[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Kiedy rozpoczęto realizować projekt okazało się, że pewne rozwiązania już istnieją, że istnieje system szkolenia załogi, istnieją wypracowane przez lata procedury na przykład procedura postępowania ze skargami i wnioskami czy instrukcja obiegu dokumentów.Wielu pracowników instynktownie realizowało zadania zgodnie z normą.Potrzebny był jedynie przegląd struktur i procedur, uporządkowanie ich z punktu widzenia norm ISO, tak by spełniały wymagania prawne i wymagania interesantów.Właściwe wdrażanie systemu zarządzania jakością rozpoczęto od szkoleń, które objęły wszystkich: kierownictwo urzędu, pracowników, audytorów wewnętrznych.Chodziło o wyjaśnienie, o co tak naprawdę chodzi i o stworzenie odpowiedniego klimatu wokół tej idei.Następnie opracowano procedury działania.Opracowano plany audytów, podczas których sprawdza się czy pracownicy przestrzegają obowiązujących instrukcji, norm i koryguje się błędy.Kierownictwo wierzy, że po wdrożeniu systemu zarządzania jakością, organizacja urzędu będzie coraz lepsza, bardziej efektywna.Że system daje większe możliwości działań korygujących i zapobiegawczych.Daje efekt promocyjny.Zwiększa doping do dalszej i lepszej pracy, bo wszyscy mają świadomość, że czeka ich coroczna weryfikacja, a to w konsekwencji przełoży się na lepszą ocenę pracy urzędu przez mieszkańców.Zarządzanie jakością jest ostatnio bardzo popularnym zagadnieniem w dziedzinie organizacji i zarządzania.Sceptycy twierdzą, że jest to kolejna modna teoria, a uzyskanie certyfikatu jakości nie zawsze wiąże się z faktyczną poprawą jakości.Ma bardziej znaczenie promocyjne, ponieważ poprawia wizerunek organizacji i zwiększa jej wiarygodność wobec partnerów i interesantów.Uważam, że zanim rozpocznie się wprowadzanie metod zarządzania jakością w administracji samorządowej należy zadać sobie pytanie: jaki jest cel nadrzędny tego działania? Czy jest to sama certyfikacja, dla zwiększenia efektu promocyjnego na przykład miasta, czy zwiększenie zadowolenia odbiorców usług świadczonych przez dany urząd, a może zwiększenie efektywności wydawania środków publicznych.Cel dominujący musi być jasno określony, aby łatwo odróżnić działania strategiczne od taktycznych oraz móc ocenić w jakim stopniu postawiony cel został zrealizowany.Każdy urząd powinien działać tak, aby obsługa jego interesantów była rzetelna, kompetentna, obiektywna i uprzejma.Obywatel musi wiedzieć, jakie czynności należą do niego, a jakie do urzędu oraz w jakim czasie może oczekiwać rozstrzygnięcia jego sprawy.Okazuje się, że system zarządzania jakością w gruncie rzeczy nie jest niczym nadzwyczajnym, ale daje aparat pojęciowy do pracy nad urzędem, aby pracownicy po prostu dobrze wykonywali swoją pracę.2.Podział zadańZasadniczym elementem struktury każdej jednostki organizacyjnej w administracji jest stanowisko pracy.Od sposobu, w jaki zostało ono ukształtowane, zależy w ogromnej mierze sprawność działania wszelkiej administracyjnej instytucji.Wszystkie prace w administracji odbywają się na stanowiskach indywidualnych - kierowniczych czy niekierowniczych, a każda jednostka organizacyjna jest zestawem odpowiednio ze sobą powiązanych indywidualnych stanowisk pracy.Istotą konstrukcji wszelkiego stanowiska pracy jest zgodność trzech podstawowych elementów, czyli:lokreślenie zadań, dla których dane stanowisko zostało powołane oraz wynikających stąd obowiązków obciążających zajmującego je pracownika,llokreślenie uprawnień służących wykonywaniu odnośnych zadań i obowiązków oraz potrzebnego przy tym wyposażenia,llokreślenie odpowiedzialności.lWszystkie te elementy powinny być ze sobą zgrane i stanowić harmonijną całość.Każde stanowisko pracy posiada pewne przypisane mu zadania i obowiązki.Z formułowaniem zadań i obowiązków na stanowisku pracy wiąże się kilka zasad, do których zalicza się:1.Zasada przystosowalności [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl matkasanepid.xlx.pl
.Kiedy rozpoczęto realizować projekt okazało się, że pewne rozwiązania już istnieją, że istnieje system szkolenia załogi, istnieją wypracowane przez lata procedury na przykład procedura postępowania ze skargami i wnioskami czy instrukcja obiegu dokumentów.Wielu pracowników instynktownie realizowało zadania zgodnie z normą.Potrzebny był jedynie przegląd struktur i procedur, uporządkowanie ich z punktu widzenia norm ISO, tak by spełniały wymagania prawne i wymagania interesantów.Właściwe wdrażanie systemu zarządzania jakością rozpoczęto od szkoleń, które objęły wszystkich: kierownictwo urzędu, pracowników, audytorów wewnętrznych.Chodziło o wyjaśnienie, o co tak naprawdę chodzi i o stworzenie odpowiedniego klimatu wokół tej idei.Następnie opracowano procedury działania.Opracowano plany audytów, podczas których sprawdza się czy pracownicy przestrzegają obowiązujących instrukcji, norm i koryguje się błędy.Kierownictwo wierzy, że po wdrożeniu systemu zarządzania jakością, organizacja urzędu będzie coraz lepsza, bardziej efektywna.Że system daje większe możliwości działań korygujących i zapobiegawczych.Daje efekt promocyjny.Zwiększa doping do dalszej i lepszej pracy, bo wszyscy mają świadomość, że czeka ich coroczna weryfikacja, a to w konsekwencji przełoży się na lepszą ocenę pracy urzędu przez mieszkańców.Zarządzanie jakością jest ostatnio bardzo popularnym zagadnieniem w dziedzinie organizacji i zarządzania.Sceptycy twierdzą, że jest to kolejna modna teoria, a uzyskanie certyfikatu jakości nie zawsze wiąże się z faktyczną poprawą jakości.Ma bardziej znaczenie promocyjne, ponieważ poprawia wizerunek organizacji i zwiększa jej wiarygodność wobec partnerów i interesantów.Uważam, że zanim rozpocznie się wprowadzanie metod zarządzania jakością w administracji samorządowej należy zadać sobie pytanie: jaki jest cel nadrzędny tego działania? Czy jest to sama certyfikacja, dla zwiększenia efektu promocyjnego na przykład miasta, czy zwiększenie zadowolenia odbiorców usług świadczonych przez dany urząd, a może zwiększenie efektywności wydawania środków publicznych.Cel dominujący musi być jasno określony, aby łatwo odróżnić działania strategiczne od taktycznych oraz móc ocenić w jakim stopniu postawiony cel został zrealizowany.Każdy urząd powinien działać tak, aby obsługa jego interesantów była rzetelna, kompetentna, obiektywna i uprzejma.Obywatel musi wiedzieć, jakie czynności należą do niego, a jakie do urzędu oraz w jakim czasie może oczekiwać rozstrzygnięcia jego sprawy.Okazuje się, że system zarządzania jakością w gruncie rzeczy nie jest niczym nadzwyczajnym, ale daje aparat pojęciowy do pracy nad urzędem, aby pracownicy po prostu dobrze wykonywali swoją pracę.2.Podział zadańZasadniczym elementem struktury każdej jednostki organizacyjnej w administracji jest stanowisko pracy.Od sposobu, w jaki zostało ono ukształtowane, zależy w ogromnej mierze sprawność działania wszelkiej administracyjnej instytucji.Wszystkie prace w administracji odbywają się na stanowiskach indywidualnych - kierowniczych czy niekierowniczych, a każda jednostka organizacyjna jest zestawem odpowiednio ze sobą powiązanych indywidualnych stanowisk pracy.Istotą konstrukcji wszelkiego stanowiska pracy jest zgodność trzech podstawowych elementów, czyli:lokreślenie zadań, dla których dane stanowisko zostało powołane oraz wynikających stąd obowiązków obciążających zajmującego je pracownika,llokreślenie uprawnień służących wykonywaniu odnośnych zadań i obowiązków oraz potrzebnego przy tym wyposażenia,llokreślenie odpowiedzialności.lWszystkie te elementy powinny być ze sobą zgrane i stanowić harmonijną całość.Każde stanowisko pracy posiada pewne przypisane mu zadania i obowiązki.Z formułowaniem zadań i obowiązków na stanowisku pracy wiąże się kilka zasad, do których zalicza się:1.Zasada przystosowalności [ Pobierz całość w formacie PDF ]