[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.O inszych zaś ludziach, a podczassprawiedliwych, przykładów wiele znajduje się.Abowiem Wincencius z powieści Piotra Damiana powiada o dziecięciu w pięci leciechjednego człowieka zacnego, który w tych leciech mnichem zostawszy, z klasztora nocy jednejwrzucony był do zamknionego tarasu, gdzie gdy go rano znaleziono i pytano, powiedział, \eod jakichsi osób na wielki bankiet był zaniesiony, gdzie mu jeść rozkazano.A po tym gowierzchem w ten taras wpuszczono.Co na koniec o czarnoksię\nikach rzeczemy, którzy po powietrzu do dalekich krain odszatanów bywają noszeni, ci inszych podczas do tego namawiając, dają im konia, którynieprawdziwy koń, ale szatan w osobie końskiej bywa, na którym ich prowadzą,upomniawszy aby się krzy\em świętym nie \egnali.Aczkolwiek nas dwaj jest, którzy te Księgę piszemy, jeden wszak\e z nas bardzo częstotakowych widział i znajdował.Abowiem, \ak niejaki na on czas, który teraz jest kapłanem wBiskupstwie fryzyginskim, do tego czasu jeszcze snadz \ywy, zwykł był powiedać, \e razujednego, szatan cieleśnie na powietrze go porwawszy, zaniósł do dalekich krain.Jest i kapłaninszy w miasteczku Oberdoff, który na ten czas towarzyszem onego będąc, oczyma swemi nato porwanie patrzał, jako wyciągnąwszy ręce na powietrze ku górze z wielkim krzykiem iwołaniem niesiony był.A to z tej przyczyny, jako on powiedał: Gdy się abowiem dniajednego \aków zgromadziło do karczmy na piwo, zgodzili się wszyscy na to, \eby ten którybędzie piwo nosił, piwa nie płacił, i tak jeden z towarzystwa, gdy chciał dla przyniesieniapiwa wyniść, drzwi otworzywszy, obaczył gęstą mgłę przede drzwiami, skąd przelękniony,wrócił się, powiedziawszy przyczynę, dla której by piwa nie chciał przynieść.Ten tedy, którypotym porwany był, rozgniewawszy się, rzekł: By tam i diabeł był pójdę po piwo.I takwyszedłszy na co wszyscy patrzali, na powietrze porwany był.A \e i co więcej przyznamy,nie tylko czującym, ale i śpiącym to się przytrafiać zwykło, \e we śnie przez powietrze zmiejsca na miejsce rzeczą samą bywają przenoszeni.Pokazuje się to i z niektórych, którzy podachach, i wierzchach budowania wysokiego we śnie chodzą, a nic im nie wadzi do tejprzechadzki, tak wzwy\ jako i na dół.A jeśliby na nie kto z patrzających imieniem własnymzawołał, zaraz jakoby strąceni na ziemię spadają.Co \e się sprawą szatańską dzieje, wiele ich rozumie, a nie bez przyczyny.Abowiem i\szatani są rozmaici, jedni z najni\szego chóru Anielskiego, którzy małe męki (oprócz utratyroskoszy niebieskich) [& ] jako za małe grzechy cierpią, ci \adnego obrazić nie mogą,zwłaszcza szkodliwie, ale tylko osobliwie \arty, abo figle stroją, z których niektórzy sąlatawcami, abo latawicami, trapiący ludzie w nocy, abo ich grzechem cielesnym ma\ący.Niedziw \e się z tymi igrzyskami bawią: utwierdza się to z słów Kasjana, który mówi, \e takwiele jest duchów nieczystych, jako wiele w ludziach zabaw.Poniewa\ w Norwegiej jestwiele takich szatanów szyderców, i frantów, których tam pospolitym językiem zową Pagani,apo niemiecku Trollen, ci na wielu pewnych miejscach drogi osiadłszy, nie obra\ają ludziprzeje\d\ających, ani im na zdrowiu szkodzą, tylko przestając na szyderstwie i na śmianiu,złość im wyrządzają rozmaitą, chcąc ich raczej spracować, i strudzić, a ni\eli im szkodzić.Drudzy tylko na noclegach z ludzmi nocy trawią.Inszy zaś są tak okrutni, i zapalczywi, \e[& ] tych ludzi, których ciała posiadają [& ] z daleka napadają i okrucieństwo wszelkie nadnimi czynią.O takowych Matheusz Z.w ósmym rozdziale Ewangeliej pisze.Z pierwszej tedyprzyczyny to jest: \eby Bóg nie miał dopuszczać; mówić nie mo\emy, \eby czarownice niemiały być prawdziwie według ciała przenaszane.Jeśli abowiem dopuszcza nadsprawiedliwemi i niewinnemi tak\e te\ nad czarnoksię\nikami, jako nie ma dopuszczać [& ]?A \e z bojaznią rzeczemy.I zali szatan Lucyfer Zbawieciela naszego wziąwszy nie obnosił inie stawił po ró\nych miejscach jako Ewangelia świadczy?Ani te\ wtora rzecz przeciwnikom pomaga, jakoby szatan tego uczynić nie mógł, którytaką moc ma z przyrodzenia, wszystkie cielesne mocy przechodzącą, \e \adna moc ziemskanie mo\e jej być porównana.Według onego pisma: Nie masz mocy na ziemi.I owszem samLucyfer takową ma moc przyrodzoną, nad którą większa między Anioły dobrymi nie najdujęsię.Jako abowiem wszystkich Aniołów w rzeczach przyrodzonych przeszedł, a przyrodzonerzeczy za przypadkiem nie są umniejszone, ale tylko rzeczy z łaski dane, dla tego\ do tegoczasu w nim trwają, acz uskromione i uwiązane.[& ] Sposób tedy przenaszania ich takowy jest: Abowiem jako sie wysszej powiedziało [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl matkasanepid.xlx.pl
.O inszych zaś ludziach, a podczassprawiedliwych, przykładów wiele znajduje się.Abowiem Wincencius z powieści Piotra Damiana powiada o dziecięciu w pięci leciechjednego człowieka zacnego, który w tych leciech mnichem zostawszy, z klasztora nocy jednejwrzucony był do zamknionego tarasu, gdzie gdy go rano znaleziono i pytano, powiedział, \eod jakichsi osób na wielki bankiet był zaniesiony, gdzie mu jeść rozkazano.A po tym gowierzchem w ten taras wpuszczono.Co na koniec o czarnoksię\nikach rzeczemy, którzy po powietrzu do dalekich krain odszatanów bywają noszeni, ci inszych podczas do tego namawiając, dają im konia, którynieprawdziwy koń, ale szatan w osobie końskiej bywa, na którym ich prowadzą,upomniawszy aby się krzy\em świętym nie \egnali.Aczkolwiek nas dwaj jest, którzy te Księgę piszemy, jeden wszak\e z nas bardzo częstotakowych widział i znajdował.Abowiem, \ak niejaki na on czas, który teraz jest kapłanem wBiskupstwie fryzyginskim, do tego czasu jeszcze snadz \ywy, zwykł był powiedać, \e razujednego, szatan cieleśnie na powietrze go porwawszy, zaniósł do dalekich krain.Jest i kapłaninszy w miasteczku Oberdoff, który na ten czas towarzyszem onego będąc, oczyma swemi nato porwanie patrzał, jako wyciągnąwszy ręce na powietrze ku górze z wielkim krzykiem iwołaniem niesiony był.A to z tej przyczyny, jako on powiedał: Gdy się abowiem dniajednego \aków zgromadziło do karczmy na piwo, zgodzili się wszyscy na to, \eby ten którybędzie piwo nosił, piwa nie płacił, i tak jeden z towarzystwa, gdy chciał dla przyniesieniapiwa wyniść, drzwi otworzywszy, obaczył gęstą mgłę przede drzwiami, skąd przelękniony,wrócił się, powiedziawszy przyczynę, dla której by piwa nie chciał przynieść.Ten tedy, którypotym porwany był, rozgniewawszy się, rzekł: By tam i diabeł był pójdę po piwo.I takwyszedłszy na co wszyscy patrzali, na powietrze porwany był.A \e i co więcej przyznamy,nie tylko czującym, ale i śpiącym to się przytrafiać zwykło, \e we śnie przez powietrze zmiejsca na miejsce rzeczą samą bywają przenoszeni.Pokazuje się to i z niektórych, którzy podachach, i wierzchach budowania wysokiego we śnie chodzą, a nic im nie wadzi do tejprzechadzki, tak wzwy\ jako i na dół.A jeśliby na nie kto z patrzających imieniem własnymzawołał, zaraz jakoby strąceni na ziemię spadają.Co \e się sprawą szatańską dzieje, wiele ich rozumie, a nie bez przyczyny.Abowiem i\szatani są rozmaici, jedni z najni\szego chóru Anielskiego, którzy małe męki (oprócz utratyroskoszy niebieskich) [& ] jako za małe grzechy cierpią, ci \adnego obrazić nie mogą,zwłaszcza szkodliwie, ale tylko osobliwie \arty, abo figle stroją, z których niektórzy sąlatawcami, abo latawicami, trapiący ludzie w nocy, abo ich grzechem cielesnym ma\ący.Niedziw \e się z tymi igrzyskami bawią: utwierdza się to z słów Kasjana, który mówi, \e takwiele jest duchów nieczystych, jako wiele w ludziach zabaw.Poniewa\ w Norwegiej jestwiele takich szatanów szyderców, i frantów, których tam pospolitym językiem zową Pagani,apo niemiecku Trollen, ci na wielu pewnych miejscach drogi osiadłszy, nie obra\ają ludziprzeje\d\ających, ani im na zdrowiu szkodzą, tylko przestając na szyderstwie i na śmianiu,złość im wyrządzają rozmaitą, chcąc ich raczej spracować, i strudzić, a ni\eli im szkodzić.Drudzy tylko na noclegach z ludzmi nocy trawią.Inszy zaś są tak okrutni, i zapalczywi, \e[& ] tych ludzi, których ciała posiadają [& ] z daleka napadają i okrucieństwo wszelkie nadnimi czynią.O takowych Matheusz Z.w ósmym rozdziale Ewangeliej pisze.Z pierwszej tedyprzyczyny to jest: \eby Bóg nie miał dopuszczać; mówić nie mo\emy, \eby czarownice niemiały być prawdziwie według ciała przenaszane.Jeśli abowiem dopuszcza nadsprawiedliwemi i niewinnemi tak\e te\ nad czarnoksię\nikami, jako nie ma dopuszczać [& ]?A \e z bojaznią rzeczemy.I zali szatan Lucyfer Zbawieciela naszego wziąwszy nie obnosił inie stawił po ró\nych miejscach jako Ewangelia świadczy?Ani te\ wtora rzecz przeciwnikom pomaga, jakoby szatan tego uczynić nie mógł, którytaką moc ma z przyrodzenia, wszystkie cielesne mocy przechodzącą, \e \adna moc ziemskanie mo\e jej być porównana.Według onego pisma: Nie masz mocy na ziemi.I owszem samLucyfer takową ma moc przyrodzoną, nad którą większa między Anioły dobrymi nie najdujęsię.Jako abowiem wszystkich Aniołów w rzeczach przyrodzonych przeszedł, a przyrodzonerzeczy za przypadkiem nie są umniejszone, ale tylko rzeczy z łaski dane, dla tego\ do tegoczasu w nim trwają, acz uskromione i uwiązane.[& ] Sposób tedy przenaszania ich takowy jest: Abowiem jako sie wysszej powiedziało [ Pobierz całość w formacie PDF ]