[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Za najmniej istotne cechy studenci uznali umiejętność przekazywania wiedzy i zdolności przywódcze.Podobnie niskie notowania znalazły te cechy w grupie pracodawców.Wśród cech, jakimi powinien odznaczać się absolwent, ankietowane przedsiębiorstwa na pierwszym miejscu podały uczciwość.Na kolejnych miejscach - odpowiedzialność, motywację i lojalność.Całkiem odmiennie wyglądały natomiast odpowiedzi studentów.Tu na pierwszym miejscu pojawiła się samodzielność (5.pozycja u firm) oraz przedsiębiorczość (7.u firm).Zapewne świadczy to o sygnalizowanych już wcześniej oczekiwaniach studentów odnośnie do ich znaczącego udziału w prowadzeniu firmy.Dopiero wśród drugorzędnych preferencji znalazły się cechy tak samo ważne dla studentów, jak i dla pracodawców, czyli odpowiedzialność i motywacja.Znamienne jest, iż tak istotny dla pracodawców czynnik jak uczciwość studenci umieścili dopiero na 7.miejscu.Zgodność obu badanych grup wystąpiła natomiast w kwestii najmniej istotnych, przynajmniej w pracy zawodowej, cech.W obu przypadkach na końcu pojawiły się patriotyzm i wrażliwość kulturowa.Dzieciństwo i okres dorastania współczesnego nastolatka lub studenta przypadł na okres najgorętszych zmian w Polsce.Są oni pierwszym pokoleniem polskiego kapitalizmu, wychowanym przez ludzi przełomu.Wielu rodziców próbuje przelać na dzieci swoje nie zrealizowane ambicje.Chcą, aby ich dziecko było lepsze od swoich rówieśników, by spełniało ich nadzieje na wielką karierę.Tego nie można traktować, jako wyrazu przedsiębiorczości, lecz młody człowiek bardzo wcześnie musi nauczyć się asertywności, a to już daje mu podstawę do samodzielnego stanowienia o swoim życiu i staniu się w przyszłości człowiekiem przedsiębiorczym.Niestety część tych osób opłaci nie spełnione ambicje rodziców załamaniami i depresją.Jest to koszt społeczny przemian zachodzących w naszym kraju, nad którymi nie wolno przejść obojętnie.Absolwent renomowanej szkoły, czy to średniej, czy też uczelni wyższej musi wiedzieć, że w końcu nadejdzie okres podejmowania ważnych decyzji.Chcąc w pełni wykorzystać pojawiające się przed nim możliwości musi poznać instrumenty rządzące m.in.rynkiem pracy.Po zapoznaniu się z tymi instrumentami trzeba zacząć działać w praktyce.Niestety, u niektórych ten etap jest barierą nie do przejścia.Każdy sam decyduje o życiu swoim i swojej rodziny, nie można zatem czekać bezczynnie i liczyć na innych.Niezależnie od płci młodzi ludzie zdają sobie sprawę, że nie będzie im łatwo znaleźć pracę.W 1996 roku na zamówienie „Rzeczpospolitej” Pracownia Badań Społecznych przeprowadziła ankietę wśród menedżerów najwyższych szczebli nt.cech, które polscy menedżerowie uznają za takie, które przyczyniają się do osiągnięcia sukcesów.Respondenci byli proszeni o wybór 5 najważniejszych z podanej listy 16 cech sprzyjających sukcesowi: autorytet u podwładnych, wiedza specjalistyczna, doświadczenie w zarządzaniu, umiejętność pracy zespołowej, umiejętność podejmowania szybkich decyzji, silna indywidualność, intuicja, przedsiębiorczość-inicjatywa, pomysłowość-kreatywność, wytrwałość-konsekwencja w działaniu, umiejętności negocjacyjne, komunikatywność, umiejętność "wchodzenia w układy", umiejętność zdobywania informacji i ich wykorzystania, szeroka i zróżnicowana wiedza z różnych dziedzin, dbałość o pracowników.Respondenci ogółem za najważniejsze cechy przyczyniające się do osiągnięcia sukcesu najczęściej uznawali:lPrzedsiębiorczość, inicjatywę - 61 proc.llUmiejętność podejmowania szybkich decyzji - 56 proc.llWiedzę specjalistyczną - 46 proc.llDoświadczenie w zarządzaniu - 46 proc.llWytrwałość, konsekwencję w działaniu - 41 proc.lTak więc, przedsiębiorczość potrzebna jest już na etapie poszukiwania pracy, później pasja pomaga w jej zachowaniu i rozwoju, aż do osiągnięcia sukcesu zawodowego.Nadszedł wreszcie czas, gdy przedsiębiorczość stała się zależną od rzeczywistych umiejętności podstawą do osiągnięcia sukcesu zawodowego i osobistego.Rzeczpospolita, Praca, 27 czerwca 2000 r.Słownik Ekonomiczny Przedsiębiorcy, Wydawnictwo Znicz, Szczecin 1998 r., s.211Rzeczpospolita, Praca, Nacisk na szkolenia i kompetencje, 04.10.2001 r.Słownik Ekonomiczny Przedsiębiorcy, Wydawnictwo Znicz, Szczecin 1998 r., s.129Rzeczpospolita, Praca, 03.10.2001 r., Zmiany w organizacji i kadrze kierowniczej.Rzeczpospolita, Praca, 20.12.2000 r., Sztuka zarządzaniaGazeta Wyborcza, dodatek Praca Nr 15 (361) z 2002 r., s.1tamżeRzeczpospolita, Praca, 05.11.1997 r., Potrzebne kursy z etyki i biznesu.tamżeNewsweek Polska Nr 4/2002, Depresja, Małgorzata Fiejdasz i Krystyna Romanowska, s.80Rzeczpospolita, Praca 2.04.1996 r., Przedsiębiorczość i doświadczenie czyli o sukcesie polskiego menedżera12 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • matkasanepid.xlx.pl