradni.Działalność gospodarcza, zwłaszcza w warunkach transformacji, jest szczególnie podatna na praktyki korupcyjne, co wiąże się także z konieczną konkurencją.Jest w tej działalności zjawiskiem często spotykanym-i równie szczególnie uciążliwym.A współ­cześnie jest to problem ogólnoświatowy-w całym świecie częste i głośne są-w gospo­darce i polityce, a zwłaszcza na styku tych dwóch dziedzin - skandale korupcyjne.Korupcja (łac.cnrruptio - zepsucie, skażenie) - to tyle co przekupstwo stosowane przez jednych, (łapówka) i sprzedajność jako cecha innych.(Szerzej pojęcie to oznacza ogólne zepsucie, zgniliznę moralną, rozluźnienie zasad moralnych w społeczeństwie).Z dorocznego raportu (za rok 1997) niemieckiej organizacji Transparency Inter­national, oceniającej ryzyko inwestycyjne związane z korupcją we wszystkich kra­jach świata wynika, że Polska jest krajem bardziej skorumpowanym niż np.Czechy czy Węgry, i zajęła na liście krajów skorumpowanych 29 miejsce.Za Polską znala­zły się cztery kraje europejskie: Włochy, Turcja, Rumunia i Rosja.Najbardziej uczci­wie robi się interesy w krajach skandynawskich - Dania, Finlandia i Szwecja zajęły w raporcie pierwsze miejsca (z prasy) [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • matkasanepid.xlx.pl