[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.in.Petrochemia Płock importująca swoje produkty.W nowej sytuacji gospodarczej kraju z końcem lat 80 - tych Ciech zdecydował się na rozszerzenie swej podstawowej działalności, jaką był handel zagraniczny, o nowe kierunki - tworzenie własnej infrastruktury w postaci magazynów, składów konsygnacyjnych, stacji benzynowych itp., zaczęto nabywać udziały w zakładach produkcyjnych i usługowych.Aby stało się to możliwe, pod koniec 1994 r.przyjęto nową strategię przedsiębiorstwa oraz program głębokiej restrukturyzacji firmy, umożliwiający poprawę efektywności działania i zwiększenie rentowności.Od początku 1995 r.zaczął działać w Ciech zespół do spraw inwestycji kapitałowych zajmujących się opracowaniem analiz przygotowawczych planowanych przedsięwzięć inwestycyjnych, studiów opłacalności, organizowaniem konsorcjów inwestycyjnych.Wielce znaczącym momentem w historii Ciech było przekształcenie firmy z dniem 1 września 1995 r.ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę akcyjną.Przekształcenie to stanowiło niezbędny krok umożliwiający rozpoczęcie procesu prywatyzacji, co w konsekwencji doprowadzić ma do sprzedaży akcji spółki na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.Tworzona jest też stopniowo nowa struktura organizacyjna Ciech.Zakres kompetencji poszczególnych jednostek organizacyjnych firmy, tak operacyjnych, jak i funkcjonalnych, dostosowywany jest do zmieniających się warunków działania, tak aby Ciech jako całość mógł jak najlepiej konkurować w warunkach otwartej gospodarki rynkowej.Po okresie początkowych trudności widać już teraz wyraźnie, że Ciech utrzymał swoją pozycję nie tylko największej polskiej firmy handlującej chemikaliami na światowych rynkach, ale także przekształca się konsekwentnie w nowoczesną, prężną organizację handlowo - produkcyjną.Temu właśnie celowi służyły zakupy trzech wiodących zakładów przemysłu chemicznego.W 1995 r.były to Gdańskie Zakłady Nawozów Fosforowych „Fosfory” Sp.Z o.o.(66% udziałów), które są ponadto jednym z największych portów chemicznych na Bałtyku, a w 1996 r.Inowrocławskie Zakłady Chemiczne „Soda-Mątwy” S.A.i Janikowskie Zakłady Sodowe”Janikosoda” S.A.(po 75% udziałów).Dzięki tym zakupom Ciech stał się największym polskim uczestnikiem prywatyzacji.Nowym rodzajem działalności nabierającym stopniowo coraz większego znaczenia w Ciech staje się pośrednictwo w zakupie i sprzedaży towarów na rynku krajowym.Główne chemikalia w krajowym obrocie firmy to przede wszystkim paliwa płynne, nawozy mineralne i środki ochrony roślin oraz farmaceutyki.W roku 1997 najważniejszymi pod względem wartości pozycjami w obrocie z zagranicą były: w eksporcie - farmaceutyki, oleje opałowe, nawozy mineralne, soda kalcynowana i siarka oraz w imporcie - fosforyty, tworzywa sztuczne, etylen, środki ochrony roślin i półprodukty do ich wytwarzania.W obrocie krajowym największa sprzedaż dotyczyła: paliw płynnych, metanolu, olejów silniko-wych, polietylenu, nawozów mineralnych, środków ochrony roślin, soli, barwników.Zakres i wolumen towarów dystrybucji krajowej stale się powiększa.Obecnie Ciech tworzy handlowo - produkcyjno - dystrybucyjną grupę kapitałową, w skład której wchodzi ponad 40 spółek krajowych i kilkanaście zagranicznych.Razem z rozbudowaną zagraniczną siecią 10 przedstawicielstw i kilkudziesięciu agentów grupa ta jest ważnym i aktywnym elementem polskiej gospodarki.Przemysł chemiczny, jak w każdym rozwiniętym kraju, stanowi ważne ogniwo jego gospodarczego funkcjonowania, a będąc nośnikiem nowocze-sności wszystkic0h dziedzin techniki, w tym również rolnictwa, budownictwa i transportu, jak również życia społecznego (np.ochrona zdrowia) i kulturalnego (np.poligrafia, fotochemia i fotografia), jest zwykle miernikiem ogólnego rozwoju systemu jakim jest państwo.Budowanie znaczącej pozycji na rynku, w szczególności na rynku międzynarodowym, biorąc pod uwagę dynamikę czasu, wymaga działań.W innym przypadku osiągniętą już pozycję można szybko stracić.Kilka lat wolniejszej aktywności na rynku lub zupełnego zastoju wystarczy do pogrążenia się w niepamięć.Trudno dzisiaj być aktywnym i skutecznie działającym uczestnikiem życia gospodarczego bez znajomości budowy struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa, umiejscowienia w jego działal-ności: zarządzania, marketingu i finansów.3.2.Uwarunkowania strukturalno - organizacyjne zmian w działalności marketingowej Ciech S.A.U progu XXI w.i integracji z Unią Europejską, każde polskie przedsiębiorstwo chcące utrzymać dobrą pozycję na rynku, musi prowadzić skuteczną działalność marketingową.Siłą motoryczną tego zjawiska są potrzeby otoczenia, które przedsiębiorstwo zaspakaja w toku swej działalności.Zmienność otoczenia, jego potrzeb powoduje, że przedsiębiorstwo musi stale poszukiwać efektywnych form organizacji swej działalności.Układ organizacyjny Ciech ma swoją specyfikę.Na czele organizacji stoi Walne Zgromadzenie Wspólników.Wybiera ono w tajnym głosowaniu, na dwuletnią kadencję zarząd firmy.Obecny zarząd składa się z prezesa firmy Ciech oraz trzech innych członków.Rada nadzorcza liczy natomiast 17 - tu członków i jest wybierana na 1 rok.Zgromadzenie Wspólników dokonuje rozliczenia spółki za dany rok, zatwierdza bilans oraz dokonuje podziału zysków.Wnosi ono także poprawki do dokumentów i udziela zarządowi oraz radzie nadzorczej pokwitowanie z działalności w danym roku.Podejmuje ono uchwałę, która upoważnia zarząd do podjęcia prac nad podwyższaniem kapitału akcyjnego.Takie decyzje są kolejnym krokiem dynamizującym realizację rozwoju danej przyjętej strategii.Zarządowi Centrali podlegają kolejne szczeble w hierarchii orga-nizacyjnej Ciech-u a mianowicie: biuro finansów, składające się z dwóch członów (z biura rozliczeń finansowych oraz biura inwestycji kapitałowych), biura branżowe oraz dział marketingu.Biuro finansowe zajmuje się ogólne pojętą polityką rachunkowo-finansową i kapitałową.Na początku 1995 r.utworzono w Ciech-u Biuro Inwestycji Kapitałowych.W ostatnich latach Ciech oprócz działalności handlowej zajmuje się również działalnością inwestycyjną.Dotyczy to głównie nabywania udziałów w spółkach krajowych i zagranicznych, tworzenia nowych podmiotów, rozwijania sieci dystrybucji krajowej, w tym zwłaszcza sieci sprzedaży hurtowej i detalicznej paliw płynnych.Skalę tę ilustruje fakt, iż np.tylko w roku 1994 łączna wartość nakładów inwestycyjnych wynosiła 110,6 mln złotych.W 1997 roku Ciech, realizując strategię tworzenia silnej firmy produkcyjno - handlowo - dystrybucyjnej, angażowała środki finansowe w przedsięwzięcia inwestycyjne, takie jak:lzwiększenie posiadanych pakietów akcji / udziałów w spółkach krajowych i zagranicznych,llnabycie / objęcie akcji / udziałów w spółkach krajowych,llprace studialne nad projektowanymi przedsięwzięciami inwestycyjnymi,llinwestycje w rzeczowy majątek trwały.lNajważniejsze inwestycje kapitałowe dotyczyły zwiększenia wartości posiadanych w krajowych i zagranicznych spółkach pakietów.Rysunek 3.Schemat organizacyjny Ciech S.A.Źródło: Opracowanie własne na podstawie materiałów wewnętrznych firmy Ciech S.A.Ciech objął też akcje w nowo zawiązanej spółce Karkonoskie Towarzystwo Inwestycyjne S.A [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • matkasanepid.xlx.pl