[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Tak samo jest w XXI wieku.Modny dziÅ› minimalizm,postmodernizm, konceptualizm stanowiÄ… rozwiniÄ™cie wczeÅ›niejszych teorii sformuÅ‚owanych wobszarze sztuk plastycznych.Jestem Å›wiadom rozmaitych sprzecznoÅ›ci w sztuce filmowej i w malarstwie.Wiemy przecież, żew poÅ‚owie XIX wieku plastycy ilustratorzy poddali siÄ™ caÅ‚ej fali eksperymentów formalnych,majÄ…cych na celu zastÄ…pienie sÅ‚owa obrazem.Prawdziwa rewolucja zaczęła siÄ™ dopiero odimpresjonistów, którym zależaÅ‚o na stworzeniu nowej palety barw i odcieni.Tylko malarstwo mogÅ‚osiÄ™ o coÅ› takiego pokusić.Kino nigdy nie staraÅ‚o siÄ™ być piÄ™kne.D.W.Griffith, wprowadzajÄ…c do filmu fabuÅ‚Ä™, postÄ…piÅ‚ równie nieroztropnie jak katolicy, którzyustanowili kult dziewictwa.Rozwój obu tych dziedzin zależy teraz od stopnia sprzeciwu wobec tychwartoÅ›ci.Nikt z nas nie wierzy w niepokalane poczÄ™cie, tak samo jak nikt nie wierzy, że aktkopulacji i Å›mierć przedstawione na ekranie sÄ… prawdziwe.WidzÄ…c, jak aktorzy pijÄ… herbatÄ™ wfilmie, sÄ…dzi pan, że robiÄ… to naprawdÄ™.Ale kiedy uprawiajÄ… seks, albo zabijajÄ…, rozum nampodpowiada, że udajÄ….Jeszcze gorzej wyglÄ…da to w teatrze.Ten sam aktor, na przykÅ‚ad grajÄ…cdwadzieÅ›cia sześć razy w miesiÄ…cu Hamleta, musi co wieczór umierać.Nikt o zdrowych zmysÅ‚achnie uwierzy, że on rzeczywiÅ›cie ginie.O tym, jak wielkie nieporozumienia może wywoÅ‚ywać sztuka iluzji, najlepiej Å›wiadczy sÅ‚ynnyokrzyk jednego z polskich widzów oburzonych premierowym pokazem DzieciÄ…tka z Mâcon: Ludzie, nie dajcie siÄ™ ogÅ‚upić!.Ten czÅ‚owiek reprezentowaÅ‚ idealny typ mojego widza.Przecież tematem filmu jest iluzja.KtozostaÅ‚ zgwaÅ‚cony? Fikcyjna postać, wymyÅ›lona przez autora scenariusza, czy aktor, który gra tÄ™postać? Kino, jak powiedziaÅ‚ Orson Welles, to blef.Na tym polega jego wielkość.Sztuka powinna imitować rzeczywistość czy jÄ… kreować?CzÅ‚owiek powinien odnajdywać siÄ™ w sztuce.Dopiero pózniej winien przyglÄ…dać siÄ™ naturze.Najdoskonalsze dzieÅ‚a sztuki wywodzÄ… siÄ™ z umysÅ‚u czÅ‚owieka, a nie z dążenia do odzwierciedleniarzeczywistoÅ›ci.Realizm i naturalizm to Å›lepy zauÅ‚ek.Tacy reżyserzy jak Ken Loach czy Mike Leigh,którzy uprawiajÄ… sztukÄ™ mimetyzmu, marnujÄ… czas.Ludzie chodzÄ… na ich filmy po to, aby udowodnićsobie, że jeszcze istniejÄ…, chcÄ… potwierdzić swojÄ… tożsamość.Popatrz mówiÄ… ta aktorka trzymatak samo filiżankÄ™ jak moja ciotka.Albo: wszyscy pÅ‚akaliÅ›my na pogrzebie wujka Freda, jak oni wtym filmie.Moim zdaniem to za maÅ‚o.Sztuka musi odkrywać nowe terytoria; powinna wyrażać naszemarzenia; umożliwiać podróż do miejsc, do których nie mamy dostÄ™pu.Tak jak to siÄ™ dzieje zasprawÄ… Szekspira.Gdzie przebiega granica miÄ™dzy oryginaÅ‚em a falsyfikatem?Mówienie o tym tu, w Warszawie, mieÅ›cie, które jest w stu procentach sztucznym tworem, możebyć nie na miejscu.To zresztÄ… jest bardzo ciekawe zagadnienie.JeÅ›li wiemy, że Warszawa zostaÅ‚azrekonstruowana po drugiej wojnie Å›wiatowej, nic nas specjalnie nie zaskakuje.Ale kiedy o tymzapominamy, zadziwia nas jej piÄ™kno.BÄ™dÄ…c ostatnio w Rzymie, obejrzaÅ‚em na wzgórzukapitoliÅ„skim liczÄ…cy dwa tysiÄ…ce lat pomnik Marka Aureliusza.Nie wiedziaÅ‚em, że niedawno tÄ™figurÄ™ zabrano do remontu.Ale oryginaÅ‚ nigdy tam nie powróciÅ‚.Jego miejsce zajęła kopia.PosÄ…giczterech jezdzców Apokalipsy z placu Å›wiÄ™tego Marka w Wenecji też sÄ… falsyfikatami.Tak jest nacaÅ‚ym Å›wiecie.Wiemy, że istniejÄ… trzy doskonaÅ‚e kopie Mony Lisy.Która jest prawdziwa: ta wLuwrze, w Tokio, czy ta zamkniÄ™ta w podziemiach jakiegoÅ› banku? Wszystko zależy od tego, czy, jakmawiajÄ… rzymscy katolicy, masz wiarÄ™.Wiara nie jest odpowiedziÄ… na relatywizm.Czy naprawdÄ™ nie da siÄ™ jednoznacznie rozstrzygnąć,co jest prawdÄ…, a co faÅ‚szem?Chodzimy po bardzo niepewnym gruncie.Dam panu przykÅ‚ad.Niedawno obchodziliÅ›my jubileusz2000-lecia narodzin Chrystusa.Ale wszyscy dobrze poinformowani teologowie utrzymujÄ…, że JezusprzyszedÅ‚ na Å›wiat w roku 86.Wierzenia powstajÄ… ze wzglÄ™du na okolicznoÅ›ci.JeÅ›li nasze potrzebysiÄ™ zmieniajÄ…, nastÄ™pujÄ… w nich zmiany.Katolicyzm odnosiÅ‚ przez tyle lat sukcesy, ponieważ miaÅ‚Å‚atwość dostosowywania siÄ™ do sytuacji.Ale istniejÄ… jakieÅ› fakty, co do których nie można mieć wÄ…tpliwoÅ›ci?Jestem neodarwinistÄ….WierzÄ™ w Å›wiat materialny, co nie znaczy, że jestem materialistÄ….Staram siÄ™patrzeć na rzeczywistość trzezwo, bez idealizowania.Ostatnio oglÄ…daÅ‚em mnóstwo Å›redniowiecznychobrazów przedstawiajÄ…cych postać Chrystusa.Malarze północnoeuropejscy byli zafascynowanitajemnicÄ… ciaÅ‚a Chrystusa.Najczęściej Jezus pojawia siÄ™ na ich obrazach jako niemowlÄ™ zwyeksponowanymi genitaliami.PodkreÅ›lano w ten sposób czÅ‚owieczeÅ„stwo Boga.Albo, chcÄ…cpokazać Å›mierć Boga-czÅ‚owieka, przedstawiano go jako umierajÄ…cego mężczyznÄ™ na krzyżu.MamywiÄ™c dwa wielkie tematy tej sztuki: narodziny i Å›mierć Boga.JeÅ›li ja miaÅ‚bym nakrÄ™cić film oChrystusie, skupiÅ‚bym siÄ™ na ziemskim aspekcie jego istnienia.Chrystus przyszedÅ‚ na Å›wiat jakoczÅ‚owiek [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl matkasanepid.xlx.pl
.Tak samo jest w XXI wieku.Modny dziÅ› minimalizm,postmodernizm, konceptualizm stanowiÄ… rozwiniÄ™cie wczeÅ›niejszych teorii sformuÅ‚owanych wobszarze sztuk plastycznych.Jestem Å›wiadom rozmaitych sprzecznoÅ›ci w sztuce filmowej i w malarstwie.Wiemy przecież, żew poÅ‚owie XIX wieku plastycy ilustratorzy poddali siÄ™ caÅ‚ej fali eksperymentów formalnych,majÄ…cych na celu zastÄ…pienie sÅ‚owa obrazem.Prawdziwa rewolucja zaczęła siÄ™ dopiero odimpresjonistów, którym zależaÅ‚o na stworzeniu nowej palety barw i odcieni.Tylko malarstwo mogÅ‚osiÄ™ o coÅ› takiego pokusić.Kino nigdy nie staraÅ‚o siÄ™ być piÄ™kne.D.W.Griffith, wprowadzajÄ…c do filmu fabuÅ‚Ä™, postÄ…piÅ‚ równie nieroztropnie jak katolicy, którzyustanowili kult dziewictwa.Rozwój obu tych dziedzin zależy teraz od stopnia sprzeciwu wobec tychwartoÅ›ci.Nikt z nas nie wierzy w niepokalane poczÄ™cie, tak samo jak nikt nie wierzy, że aktkopulacji i Å›mierć przedstawione na ekranie sÄ… prawdziwe.WidzÄ…c, jak aktorzy pijÄ… herbatÄ™ wfilmie, sÄ…dzi pan, że robiÄ… to naprawdÄ™.Ale kiedy uprawiajÄ… seks, albo zabijajÄ…, rozum nampodpowiada, że udajÄ….Jeszcze gorzej wyglÄ…da to w teatrze.Ten sam aktor, na przykÅ‚ad grajÄ…cdwadzieÅ›cia sześć razy w miesiÄ…cu Hamleta, musi co wieczór umierać.Nikt o zdrowych zmysÅ‚achnie uwierzy, że on rzeczywiÅ›cie ginie.O tym, jak wielkie nieporozumienia może wywoÅ‚ywać sztuka iluzji, najlepiej Å›wiadczy sÅ‚ynnyokrzyk jednego z polskich widzów oburzonych premierowym pokazem DzieciÄ…tka z Mâcon: Ludzie, nie dajcie siÄ™ ogÅ‚upić!.Ten czÅ‚owiek reprezentowaÅ‚ idealny typ mojego widza.Przecież tematem filmu jest iluzja.KtozostaÅ‚ zgwaÅ‚cony? Fikcyjna postać, wymyÅ›lona przez autora scenariusza, czy aktor, który gra tÄ™postać? Kino, jak powiedziaÅ‚ Orson Welles, to blef.Na tym polega jego wielkość.Sztuka powinna imitować rzeczywistość czy jÄ… kreować?CzÅ‚owiek powinien odnajdywać siÄ™ w sztuce.Dopiero pózniej winien przyglÄ…dać siÄ™ naturze.Najdoskonalsze dzieÅ‚a sztuki wywodzÄ… siÄ™ z umysÅ‚u czÅ‚owieka, a nie z dążenia do odzwierciedleniarzeczywistoÅ›ci.Realizm i naturalizm to Å›lepy zauÅ‚ek.Tacy reżyserzy jak Ken Loach czy Mike Leigh,którzy uprawiajÄ… sztukÄ™ mimetyzmu, marnujÄ… czas.Ludzie chodzÄ… na ich filmy po to, aby udowodnićsobie, że jeszcze istniejÄ…, chcÄ… potwierdzić swojÄ… tożsamość.Popatrz mówiÄ… ta aktorka trzymatak samo filiżankÄ™ jak moja ciotka.Albo: wszyscy pÅ‚akaliÅ›my na pogrzebie wujka Freda, jak oni wtym filmie.Moim zdaniem to za maÅ‚o.Sztuka musi odkrywać nowe terytoria; powinna wyrażać naszemarzenia; umożliwiać podróż do miejsc, do których nie mamy dostÄ™pu.Tak jak to siÄ™ dzieje zasprawÄ… Szekspira.Gdzie przebiega granica miÄ™dzy oryginaÅ‚em a falsyfikatem?Mówienie o tym tu, w Warszawie, mieÅ›cie, które jest w stu procentach sztucznym tworem, możebyć nie na miejscu.To zresztÄ… jest bardzo ciekawe zagadnienie.JeÅ›li wiemy, że Warszawa zostaÅ‚azrekonstruowana po drugiej wojnie Å›wiatowej, nic nas specjalnie nie zaskakuje.Ale kiedy o tymzapominamy, zadziwia nas jej piÄ™kno.BÄ™dÄ…c ostatnio w Rzymie, obejrzaÅ‚em na wzgórzukapitoliÅ„skim liczÄ…cy dwa tysiÄ…ce lat pomnik Marka Aureliusza.Nie wiedziaÅ‚em, że niedawno tÄ™figurÄ™ zabrano do remontu.Ale oryginaÅ‚ nigdy tam nie powróciÅ‚.Jego miejsce zajęła kopia.PosÄ…giczterech jezdzców Apokalipsy z placu Å›wiÄ™tego Marka w Wenecji też sÄ… falsyfikatami.Tak jest nacaÅ‚ym Å›wiecie.Wiemy, że istniejÄ… trzy doskonaÅ‚e kopie Mony Lisy.Która jest prawdziwa: ta wLuwrze, w Tokio, czy ta zamkniÄ™ta w podziemiach jakiegoÅ› banku? Wszystko zależy od tego, czy, jakmawiajÄ… rzymscy katolicy, masz wiarÄ™.Wiara nie jest odpowiedziÄ… na relatywizm.Czy naprawdÄ™ nie da siÄ™ jednoznacznie rozstrzygnąć,co jest prawdÄ…, a co faÅ‚szem?Chodzimy po bardzo niepewnym gruncie.Dam panu przykÅ‚ad.Niedawno obchodziliÅ›my jubileusz2000-lecia narodzin Chrystusa.Ale wszyscy dobrze poinformowani teologowie utrzymujÄ…, że JezusprzyszedÅ‚ na Å›wiat w roku 86.Wierzenia powstajÄ… ze wzglÄ™du na okolicznoÅ›ci.JeÅ›li nasze potrzebysiÄ™ zmieniajÄ…, nastÄ™pujÄ… w nich zmiany.Katolicyzm odnosiÅ‚ przez tyle lat sukcesy, ponieważ miaÅ‚Å‚atwość dostosowywania siÄ™ do sytuacji.Ale istniejÄ… jakieÅ› fakty, co do których nie można mieć wÄ…tpliwoÅ›ci?Jestem neodarwinistÄ….WierzÄ™ w Å›wiat materialny, co nie znaczy, że jestem materialistÄ….Staram siÄ™patrzeć na rzeczywistość trzezwo, bez idealizowania.Ostatnio oglÄ…daÅ‚em mnóstwo Å›redniowiecznychobrazów przedstawiajÄ…cych postać Chrystusa.Malarze północnoeuropejscy byli zafascynowanitajemnicÄ… ciaÅ‚a Chrystusa.Najczęściej Jezus pojawia siÄ™ na ich obrazach jako niemowlÄ™ zwyeksponowanymi genitaliami.PodkreÅ›lano w ten sposób czÅ‚owieczeÅ„stwo Boga.Albo, chcÄ…cpokazać Å›mierć Boga-czÅ‚owieka, przedstawiano go jako umierajÄ…cego mężczyznÄ™ na krzyżu.MamywiÄ™c dwa wielkie tematy tej sztuki: narodziny i Å›mierć Boga.JeÅ›li ja miaÅ‚bym nakrÄ™cić film oChrystusie, skupiÅ‚bym siÄ™ na ziemskim aspekcie jego istnienia.Chrystus przyszedÅ‚ na Å›wiat jakoczÅ‚owiek [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]