[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Należą do nich: 1.) zasada rozpatrywania ustaw na posiedzeniach Sejmu w trybie trzech czytań (art.119 ust.1); zróżnicowanie zakresu uprawnień (i trybu prac) Senatu w procesie uchwalania ustawy (art.121); 2.) zasada jawności obrad izby (z możliwością uchwalenia tajności obrad - art.113) oraz uchwalania ustaw zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów (art.120).Szczegółowy tryb uchwalania ustawy zawarty jest w regulaminach obu izb.Etapy tzw.Drogi ustawodawczej można klasyfikować różnie.Najczęściej wyodrębnia się takie elementy postępowania, jak: wykonywanie prawa inicjatywy ustawodawczej, obrady w Sejmie i jego organach, prace nad ustawą w Senacie i ewentualne ustosunkowanie się Sejmu do stanowiska Senatu zakończone głosowaniem oraz uprawnienia Prezydenta związane z podpisaniem i ogłoszeniem ustawy (tzw.weto Prezydenta, skierowanie ustawy do ponownego rozpatrzenia i związane z tym postępowanie w Sejmie, poddanie ustawy wstępnej kontroli konstytucyjności).Inicjatywa ustawodawczaPrawo inicjatywy ustawodawczej to prawo wskazanego w Konst.Podmiotu wniesienia do parlamentu projektu ustaw z takim skutkiem prawnym, że parlament projekt ten powinien uczynić przedmiotem swych prac.Konstytucja RP prawo inicjatywy ustawodawczej przyznaje: posłom, Senatowi, Prezydentowi RP i Radzie Ministrów oraz grupie co najmniej 100 tyś.Obywateli (art.118)W przypadku poselskiej inicjatywy ustawodawczej, ze sformułowania art.118 ust.1 zdaje się wynikać jedynie wykluczenie możliwości traktowania prawa inicjatywy ustawodawczej jako „indywidualnego” prawa posła, a także prawa całego Sejmu jako izby in pleno.Zgodnie z obowiązującym regulaminem, poselskie projekty ustaw mogą być wniesione przez komisję sejmową, która winna w tej sprawie podjąć stosowną uchwałę, lub grupę 15 posłów.Projekt Senatu przekazywany jest w formie uchwały podjętej przez te izbę po przeprowadzeniu określonego w regulaminie postępowania.Inicjatorem senackiego projektu może być grupa 10 senatorów lub komisja senacka.Projekt ustawy jest rozpatrywany przez senat w trzech czytaniach.Podjecie przez Senat stosownej uchwały w sprawie inicjatywy następuje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby senatorów.O podjęciu przez Senat inicjatywy ustawodawczej Marszałek Senatu zawiadamia (obok Marszałka Sejmu) także Prezesa Rady Ministrów.W praktyce projekty prezydenckie opracowywane są przez jego kancelarię.Prawo inicjatywy ustawodawczej Rady Ministrów uznawane jest dziś za najbardziej naturalne i wręcz niezbędne do „prowadzenia polityki” przez ten organ państwa.Nowym, nie znanym dotychczas polskim konstytucjom, rozwiązaniem jest przyznanie prawa inicjatywy ustawodawczej grupie obywateli (tzw.inicjatywa ludowa) - wymaga dla swej skuteczności uzyskania dla przedłożonego projektu podpisu co najmniej 100 tys.Obywateli legitymujących się czynnym prawem wyborczym do Sejmu.Według ustawy z 24 czerwca 1999r.O wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli, czynności związane z rozpowszechnieniem, kampanią promocyjną, a także organizacją zbierania podpisów popierających projekt wykonuje komitet inicjatywy ustawodawczej, utworzony przez grupę co najmniej 15 obywateli polskich posiadających bierne prawo wyborcze do Sejmu.Ograniczenie prawa inicjatywy ustawodawczej ze względu na przedmiot regulacji przyjęte zostało jedynie (art.221) w przypadku; ustawy budżetowej (i jej zmiany), ustawy o prowizorium budżetowym, ustawy o zaciągnięciu długu publicznego oraz ustawy o udzieleniu gwarancji finansowanych przez państwo, kiedy to inicjatywa ustawodawcza może pochodzić wyłącznie od Rady Ministrów.W ścisłym związku z prawem inicjatywy ustawodawczej pozostaje prawo do wnoszenia poprawek.Konst.wiąże prawo do zgłaszania poprawek z tokiem rozpatrywania projektu w Sejmie.Nieograniczone prawo wnoszenia poprawek posiadają tylko posłowie i Rada Ministrów, pozostałe podmioty zaś jedynie wówczas, gdy są wnioskodawcami [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl matkasanepid.xlx.pl
.Należą do nich: 1.) zasada rozpatrywania ustaw na posiedzeniach Sejmu w trybie trzech czytań (art.119 ust.1); zróżnicowanie zakresu uprawnień (i trybu prac) Senatu w procesie uchwalania ustawy (art.121); 2.) zasada jawności obrad izby (z możliwością uchwalenia tajności obrad - art.113) oraz uchwalania ustaw zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów (art.120).Szczegółowy tryb uchwalania ustawy zawarty jest w regulaminach obu izb.Etapy tzw.Drogi ustawodawczej można klasyfikować różnie.Najczęściej wyodrębnia się takie elementy postępowania, jak: wykonywanie prawa inicjatywy ustawodawczej, obrady w Sejmie i jego organach, prace nad ustawą w Senacie i ewentualne ustosunkowanie się Sejmu do stanowiska Senatu zakończone głosowaniem oraz uprawnienia Prezydenta związane z podpisaniem i ogłoszeniem ustawy (tzw.weto Prezydenta, skierowanie ustawy do ponownego rozpatrzenia i związane z tym postępowanie w Sejmie, poddanie ustawy wstępnej kontroli konstytucyjności).Inicjatywa ustawodawczaPrawo inicjatywy ustawodawczej to prawo wskazanego w Konst.Podmiotu wniesienia do parlamentu projektu ustaw z takim skutkiem prawnym, że parlament projekt ten powinien uczynić przedmiotem swych prac.Konstytucja RP prawo inicjatywy ustawodawczej przyznaje: posłom, Senatowi, Prezydentowi RP i Radzie Ministrów oraz grupie co najmniej 100 tyś.Obywateli (art.118)W przypadku poselskiej inicjatywy ustawodawczej, ze sformułowania art.118 ust.1 zdaje się wynikać jedynie wykluczenie możliwości traktowania prawa inicjatywy ustawodawczej jako „indywidualnego” prawa posła, a także prawa całego Sejmu jako izby in pleno.Zgodnie z obowiązującym regulaminem, poselskie projekty ustaw mogą być wniesione przez komisję sejmową, która winna w tej sprawie podjąć stosowną uchwałę, lub grupę 15 posłów.Projekt Senatu przekazywany jest w formie uchwały podjętej przez te izbę po przeprowadzeniu określonego w regulaminie postępowania.Inicjatorem senackiego projektu może być grupa 10 senatorów lub komisja senacka.Projekt ustawy jest rozpatrywany przez senat w trzech czytaniach.Podjecie przez Senat stosownej uchwały w sprawie inicjatywy następuje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby senatorów.O podjęciu przez Senat inicjatywy ustawodawczej Marszałek Senatu zawiadamia (obok Marszałka Sejmu) także Prezesa Rady Ministrów.W praktyce projekty prezydenckie opracowywane są przez jego kancelarię.Prawo inicjatywy ustawodawczej Rady Ministrów uznawane jest dziś za najbardziej naturalne i wręcz niezbędne do „prowadzenia polityki” przez ten organ państwa.Nowym, nie znanym dotychczas polskim konstytucjom, rozwiązaniem jest przyznanie prawa inicjatywy ustawodawczej grupie obywateli (tzw.inicjatywa ludowa) - wymaga dla swej skuteczności uzyskania dla przedłożonego projektu podpisu co najmniej 100 tys.Obywateli legitymujących się czynnym prawem wyborczym do Sejmu.Według ustawy z 24 czerwca 1999r.O wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli, czynności związane z rozpowszechnieniem, kampanią promocyjną, a także organizacją zbierania podpisów popierających projekt wykonuje komitet inicjatywy ustawodawczej, utworzony przez grupę co najmniej 15 obywateli polskich posiadających bierne prawo wyborcze do Sejmu.Ograniczenie prawa inicjatywy ustawodawczej ze względu na przedmiot regulacji przyjęte zostało jedynie (art.221) w przypadku; ustawy budżetowej (i jej zmiany), ustawy o prowizorium budżetowym, ustawy o zaciągnięciu długu publicznego oraz ustawy o udzieleniu gwarancji finansowanych przez państwo, kiedy to inicjatywa ustawodawcza może pochodzić wyłącznie od Rady Ministrów.W ścisłym związku z prawem inicjatywy ustawodawczej pozostaje prawo do wnoszenia poprawek.Konst.wiąże prawo do zgłaszania poprawek z tokiem rozpatrywania projektu w Sejmie.Nieograniczone prawo wnoszenia poprawek posiadają tylko posłowie i Rada Ministrów, pozostałe podmioty zaś jedynie wówczas, gdy są wnioskodawcami [ Pobierz całość w formacie PDF ]