[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Tymczasem praca nauczyciela ma charakter komunikacyjny, trudno tu precy-zyjne okreÅ›lić cele i Å›rodki.Trudno też o dokÅ‚adne planowanie i uÅ›ciÅ›lanie wyma-gaÅ„ zawodowych.CaÅ‚e obszary czynnoÅ›ci zawodowych nauczycieli nie poddajÄ…siÄ™ takiemu uszczegółowieniu.Nauczyciele przyznajÄ…, że jeżeli czegoÅ› nie rozumiejÄ… (np.nowej teorii czynowych metod), to tego nie stosujÄ….To może znaczyć, że nie majÄ… potrzeby ichpoznania, a wiÄ™c że nie dążą do doskonalenia wÅ‚asnego warsztatu pracy, że zado-walajÄ… siÄ™ dziaÅ‚aniem na podstawie wczeÅ›niej przyswojonej wiedzy i zdobytychH.Kwiatkowska, Pedeutologia, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-27-6, © by WAiP 2008Dynamika rozwoju zawodowego nauczycieli w Å›wietle wyników badaÅ„211umiejÄ™tnoÅ›ci.DopeÅ‚nieniem tego obrazu roli jest akceptacja (na poziomie Å›rednim)nastÄ™pujÄ…cych postaw: stosowanie innowacji, pod warunkiem, że nie bÄ™dÄ… burzyćdotychczasowych form pracy, wierność wypróbowanym teoriom, nienaruszalnośćkonwencji roli i postawionych celów.Nauczyciele sprowadzajÄ… swÄ… rolÄ™ zawodowÄ… do podporzÄ…dkowania siÄ™ kon-wencji, nie widzÄ… potrzeby dyskusji z zasadnoÅ›ciÄ… przepisów roli.Gdy czegoÅ› nierozumiejÄ…, np.jakiejÅ› metody dziaÅ‚ania, nie zabiegajÄ… o to, aby jÄ… poznać.yle znoszÄ…sytuacjÄ™, gdy czegoÅ› nie wiedzÄ…, dlatego stosujÄ… innowacje tylko w pewnych grani-cach.Najlepiej czujÄ… siÄ™, gdy majÄ… precyzyjnie okreÅ›lone wymagania.Ze stawianymiwymaganiami i celami pracy nie dyskutujÄ….Nie akceptujÄ… zmian, które naruszajÄ…ich dotychczasowe sposoby dziaÅ‚ania.Prawie 65% nauczycieli zatrzymuje swoje wykonawstwo zawodu na poziomiekonwencjonalnym.Różne mogÄ… być przyczyny tej stabilizacji.Po pierwsze, nauczy-cielowi musi sprawiać satysfakcjÄ™ wykonywanie zadaÅ„ zewnÄ™trznie narzuconych,traktowane jako dobre speÅ‚nianie obowiÄ…zku.GratyfikacjÄ… jest sprostanie oczeki-waniom spoÅ‚ecznym.Po drugie, nauczyciel nie ma potrzeby dziaÅ‚ania we wÅ‚asnymimieniu i na wÅ‚asnÄ… odpowiedzialność albo nie ma takich możliwoÅ›ci.Nie mawoli przekraczania swoich ograniczeÅ„ ani w zakresie kompetencji teoretycznych,ani w zakresie sprawstwa zawodowego.Po trzecie, nauczyciel może nawet widzimożliwość takich dziaÅ‚aÅ„ i chce być aktywny, ale ta potrzeba nie jest na tyle silna,aby ponieść koszty jej realizacji.Szybko wybiera wygodnÄ… funkcjonalność , nienaruszajÄ…c norm i reguÅ‚ , nie dopuszczajÄ…c psychologicznego dyskomfortu.Poczwarte, zatrzymanie rozwoju na poziomie konwencji roli może być wynikiem zu-peÅ‚nego braku wyższych oczekiwaÅ„ ze strony Å›rodowiska szkoÅ‚y i wÅ‚adz zwierzch-nich.Nauczyciel bywa nagradzany za dziaÅ‚ania niewykraczajÄ…ce poza oczekiwaniaszkoÅ‚y; inne dziaÅ‚ania mogÄ… spotkać siÄ™ z wyraznÄ… dezaprobatÄ….Wierność konwencji roli modeluje dziaÅ‚ania nauczyciela w klasie szkolnej.Wspieranie siÄ™ na tym, co pewne, sÅ‚uszne, co odgórnie zaÅ‚ożone, co powinno byćprzyjÄ™te i zaakceptowane, nie pozostaje bez wpÅ‚ywu na efekty pedagogiczne.Prze-strzeganie konwencji roli w klasie szkolnej to nic innego, jak realizacja pedagogii po-rzÄ…dku, a zarazem obietnicy.Tylko to, co przyjÄ™te za pewne, może być sprawdzone,wyegzekwowane, rozliczone i w konsekwencji ocenione, a nastÄ™pnie aprobowanebÄ…dz nie.Wierność konwencji roli wsparta na wielorakich uprawomocnieniach jestrealizacjÄ… nauczycielstwa wynikajÄ…cego z roszczeÅ„ do sprawowania wÅ‚adzy w klasieszkolnej, jest bezradna wobec odmiennoÅ›ci i odkrywania nieredukowalnej wieloÅ›cialternatyw kulturowych i różnic 8.W ramach konwencji roli zawodowej nauczyciel8L.Witkowski Edukacja i humanistyka.Nowoczesne konteksty humanistyczne dla nowoczesnych nauczycie-li.Warszawa IBE 2000, s.43.H.Kwiatkowska, Pedeutologia, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-27-6, © by WAiP 2008RozdziaÅ‚ 9.Rozwój zawodowy nauczyciela212jest w stanie zapewnić uczniowi rozwój oparty na funkcjonowaniu mechanizmuzależnoÅ›ci, socjalizacji wyznaczonej autorytetem wÅ‚adzy.Zjawisko to nie jest od-bierane na miarÄ™ jego szkodliwoÅ›ci zarówno jednostkowej, jak i spoÅ‚ecznej.9.3.3.Stadium postkonwencjonalne autonomiczne JaW odróżnieniu od stadium konwencjonalnego, gdzie jednostka jest poddanakontroli zewnÄ™trznej instytucji, wymagajÄ…cej respektowania przepisów roli za-wodowej, w stadium postkonwencjonalnym kontrola ma charakter wewnÄ™trznyi jest wytworem jednostki.Kryteria tej kontroli tworzone sÄ… przez siebie dla sie-bie.Uobecnienie w edukacji triady rozwojowej Habermasa Kohlberga Eriksonaotwiera przed czÅ‚owiekiem nowy puÅ‚ap rozwoju, wykraczajÄ…cy poza socjalizacjÄ™wspartÄ… na adaptacji do zastanego zestawu norm i zasad [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl matkasanepid.xlx.pl
.Tymczasem praca nauczyciela ma charakter komunikacyjny, trudno tu precy-zyjne okreÅ›lić cele i Å›rodki.Trudno też o dokÅ‚adne planowanie i uÅ›ciÅ›lanie wyma-gaÅ„ zawodowych.CaÅ‚e obszary czynnoÅ›ci zawodowych nauczycieli nie poddajÄ…siÄ™ takiemu uszczegółowieniu.Nauczyciele przyznajÄ…, że jeżeli czegoÅ› nie rozumiejÄ… (np.nowej teorii czynowych metod), to tego nie stosujÄ….To może znaczyć, że nie majÄ… potrzeby ichpoznania, a wiÄ™c że nie dążą do doskonalenia wÅ‚asnego warsztatu pracy, że zado-walajÄ… siÄ™ dziaÅ‚aniem na podstawie wczeÅ›niej przyswojonej wiedzy i zdobytychH.Kwiatkowska, Pedeutologia, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-27-6, © by WAiP 2008Dynamika rozwoju zawodowego nauczycieli w Å›wietle wyników badaÅ„211umiejÄ™tnoÅ›ci.DopeÅ‚nieniem tego obrazu roli jest akceptacja (na poziomie Å›rednim)nastÄ™pujÄ…cych postaw: stosowanie innowacji, pod warunkiem, że nie bÄ™dÄ… burzyćdotychczasowych form pracy, wierność wypróbowanym teoriom, nienaruszalnośćkonwencji roli i postawionych celów.Nauczyciele sprowadzajÄ… swÄ… rolÄ™ zawodowÄ… do podporzÄ…dkowania siÄ™ kon-wencji, nie widzÄ… potrzeby dyskusji z zasadnoÅ›ciÄ… przepisów roli.Gdy czegoÅ› nierozumiejÄ…, np.jakiejÅ› metody dziaÅ‚ania, nie zabiegajÄ… o to, aby jÄ… poznać.yle znoszÄ…sytuacjÄ™, gdy czegoÅ› nie wiedzÄ…, dlatego stosujÄ… innowacje tylko w pewnych grani-cach.Najlepiej czujÄ… siÄ™, gdy majÄ… precyzyjnie okreÅ›lone wymagania.Ze stawianymiwymaganiami i celami pracy nie dyskutujÄ….Nie akceptujÄ… zmian, które naruszajÄ…ich dotychczasowe sposoby dziaÅ‚ania.Prawie 65% nauczycieli zatrzymuje swoje wykonawstwo zawodu na poziomiekonwencjonalnym.Różne mogÄ… być przyczyny tej stabilizacji.Po pierwsze, nauczy-cielowi musi sprawiać satysfakcjÄ™ wykonywanie zadaÅ„ zewnÄ™trznie narzuconych,traktowane jako dobre speÅ‚nianie obowiÄ…zku.GratyfikacjÄ… jest sprostanie oczeki-waniom spoÅ‚ecznym.Po drugie, nauczyciel nie ma potrzeby dziaÅ‚ania we wÅ‚asnymimieniu i na wÅ‚asnÄ… odpowiedzialność albo nie ma takich możliwoÅ›ci.Nie mawoli przekraczania swoich ograniczeÅ„ ani w zakresie kompetencji teoretycznych,ani w zakresie sprawstwa zawodowego.Po trzecie, nauczyciel może nawet widzimożliwość takich dziaÅ‚aÅ„ i chce być aktywny, ale ta potrzeba nie jest na tyle silna,aby ponieść koszty jej realizacji.Szybko wybiera wygodnÄ… funkcjonalność , nienaruszajÄ…c norm i reguÅ‚ , nie dopuszczajÄ…c psychologicznego dyskomfortu.Poczwarte, zatrzymanie rozwoju na poziomie konwencji roli może być wynikiem zu-peÅ‚nego braku wyższych oczekiwaÅ„ ze strony Å›rodowiska szkoÅ‚y i wÅ‚adz zwierzch-nich.Nauczyciel bywa nagradzany za dziaÅ‚ania niewykraczajÄ…ce poza oczekiwaniaszkoÅ‚y; inne dziaÅ‚ania mogÄ… spotkać siÄ™ z wyraznÄ… dezaprobatÄ….Wierność konwencji roli modeluje dziaÅ‚ania nauczyciela w klasie szkolnej.Wspieranie siÄ™ na tym, co pewne, sÅ‚uszne, co odgórnie zaÅ‚ożone, co powinno byćprzyjÄ™te i zaakceptowane, nie pozostaje bez wpÅ‚ywu na efekty pedagogiczne.Prze-strzeganie konwencji roli w klasie szkolnej to nic innego, jak realizacja pedagogii po-rzÄ…dku, a zarazem obietnicy.Tylko to, co przyjÄ™te za pewne, może być sprawdzone,wyegzekwowane, rozliczone i w konsekwencji ocenione, a nastÄ™pnie aprobowanebÄ…dz nie.Wierność konwencji roli wsparta na wielorakich uprawomocnieniach jestrealizacjÄ… nauczycielstwa wynikajÄ…cego z roszczeÅ„ do sprawowania wÅ‚adzy w klasieszkolnej, jest bezradna wobec odmiennoÅ›ci i odkrywania nieredukowalnej wieloÅ›cialternatyw kulturowych i różnic 8.W ramach konwencji roli zawodowej nauczyciel8L.Witkowski Edukacja i humanistyka.Nowoczesne konteksty humanistyczne dla nowoczesnych nauczycie-li.Warszawa IBE 2000, s.43.H.Kwiatkowska, Pedeutologia, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-27-6, © by WAiP 2008RozdziaÅ‚ 9.Rozwój zawodowy nauczyciela212jest w stanie zapewnić uczniowi rozwój oparty na funkcjonowaniu mechanizmuzależnoÅ›ci, socjalizacji wyznaczonej autorytetem wÅ‚adzy.Zjawisko to nie jest od-bierane na miarÄ™ jego szkodliwoÅ›ci zarówno jednostkowej, jak i spoÅ‚ecznej.9.3.3.Stadium postkonwencjonalne autonomiczne JaW odróżnieniu od stadium konwencjonalnego, gdzie jednostka jest poddanakontroli zewnÄ™trznej instytucji, wymagajÄ…cej respektowania przepisów roli za-wodowej, w stadium postkonwencjonalnym kontrola ma charakter wewnÄ™trznyi jest wytworem jednostki.Kryteria tej kontroli tworzone sÄ… przez siebie dla sie-bie.Uobecnienie w edukacji triady rozwojowej Habermasa Kohlberga Eriksonaotwiera przed czÅ‚owiekiem nowy puÅ‚ap rozwoju, wykraczajÄ…cy poza socjalizacjÄ™wspartÄ… na adaptacji do zastanego zestawu norm i zasad [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]