[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.100 tyś.osób.Pozytywną stroną integracji będzie wzrost inwestycji zagranicznych, co spowoduje wzrost zatrudnienia.Należy oczekiwać, że w miary stopniowego wyrównywania się poziomu rozwoju ekonomicznego oraz wzrostu handlu pomiędzy Polską a pozostałymi krajami Unii, a także zmniejszania się przyrostu zasobów siły roboczej presja migracji pracowników ulegnie osłabieniu.Konsekwencją integracji z UE będzie pełne dostosowanie polskiego rynku pracy do standardów obowiązujących w UE.Oznacza to w dłuższej perspektywie zapewnienie porównywalnych z krajami Unii standardów pracy i świadczeń socjalnych, objętych Europejską Kartą Społeczną oraz Europejskim Kodeksem Zabezpieczenia Społecznego.Odnosi się to w szczególności do poziomu wynagrodzeń oraz zasiłków dla bezrobotnych, jak również czasu pracy, minimalnego wymiaru urlopu, standardów bezpieczeństwa i higieny pracy.Mimo wprowadzenia okresu przejściowego w zakresie dostępu polskich obywateli do wspólnotowego rynku pracy, ogólny wynik negocjacji w tym obszarze należy ocenić pozytywnie.Takie rozwiązanie było konieczne dla zakończenia negocjacji na temat swobody przepływu osób.Czasowe ograniczenie dostępu do unijnego rynku pracy było niezbędne dla neutralizacji obaw społeczeństw UE (zwłaszcza Niemiec i Austrii, w tym w regionach przygranicznych).Jednocześnie należy podkreślić, że wiele państw UE (Szwecja, Dania, Irlandia, Grecja, Wielka Brytania) zadeklarowało gotowość do liberalizacji rynku pracy od dnia przystąpienia Polski do UE, a Włochy i Francja zliberalizują rynek pracy po 2 latach od przystąpienia Polski do UE.5.3 Swoboda świadczenia usługSwoboda świadczenia usług obejmuje uregulowania prawne, tworzące podstawy nieograniczonych możliwości świadczenia usług we wszystkich państwach członkowskich.Polska zadeklarowała gotowość wdrożenia całości dorobku prawnego UE w tym obszarze do dnia uzyskania członkostwa, z wyjątkiem kwestii, w odniesieniu do których wystąpiła i uzyskała rozwiązania przejściowe lub stałe wyłączenie spod działania prawa UE.Dla rzeczywistej swobody świadczenia usług ogromne znaczenie mają inne postanowienia, w tym o swobodzie przepływu towarów, kapitału, osób i zakładania przedsiębiorstw.Dla neutralizacji obaw społeczeństw UE (zwłaszcza Austrii i Niemiec, w tym w regionach przygranicznych) uzgodniono okresy przejściowe w dostępie polskich obywateli do unijnego rynku pracy.W gospodarkach krajów Unii Europejskiej udział usług w tworzeniu PKB w 2000 r.wynosił 72%, podczas gdy przemysłu przetwórczego i budownictwa — 26%, a rolnictwa, leśnictwa i rybołówstwa — 2%.Także w Polsce transformacja przyniosła znaczny wzrost roli usług (w 2000 r.stanowiły one 62% PKB, wobec 54% w 1995 r.), natomiast zmalało znaczenie przemysłu przetwórczego i budownictwa (z 39% w 1995 r.do 34% w 2000 r.).Dla Polski największe znaczenie w obrotach usługami z zagranicą ma sektor „podróże zagraniczne" (40% ogólnych obrotów usługowych), następnie usługi transportowe, budowlane, finansowe, ubezpieczeniowo-reasekuracyjne.Część usług jest wliczona w cenę dóbr (serwis maszyn i urządzeń itp.) lub jest rozliczana z partnerami zagranicznymi w drodze kompensaty (usługi pocztowe i telekomunikacyjne).Biorąc pod uwagę obecne możliwości oraz uwarunkowania naturalne polskiego rynku.Polska mogłaby zwiększyć swoje udziały w zakresie:lusług transportowych — z uwagi na duży potenqał przewozowy orazkorzystne położenie geograficzne;llwąskiej grupy usług wysoko wyspecjalizowanych — ze względu na wysokieumiejętności fachowe polskich specjalistów i ich relatywnie niskie płace (np.renowacje zabytków);llusług budowlanych — z uwagi na dotychczas uzyskane doświadczenia iznaczący potencjał wykorzystujący m.in.niższe kos/ty siły roboczej;llinnych usług profesjonalnych, np.programowania, wzornictwa, itp.;llusług turystycznych — przystąpienie Polski do UE powinno spowodowaćwzrost przyjazdów do Polski i stopniowy rozwój turystyki;llusług z zakresu kultury.lPo przystąpieniu Polski do Unii należy także spodziewać się intensyfikacji importu wielu usług z krajów UE (usług finansowych i w zakresie dorad/twa, marketingu, audytingu itp,).Jednocześnie będzie występował proces silniejszego powiązania sieci usługowych, operujących we Wspólnotach z firmami działającymi w Polsce.Usługi transportowe są drugim co do znaczenia (ponad 20%) sektorem w obrotach usługami z zagranicą.W transporcie samochodowym przyjęcie unijnych standardów (zarówno dotyczących warunków pracy kierowców, jak i wyższych wymagań technicznych pojazdów) nie powinno obniżyć w znaczącym stopniu jego konkurencyjności, albo też budzić obaw o eskalację napływu obcych firm do Polski.W negocjacjach ustalono, że międzynarodowy transport drogowy między Polską a UE zostanie generalnie zliberalizowany od 2004 r., jednak przewozy wewnątrz każdego państwa (tzw [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl matkasanepid.xlx.pl
.100 tyś.osób.Pozytywną stroną integracji będzie wzrost inwestycji zagranicznych, co spowoduje wzrost zatrudnienia.Należy oczekiwać, że w miary stopniowego wyrównywania się poziomu rozwoju ekonomicznego oraz wzrostu handlu pomiędzy Polską a pozostałymi krajami Unii, a także zmniejszania się przyrostu zasobów siły roboczej presja migracji pracowników ulegnie osłabieniu.Konsekwencją integracji z UE będzie pełne dostosowanie polskiego rynku pracy do standardów obowiązujących w UE.Oznacza to w dłuższej perspektywie zapewnienie porównywalnych z krajami Unii standardów pracy i świadczeń socjalnych, objętych Europejską Kartą Społeczną oraz Europejskim Kodeksem Zabezpieczenia Społecznego.Odnosi się to w szczególności do poziomu wynagrodzeń oraz zasiłków dla bezrobotnych, jak również czasu pracy, minimalnego wymiaru urlopu, standardów bezpieczeństwa i higieny pracy.Mimo wprowadzenia okresu przejściowego w zakresie dostępu polskich obywateli do wspólnotowego rynku pracy, ogólny wynik negocjacji w tym obszarze należy ocenić pozytywnie.Takie rozwiązanie było konieczne dla zakończenia negocjacji na temat swobody przepływu osób.Czasowe ograniczenie dostępu do unijnego rynku pracy było niezbędne dla neutralizacji obaw społeczeństw UE (zwłaszcza Niemiec i Austrii, w tym w regionach przygranicznych).Jednocześnie należy podkreślić, że wiele państw UE (Szwecja, Dania, Irlandia, Grecja, Wielka Brytania) zadeklarowało gotowość do liberalizacji rynku pracy od dnia przystąpienia Polski do UE, a Włochy i Francja zliberalizują rynek pracy po 2 latach od przystąpienia Polski do UE.5.3 Swoboda świadczenia usługSwoboda świadczenia usług obejmuje uregulowania prawne, tworzące podstawy nieograniczonych możliwości świadczenia usług we wszystkich państwach członkowskich.Polska zadeklarowała gotowość wdrożenia całości dorobku prawnego UE w tym obszarze do dnia uzyskania członkostwa, z wyjątkiem kwestii, w odniesieniu do których wystąpiła i uzyskała rozwiązania przejściowe lub stałe wyłączenie spod działania prawa UE.Dla rzeczywistej swobody świadczenia usług ogromne znaczenie mają inne postanowienia, w tym o swobodzie przepływu towarów, kapitału, osób i zakładania przedsiębiorstw.Dla neutralizacji obaw społeczeństw UE (zwłaszcza Austrii i Niemiec, w tym w regionach przygranicznych) uzgodniono okresy przejściowe w dostępie polskich obywateli do unijnego rynku pracy.W gospodarkach krajów Unii Europejskiej udział usług w tworzeniu PKB w 2000 r.wynosił 72%, podczas gdy przemysłu przetwórczego i budownictwa — 26%, a rolnictwa, leśnictwa i rybołówstwa — 2%.Także w Polsce transformacja przyniosła znaczny wzrost roli usług (w 2000 r.stanowiły one 62% PKB, wobec 54% w 1995 r.), natomiast zmalało znaczenie przemysłu przetwórczego i budownictwa (z 39% w 1995 r.do 34% w 2000 r.).Dla Polski największe znaczenie w obrotach usługami z zagranicą ma sektor „podróże zagraniczne" (40% ogólnych obrotów usługowych), następnie usługi transportowe, budowlane, finansowe, ubezpieczeniowo-reasekuracyjne.Część usług jest wliczona w cenę dóbr (serwis maszyn i urządzeń itp.) lub jest rozliczana z partnerami zagranicznymi w drodze kompensaty (usługi pocztowe i telekomunikacyjne).Biorąc pod uwagę obecne możliwości oraz uwarunkowania naturalne polskiego rynku.Polska mogłaby zwiększyć swoje udziały w zakresie:lusług transportowych — z uwagi na duży potenqał przewozowy orazkorzystne położenie geograficzne;llwąskiej grupy usług wysoko wyspecjalizowanych — ze względu na wysokieumiejętności fachowe polskich specjalistów i ich relatywnie niskie płace (np.renowacje zabytków);llusług budowlanych — z uwagi na dotychczas uzyskane doświadczenia iznaczący potencjał wykorzystujący m.in.niższe kos/ty siły roboczej;llinnych usług profesjonalnych, np.programowania, wzornictwa, itp.;llusług turystycznych — przystąpienie Polski do UE powinno spowodowaćwzrost przyjazdów do Polski i stopniowy rozwój turystyki;llusług z zakresu kultury.lPo przystąpieniu Polski do Unii należy także spodziewać się intensyfikacji importu wielu usług z krajów UE (usług finansowych i w zakresie dorad/twa, marketingu, audytingu itp,).Jednocześnie będzie występował proces silniejszego powiązania sieci usługowych, operujących we Wspólnotach z firmami działającymi w Polsce.Usługi transportowe są drugim co do znaczenia (ponad 20%) sektorem w obrotach usługami z zagranicą.W transporcie samochodowym przyjęcie unijnych standardów (zarówno dotyczących warunków pracy kierowców, jak i wyższych wymagań technicznych pojazdów) nie powinno obniżyć w znaczącym stopniu jego konkurencyjności, albo też budzić obaw o eskalację napływu obcych firm do Polski.W negocjacjach ustalono, że międzynarodowy transport drogowy między Polską a UE zostanie generalnie zliberalizowany od 2004 r., jednak przewozy wewnątrz każdego państwa (tzw [ Pobierz całość w formacie PDF ]