[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.l31.Zespół - pojęcie, charakterystyka, wykorzystanie we współczesnych organizacjach.Zespół - to grupa pracowników występująca jako jednostka często nadzorowana tylko w niewielkim stopniu lub wcale, której zadaniem jest wykonywanie funkcji organizacyjnych.Musi stanowić grupę ludzi kompetentnych, kreatywnych, umiejących pracować zespołowo i interdyscyplinarnie, zdolnych przedkładać interesy całości nad własne.Pracownicy zespołu zintegrowanego pomagają sobie w wykonywaniu zadań.Pierwsze formy zespołów stanowiły samodzielne grupy robocze i kółka jakości.Obecnie mówi się czasami o zespołach samokierujących się, międzyfunkcjonalnych lub wysokich osiągnięć.Sutułowane sa one na ogół w pionach technicznych lub rozwojowych.Organizacje tworzą zespoły z różnych powodów.Przekazują szeszą odpowiedzialność za wykonanie zadań robotnikom, którzy faktycznie te zadania wykonują.Przekazują robotnikom również władzę, dając im więcej władzy formalnej i swobody podejmowania decyzji.Zespoły pozwalają organizacji wykorzystać wiedzę i motywację zatrudnionych w niej pracowników.Ponadto umożliwiaja organizacji ograniczenie biurokracji oraz wspieranie elastyczności i odpowiedzialności.W procesie zarządzania projektem powoływane są zespoły projektowe, które tworzone są w fazie inicjacji projektu, a rozwiązywane po zakończeniu działania i przekazaniu produktu swojej firmie lub zleceniodawcy zewnętrznemu.32.Konflikt - pojęcie, typy, dynamika.Konflikt - to sytuacja, w której co najmniej 2 wzajemnie od siebie zależne strony spostrzegają, że ich wartości, cele, interesy, zadania, zachowania są ze sobą sprzeczne.To sytuacja, w której do przekonań swych dostosują swoje zachowania, odwzajemniając reakcje i wymieniając emocje, także w formie agresji.Istnieje kilka typów konfliktów:lKonflikt wewnętrzny - to konflikt danego człowieka wynikajacy z tego, że nie wie on jak w danej sytuacji postapić.llKonflikt między przełożonym a podwładnymi - są zwykle spowodowane brakiem właściwego klimatu w przedsiębiorstwie i są niezgodne z realizacją podstawowych zadań przedsiębiorstwa.llKonflikt z grupą - występuje, gdy jednostka nie może dostosować się do reguł i norm obowiązujących w grupie.llKonflikt ról - występuje w sytuacjach, jeżeli jedna osoba pełniąca kilka ról społecznych spotyka się ze sprzecznymi poleceniami w pełnieniu tych ról.lKonflikty mogą przybierać różne firmy, mniej lub bardziej dynamiczne (gwałtowne) np.dyskusje, strajki, rozruchy, rewolucje, wojny.M.P.Follet twierdziła, że konflikty są czymś naturalnym, naturalna strona organizacji.Są procesem, za którego pośrednictwem można uzyskać (stracić) korzyści przynoszące wszystkim zainteesowanym.Warunkiem jest konstruktywny sposób rozwiązywania konfliktów.33.Sposoby radzenia sobie z konfliktami i sposoby ich rozwiązywania.Twierdziła, że konflikty, uważane przez klasyków za zło, mogą być albo konstruktywne albo destruktywne.Jej zdaniem w sytuacji konfliktu możemy dążyć do:ldominacji - przyjęcie rozwiązania silniejszego partnera, zastosowanie przymusu przez stronę silniejsząllkompromisu - można go renegocjować (coś za coś), porozumienie osiągnięte dzięki wzajemnym ustępstwom, oznacza zawsze rezygnację z części wlasnych oczekiwań i interesów na rzecz wymagań partnerallintegracji - gdy 2 strony znajdą wspólne cele, które są dla nich ważnelRadzenie sobie w sytuacjach nieuniknionego konfliktu wartości, interesów i celów uczestników wymaga:lkierowania się zasadami idealnej racjonalności (ograniczonej racjonalności) w codziennym funkcjonaowaniu firmy - polega na uwzględnianiu w codziennych decyzjach jedynie idealnych, ocinkowych interesów poszczególnych komórek organizacyjnych i świadomym oraz zamierzonym pominięciu dobra całej firmy [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • matkasanepid.xlx.pl