[ Pobierz całość w formacie PDF ]
. Wszystko to razem zle wyglÄ…da  powiedziaÅ‚a Jadranka, wyÅ‚Ä…czajÄ…c radio. ZauważyÅ‚em. Armija idzie w kierunku Cerno Polje.JeÅ›li dotrÄ… tutaj, odetnÄ… drogÄ™.Dziennikarz zaklÄ…Å‚ wyraznie, gÅ‚oÅ›no i dosadnie.Szlag by to, jeÅ›li MuzuÅ‚manieodetnÄ… drogÄ™, trudno bÄ™dzie stÄ…d siÄ™ wydostać.ZwÅ‚aszcza ona, ze swoim nazwi-skiem  Vrsalović  nie przejdzie wolno przez żadnÄ… kontrolÄ™ Armiji, mimoswojej oenzetowskiej akredytacji. Jak w Jasenovacu  mruknÄ…Å‚ Barlés. Jak w Jasenovacu  powtórzyÅ‚a, uÅ›miechajÄ…c siÄ™ z niepokojem.ParÄ™ lat wczeÅ›niej, kiedy serbskie czoÅ‚gi zamykaÅ‚y pierÅ›cieÅ„ wokół Dubicy,wydostali siÄ™ z Jasenovaca, jadÄ…c na peÅ‚ny gaz drogÄ…, która dziesięć minut pózniejzostaÅ‚a odciÄ™ta.Zanim wyjechali z Dubicy, Barlés zdążyÅ‚ uratować z pÅ‚onÄ…cegokoÅ›cioÅ‚a dwa osiemnastowieczne mszaÅ‚y i niewielkie stare płótno przedstawiajÄ…ceÅ›wiÄ™tego MikoÅ‚aja, które wyciÄ…Å‚ z ramy czterema ciÄ™ciami swojego victorinoxa. Inaczej by siÄ™ spaliÅ‚  powiedziaÅ‚.Jadranka zrobiÅ‚a mu szewskÄ… awanturÄ™, kiedy siÄ™ dowiedziaÅ‚a, że nie ma naj-mniejszego zamiaru oddać ich do żadnego muzeum ani do chorwackiego Mini-sterstwa Kultury. To siÄ™ nazywa grabież  powtarzaÅ‚a oburzona, podczas gdy Márquez nie-mal frunÄ…Å‚ nad drogÄ… prowadzÄ…c samochód. WstrÄ™tna grabież.Przytaczane przez Barlésa argumenty, że byÅ‚a to ortodoksyjna cerkiew serbskai że podpalili jÄ… sami Chorwaci, ani trochÄ™ nie zmniejszaÅ‚y jej oburzenia.W owymczasie Jadranka zachowywaÅ‚a jeszcze nienaruszone przedwojenne pojÄ™cie przy-zwoitoÅ›ci.W tamtych czasach ekipa Telewizji HiszpaÅ„skiej w ówczesnej JugosÅ‚a-wii skÅ‚adaÅ‚a siÄ™ z piÄ™ciu osób: ich trójka, i jeszcze dzwiÄ™kowiec Alvaro Benavent,i Maite Lizundia, mÅ‚oda producentka telewizyjna, dziewczyna jednego z muzy-ków z zespoÅ‚u Los Ronaldos.Maite byÅ‚a drobna, milczÄ…ca i rezolutna.Pierwszyraz na wojnie, naÅ›ladowaÅ‚a we wszystkim Marqueza i Barlésa, chodzÄ…c za nimi zeswoim plecakiem na ramieniu i kulÄ…c gÅ‚owÄ™, gdy spadaÅ‚y bomby albo przelatywa-Å‚y kule.W Vukovarze, w dniu, kiedy serbska artyleria pierwszy raz zaatakowaÅ‚achorwacki sztab główny, musieli wybierać: zejść do schronu, co oznaczaÅ‚o chwi-lowe bezpieczeÅ„stwo, ale także możliwość, że nigdy siÄ™ stamtÄ…d nie wydostanÄ…,czy pieszo jak najszybciej oddalić siÄ™ od sektora, gdzie koncentrowaÅ‚o siÄ™ bom-bardowanie.Wybrali drugÄ… możliwość, a Maite towarzyszyÅ‚a im bez sÅ‚owa, przezdÅ‚ugie pół godziny, gdy posuwali siÄ™ przyklejeni do murów, nie mogÄ…c filmować,ani nawet nie majÄ…c na to cienia ochoty, kiedy wszÄ™dzie dookoÅ‚a wybuchaÅ‚y po-48 ciski i zrzucaÅ‚y im na gÅ‚owÄ™ dachówki i gaÅ‚Ä™zie drzew.Alvaro, dzwiÄ™kowiec, byÅ‚czÅ‚owiekiem spokojnym i zdecydowanym, kiedyÅ› nawet chwyciÅ‚ kamerÄ™ i nakrÄ™-ciÅ‚ kilka znakomitych ujęć podczas walk o Górne Radici.Ale po Vukovarze, potym, jak cudem w ostatniej chwili udaÅ‚o im siÄ™ uciec z Dubicy i Jasenovaca, nigdyjuż nie byÅ‚ taki jak przedtem.Barlés przypomniaÅ‚ sobie jego ciężki oddech i palcewbite w oparcie siedzenia, kiedy pÄ™dzili samochodem, a w oddali na horyzoncieprzesuwaÅ‚y siÄ™ serbskie czoÅ‚gi.Już nigdy nie chciaÅ‚ z nimi pojechać na wojnÄ™.Te-raz, powtarzaÅ‚, jadÄ…c drogÄ… z Jasenovaca, rachunki z ojczyznÄ… mam wyrównane.CaÅ‚ujcie mnie w dupÄ™.Obydwaj.Kobiety na wojnie.Jadranka.Maite.Heidi i jej goÅ‚Ä™bie.Catherine Leroyobwieszona aparatami fotograficznymi, kiedy kłóci siÄ™ z izraelskim żoÅ‚nierzemw Tyrze.Carmen Romero, z agencji EFE, przemoczona od Å›niegu w bukareszteÅ„-skim Intercontinentalu, jak szuka telefonu, bo musi przekazać informacjÄ™, że naulicach jest wielu rannych.Carmen Postigo, zmysÅ‚owo taÅ„czÄ…ca z Ulfem, swoimszwedzkim kamerzystÄ…, w sylwestrowÄ… noc po upadku Ceaucescu.Aglae Masi-ni, kiedy biegnie ulicami Bejrutu w 1976, unikajÄ…c strzałów snajperów, oÅ›lepionakurzem wznieconym przez eksplodujÄ…ce pociski, bo przecież musi nadać teleksz codziennÄ… korespondencjÄ… dla dziennika  Pueblo.Carmen Sarmiento na ży-wo przekazujÄ…ca informacjÄ™ z zasadzki, w którÄ… wpadÅ‚a gdzieÅ› w Nikaragui.LolaInfante w Ndżamenie, patrzÄ…ca bez mrugniÄ™cia na Barlésa, kiedy poÅ‚ożyÅ‚ jej naspódnicy obojczyk ze szkieletu  strzaÅ‚ w kark, rÄ™ce zwiÄ…zane drutem  ob-jedzonego przez krokodyle na brzegu rzeki Szari.Arianne, w kamizelce kulood-pornej i z papierosem w ustach, prowadzÄ…ca samochód pod ostrzaÅ‚em snajperówprzez Sniper Avenue w Sarajewie, a w radiu Lou Reed Å›piewa Walking on thewild side.Cristina Spengler w landrowerze pokrytym pyÅ‚em, jadÄ…ca miÄ™dzy po-lami minowymi na północny zachód od Tindufu.Slobodanka ubrudzona krwiÄ…,kiedy stara siÄ™ zatamować krwotok Paulowi Marchandowi.Oriana Fallaci opo-wiadajÄ…ca Barlesowi o swoim raku, na pokÅ‚adzie samolotu miÄ™dzy Az-Zahranemi Hafar al-Batin, na tydzieÅ„ przed inwazjÄ… na Kuwejt.Peggy, kamerzystka z CNN,z dolnÄ… szczÄ™kÄ… rozbitÄ… przez pocisk rozpryskowy i z jÄ™zykiem wiszÄ…cym jak kra-wat.Maria Portugalka Å›piÄ…ca z nagimi piersiami.Corinne Dufka, której sylwet-ka odcinaÅ‚a siÄ™ na tle pÅ‚omieni hotelu Europa, z wÅ‚osami zebranymi w warkocz,w obcisÅ‚ych dżinsach, z aparatami Nikon wiszÄ…cymi na szyi, fotografujÄ…ca, kiedyBarlés nie mógÅ‚ już siÄ™ powstrzymać i z pÅ‚omieni wynosiÅ‚ na rÄ™kach dzieci.Corin-ne i Barlés znali siÄ™ od czasów Salwadoru; byÅ‚a to najodważniejsza kobieta, jakÄ…kiedykolwiek widziaÅ‚ na wojnie [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • matkasanepid.xlx.pl