[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Logiczną i konieczną konsekwencją tego jest rywalizacja samodzielnych i niezależnych podmiotów gospodarczych - konkurencja.Słowo to (łac.concurrentia-współzawodnictwo, concurrere - biec razem, wspólnie poszukiwać), oznacza zasadniczo współubieganie się, współzawodnictwo między poszczególnymi osobami (zespołami) zainteresowanymi w osiągnięciu tego samego celu.W warunkach wolnego rynku oznacza rywalizację, walkę o udział w zysku, o źródła surowców, rynek zbytu, nabywców lub dostawców, klientelę, kontrakty itp.W ostatnim dwudziestoleciu rywalizacja ta ulega globalizacji a w związku z tym - zaostrzeniu.Konkurencja jest istotnym czynnikiem rozwoju gospodarczego, prowadzi do podnoszenia poziomu produktów i usług.W walce konkurencyjnej wygrywa lepsza firma, lepszy produkt i usługa- korzysta na tym klient.Jest więc powszechnie uznaną zasadą działalności gospodarczej.Istnieje też wypracowana technika efektywnej konkurencji.Rzecz w tym, iż stosowane w niej metody i środki bywają nieuczciwe, są stosowane z bezwzględnością.To sprawia, że łatwiej jest przedstawiać skuteczne techniki konkurencji -oraz stosowane w niej metody nieuczciwe-niż formułować zasady uczciwej rywalizacji.Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r.o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji ("Dziennik Ustaw", Nr 47, 1993, poz.21 I ) za czyn nieuczciwej konkurencji uznaje działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, które narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.Za przejawy takiej konkurencji uznano w niej:lwprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa,llfałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów lub usług, a także ich cech i jakości,llnaruszenie tajemnicy konkurencyjnego przedsiębiorstwa,llnakłanianie kontrahentów konkurencyjnego przedsiębiorstwa do rozwiązywania i niewykonywania umów lub wykonywania ich w sposób nienależyty,llnaśladownictwo produktów, - pomawianie partnerów,llutrudnianie konkurentom dostępu do rynku,lnieuczciwa lub zakazana reklama własnych produktów.Można oczywiście przytaczać znacznie więcej przykładów form nieuczciwej konkurencji - o wielu z nich donosi prasa codzienna.Należy do nich m.in.rozpowszechnianie fałszywych informacji w celu wyrządzenia szkody konkurencyjnemu przedsiębiorcy, oczernianie, pomawianie o jakieś niedopuszczalne działania, o złej jakości konkurencyjnych wyrobów lub usługą, o katastrofalnej sytuacji danego przedsiębiorstwa, zagrażającym mu bankructwie itp.Stosowane bywa podkopywanie fachowych pracowników.Przechwytywanie umów.Inny już charakter mają metody zbrodnicze, jak zastraszanie, niszczenie obiektów (podpalania, czy słynne "podrzucanie" materiałów wybuchowych).Dostrzega się powszechnie, że nieuczciwa konkurencja prowadzi nieuchronnie do istotnych deformacji a nawet likwidacji samego zjawiska konkurencji, a przez to i do zmiany charakteru rynkowego całej gospodarki.Zasady etyki biznesu mają wpływać na ograniczenie nieuczciwości w konkurencji.Ale konieczne jest również przeciwdziałanie instytucjonalne takim praktykom.Istotną rolę odgrywa tu państwo, jego funkcja kontrolna.(Spotykane są wezwania dorządu: "Pozwólcie nam uczciwie konkurować", domagające się równych praw, ochrony firm uczciwych).Niezbędne są określone kroki i działania prawne, zapewniające uczciwy charakter konkurencji.Taką rolę w naszych warunkach ma spełnić wspomniana ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.W sądach toczy się wiele spraw z oskarżenia o nieuczciwą konkurencję.Prawo przewiduje surową odpowiedzialność zarówno cywilną, jak i karną, a także dyscyplinarną, za uprawianie takich praktyk.Można wyróżnić, odwołując się do praktyki, pewne typy, modele, konkurencji: - Konkurencję nieuczciwą, brutalną, bez powściągów i hamulców, "na śmierć i życie", na eliminację, zniszczenie drugiej strony, prowadzoną metodą chwyć, jak chwycić możesz".Może ona przynieść doraźne rezultaty - w sumie jest dla wszystkich szkodliwa.lKonkurencję lojalną, zdrową, ostrą, ale uczciwą i prowadzoną przy pomocy legalnych środków, kulturalną, ambitną, mającą wyłonić to, co lepsze i tego, kto lepszy.I jest to model wart propagowania.llKonkurencję życzliwą, przyjazną, zakładającą nawet współdziałanie, współpracę, wzajemną pomoc konkurencyjnych stron w słusznych zamierzeniach - jest ona raczej trudna do realizacji.l7.PRAKTYKI KORUPCYJNE.Korupcja należy do zjawisk powszechnych nie tylko w świecie biznesu, ale w całym społeczeństwie.Do zjawisk moralnie negatywnych oraz szkodliwych, na które wszyscy narzekają, wielu jest w nie uwikłanych - i wobec których wszyscy czują się bezradni.Działalność gospodarcza, zwłaszcza w warunkach transformacji, jest szczególnie podatna na praktyki korupcyjne, co wiąże się także z konieczną konkurencją.Jest w tej działalności zjawiskiem często spotykanym-i równie szczególnie uciążliwym.A współcześnie jest to problem ogólnoświatowy-w całym świecie częste i głośne są-w gospodarce i polityce, a zwłaszcza na styku tych dwóch dziedzin - skandale korupcyjne.Korupcja (łac.cnrruptio - zepsucie, skażenie) - to tyle co przekupstwo stosowane przez jednych, (łapówka) i sprzedajność jako cecha innych.(Szerzej pojęcie to oznacza ogólne zepsucie, zgniliznę moralną, rozluźnienie zasad moralnych w społeczeństwie).Z dorocznego raportu (za rok 1997) niemieckiej organizacji Transparency International, oceniającej ryzyko inwestycyjne związane z korupcją we wszystkich krajach świata wynika, że Polska jest krajem bardziej skorumpowanym niż np.Czechy czy Węgry, i zajęła na liście krajów skorumpowanych 29 miejsce.Za Polską znalazły się cztery kraje europejskie: Włochy, Turcja, Rumunia i Rosja.Najbardziej uczciwie robi się interesy w krajach skandynawskich - Dania, Finlandia i Szwecja zajęły w raporcie pierwsze miejsca (z prasy) [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl matkasanepid.xlx.pl
.Logiczną i konieczną konsekwencją tego jest rywalizacja samodzielnych i niezależnych podmiotów gospodarczych - konkurencja.Słowo to (łac.concurrentia-współzawodnictwo, concurrere - biec razem, wspólnie poszukiwać), oznacza zasadniczo współubieganie się, współzawodnictwo między poszczególnymi osobami (zespołami) zainteresowanymi w osiągnięciu tego samego celu.W warunkach wolnego rynku oznacza rywalizację, walkę o udział w zysku, o źródła surowców, rynek zbytu, nabywców lub dostawców, klientelę, kontrakty itp.W ostatnim dwudziestoleciu rywalizacja ta ulega globalizacji a w związku z tym - zaostrzeniu.Konkurencja jest istotnym czynnikiem rozwoju gospodarczego, prowadzi do podnoszenia poziomu produktów i usług.W walce konkurencyjnej wygrywa lepsza firma, lepszy produkt i usługa- korzysta na tym klient.Jest więc powszechnie uznaną zasadą działalności gospodarczej.Istnieje też wypracowana technika efektywnej konkurencji.Rzecz w tym, iż stosowane w niej metody i środki bywają nieuczciwe, są stosowane z bezwzględnością.To sprawia, że łatwiej jest przedstawiać skuteczne techniki konkurencji -oraz stosowane w niej metody nieuczciwe-niż formułować zasady uczciwej rywalizacji.Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r.o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji ("Dziennik Ustaw", Nr 47, 1993, poz.21 I ) za czyn nieuczciwej konkurencji uznaje działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, które narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.Za przejawy takiej konkurencji uznano w niej:lwprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa,llfałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów lub usług, a także ich cech i jakości,llnaruszenie tajemnicy konkurencyjnego przedsiębiorstwa,llnakłanianie kontrahentów konkurencyjnego przedsiębiorstwa do rozwiązywania i niewykonywania umów lub wykonywania ich w sposób nienależyty,llnaśladownictwo produktów, - pomawianie partnerów,llutrudnianie konkurentom dostępu do rynku,lnieuczciwa lub zakazana reklama własnych produktów.Można oczywiście przytaczać znacznie więcej przykładów form nieuczciwej konkurencji - o wielu z nich donosi prasa codzienna.Należy do nich m.in.rozpowszechnianie fałszywych informacji w celu wyrządzenia szkody konkurencyjnemu przedsiębiorcy, oczernianie, pomawianie o jakieś niedopuszczalne działania, o złej jakości konkurencyjnych wyrobów lub usługą, o katastrofalnej sytuacji danego przedsiębiorstwa, zagrażającym mu bankructwie itp.Stosowane bywa podkopywanie fachowych pracowników.Przechwytywanie umów.Inny już charakter mają metody zbrodnicze, jak zastraszanie, niszczenie obiektów (podpalania, czy słynne "podrzucanie" materiałów wybuchowych).Dostrzega się powszechnie, że nieuczciwa konkurencja prowadzi nieuchronnie do istotnych deformacji a nawet likwidacji samego zjawiska konkurencji, a przez to i do zmiany charakteru rynkowego całej gospodarki.Zasady etyki biznesu mają wpływać na ograniczenie nieuczciwości w konkurencji.Ale konieczne jest również przeciwdziałanie instytucjonalne takim praktykom.Istotną rolę odgrywa tu państwo, jego funkcja kontrolna.(Spotykane są wezwania dorządu: "Pozwólcie nam uczciwie konkurować", domagające się równych praw, ochrony firm uczciwych).Niezbędne są określone kroki i działania prawne, zapewniające uczciwy charakter konkurencji.Taką rolę w naszych warunkach ma spełnić wspomniana ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.W sądach toczy się wiele spraw z oskarżenia o nieuczciwą konkurencję.Prawo przewiduje surową odpowiedzialność zarówno cywilną, jak i karną, a także dyscyplinarną, za uprawianie takich praktyk.Można wyróżnić, odwołując się do praktyki, pewne typy, modele, konkurencji: - Konkurencję nieuczciwą, brutalną, bez powściągów i hamulców, "na śmierć i życie", na eliminację, zniszczenie drugiej strony, prowadzoną metodą chwyć, jak chwycić możesz".Może ona przynieść doraźne rezultaty - w sumie jest dla wszystkich szkodliwa.lKonkurencję lojalną, zdrową, ostrą, ale uczciwą i prowadzoną przy pomocy legalnych środków, kulturalną, ambitną, mającą wyłonić to, co lepsze i tego, kto lepszy.I jest to model wart propagowania.llKonkurencję życzliwą, przyjazną, zakładającą nawet współdziałanie, współpracę, wzajemną pomoc konkurencyjnych stron w słusznych zamierzeniach - jest ona raczej trudna do realizacji.l7.PRAKTYKI KORUPCYJNE.Korupcja należy do zjawisk powszechnych nie tylko w świecie biznesu, ale w całym społeczeństwie.Do zjawisk moralnie negatywnych oraz szkodliwych, na które wszyscy narzekają, wielu jest w nie uwikłanych - i wobec których wszyscy czują się bezradni.Działalność gospodarcza, zwłaszcza w warunkach transformacji, jest szczególnie podatna na praktyki korupcyjne, co wiąże się także z konieczną konkurencją.Jest w tej działalności zjawiskiem często spotykanym-i równie szczególnie uciążliwym.A współcześnie jest to problem ogólnoświatowy-w całym świecie częste i głośne są-w gospodarce i polityce, a zwłaszcza na styku tych dwóch dziedzin - skandale korupcyjne.Korupcja (łac.cnrruptio - zepsucie, skażenie) - to tyle co przekupstwo stosowane przez jednych, (łapówka) i sprzedajność jako cecha innych.(Szerzej pojęcie to oznacza ogólne zepsucie, zgniliznę moralną, rozluźnienie zasad moralnych w społeczeństwie).Z dorocznego raportu (za rok 1997) niemieckiej organizacji Transparency International, oceniającej ryzyko inwestycyjne związane z korupcją we wszystkich krajach świata wynika, że Polska jest krajem bardziej skorumpowanym niż np.Czechy czy Węgry, i zajęła na liście krajów skorumpowanych 29 miejsce.Za Polską znalazły się cztery kraje europejskie: Włochy, Turcja, Rumunia i Rosja.Najbardziej uczciwie robi się interesy w krajach skandynawskich - Dania, Finlandia i Szwecja zajęły w raporcie pierwsze miejsca (z prasy) [ Pobierz całość w formacie PDF ]