[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Wysokość jej stanowi 60% kwoty ustalonej na podst.ustawy o finansowaniu dróg publicznych.-wyrównawcza- otrzymują ją te powiaty w których dochody podstawowe na 1 mieszkańca są mniejsze niż 85% przeciętnych dochodów na 1 mieszkańca powiatów w Polsce-oświatowab)dotacje-na zadania administracji rządowej-przeznaczone na finansowanie zadań służb inspekcji i straż-na finansowanie zadań własnych powiatiu51.Finanse jednostek samorządu wojewódzkiego.Dochodami trwałymi są1.udziały w dochodach stanowiących dochód budżetu państwa w wysokościa)1,5% wpływów z podatku dochodowego od os.fiz.zamieszkałych na terenie województwab)0,5% wpływów z podatku dochodowego od os.prawnych i j.o.nie posiadających osobowości prawnej mających siedzibę na terenie woj.2.subwencja ogólna- składa się z części:-oświatowej-drogowej-wyrównawczej3.dochody wojewódzkich jednostek budżetowych oraz zakładów budżetowych i gosp.dom.4.dotacje celowe z budżetu państwa na zadania z zakresu administracji rządowej,5.dotacje celowe z budżetu państwa na finansowanie zadań własnych województwa zwłaszcza z zakresu pomocy społ.6.odsetki od środków finansowych województwa gromadzonych na rach.bankowych7.dochody z majątku województwa53.Istota oraz uwarunkowania równowagi finansów publicznych.Równowaga budżetowa to taki stan budżetu, w którym wydatki znajdują pokrycie w dochodach, czyli wydatki budżetu równają się jego dochodom.Najczęściej mamy do czynienia z odchyleniami od stanu równowagi.Nierównowaga budżetu występ.tylko wówczas, gdy w budżecie pojawia się deficyt.Analiza równowagi budżetowej musi być prowadzona na tle równowagi sektora publicznego i równowagi całej gospodarki.Czynniki równowagi budżetowej1.ekonomiczne- należy przez nie rozumieć te czynniki, które kształtują rozmiary i strukturę dochodów i wydatków budżetowych.Dochody i wydatki budżetowe dotyczą rozmiarów globalnych dochodów i wydatków, tym niemniej inne czynniki kształtują stronę dochodową, a inne stronę wydatkową, a w konsekwencji saldo budżetu.2.organizacyjne-ogólna budowa systemu finansów publicznych uwzględniająca zwłaszcza zasady i tytuły przepływu dochodów oraz wydatków między poszczególnymi funduszami.-wewnętrzna struktura organizacyjna systemu budżetowego wraz z zasadami regulującymi źródła i tytułu przepływu pieniądza między poszczególnymi elementami tego systemu-zakres i zasady funkcjonowania pozabudżetowych funduszy publicznych3.techniczne-techniki planowania dochodów budżetowych-techniki planowania wydatków budżetowych-techniki gromadzenia dochodów budżetowych-techniki rozdysponowywania wydatków budżetowych-możliwość monitorowania dochodów i wydatków budżetowych4.polityczne-to zespół zachowań państwa, które układają się w określoną strategię państwa54.Deficyt i nadwyżka budżetowa.Przyczyny powstania deficytu budżetowego1.uporczywie utrzymujący się deficyt budżetowy, który przekształca się w dług publiczny2.okresy umorzonych wydatków publicznych zwłaszcza okresy wojen i głębokich kryzysów gospodarczych3.realizowana doktryna ekonomiczna, która może zakładać świadome utrzymanie deficytu budżetowego i długu publicznego jako narzędzi interwencjonizmu państwowego4.wpadnięcie władz publicznych w pułapkę zadłużenia5.cykle koniunkturalne w gospodarce6.spadek skłonności do inwestowania.Zmniejszyć deficyt budżetowy można:1.zmniejszenie wydatków państwa przy nie zmienionych stawkach podatków,2.podniesienie podatków przy pozostawieniu na dotychczasowym poziomie wydatków państwa.Sposoby finansowania budżetu :1.można wykorzystać zgromadzone rezerwy budżetowe nie wydatkowane w latach ubiegłych2.można finansować zadania różnego rodzaju pożyczkami i kredytamia)zagranicznymib)krajowymiZgodnie z traktatem Maastricht kraje Unii Europejskiej, by móc w przyszłości wejść do unii monetarnej muszą spełnić kilka kryteriów1.deficyt budżetowy nie może przekroczyć 3%2.dług publiczny nie może przekroczyć 60% PKB liczonego w cenach rynkowych.55.Dług publiczny.Są to kumulowane deficyty budżetowe.Na dług publiczny w ujęciu instrumentalnym składa się:a)wartość wyemitowanych skarbowych pap.wartościowychb)kredyty i pożyczki zaciągane przez państwo lub JSTc)przyjęte depozyty (np.nadwyżek funduszy celowych)d)wymagalne zobowiązania podmiotów budżetowych(minął termin płatności)Rodzaje długu publicznego:a)sektora rządowego (rządowy)b)sektora JST (samorządowy)1.krajowy- zadłużenie państwa i JST wobec własnych obywateli i podm.gosp.2.zagraniczny- zadłużenie wobec zagranicznych podm.Granice i procedury ostrożnościowe długu publ.- dług publ.nie może przekroczyć 3/5 PKB - czym większy dług publ.tym większy koszt obsługi długu publ.Procedury ostrożnościowe z ustawy o fin.publ.z 11.1998a)kiedy dług publ.przekracza 50% PKB (50-55%PKB) uruchomienie się procedury- relacje deficytu budżetowego do dochodów budż.państwa nie może być większa niż w roku ubiegłym, nie może zwiększyć się niedobór w budżecie JSTb)dług pub.55-59%PKB- Rada Min.musi przedłożyć Sejmowi program sankcyjny - uzdrawiający; zapisy pierwszej procedury ostrożnościowejc)dług publ [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl matkasanepid.xlx.pl
.Wysokość jej stanowi 60% kwoty ustalonej na podst.ustawy o finansowaniu dróg publicznych.-wyrównawcza- otrzymują ją te powiaty w których dochody podstawowe na 1 mieszkańca są mniejsze niż 85% przeciętnych dochodów na 1 mieszkańca powiatów w Polsce-oświatowab)dotacje-na zadania administracji rządowej-przeznaczone na finansowanie zadań służb inspekcji i straż-na finansowanie zadań własnych powiatiu51.Finanse jednostek samorządu wojewódzkiego.Dochodami trwałymi są1.udziały w dochodach stanowiących dochód budżetu państwa w wysokościa)1,5% wpływów z podatku dochodowego od os.fiz.zamieszkałych na terenie województwab)0,5% wpływów z podatku dochodowego od os.prawnych i j.o.nie posiadających osobowości prawnej mających siedzibę na terenie woj.2.subwencja ogólna- składa się z części:-oświatowej-drogowej-wyrównawczej3.dochody wojewódzkich jednostek budżetowych oraz zakładów budżetowych i gosp.dom.4.dotacje celowe z budżetu państwa na zadania z zakresu administracji rządowej,5.dotacje celowe z budżetu państwa na finansowanie zadań własnych województwa zwłaszcza z zakresu pomocy społ.6.odsetki od środków finansowych województwa gromadzonych na rach.bankowych7.dochody z majątku województwa53.Istota oraz uwarunkowania równowagi finansów publicznych.Równowaga budżetowa to taki stan budżetu, w którym wydatki znajdują pokrycie w dochodach, czyli wydatki budżetu równają się jego dochodom.Najczęściej mamy do czynienia z odchyleniami od stanu równowagi.Nierównowaga budżetu występ.tylko wówczas, gdy w budżecie pojawia się deficyt.Analiza równowagi budżetowej musi być prowadzona na tle równowagi sektora publicznego i równowagi całej gospodarki.Czynniki równowagi budżetowej1.ekonomiczne- należy przez nie rozumieć te czynniki, które kształtują rozmiary i strukturę dochodów i wydatków budżetowych.Dochody i wydatki budżetowe dotyczą rozmiarów globalnych dochodów i wydatków, tym niemniej inne czynniki kształtują stronę dochodową, a inne stronę wydatkową, a w konsekwencji saldo budżetu.2.organizacyjne-ogólna budowa systemu finansów publicznych uwzględniająca zwłaszcza zasady i tytuły przepływu dochodów oraz wydatków między poszczególnymi funduszami.-wewnętrzna struktura organizacyjna systemu budżetowego wraz z zasadami regulującymi źródła i tytułu przepływu pieniądza między poszczególnymi elementami tego systemu-zakres i zasady funkcjonowania pozabudżetowych funduszy publicznych3.techniczne-techniki planowania dochodów budżetowych-techniki planowania wydatków budżetowych-techniki gromadzenia dochodów budżetowych-techniki rozdysponowywania wydatków budżetowych-możliwość monitorowania dochodów i wydatków budżetowych4.polityczne-to zespół zachowań państwa, które układają się w określoną strategię państwa54.Deficyt i nadwyżka budżetowa.Przyczyny powstania deficytu budżetowego1.uporczywie utrzymujący się deficyt budżetowy, który przekształca się w dług publiczny2.okresy umorzonych wydatków publicznych zwłaszcza okresy wojen i głębokich kryzysów gospodarczych3.realizowana doktryna ekonomiczna, która może zakładać świadome utrzymanie deficytu budżetowego i długu publicznego jako narzędzi interwencjonizmu państwowego4.wpadnięcie władz publicznych w pułapkę zadłużenia5.cykle koniunkturalne w gospodarce6.spadek skłonności do inwestowania.Zmniejszyć deficyt budżetowy można:1.zmniejszenie wydatków państwa przy nie zmienionych stawkach podatków,2.podniesienie podatków przy pozostawieniu na dotychczasowym poziomie wydatków państwa.Sposoby finansowania budżetu :1.można wykorzystać zgromadzone rezerwy budżetowe nie wydatkowane w latach ubiegłych2.można finansować zadania różnego rodzaju pożyczkami i kredytamia)zagranicznymib)krajowymiZgodnie z traktatem Maastricht kraje Unii Europejskiej, by móc w przyszłości wejść do unii monetarnej muszą spełnić kilka kryteriów1.deficyt budżetowy nie może przekroczyć 3%2.dług publiczny nie może przekroczyć 60% PKB liczonego w cenach rynkowych.55.Dług publiczny.Są to kumulowane deficyty budżetowe.Na dług publiczny w ujęciu instrumentalnym składa się:a)wartość wyemitowanych skarbowych pap.wartościowychb)kredyty i pożyczki zaciągane przez państwo lub JSTc)przyjęte depozyty (np.nadwyżek funduszy celowych)d)wymagalne zobowiązania podmiotów budżetowych(minął termin płatności)Rodzaje długu publicznego:a)sektora rządowego (rządowy)b)sektora JST (samorządowy)1.krajowy- zadłużenie państwa i JST wobec własnych obywateli i podm.gosp.2.zagraniczny- zadłużenie wobec zagranicznych podm.Granice i procedury ostrożnościowe długu publ.- dług publ.nie może przekroczyć 3/5 PKB - czym większy dług publ.tym większy koszt obsługi długu publ.Procedury ostrożnościowe z ustawy o fin.publ.z 11.1998a)kiedy dług publ.przekracza 50% PKB (50-55%PKB) uruchomienie się procedury- relacje deficytu budżetowego do dochodów budż.państwa nie może być większa niż w roku ubiegłym, nie może zwiększyć się niedobór w budżecie JSTb)dług pub.55-59%PKB- Rada Min.musi przedłożyć Sejmowi program sankcyjny - uzdrawiający; zapisy pierwszej procedury ostrożnościowejc)dług publ [ Pobierz całość w formacie PDF ]