[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.lDług netto, to dług brutto pomniejszony o wartość pozostałych do spłacenia udzielonych przez budżet pożyczeklDług publiczny, krajowy i zagranicznyllDług krótko i długookresowylDług krótkookresowy, to zobowiązania państwa, których termin zapadalności jest krótszy niż jeden rok.Dług długookresowy, to zobowiązania państwa, których termin zapadalności jest dłuższy niż jeden rok.lDług dobrowolny i przymusowylDług przymusowy powstaje w wyniku przywłaszczeń przymusowych.lCechy dobrego systemu podatkowegolCechy dobrego systemu podatkowego:lPrzejrzystośćlPraktycznie każdy podmiot jest w stanie w przybliżeniu określić obciążenia podatkowe jakie będą go dotyczyły.lTani systemlSystem musi być tani.W przeciwnym wypadku podatki pokrywają koszty biurokracyjne.lWyprzedzenie w czasielPodatnicy muszą wiedzieć lub muszą posiadać możliwość przewidzenia obciążeń podatkowych przed okresem gospodarczym jakiego te obciążenia będą dotyczyły.Zarówno podstawy jak i stawki podatkowe muszą być podane do wiadomości przed rokiem podatkowym.lMakroekonomiczne prawidłowości w w polityce fiskalnejllPodział makroekonomicznych prawidłowośc i w polityce fiskalnejllPrawidłowości dotyczące dochodu do budżetulDo problemów tych zalicza się:lproblemy związane z drenażem (podnośnikiem) podatkowymlldziałania na rzecz zwiększenia wydajności źródeł podatkowych, a zróżnicowanie dochodowellzjawiska transmisji (przerzucania podatków)llautonomiczne stabilizatoryllrelacja pomiędzy obciążeniem podatkowym, a dochodami do budżetulProblemy związane z drenażem (podnośnikiem) podatkowymZjawisko podnośnika transferowego zostało użyte w bieżącej polityce fiskalnej w celu zwiększenia dochodów realnych poprzez decyzję o zawieszeniu indeksacji progów progresji podatkowej wskaźnikiem inflacji.Progresja podatkowa, to pewna konstrukcja dotycząca sposobu określania zobowiązań podatkowych w zależności od poziomu rocznego dochodu.Głównymi elementami progresji podatkowej są progi podatkowe i przypisane im stawki podatkowe.Progresję podatkową określają graniczne wielkości dochodów po przekroczeniu których następuje zmiana stawki opodatkowania.Podnośnik podatkowy działa następująco:W tym wypadku założono, że występuje 100% inflacja, co jest powodem wzrostu płac.Jeżeli progresja się nie zmieni, to po inflacji podatek od zarobku (16000) będzie wynosił więcej niż przed inflacją (4400 > 1600).Jeżeli zarobek wejdzie w wyższą progresję, to realne obciążenie podatników wzrośnie.Działania na rzecz zwiększenia wydajności źródeł podatkowych, a zróżnicowanie dochodoweDo działań tych zalicza się zwiększanie obciążeń finansowych tam, gdzie opór będzie najmniejszy.Cele stosowania progresji podatkowej:ldążenie do złagodzenia zróżnicowania dochodowegollzwiększenie wydajności źródeł podatkowych, ponieważ progresja podatkowa może być narzędziem które bardziej równomiernie rozkłada ciężary podatkowelCiężar podatkowy, to nie równość płaconych kwot, czy też równy udział procentowy podatku w dochodzie lecz doprowadzenie do zróżnicowania z dużym przybliżeniem subiektywnie ocenianego ciężaru podatkowego.Stopień zróżnicowania podatkowego wyraża krzywa Lorenz`a, która stanowi związek między skumulowanym odsetkiem dochodu i skumulowanym odsetkiem ludności.Jeżeli na 1% ludności przypada 20% dochodu, to zróżnicowanie dochodowe jest duże.SODL- skumulowany odsetek dochoduSOLD- skumulowany odsetek ludności100% ludności otrzymuje 100% dochodu.Zasada kumulacji:Kumulacja rozpoczyna się od osób posiadających najniższe dochody i przebiega stopniowo do osób o najwyższych dochodach.Gdy 1% ludności oddaje 1 % dochodu itd., to jest to linia prosta.Im silniejsze zróżnicowanie dochodowe, tym krzywa będzie bardziej wygięta.Działanie progresji podatkowej jako narzędzia łagodzącego zróżnicowanie jest ocenianie jako mało efektywne.Ustalenie progresji podatkowej o szczytowej wielkości 50% powoduje zmniejszenie zróżnicowania dochodowego o 2,3% [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl matkasanepid.xlx.pl
.lDług netto, to dług brutto pomniejszony o wartość pozostałych do spłacenia udzielonych przez budżet pożyczeklDług publiczny, krajowy i zagranicznyllDług krótko i długookresowylDług krótkookresowy, to zobowiązania państwa, których termin zapadalności jest krótszy niż jeden rok.Dług długookresowy, to zobowiązania państwa, których termin zapadalności jest dłuższy niż jeden rok.lDług dobrowolny i przymusowylDług przymusowy powstaje w wyniku przywłaszczeń przymusowych.lCechy dobrego systemu podatkowegolCechy dobrego systemu podatkowego:lPrzejrzystośćlPraktycznie każdy podmiot jest w stanie w przybliżeniu określić obciążenia podatkowe jakie będą go dotyczyły.lTani systemlSystem musi być tani.W przeciwnym wypadku podatki pokrywają koszty biurokracyjne.lWyprzedzenie w czasielPodatnicy muszą wiedzieć lub muszą posiadać możliwość przewidzenia obciążeń podatkowych przed okresem gospodarczym jakiego te obciążenia będą dotyczyły.Zarówno podstawy jak i stawki podatkowe muszą być podane do wiadomości przed rokiem podatkowym.lMakroekonomiczne prawidłowości w w polityce fiskalnejllPodział makroekonomicznych prawidłowośc i w polityce fiskalnejllPrawidłowości dotyczące dochodu do budżetulDo problemów tych zalicza się:lproblemy związane z drenażem (podnośnikiem) podatkowymlldziałania na rzecz zwiększenia wydajności źródeł podatkowych, a zróżnicowanie dochodowellzjawiska transmisji (przerzucania podatków)llautonomiczne stabilizatoryllrelacja pomiędzy obciążeniem podatkowym, a dochodami do budżetulProblemy związane z drenażem (podnośnikiem) podatkowymZjawisko podnośnika transferowego zostało użyte w bieżącej polityce fiskalnej w celu zwiększenia dochodów realnych poprzez decyzję o zawieszeniu indeksacji progów progresji podatkowej wskaźnikiem inflacji.Progresja podatkowa, to pewna konstrukcja dotycząca sposobu określania zobowiązań podatkowych w zależności od poziomu rocznego dochodu.Głównymi elementami progresji podatkowej są progi podatkowe i przypisane im stawki podatkowe.Progresję podatkową określają graniczne wielkości dochodów po przekroczeniu których następuje zmiana stawki opodatkowania.Podnośnik podatkowy działa następująco:W tym wypadku założono, że występuje 100% inflacja, co jest powodem wzrostu płac.Jeżeli progresja się nie zmieni, to po inflacji podatek od zarobku (16000) będzie wynosił więcej niż przed inflacją (4400 > 1600).Jeżeli zarobek wejdzie w wyższą progresję, to realne obciążenie podatników wzrośnie.Działania na rzecz zwiększenia wydajności źródeł podatkowych, a zróżnicowanie dochodoweDo działań tych zalicza się zwiększanie obciążeń finansowych tam, gdzie opór będzie najmniejszy.Cele stosowania progresji podatkowej:ldążenie do złagodzenia zróżnicowania dochodowegollzwiększenie wydajności źródeł podatkowych, ponieważ progresja podatkowa może być narzędziem które bardziej równomiernie rozkłada ciężary podatkowelCiężar podatkowy, to nie równość płaconych kwot, czy też równy udział procentowy podatku w dochodzie lecz doprowadzenie do zróżnicowania z dużym przybliżeniem subiektywnie ocenianego ciężaru podatkowego.Stopień zróżnicowania podatkowego wyraża krzywa Lorenz`a, która stanowi związek między skumulowanym odsetkiem dochodu i skumulowanym odsetkiem ludności.Jeżeli na 1% ludności przypada 20% dochodu, to zróżnicowanie dochodowe jest duże.SODL- skumulowany odsetek dochoduSOLD- skumulowany odsetek ludności100% ludności otrzymuje 100% dochodu.Zasada kumulacji:Kumulacja rozpoczyna się od osób posiadających najniższe dochody i przebiega stopniowo do osób o najwyższych dochodach.Gdy 1% ludności oddaje 1 % dochodu itd., to jest to linia prosta.Im silniejsze zróżnicowanie dochodowe, tym krzywa będzie bardziej wygięta.Działanie progresji podatkowej jako narzędzia łagodzącego zróżnicowanie jest ocenianie jako mało efektywne.Ustalenie progresji podatkowej o szczytowej wielkości 50% powoduje zmniejszenie zróżnicowania dochodowego o 2,3% [ Pobierz całość w formacie PDF ]